V Evropě se lidé smějí výdrži baterií elektromobilů a přitom v Číně už mají řešení. Dokonale elegantní a funkční i pro nákladní dopravu

V oblasti automobilové přepravy neexistuje téma, které by veřejným prostorem rezonovalo tak silně, jako elektromobilita. V dnešním světě platí, že elektromobily buď z duše nesnášíte, nebo přímo zbožňujete. Mnoho z těch, kteří se elektromobilitě spíše vysmívají, často argumentují nedostatečně rychlým nabíjení baterií a nedostatečně velkou kapacitou, která je navíc závislá i na venkovní teplotě. I přes to, že problematika úložišť ještě není u elektromobilů na takové úrovni, aby odpůrci této technologie mohli zmlknout (nebo hledat jiné argumenty), pokrok v tomto odvětví zastavit nejde a limity se neustále posouvají. v Číně na to ale šli jinak. Pokud u osobních automobilů lidé argumentují současným technologickým stavem baterií a nabíjení, u nákladní přepravy je to daleko větší problém. Zde se bavíme u plně naložených vozidlech o potřebě mnohem větší energie nebo paliva, chcete-li. Má elektromobilita smysl i v tomto odvětví automobilové průmyslu? Odpověď je ano. Foto: CATL Výměnné akumulátory Qiji pro nákladní vozidla Půvab řešení, které navrhla společnost CATL, spočívá v prosté jednoduchosti. Vybité akumulátory Qiji Energy jsou z vozidla fyzicky odebrány a nahrazeny akumulátory nabitými. Pokud probíhá výměna na místě, kde je několik sad baterií, které se průběžně dobíjí, pak se jedná o nesmírně elegantní řešení, které skutečně může od podlahy změnit automobilový průmysl. Myšlenka spočívá v tom, že nákladní vozy by měly jeden až tři bateriové moduly, z nichž každý by mohl pojmout 171 kWh energie (což by dohromady mohlo být až 513 kWh). V případě potřeby by mohly zajet na stanici, kde by mohly být rychle vyměněny. CATL představil kompletní ekosystém, zahrnující nejen stanice a baterie, ale i cloudovou platformu, která by měla řidičům umožnit bezproblémový provoz a plánování výměn. Cloudová platforma Qiji agreguje data o vozidlech, bateriích a na druhé straně disponuje informacemi o dostupných dobíjecích stanicích. Řidiči mohou jedním kliknutím domluvit termín a optimalizovat své trasy pro uskutečnění výměny baterií. Majitelé flotil tak mohou dosáhnout dohledu v reálném čase nad svými vozidly a inteligentně plánovat i své trasy. CATL uvedl, že jak stanice pro výměnu, tak operátoři by mohli zlepšit provozní efektivitu. Každý nákladní vůz tak může dle výpočtů ušetřit 4 200 až 8 400 USD (100 000 až 200 000 Kč) ročně na provozních nákladech vozidla a účinně snížit emise uhlíku. Pokud spočítáme na základě tradičního těžkého nákladního vozidla, které ujede ročně 200 000 kilometrů s spotřebou paliva 33 litrů na sto kilometrů, může uhlíkové emise jednoho vozidla dosáhnout až 174 tun. To odpovídá celkovému množství CO2 absorbovaného 9 643 stromy po celý rok. Pokud jsou místo toho použity čistě elektrické těžké nákladní vozy, mohou být emise uhlíku efektivně sníženy.

projít na článek

Nabíječky přibývají po stovkách. Kvůli nedostatku elektromobilů jsou však ztrátové

Elektromobilita v Česku nevzkvétá. Zájem o auta na baterku je v tuzemsku druhý nejmenší v Evropě. Nic na tom nemění ani fakt, že se v posledních letech podařilo zásadně snížit jednu z hlavních bariér většího rozšíření elektromobilů: počet veřejných...

projít na článek

K čemu slouží nabíječka elektromobilu

I na našich silnicích potkáváme stále více automobilů, které jsou namísto spalovacího motoru poháněny elektřinou. Jejich výhodou je bezesporu mnohem čistší provoz, avšak zároveň také potřebují podstatně častěji nabíjet. K tomu slouží nabíječka elektromobi

projít na článek

Kočka modroočka

Je elegantní, mazlivá, přítulná jako pejsek, a dokonce dokáže i aportovat. Přitom se na vás dívá blankytně modrýma očima schovanýma v hedvábně huňatém kožíšku. Řeč je o kočce ragdoll, což v češtině znamená hadrová panenka. Nebojte se, že by kočka ragdoll

projít na článek

Cena solárních panelů klesla v roce 2023 o 50 %. České firmy už také zlevňují

Minulý rok se nesl ve znamení rekordně vysoké výroby solární energie a také významného posunu ve vývoji baterií. Je za to zodpovědný mimo jiné i pokles ceny solárních panelů, na což reaguje i řada českých instalačních společností. Které další faktory ovli

projít na článek

Rebarbora

Rebarbora, jinak také reveň, je zelenina, která přišla do Evropy z Mongolska, Číny a Zabajkalí. Již před více než třemi tisíci lety se v Číně užívala jako lék a potravina. Především Arabové ji rozšířili do celého světa. V Evropě ji nejdříve začali využíva

projít na článek