text a foto: Galina Gordeeva, Adobe Stock Levitace je fascinující a vizuálně přitažlivý efekt, který může proměnit vaše fotografie v kouzelné a neobyčejné snímky. Ať už se jedná o levitujícího člověka, předměty, nebo dokonce jídlo, existuje několik různých technik, jak si s tímto trikem poradit. V tomto článku se podíváme na různé způsoby, jak fotografovat levitaci a jak dosáhnout co nejlepších výsledků. Levitace s použitím rekvizit Člověk na stoličce Fotografování levitujícího člověka může být velmi působivé. Takové snímky působí tajemně a magicky. Mně se ale zatím nepodařilo potkat ani jednu modelku, která by uměla levitovat, proto jí musíme pomoci buď použitím rekvizit, postprodukcí nebo spojíme všechno dohromady. Výhodou tohoto způsobu je to, že můžete docela volně experimentovat s pózou, a dokonce i používat delší expozice. Použití rekvizit je technika, která vyžaduje pečlivou přípravu scény. Nejprve se ujistěte, že máte dostatečný prostor a čisté pozadí, které nebude rušit hlavní objekt. Vyberte si vhodné místo, které je dobře osvětlené, ideálně přirozeným světlem, aby snímky měly měkké a přirozené stíny. Použijte rekvizity, jako jsou stoličky, štafle nebo něco jiného, na čem může modelka sedět nebo ležet. Důležité je, aby byly rekvizity stabilní a snadno odstranitelné při postprodukci. Stabilita rekvizit je klíčová pro to, aby modelka mohla zaujmout přirozenou pózu bez obav, že spadne. Náš tip: Barvy můžou udělat neplechu. Pokud posadíte modelku v bílých šatech na červenou stoličku, pravděpodobně se pak budete muset poprat s červenými reflexy na oblečení nebo pleti. Nejlépe se proto bude hodit černá barva stoličky. Co stativ? Ano i ne. Pokud máte konzistentní pozadí, které se dá lehce naklonovat v postprodukcí, vystačíte s jednou fotkou. Když ale máte něco náročnějšího (třeba obrázky na podlaze, nad kterou se vznáší modelka), vyplatí se udělat dva snímky ze stativu, což usnadní následnou úpravu. Stativ zajistí, že všechny pořízené snímky budou mít stejnou kompozici, což je nezbytné pro snadnou práci v postprodukci. Pořiďte dva snímky – nejdřív s modelkou na stoličce, pak poproste modelku odejit ze záběru a vzít si stoličku a udělejte prázdný záběr pro pozadí. Je důležité, aby fotoaparát zůstal mezi snímky nehybný, což zajistí, že pozadí bude stejné a následné maskování bude přesné. Postprodukce Zbývá jen zkombinovat dva snímky v postprodukci. Je vcelku jedno, jakou aplikaci používáte, může to být Photoshop, Lightroom, nebo klidně i Zoner, důležité je, aby nabízela možnost práce s vrstvami. Pečlivou prací s maskováním můžete dosáhnout efektu, který diváka oklame a vytvoří dojem, že model skutečně levituje. Otevřete hlavní snímek a hned přidejte vrstvu s pozadím bez modelky. Vytvořte černou masku vrstvy (zároveň zmačkněte Alt), čímž vrstvu s pozadím schováte. Zvolte kulatý gradient, ujistěte se, že máte zvolenou bílou barvu popředí a opatrně otevřete na masce dolní část. Pokud jste měli stabilní stativ, který se mezí dvěma záběry neposunul, působivý efekt je zaručený. Levitace předmětů Pravděpodobně jste viděli spoustu reklamních snímků levitujícího jídla. Stojí za tím kreativní a zábavný proces. Jídlem se ale nemusíte omezovat, klidně nechte levitovat míčky, knihy, lahve, sklenice a hrníčky. Fantazii se meze nekladou! Vlasec Pro levitaci objektů můžete použít jednoduché triky a techniky. Jedním z nich je použití vlasců nebo tenkých hliníkových drátků. Vyberte si lehký objekt, který chcete fotografovat, a zavěste ho. Ujistěte se, že je vlasec pevně připevněn nahoře a objekt je stabilní. Jak připevnit objekt na vlasec? Jednodušším způsobem je vlasec přivázat, může se ale stát, že nemáte, čeho se chytnout. Dobrou pomůckou v tomto případě je tavicí pistole. Když se ale nebojíte objekt poškodit a propíchnout, můžete ho nasadit na vlasec pomocí velké jehly. Zavěšení by mělo být dobře ukryté. Aby bylo vlákno co nejméně viditelné, snažte se ho nenasvěcovat, hlavně zezadu. V postprodukci odstraňte viditelné části vlákna pomocí nástrojů pro retušování. Pečlivou úpravou můžete dosáhnout dokonalého výsledku, kde nebudou vidět žádné stopy po podpůrných prostředcích. Jehly a vidličky Vyplatí se i použití podpěr a rekvizit jako třeba jehly na pletení nebo vidličky. Připravte si scénu a vyberte objekty, které chcete fotografovat. Ideální jsou menší kusy jídla, nebo něco drobného, co lze snadno upevnit a není škoda propíchnout. Ujistěte se, že jsou podpěry stabilní. Fotografujte jídlo ze stativu, abyste měli konzistentní snímky. Stativ pomůže udržet fotoaparát beze chvění a zajistí ostré snímky i když potřebujete delší expoziční čas. V postprodukci odstraňte podpěry pomocí nástrojů pro retušování. Další samozřejmostí jsou úpravy barev a kontrastu a případný ořez. Skleněná polička Každý ji máme v lednici a je skvělým způsobem, jak zajistit levitaci objektů, aniž byste pak museli zasahovat v postprodukci. Hodí se na focení tvrdších předmětů, které nejde nebo je škoda je propíchnout. Sklo je prakticky neviditelné, pokud na něj nesvítíte zepředu, což je dobře i pro snímek samotný. Objekty se dají nalepit na sklo pomocí tavicí pistole (jednou se mi podařilo nalepit i vajíčka, a držela docela pevně). Postavte sklo na stůl a zafixujte ho ze stran, aby nespadlo. Přidejte popředí. Nemusíte fotit ze stativu, ale klidně můžete, pokud potřebujete delší expoziční časy. Dalším využitím skleněné poličky je způsob, když ji umístíte vodorovně: třeba položíte na dvě židle a objekty dáte na ni. Když o kousek níže umístíte další poličku a tam položíte něco dalšího, vytvoří to efekt většího objemu. Tady si můžete hrát s hloubkou ostrosti: menší hloubka ostrosti se určitě vyplatí. Fotit budete logicky seshora dolů. Náš tip: Nebojte se použit tavicí pistoli na sklo: jednoduše se pak umyje teplou vodou. „Zmražený“ pohyb Tento způsob je založený na krátkých expozicích a hodí se jak k focení lidí, tak k focení předmětů. Nevyžaduje skoro žádnou postprodukcí a objekt v záběru opravdu levituje. Může to být skvělá zábava, když fotíte s dítětem: přidejte klobouk, kouzelnický plášť a smeták – a máte snímek malého čaroděje, jak spěchá do Bradavic. Expozice by měla být opravdu krátká: 1/250 vteřiny a méně. Proto je dobře, když budete fotit venku za slunečného dne. Anebo použijete záblesky v ateliéru. Nevýhodou levitujících portrétů v tomto stylu je omezený výběr póz. Když váš model (nebo modelka) neumí salta a není ochotný skočit z výšky, bude na fotkách vypadat jednotvárně: nohy dole, hlava nahoře. Předměty ve vzduchu Další možností je zachytit pohyb objektu. Tento trik se používá v reklamním a lifestylovém focení, snímek najednou vypadá nevšedně, a proto je větší pravděpodobnost, že se na něm zastaví pohled scrolujícího člověka na Instagramu. Objekt, který hodíte do vzduchu, by neměl být moc těžký a když máte obavy, že ho pak nechytnete a rozbije se, zajistěte něco měkkého dole. I když se tento způsob focení dá zvládnout samostatně (použijete dálkovou spoušť), je vždy lepší sehnat trpělivého asistenta. Požádejte asistenta, aby hodil objekt do vzduchu, a vy ve správný okamžik stisknete spoušť. Nastavte fotoaparát na vysokou rychlost závěrky (např. 1/500 sekundy nebo rychlejší), aby byl objekt ostrý a bez rozmazání. Použijte kontinuální snímání pro zachycení správného momentu. Rychlá reakce a správné načasování jsou klíčové pro dosažení požadovaného efektu. V postprodukci případně odstraňte nechtěné objekty nebo ruce asistenta ze snímku. Můžete také upravit jas a kontrast, aby byl objekt více výrazný a vypadal jako skutečně levitující. Podobným způsobem se fotí tekutiny levitující ve vzduchu. Levitující jídlo Připravte si jídlo tak, aby bylo možné ho snadno hodit do vzduchu nebo pustit z určité výšky. Lehké a malé kousky jídla jsou ideální, protože se snadno zachytí v pohybu a nevytvářejí příliš mnoho nepořádku. Nastavte fotoaparát na vysokou rychlost závěrky a použijte kontinuální snímání. Tím zajistíte, že zachytíte správný moment, kdy je jídlo ve vzduchu. Hoďte nebo pusťte jídlo do vzduchu a stiskněte spoušť ve správný moment. Opakujte tento proces několikrát, abyste měli na výběr z více snímků. V postprodukci vyberte nejlepší snímek a případně odstraňte nechtěné objekty nebo osoby. Můžete také upravit jas, kontrast a barvy, aby jídlo vypadalo co nejlépe a snímek byl co nejpůsobivější. Náš tip: Na focení jídla můžete samozřejmě používat i zmíněné triky z produktového focení. Jídlo se dá napíchnout na vidličku, položit na skleněnou polici nebo pověsit na vlasce. Záleží na tom, co fotíte, jak je to velké, pevné nebo křehké. Na tom, jak ochotně pracujete v postprodukcí, záleží, jestli chcete hned vytvořit celou kompozici s podporou, nebo nafotit každý detail zvlášť a pak všechny fotky sloučit dohromady. V druhém případě máte větší prostor na doladění kompozice v postprocesu, ale zabere to více času. Levitace v postprodukci Máte mega složitý nápad, který vyžaduje levitaci několika objektů najednou a je v tom i člověk? Pravděpodobně budete muset strávit nějaký čas v postprodukci. Stojí to za to! Tato metoda je vhodná pro ty, kteří mají zkušenosti s úpravami fotografií a chtějí dosáhnout efektu levitace čistě digitálními prostředky. Focení Tady se nemusíte starat o rekvizity nebo nutit modelku k náročným fyzickým výkonům, jsou však dvě věci, na které nesmíte zapomenout: osvětlení a gravitace. Osvětlení má být konzistentní. Nakreslete skicu, kde bude vidět poloha všech objektů v záběru. Přidejte světelný zdroj: když fotíte v pokoji a ten má okno, poloha světla je jasně ze strany okna. Když fotíte venku, určete polohu sluníčka. Když se předpokládá umělé osvětlení, označte na skice, odkud půjde světlo. A hlídejte polohu po celou dobu, zvláště když počítáte s tím, že pak objekty budete otáčet. Gravitace vás může zradit u tenkých lehkých látek nebo vlasů. Musí viset, a proto při focení klidně použijte výkonnější ventilátor nebo fén. Fotografujte modelku v přirozené póze, která by mohla vypadat jako levitace, například s roztaženýma rukama nebo nohama. Je důležité, aby póza vypadala přirozeně a realisticky, protože to zjednoduší následné úpravy. Úpravy Tento proces vyžaduje pokročilé znalosti práce s grafickými programy a také pečlivost a cit pro detail, aby výsledný snímek působil přirozeně. Pokud máte všechny objekty správně nafocené, postprodukce bude jednodušší. Co se kompozice týče, řiďte se vlastní skicou. Je dobře, když máte popředí i pozadí, přidá to snímku na objemu. Velikost objektů záleží na tom, jak jsou blízko k fotoaparátu a jakou jste použili ohniskovou vzdálenost při focení pozadí. Umístěte každý objekt na vlastní vrstvu, pracujte s režimy prolnutí a využívejte masek. Nezapomínejte na stíny a reflexy, každá látka totiž reaguje na světlo jinak. Třeba na sametu reflexy skoro nebudou vidět, naopak, když fotíte něco hladkého a lesklého, je důležité to hlídat. Stejně tak hlídat polohu světla. Víte, kde je váš zdroj, zkontrolujte, aby to odpovídalo svícení objektů. Může se stát, že postprodukce takového snímku vám vezme více než den, výsledek ale za to stojí! Fotografování levitace může být výzvou, ale také velmi zábavné a kreativní. Ať už se rozhodnete pro použití rekvizit, postprodukční úpravy nebo zachycení pohybu, vždy si můžete pohrát s různými technikami a vytvořit úžasné snímky, které zaujmou a inspirují. Nezapomeňte experimentovat a přizpůsobit techniky svému stylu a vizuálnímu cítění. Levitace ve fotografii otevírá nové možnosti a umožňuje vám posunout hranice vaší kreativity. Hodně štěstí u focení!
Navštivte se mnou velkolepý festival pekařského umění, pastva pro oči a chuťové buňky. Kdy? 11.- 14. 10. 2018 Kde? Ve Stockholmu. Více informací: www.chokladfestivalen.se Chci navštívit festival pekařského umění ve Stockholmu The po
projít na článekARTALK: Server Artalk přináší aktuální zprávy týkající se výtvarného umění, informuje o dění na výtvarné scéně, o probíhajících i chystaných výstavách, přednáškách, besedách, akcích a i o tom, co se o umění píše v mediích. Najdete na něm recenze, komentář
Nejmladší držitel osmého danu na světě a velvyslanec z Kukkiwonu Mistr Lee Youn Jae převzal na dvě hodiny žáky mělnického Taekwondo Hansoo ze školy Petra Limprechta, aby jim osvětlil techniky a podstatu jihokorejského bojového umění. Pokračovat bude násle
projít na článekSrdečně zveme zájemce z řad veřejnosti na setkání s přednáškou s názvem Původní věda, původní umění, původní náboženství. Setkání se uskuteční v úterý 13. září 2011 od 18:00 hodin v Hradci Králové.
projít na článekOddíl synchronizovaného plavání v Olomouci pořádal jako každý rok i letos vánoční vystoupení. Pro rodiče a všechny obdivovatele tohoto umění ve vodě připravili velkolepou show. V sobotu i v neděli plavkyně předvedly své umění v bazénu a zde je výběr foto
projít na článek