Železnice je jednou z nejúchvatnějších technických staveb v historii lidstva. Prvopočátky se datují do poloviny devatenáctého století, říkalo se mu příznačně století páry . Tomuto parnímu trendu se však brzy začaly vymykat technologické výdobytky v souvislosti s objevem elektrického proudu. Již o několik desítek let později se začaly železniční koridory elektrifikovat a jedním z prvních, ještě v době Rakouska-Uherska, byl turisticky atraktivní úsek mezi Popradem, Tatranskou Lomnicí, Starým Smokovcem a Štrbským Plesem. První vlaky pohánělo napětí 550 Voltů, dnes již jezdí na 1500 V V roce 2008 jsme si připomněli sté výročí zahájení provozu na Tatranské elektrické železnici (TEŽ) provozované z Popradu do Štrbského Plesa. V prosinci 1908 se již proháněly první elektrické vlaky na této trase, byl to jeden z posledních počinů budovatelských plánů Rakouska-Uherska, které pak přerušila válka a vznik samostatné Československé republiky. Výstavba samotné tratě trvala pouhé dva roky, na tehdejší dobu rekordní počin. Součástí tratě byla pochopitelně i elektrifikace stožáry vysokého napětí 550 V. Tehdy ovšem nešlo o TEŽ, ale o tzv. Smokoveckou elektrickou vicinální dráhu . Původně bylo v plánu vybudovat elektrifikovanou trať i do Liptovského Hrádku a Tatranské Kotliny, plány však zhatila první světová válka. V roce 1970 byla postavena na Štrbském Plese moderní prosklená budova nádraží a mezi roky 1983 a 1986 se prováděla rekonstrukce, resp. výměna všech kolejnic za nový typ, spolu s tím byla započata stavba moderního zázemí stanice Poprad Tatry, kterou se podařilo dokončit v roce 1991. Délka celého úseku z Popradu do Štrbského Plesa je 29 km a z Tatranské Lomnice do Starého Smokovce 6 km. V současné době se tu svezete vlakem vyrobeným ve slovenském městě Vrútky pod švýcarskou licencí. Tyto vozy nahradily stávající typy vyráběné v Tatře Smíchov (ČKD), které tu jezdily ještě na počátku nového milénia. Článek Unikátní železniční koridor ve Vysokých Tatrách se nejdříve objevil na Helimania.
Kam ve Vysokých Tatrách za skvělým wellness a luxusním ubytováním? I vysoko v těchto velehorách můžete najít spoustu míst, která osloví i srdce náročných romantiků a milovníků dokonalého komfortu. V dnešním článku jsme pro vás vybrali právě deset nejlepší
projít na článekV září absolvovali naši žáci v termínu 18-22.9. adaptační kurz ve Vysokých Tatrách s bohatým programem.
projít na článekNádraží Pardubice 2 a 4 nástupiště - VL60 Železniční zastávka Praha Eden - VL60 Železniční zastávka Kladno Ostrovec - VL50 Železniční zastávka Mezno - VL65
projít na článekU železniční akce o nadcházejícím víkendu došlo ke změně jednoho hnacího vozidla. Více informací zde
Oprava čtyřosých osobních železničních vozů pro Národně-technické muzeum byla dojednána Čtěte více Článek 11/2022 Opravy železniční vozy pro Národně-technické muzeum se nejdříve objevil na KOS.
projít na článek