AI je dnes tak populární, že to pomalu vypadá, že se bez ní v podnikání vůbec neobejdete. Není to pravda. V mnoha případech vám ale hodně pomůže. V dnešním článku se podíváme, jak ji využít v copywritingu, PPC nebo SEO. A taky co v těchto oborech byste pořád měli přenechat živým profesionálům. Umělá inteligence v posledním roce otřásla internetem. Taky máte někdy pocit, že kdo ji nepoužívá, jako by nebyl? Je ale potřeba říct, že AI existuje už desítky let. Jen se v poslední době zpřístupnila široké veřejnosti. Její popularita ale neznamená, že může plně nahradit člověka. V čem je skvělá a v čem vítězí člověk? AI vyhodnocuje obrovské množství dat a na jejich základě poskytuje odpovědi nebo řešení. Je rychlá a efektivní, konzistentní, umí precizně analyzovat obrovské množství dat a vyhledávat informace v různých zdrojích. Ale nemá lidský mozek, emoce, empatii ani kreativitu. Nepřemýšlí, vyvozuje odpovědi na základě pravděpodobnosti. Má proto jen omezené kritické „myšlení“. Často jí uniká kontext. A veškeré její výsledky záleží na tom, jak precizní zadání dostane. Tohle je důležité si uvědomit, abychom mohli využít její plný potenciál i v online marketingu. Nespokojte se s obecným zadáním ani výsledkem Základní pravidlo pro práci s AI nejen v marketingu: dejte umělé inteligenci pořádné zadání (prompt) a výsledky dál upravujte. AI nemá křišťálovou kouli, nezná vás ani vaše výrobky, vaši cílovou skupinu, vaši marketingovou strategii… Když budete třeba po ChatGPT chtít napsat reklamu na sociální sítě: Špatné zadání: Napiš mi reklamu na ponožky. Lepší zadání: Napiš mi reklamu na ponožky s autorskými veselými vzory, které se vyrábějí v Česku v malé dílně v Krušných horách. Naše cílová skupina jsou muži i ženy 20–30 let, kteří mají rádi módu a zároveň rádi podporují lokální výrobu. V reklamě zdůrazni dopravu zdarma, kterou chystáme na tento víkend. Tone of voice: hravý, veselý, sofistikovaný, vtipný. Použij emotikony a vyhni se marketingovým klišé. Dejte zkrátka umělé inteligenci co nejvíc informací. A nepoužijte hned první výsledek. Buď ho sami upravte, nebo AI řekněte, co se vám nelíbilo: třeba jste chtěli text kratší, důraz na slevu hned v úvodu nebo používáte jiné emotikony. Chcete-li si ušetřit práci s vymýšlením detailních zadání, tak využijte aplikace, které mají už v sobě předchystané prompty (částečné zadání) a vy si nastavíte svůj styl psaní, vyberete co chcete sepsat a k tomu doplníte odpovědi na otázky. Aplikace už sama sestaví celkové zadání pro AI a předloží výsledek. Takovými aplikacemi jsou např. Futurebot nebo Deeply. Teď už máte určitě lepší představu, jak s AI pracovat. Ještě, než se podíváme na jednotlivé obory digitálního marketingu, se ale pojďme zaměřit na to, jak vám AI pomůže s marketingem a strategiemi obecně (a kde na ni raději nevsázet). AI v marketingové strategii ChatGPT a další nástroje umělé inteligence jsou známé hlavně pro generování textů. Mají ale i další silné stránky, o kterých se tolik nemluví. A spoustu z nich využijete právě v (online) marketingu. Hraní rolí Tohle je pravděpodobně jedna z nejlepších věcí, na které můžete ChatGPT použít. Požádejte ho, aby vám nasimuloval myšlení a emoce vašeho zákazníka. Vložte do chatovacího okna popis vašeho produktu nebo služby a ideálního zákazníka a zeptejte se například, jaké prodejní argumenty by na vaše klienty mohly fungovat. Ukažme si to rovnou na příkladu. Jste kadeřnice, která se chystá v Brně otevřít nový salon. A zajímá vás, jak získat zákaznice. Přemýšlíte takto: Nápady, které ChatGPT navrhl, pak můžete dál rozpracovávat. Třeba vás zaujala myšlenka vytvořit portfolio prací, podle kterého by se mohla potenciální zákaznice rozhodnout, jestli zajít k vám do salonu. S ChatGPT můžete tento nápad více prodiskutovat a zeptat se třeba, jak nejlépe takové portfolio vytvořit. AI v copywritingu Ze všech oblastí marketingu se o AI v copywritingu mluví nejvíc. Díky pokroku v přirozeném zpracování jazyka (Natural Language Processing, NLP) umí AI generovat texty na základě různých vstupních dat a parametrů. Je pravda, že za vás napíše celé blogové články, popisky produktů nebo i web. Ale jak už jsme zmiňovali výše, pravděpodobně to nebude na první dobrou a budete s tím přece jen mít dost práce. Generování nápadů Zasekli jste se při psaní a máte pocit, že vás nenapadá nic originálního? Zeptejte se AI. Pomůže vám vymyslet témata příspěvků na sociální sítě, zajímavý předmět e-mailu nebo titulek článku. Příklad: Píšete blogový článek a ne a ne vymyslet dobrý titulek. Vložíte do AI celý text článku a připíšete, pro jaké publikum jste ho vytvářeli. Umělou inteligenci požádáte, aby vytvořila 10 návrhů titulku. Jeden z nich buď použijete, nebo se chytnete nápadu a upravíte ho k dokonalosti. Příprava osnovy k článkům Napsat dlouhý text typu blogový článek není jednoduché. Musíte mít přesně rozmyšlenou strukturu, abyste řekli vše podstatné a zároveň udrželi čtenářovu pozornost. Přesně s tím vám skvěle pomůže AI. ChatGPT navrhne strukturu i obsah jednotlivých částí článku od úvodu až po závěr. „AI používám jako takového přítele na telefonu. Často si k ChatGPT chodím pro inspiraci, když sama nemám nápady nebo mi přijde, že mému textu chybí nějaký úhel pohledu. Výstupy z ChatGPT ale beru hodně s rezervou a vždycky je upravuju.“Nikola Sedloňová, copywriterka Korektury a úpravy textů ChatGPT po vás může jakýkoli text zkontrolovat a vychytat ty největší chyby. Zkušeného copywritera nenahradí, ale ostudu si díky němu neutrhnete. Pokud píšete na anglické klávesnici bez diakritiky, můžete ChatGPT požádat, aby ji za vás do textu doplnil. AI v SEO I v SEO vám umělá inteligence pomůže dosáhnout lepších výsledků. Mějte ale na paměti: nikdy nenahradí specialistu. Berte ji opět spíš jako nápovědu, inspiraci nebo doplněk k práci odborníka. Klíčová slova ChatGPT vám může poradit podobná klíčová slova a fráze k těm, která už používáte. Samozřejmě vám neřekne, která pro váš byznys dávají smysl, ale může být opět skvělým zdrojem inspirace. Řekněme, že máte třeba veganskou restauraci v Praze a hledáte další cesty, jak uspět ve vyhledávačích: Meta titles a meta descprition ChatGPT vám samozřejmě pomůže i v textové části SEO. Lámete si hlavu, jak vymyslet skvělý titulek (meta title) s klíčovým slovem, aby na něj čtenáři chtěli kliknout a ještě se vešel do 60 znaků? Nechte si poradit. Opět berte návrhy spíš jako nápady a dále je upravujte podle svého publika. Návrhy obsahu ke klíčovým slovům Možná před sebou máte analýzu klíčových slov od svého SEO specialisty, podle kterých máte zpracovat obsah na web (třeba blogové články). Nechte si od ChatGPT poradit, jak téma nejlépe uchopit, aby uspokojilo nejen vyhledávače, ale i vaše čtenáře. „AI používám hlavně ve chvíli, kdy tvořím obsahové strategie podle dat analýzy klíčových slov. Do AI zadávám podobné dotazy, abych si byla jistá, jestli mi nějaké téma nebo struktura neutekly.“Michaela Novotná, SEO specialistka AI v PPC Analýza dat Jedna z největších výhod umělé inteligence je, že dokáže rychle zpracovávat obrovské množství dat. Už se tedy sami nemusíte brodit nekonečnými soubory ani tabulkami. Požádejte třeba ChatGPT o to, aby vám z tabulek sepsal jednoduché slovní vyhodnocení PPC kampaně. Texty reklam Ano, i tady vám ChatGPT pomůže s texty. Ty do reklam totiž musí být úderné, krátké a chytlavé. AI vám vygeneruje desítky nápadů, ze kterých můžete vybírat a dále je upravovat. Nezapomeňte zadat podrobný prompt. Pokud tvoříte reklamní texty na sociální sítě, určitě do zadání napište, aby ChatGPT použil také emotikony. „Využívám ChatGPT, často mi ušetří práci s vyhodnocením kampaní a jejich optimalizací pro lepší výsledky. Nebo mi pomáhá do textů reklam vymyslel synonyma.“Kateřina Srostlíková, PPC specialistka AI v grafice Vytvoření ikon nebo symbolů Umělá inteligence dokáže generovat různé grafické prvky, jako ikony, symboly a další vizuální elementy. Pokud třeba pro svůj web potřebujete ikony a ve fotobankách jste nenašli žádné, které by se vám líbily, zkuste některý z AI grafických nástrojů: například Fotor. Návrh loga a grafického manuálu AI vám také může pomoci vytvořit logo pro vaši značku. Nebo rovnou celý grafický manuál. Stačí zadat několik klíčových informací o vaší firmě, cílovém publiku a vašem stylu. AI pro vás vytvoří několik návrhů, ze kterých si můžete vybrat. Vyzkoušejte třeba aplikaci Looka. Úprava fotografií Díky AI je opravdu snadné retušovat a jinak upravovat fotografie (anebo si je rovnou nechat celé vygenerovat). Různé nástroje zvládají například automaticky retušovat pleť, odstraňovat pozadí nebo různé prvky z fotografie či dokonce spojovat více fotek do jedné. Prozkoumejte, jaké možnosti nabízí třeba zdarma přístupná Canva. A na co použijete AI vy? Jak už jste asi pochopili, umělá inteligence vám dokáže pomoci s mnoha činnostmi – záleží jen na vaší fantazii a potřebách. Jakmile jednou porozumíte fungování ChatGPT a dalších nástrojů AI, otevřou se vám netušené možnosti. Zpočátku vás možná bude umělá inteligence spíš zpomalovat. Nelekněte se toho. Potřebujete se naučit, jak s ní pracovat, jak jí dávat dobrá zadání (prompty) a efektivně je zpřesňovat. Pamatujte na to, že jste to vy, kdo má poslední slovo. Žádný výstup z AI nemusíte přijmout takový, jaký ho dostanete. Zároveň se na ChatGPT a další nástroje příliš nespoléhejte. Živé odborníky nenahradí. Teď rozhodně ne. A velmi pravděpodobně ani v budoucnosti.
Ještě poměrně donedávna byla pro většinu lidstva umělá inteligence něco tajemného, o čem se mohli dočíst pouze ve sci-fi literatuře, případně vidět v televizi. AI však už dávno není pouze výplodem mysli autorů knih a filmových scénáristů. Dnes je už v pod
projít na článekNaHlubinu.NET · Rudolf Tomšů čte svou úvahu „Je umělá inteligence splněním Faustova snu?“ MP3 Archiv - Literární čtvrtek 6.září 2023 1 soubor(y) 41 MB
Ochranu osobních údajů známe všichni. Jedná se onařízení ministerstva vnitra, na základě kterého vdnešní době není možné např.pořizovat fotografie nebo video záznamy bez předešlého souhlasu zúčastněných osob. Jak to ale je voblasti online marketingu? Jsou
projít na článekFactorio Solutions se zúčastnilo sympozia evropské iniciativy evropské komunity umělé inteligence CLAIRE jako stříbrný partner. CLAIRE je prestižní sdružení výzkumných institucí, univerzit a firem především z Evropy, ale i z dalších zemí celého světa, kte
projít na článekJitka Ševčíková je lektorka emoční inteligence. Vystudovala ekonomii, marketing a emoční inteligenci. Devět let pracovala ve společnosti zabývající se špičkovými informačními technologiemi v oblasti marketingu a PR. Současně působila v občanském sdružení