Unikátní železniční koridor ve Vysokých Tatrách

Železnice je jednou z nejúchvatnějších technických staveb v historii lidstva. Prvopočátky se datují do poloviny devatenáctého století, říkalo se mu příznačně století páry . Tomuto parnímu trendu se však brzy začaly vymykat technologické výdobytky v souvislosti s objevem elektrického proudu. Již o několik desítek let později se začaly železniční koridory elektrifikovat a jedním z prvních, ještě v době Rakouska-Uherska, byl turisticky atraktivní úsek mezi Popradem, Tatranskou Lomnicí, Starým Smokovcem a Štrbským Plesem. První vlaky pohánělo napětí 550 Voltů, dnes již jezdí na 1500 V V roce 2008 jsme si připomněli sté výročí zahájení provozu na Tatranské elektrické železnici (TEŽ) provozované z Popradu do Štrbského Plesa. V prosinci 1908 se již proháněly první elektrické vlaky na této trase, byl to jeden z posledních počinů budovatelských plánů Rakouska-Uherska, které pak přerušila válka a vznik samostatné Československé republiky. Výstavba samotné tratě trvala pouhé dva roky, na tehdejší dobu rekordní počin. Součástí tratě byla pochopitelně i elektrifikace stožáry vysokého napětí 550 V. Tehdy ovšem nešlo o TEŽ, ale o tzv. Smokoveckou elektrickou vicinální dráhu . Původně bylo v plánu vybudovat elektrifikovanou trať i do Liptovského Hrádku a Tatranské Kotliny, plány však zhatila první světová válka. V roce 1970 byla postavena na Štrbském Plese moderní prosklená budova nádraží a mezi roky 1983 a 1986 se prováděla rekonstrukce, resp. výměna všech kolejnic za nový typ, spolu s tím byla započata stavba moderního zázemí stanice Poprad Tatry, kterou se podařilo dokončit v roce 1991. Délka celého úseku z Popradu do Štrbského Plesa je 29 km a z Tatranské Lomnice do Starého Smokovce 6 km. V současné době se tu svezete vlakem vyrobeným ve slovenském městě Vrútky pod švýcarskou licencí. Tyto vozy nahradily stávající typy vyráběné v Tatře Smíchov (ČKD), které tu jezdily ještě na počátku nového milénia. Článek Unikátní železniční koridor ve Vysokých Tatrách se nejdříve objevil na Helimania.

projít na článek

Nejlepší wellness hotely Vysoké Tatry

Kam ve Vysokých Tatrách za skvělým wellness a luxusním ubytováním? I vysoko v těchto velehorách můžete najít spoustu míst, která osloví i srdce náročných romantiků a milovníků dokonalého komfortu. V dnešním článku jsme pro vás vybrali právě deset nejlepší

projít na článek

ADAPTAČNÍ KURZ

V září absolvovali naši žáci v termínu 18-22.9. adaptační kurz ve Vysokých Tatrách s bohatým programem.

projít na článek

Výběr z realizací v roce 2021

Nádraží Pardubice 2 a 4 nástupiště - VL60 Železniční zastávka Praha Eden - VL60 Železniční zastávka Kladno Ostrovec - VL50 Železniční zastávka Mezno - VL65

projít na článek

Změna u železniční akce

U železniční akce o nadcházejícím víkendu došlo ke změně jednoho hnacího vozidla. Více informací zde

projít na článek

11/2022 Opravy železniční vozy pro Národně-technické muzeum

Oprava čtyřosých osobních železničních vozů pro Národně-technické muzeum byla dojednána Čtěte více Článek 11/2022 Opravy železniční vozy pro Národně-technické muzeum se nejdříve objevil na KOS.

projít na článek