Tři králové: Tajemní mudrcové z Východu

Gentile da Fabriano, Klanění tří králů, 1423, detail O třech mudrcích z Východu hovoří Matoušovo evangelium. Ježíš se narodil v judském Betlémě za dnů krále Heroda. Tehdy do Jeruzaléma přišli mudrcové z Východu. „Kde je ten narozený židovský král?“ ptali se. „Spatřili jsme na Východě jeho hvězdu a přišli jsme se mu poklonit.“ (Mt 2,1 2) V citátu výše si můžete všimnout, že původní biblický text neudává, že šlo o krále, nezmiňuje jejich jména, věk, národnost ani jejich počet (v různých dobách a regionech se můžeme setkat i se 4, nebo dokonce 12 mudrci). Nebeský úkaz, který mudrce k Betlému dovedl, nazývá evangelium jen prostě hvězda. Většinový názor se dnes přiklání k tomu, že mohlo jít o konjunkci Jupiteru a Saturnu, tedy nikoliv o kometu. Tři mudrcové dávných časů Mozaika tří králů v bazilice SantApollinare Nuovo v Raveně, cca 565 Na mozaice z baziliky Sant Apollinare Nuovo v Raveně (cca 565) už nacházíme nejen tradiční dary zlato, myrhu a kadidlo, o nichž píše evangelista Matouš, ale také jména králů, která jim doplnila tradice. Není bez zajímavosti, že v různých částech světa jde o různá jména (např. syrští křesťané je nazývají Larvandad, Gushnasaph a Hormisdas). Na hlavách mají mudrcové, považovaní často pro znalost hvězd za Peršany, frygické čepice a jejich oděv je také perský. Věkem odpovídají třem věkům člověka mládí, zralosti a stáří. Jejich cestu vede betlémská hvězda. Sen tří králů, katedrála sv. Lazara, Autun, Francie, cca 1130 Reliéf na sloupové hlavici v katedrále v Autunu (cca 1130) zobrazuje tři krále, jimž anděl ve snu zvěstuje, aby se vydali na cestu do Betléma, a nad hlavami jim září hvězda. Člověk musí obdivovat úspornost, s níž románské umění vměstnalo všechny snící krále (i s korunami) do jediného výjevu. Klanění tří králů, katedrála v Autunu, foto Christophe.Finot Zlato, myrha a kadidlo gotiky Jak silná byla tradice antického sochařství v Itálii, můžeme vidět na sochách Nicoly Pisana z 13. století. Přestože jde o sochy z vrcholného středověku, perspektivou, realismem, účesy i drapérií vděčí za mnohé starověkým vzorům, které mohl Pisano ve své vlasti vidět na vlastní oči. Nicola Pisano: Klanění tří králů, reliéf na kazatelně v baptisteriu v Pise, pol. 13. st. Giotto zobrazil krále se svatozářemi jako světce. I jeho králové reprezentují tři věky člověka. Všimněte si plných objemů těl a jejich různého natočení a psychologických výrazů v tvářích, kterými je Giotto proslulý (právě pro tento nový realismus je jeho dílo označováno jako proto-renesance). A taky samozřejmě povedeného velblouda. Asi u Giotta poprvé vidíme hvězdu jako kometu, což je dnes její nejčastější zobrazení. Za Giottova života bylo totiž možné v roce 1305 spatřit Halleyovu kometu, která na Giotta zapůsobila tak, že ji zobrazil i nad betlémským chlévem. Giotto: Klanění tří králů, 1306 Jemnější gotickou notou naopak hraje o 120 let mladší oltářní deska Gentilea da Fabriana, zobrazující tři krále s početným doprovodem a mimořádně bohatými rouchy. Gentile da Fabriano: Klanění tří králů, 1423 Prakticky donekonečna se můžeme kochat zajímavými detaily tohoto díla: brokát a šperky, chlapec sundavající ostruhu nejmladšímu králi, ženy zkoumající dary, pohnuté výrazy zúčastněných. Stefan Lochner: oltář Klanění tří králů, pol. 15. st. V kolínské katedrále se nachází oltář Klanění tří králů malíře tzv. měkkého stylu pozdní mezinárodní gotiky Stefana Lochnera. enesanční záhady Fra Angelico a Fra Filippo Lippi: Klanění tří králů, pol. 15. st. Tondo (kulatý formát obrazu oblíbený v Toskánsku) je z většiny dílem mladšího Fra Filippa Lippiho, subtilní Panna Marie by však mohla být namalována ještě Fra Angelicem. Páv symbolizuje věčný život a zmrtvýchvstání a trosky zřejmě konec pohanské doby, nicméně význam polonahých postav v pozadí není jasný. Nikde také nevidíme betlémskou hvězdu její přítomnost je pouze naznačena v pohledu muže v červeném hledícího vzhůru. Na Botticelliho malbě vidíme nejen módně oděné renesanční postavy obklopující křehkou Madonu s Ježíškem, ale také kryptoportréty skutečné florenské honorace: především Cosima Medici (král klečící u Panny Marie), jeho syny Piera (král uprostřed v červeném plášti) a Giovanniho (třetí král) a vnuky Giuliana a Lorenza. Sandro Botticelli: Klanění tří králů, 1475 Sandro Botticelli: Klanění tří králů, detail Sandro Botticelli autoportrét Umělec si nenechal ujít příležitost zobrazit ve výjevu i sám sebe s hrdým pohledem upřeným na diváka. Hieronymus Bosch Tři králové, celek, 1485-1500 Oltářní deska Hieronyma Bosche, k vidění v Madridu. Oděv, dary a koruny králů jsou naplněny významy odkazujícími ke Kristovu budoucímu utrpení (obětování Izáka, trní). Z chléva vykukují podivné postavy snad nepravý mesiáš, možná cosi úplně jiného inu, Bosch, znáte to Hieronymus Bosch: oltář Klanění tří králů, střední panel, detail Madona na Leonardově nedokončeném Klanění tří králů nesedí v chlévě, ale ve volné krajině, před palmovým stromem. Palma symbolizovala v antice vítězství, v křesťanství mučednickou smrt (a Kristus je spojením obojího) a objevuje se i v Písni písní, jejíž verše bývají mimo jiné interpretovány jako prefigurace Panny Marie. Leonardo da Vinci: Klanění tří králů, 1480 V pozadí vidíme opět trosky a také jakýsi souboj jezdců. Králové se pokorně sklánějí před Jezulátkem. Zcela vpravo se pak na obraze možná nachází Leonardův autoportrét. Nestálý Leonardo zanechal toto dílo nedokončené ve Florencii, když dostal zajímavější zakázky v Miláně. Giorgione: Tři mudrcové, cca. 1505 Možná sem patří, možná ne Další tajemná renesanční malba je dílem předčasně zesnulého benátského mistra Giorgioneho. Obraz si objednal Tadeo Contarini, obchodník zajímající se živě o okultismus a alchymii. Výklady, co na malbě vidíme, se různí. Od výkladu, že jde o tři mudrce z Východu, které známe z Matoušova evangelia, se spíše ustupuje. Možná jde o tři věky člověka mládí, zralost a stáří. Možná o filosofy: stařec je Aristotelés či Platón, jehož moudrost byla zprostředkována Evropě arabskými učenci, symbolizovanými mužem uprostřed Avicennou či Averroem. Mladík by pak byl učencem renesančním. Případně se může jednat o Pythagora a jeho učitele. Nebo o personifikace tří abrahámských náboženství (judaismus, křesťanství a islám) či o ztělesnění antiky, středověku a renesance. Také jeskyně, do níž hledí mladý muž, nemá jasný význam je připomínkou Platónovy jeskyně, Kristova hrobu, temnoty, nebo něčeho docela jiného? Tintoretto: Klanění tří králů, 1582 Tintorettovo rozpohybované mnohafigurové zobrazení zahrnuje podobně jako Boschův obraz i krále tmavé pleti. Králové různých ras měli být zkratkou pro různé části světa a různé lidské civilizace, jednotné před tváří Krista většinou šlo o Evropu, Asii a Afriku. Z toho vycházely i pokusy o zachycení exotického oděvu odpovídající vědomostem a představám jednotlivých malířů. Tintoretto: Klanění tří králů, detail Jas a stíny baroka Nesmírně výkonný Peter Paul Rubens zpracoval tento námět hned několikrát (dílna jistě pomohla), takže různé varianty jeho Tří králů můžete vidět v Madridu, v Cambridgi i Antverpách; mnou vybraná verze visí ve francouzském Lyonu a zvolila jsem ji kvůli překrásným postavám impozantního maurského krále, dojatých starců, roztomilého dítka a líbezné Marie. Peter Paul Rubens: Klanění tří králů, cca. 1618 Peter Paul Rubens: Klanění tří králů, detail Zvláštně slavnostní směs melancholie a pokory dýchá z posledního díla v této galerii tentokrát od Rembrandta. Rembrandt van Rijn: Klanění tří králů Článek Tři králové: Tajemní mudrcové z Východu se nejdříve objevil na EMMA RIEDOVÁ.

projít na článek

TŘI KRÁLOVÉ NA ZŠS

5.1.2024 nás navštívili Tři králové. The post TŘI KRÁLOVÉ NA ZŠS first appeared on ZŠ a MŠ pro TP Liberec.

projít na článek

Výsledy OP U17 Hradec Králové

V příloze najdete výsledky OP U17, který se konal 21.10.2017 v Hradci Králové - OP_U17__Hradec_Kralove_21_10_2017.xlsx (45978)

projít na článek

Šanghaj, to je Paříž východu a královna Orientu

Po 1400 kilometrech letu nás ve čtvrtek 31. května dopo­led­ne vítá su­per­­mo­der­ní velkoměsto, tři­náct­imili­o­no­vá Šanghaj. V Kuejlinu jsme se defi­ni­tiv­ně roz­lou­či­li se starobylou Čínou a jejím obje­vo­vá­ním. Jsme opět v sou­čas­nosti. Již ce

projít na článek

Komedie A do pyžam! 26. září 2024 v Hradci Králové

Bláznivou komedii Marca Camolettiho A do pyžam! uvedeme ve čtvrtek 26. září 2024 od 19.00 hod. v sále Filharmonie Hradec Králové.

projít na článek

III. kriminologické dny

Česká kriminologická společnost a Katedra sociální patologie a sociologie Pedagogické fakulty Univerzity Hradec Králové pořádají ve dnech 19. – 20. ledna 2015 v Hradci Králové třetí ročník konference Kriminologické dny. Akce se uskuteční pod záštitou sená

projít na článek