Jaké jsou výsledky e-commerce za rok 2023? Jaké jsou nové trendy v e-commerce a jaký se očekává její vývoj v roce 2024? Vánoční výprodeje jsou v plném proudu, s čím bojují e-shopy nejvíce? Doručení do druhého dne je přáním většiny spotřebitelů, kolik e-shopů ho dokáže splnit? Do Česka míří další světový marketplace, o jaký jde a co nabízí? Online knižní secondhand otevírá první kamennou prodejnu, kde ji najdete? Který online supermarket nabízí slevy pro vybrané produkty na základě návrhu zákazníků? Byznys: Ohlédnutí za českou e-commerce v roce 2023 Česká e-commerce zakončila rok 2023 s celkovým obratem 185 miliard Kč, což představuje pokles o 6 % oproti předchozímu roku. Poslední kvartál však zaznamenal 2% růst, což vylepšilo celkový roční výsledek. Přestože mnoho e-shopů čelilo vysokým nákladům a menší ochotě spotřebitelů utrácet, česká e-commerce se začíná oživovat, především díky velkým hráčům. Propad počtu e-shopů naznačuje mírnou konsolidaci, ale většina obchodů se adaptuje a vstupuje do roku 2024 s optimismem. ➤ Detailnější rozbor e-commerce za rok 2023 E-commerce trendy v roce 2024 podle Upgates V roce 2024 je očekáván návrat růstu e-commerce, přičemž prognózy naznačují průměrný růst e-commerce v západoevropských zemích o 9,2 %. S tím však přicházejí výzvy, jako je narůst sofistikovaných online podvodů a rostoucí konkurence ze strany internetových tržišť. E-shopům bude také prospěšné využití umělé inteligence pro efektivnější správu a komunikaci. Také udržitelnost bude nadále klíčovým faktorem – zákazníci více sledují ekologický dopad produktů a logistiky, což může ovlivnit jejich výběr a preference. ➤ Přehled e-commerce trendů v letošním roce Povánoční výprodeje jsou v plném proudu E-shopy ihned po Vánocích odstartovaly akční výprodeje až s 50% slevami. Nová legislativa v českých obchodech zajišťuje transparentnost slev, což zákazníci vítají. Češi reagují na inflaci a složitější ekonomickou situaci tím, že upřednostňují zvýhodněné nabídky. Výkonný ředitel APEK, Jan Vetyška, uvádí, že 70 % Čechů upravilo svůj přístup k nakupování a 48 % spotřebitelů aktivně vyhledává e-shopy s výhodnými nabídkami. ➤ Jak probíhají povánoční výprodeje? AI sehrála během vánoční sezóny významnou roli Společnost Salesforce uvádí, že během vánoční sezóny 2023 hrála umělá inteligence (AI) roli při ovlivňování nákupních rozhodnutí spotřebitelů (usnadňování transakcí, zlepšování služeb zákazníkům a zvyšování efektivity plnění). Společnost na základě analýzy nákupních dat od 1,5 miliardy nakupujících uvedla, že v listopadu a prosinci ovlivnila umělá inteligence 17 % všech online objednávek, což představovalo obrat ve výši 194 miliard USD. Nejčastěji se používala prediktivní AI, a to pro doporučování produktů. Díky AI se zvýšila přesnost navrhování produktů na ty, které spotřebitelé skutečně používají. ➤ Reakce zákazníků na AI během online nakupování E-shopům se po Vánocích vrátí až 8 % objednávek Po vánočním období se do e-shopů vrátí do 7,7 % objednávek,. Především kvůli nesplněným očekáváním vánočních dárků. Nejčastěji se vracejí položky z módní kategorie, přičemž více než pětina vrácených předmětů je obuv. V případě obuvi činí podíl vrácených objednávek až 22,7 %. Vrátilo se také kolem 15,1 % objednávek měkkých dárků. Bezproblémové vracení zboží přispívá k vyšší loajalitě zákazníků a podporuje růst e-commerce, protože až třetinu příjmů internetových obchodů tvoří stálí zákazníci. ➤ Jak se s vracením zboží vypořádávají e-shopy? Rekordní vracení zboží: Až 42 % Britů vrací objednávky po Vánocích Podle společnosti ZigZag, specializující se na služby v oblasti vracení zboží, se online prodejci v lednu potýkají s největší vlnou vracení zboží v historii. I přes to, že zákazníci často za vrácení zboží platí, procento vratek je vyšší než předchozí rok. Výnosy za 1. a 2. leden 2024 vzrostly ve Velké Británii o 42 %, ve Spojených státech o 26 %, v Německu nebo Francii o 13–20 %. Téměř polovina vrácení je však zpoplatněna. Společnosti se snaží vracení zboží minimalizovat. Některé značky zavádějí opatření proti zneužívání bezplatného vrácení zboží. ➤ Jak bojují obchodníci s nadměrným vracením zboží? Velké tržby nemusí vždy znamenat úspěch Spotřebitelé v USA utratili během loňského Cyber Week 70,8 mld. dolarů, což je o 5 % více než loni. MarTech varuje, že přílišné zaměření na prodej nemusí zajistit dlouhodobý úspěch a zdůrazňuje důležitost budování silných vazeb se zákazníky. RJ Licata ze společnosti Terakeet navrhuje, aby firmy kladly důraz na dlouhodobou hodnotu pro zákazníky, jejich důvěru a propojení s nimi. Komunikace se zákazníky by měla probíhat po celý rok, a nejen během prodejní sezóny. Přílišný důraz na prodej může poškodit dlouhodobou důvěru a loajalitu zákazníků. ➤ Podrobnosti o úspěchu e-shopů u zákazníků Z 200 e-shopů doručí zboží do druhého dne pouze 48 % Velký test logistiky odhalil, že pouze 48 % e-shopů doručuje zboží do druhého dne od objednání. Českou poštu využívá ve srovnání s loňským rokem o 14 % e-shopů méně. Zásilkovna dominuje v doručování do výdejních míst, využívá jí 75 % prodejců. Přibližně čtvrtina e-shopů zpoplatňuje výdej na vlastní pobočce průměrnou cenou 35 Kč. Jen 15 % e-shopů připojuje k objednávkám informace o možném vrácení. Některé e-shopy se snaží přizpůsobit ekonomické situaci spotřebitelů nabídkou odložených plateb. ➤ Co dalšího odhalil test logistiky českých e-shopů? Spotřebitelská spokojenost: Pouze 14 % zákazníků je spokojeno se svou zkušeností Podle studie společnosti IBM je pouze 9 % spotřebitelů spokojeno se svou nákupní zkušeností v kamenných obchodech a pouze 14 % s nákupem na internetu. Respondenti v kamenných obchodech si přejí širší výběr produktů, více informací o výrobcích a rychlejší odbavení, přičemž většina z nich využívá mobilní telefony. Na internetu vyjádřilo 36 % potíže s hledáním požadovaných produktů, 33 % se potýkalo s nedostatkem informací o výrobcích a 33 % uvedlo obtíže při vrácení zboží. Více než polovina respondentů (59 %) by uvítala technologická vylepšení nákupního zážitku pomocí umělé inteligence. Cena je hlavním důvodem pro změnu obchodu, přičemž 55 % spotřebitelů hledá flexibilní platební možnosti. ➤ Bližší informace o spokojenosti zákazníků na e-shopech Další e-commerce obr míří do Česka Společnost Trendyol, turecké internetové tržiště, plánuje rozšířit své působení do Česka v prvním čtvrtletí tohoto roku. Trendyol funguje podobně jako polské Allegro a momentálně obsluhuje 30 milionů zákazníků a 300 tisíc obchodníků. Současně plánuje také expanzi do Rumunska, Řecka a Maďarska. Další kroky povedou také do Polska, Slovenska a Bulharska. Pro evropskou expanzi si firma vyhradila půl miliardy eur. ➤ Jaké má budoucí plány turecké tržiště? Knihobot otevírá první kamennou prodejnu Knižní secondhand Knihobot transformoval svou pobočku v Holešovicích na knihkupectví s knihami z druhé ruky. Přesunul část prodeje knih z e-shopu na fyzickou prodejnu, kde si čtenáři mohou vybírat z tisíců knih. Plánuje využívat prostor pro literární a komunitní akce. Tato změna má umožnit zákazníkům fyzický kontakt s knihami a posílit vztahy se zákazníky. ➤ Co nabízí nová prodejna Knihobotu? Košík.cz zapojuje zákazníky do tvorby nabídek slev na produkty Online supermarket Košík.cz reaguje na snížení DPH u potravin novou kampaní. Každý den nabídne 4 500 položek za zvýhodněnou cenu a zdvojnásobí nabídku množstevních slev na 3 000 produktů. Průměrná sleva dosáhne 30 %. Potraviny, které budou zařazeny do akčních nebo zvýhodněných nabídek pomáhají navrhovat české domácnosti. CEO Košík.cz, Ivan Utěšil, zdůrazňuje, že firma naslouchá zákazníkům a umožňuje jim ovlivnit, na čem budou šetřit. ➤ Jak Košík.cz dosahuje nízkých slev? GymBeam trhá rekordy, pomohl mu k tomu Black Friday Značka GymBeam dosáhla v roce 2023 meziročního nárůstu obratu o 60 % na více než 4 miliardy Kč a získala 1,5 milionu nových zákazníků. Během Black Friday prodala rekordní milion produktů s meziročním nárůstem 76 %. Pro rok 2024 plánuje GymBeam posílení pozice na stávajících trzích, s důrazem na český, slovenský, italský a DACH trh. V oblasti logistiky investuje téměř 147 milionů Kč do pěti logistických center a nového autostoru v Košicích s cílem automatizovat až 80 % objednávek. ➤ Více o rekordním úspěchu GymBeam Rohlík spojuje síly s Rossmannem Rohlík rozšiřuje nabídku kosmetiky a drogistického zboží díky partnerství s Rossmannem. Nabízí více než 400 produktů privátních značek Rossmann a rozšiřuje sortiment o produkty nedostupné v běžných obchodech. Produkty jsou dostupné v nové shop-in-shop kategorii na Rohlíku, s cenami stejnými jako v kamenných prodejnách Rossmannu. Rohlík rovněž rozšiřuje nabídku kosmetiky o značky jako COSRX, Mádara, UpCircle, Aussie, Biolage, Matrix, Marvis a Toothy. ➤ Jaký význam má partnerství pro oba obchody? Novinky na Zboží.cz V roce 2023 se projevilo opatrné chování spotřebitelů při nákupech, s důrazem na nižší výdaje a výhodné ceny. Očekává se, že bude tento trend pokračovat i nadále. Pro letošní rok přináší novinky, které reflektují změny v nákupních zvyklostech, i Zboží.cz. Změny zahrnují upravené řazení a výběr až 4 doporučených nabídek s důrazem na cenu. Dále se rozšířila produktová databáze na více než 30 milionů produktů, a nově bude k dispozici produktová karta pro celý sortiment. Formát Zboží inzerátů (ZI) byl přidán k výpisu produktů pro zvýšení vizibility. Kromě toho dochází ke zlepšením uživatelského rozhraní. ➤ Kompletní přehled novinek na Zboží.cz Podcasty a rozhovory: Retail parky ustojí i nástup online supermarketů. Další zlevnění komerčních realit nepřijde, říká manažer fondů ZDR Latuske Manažer fondů ZDR Roman Latuske věří, že sektor retail parků obstojí i přes nástup online supermarketů. Skupina ZDR, specializující se na maloobchodní nemovitosti, plánuje vstoupit do Slovinska a zaměřuje se na rozvoj retail parků. Navzdory vysoké inflaci v Česku se retail parky ukázaly jako vítězný segment. V rozhovoru zdůraznil, že i přes tlak na snížení nájmů v maloobchodě má skupina dlouhé nájemní smlouvy a individuálně jedná s nájemci. Latuske se vyjádřil k inflaci, změnám v segmentu a plánuje rozšíření portfolia. ➤ Přečíst si celý rozhovor Značku je třeba budovat dlouhodobě a stále, říká Lenka Káčerová, Marketing Communications Manager v Alain Delon V rozhovoru od Ecommmerce Bridge s Lenkou Káčerovou se dozvíte více o výzvách prodeje tradiční pánské módy online. Značka čelí obtížím, jako jsou konfekční velikosti a potřeba zkoušení oblečení. Káčerová odhaluje přístup Alain Delon k e-shopu, který vnímají spíše jako online katalog, a rozvádí, jak kvalitní obsah přispívá k úspěšnému online prodeji. Rovněž se zabývá otázkami týkajícími se reklamních kanálů, hodnocení ve fashion segmentu, využívání vlastních fotografií produktů, významu značky a rychlé módy, stejně jako využívání newsletterů a spolupráce s influencery. ➤ Poslechněte si celý rozhovor o pánském fashion e-shopu Pokud zakládám e-shop, musím se soustředit na to, ať prodám své produkty a neplýtvat energii na vývoj platformy nebo řešení, říká Martin Mates, CEO Econea Podcast od EXEC Talks přináší rozhovor s Martinem Matesem, který v roce 2013 spoluzaložil ekologický e-shop Econea. Epizoda se zaměřuje na zajímavý příběh Fuck-up s dobrým koncem, který se týká rozpadu interního IT týmu a následného přechodu na platformu Shopify u 100 milionového e-shopu. Martin Mates sdílí složitý příběh, kdy celý IT tým najednou dal výpověď, a popisuje, jak se s touto situací vyrovnal. Dozvíte se o ponaučení z této zkušenosti, strategii vlastního vývoje vs. krabicového řešení, roli managementu, a dalších klíčových otázkách v e-commerce prostředí. ➤ Pusťte si celý rozhovor o zákulisí ekologického e-shopu (function (w,d,s,o,f,js,fjs) { w['ecm-widget']=o;w[o] = w[o] || function () { (w[o].q = w[o].q || []).push(arguments) }; js = d.createElement(s), fjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; js.id = '12-04d9c95424b2f28aaece6f953bb0e4aa'; js.dataset.a = 'inovit'; js.src = f; js.async = 1; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs); }(window, document, 'script', 'ecmwidget', 'https://d70shl7vidtft.cloudfront.net/widget.js')); Slyšeli jste novinky, které hýbou e-commerce? Nebo se něco velkého chystá přímo u vás a myslíte, že bychom o tom měli napsat? Napište nám o tom na [email protected]. Článek Trayto News #1/2024: Výsledky e-commerce 2023, nové trendy v e-commerce, Trendyol míří do ČR se nejdříve objevil na Trayto.
Souhrn za duben V dubnu jsme si pro vás připravili dvě novinky: Párování plateb pomocí bankovního účtu Pokud vám klienti občas zaplatí se špatným nebo dokonce žádným VS, bude pro vás ruční párování opět o něco snazší. Ke kontaktům nyní nově ukládáme č
projít na článekMnoho lidí se těší na to, co přinese rok 2023, zejména v oblasti online podnikání. Na základě trendů, které se objevily v roce 2022, lze předpokládat, že některé z nich budou pokračovat a stanou se hlavními prvky úspěchu i v tomto roce. Jedním z těchto
projít na článekVážení rodiče, v následujícím odkazu naleznete výsledky přijímacího řízení pro školní rok 2024/25. V pondělí 20. 5. 2024 od 11.00 do 15.30 přijďte, prosím, podepsat Rozhodnutí o PŘIJETÍ/NEPŘIJETÍ. Další dny je možné po tel. domluvě na mob. čísle 776 787
projít na článekZa kad m e-shopem je njak p bh. P bh, kter n s me inspirovat. P bh, ze kter ho se meme pouit pro svoje vlastn podnik n . Eshopista je projekt, kter formou moderovan diskuze zprostedkov v p bhy tch ne sp nj ch internetov ch podnikatel. A pr v proto
O změně Biddingtools Group na Trayto a o našem spojení s Packeta Group jste už slyšeli. V návaznosti na to teď sjednocujeme veškerou naši komunikaci na sociálních sítích pod profil Trayto. Na novém profilu vás budeme informovat o všech novinkách, které z