Vladimír Mirvald

Vladislav Mirvald Geometrické kresby a zátiší VLADISLAV MIRVALD  (1921–2003)  malíř, kreslíř, fotograf, pedagog, divadelník, rybář. Narodil se v Záluží u Mostu, ale od prvních válečných let je spjat s Louny. Vystudoval výtvarnou výchovu a deskriptivní geometrii na Karlově Univerzitě v Praze. Byl členem skupin Křižovatka a Klub konkretistů a je zařazen do okruhu Nové citlivosti. Patří mezi Lounskou krajinářskou školu se svými přáteli a spolužáky Zdeňkem Sýkorou a Kamilem Linhartem. Krajině se věnoval po celý svůj tvůrčí život. Vyšel z experimentu a zájmu o racionální složky uměleckého vyjádření. Kaňkáže a zmrzláže z počátku 60. let studují náhodu, nové téma v českém umění. První geometrické kresby tuší vznikly v roce 1964, zprvu byly založené na pravoúhlých geometrických tvarech, postupně se začaly objevovat soustředné či protínající kružnice, výseče, mezikruží a rozvlněné válcové plochy.Motivy z kreseb Mirvald často rozvedl do podoby rozměrných maleb. Obrazy konstruoval olejem na plátně, zcela bez ovlivnění počítačem, už od roku 1964. V malbě vytrval až do pozdních devadesátých let. V roce 1967 vzniklo také několik oboustranných obrazů zavěšovaných do prostoru. V ploše postupně přibývaly mutace, kontinuální a undulační válce, moiré, Archimédovy spirály a Rombergovy křivky. Charakteristické jsou opticky působící černobílé geometrické obrazce, ale pracoval i s barvou, studoval zvláště účinek komplementárních barev. V mnoha působivých protínajících se a do sebe se zavinujících paralelních tazích a křivkách se vlní a vibrují živé linie, které aktivují oko i mozek pozorovatele a z plochy obrazu činí neobyčejný vizuální zážitek. V pozdní etapě Vladislav Mirvald pracoval olejem na kartonu. Kompozice zborcených ploch, jehlanů, plášťů, kružnic, tečen a hranolů jsou charakterizovány jako barevná geometrická zátiší.Samostatné výstavy (výběr)1982 Vladislav Mirvald, Galerie Benedikta Rejta, Louny1986 Vladislav Mirvald: Kresby, Divadlo hudby (Galerie Titanic), Olomouc1993 Vladislav Mirvald, Dům umění města Brna, Brno1994 Vladislav Mirvald, České muzeum výtvarných umění, Praha2000 Vladislav Mirvald: Komplementární, Galerie Václava Špály, Praha a Severočeská galerie výtvarného umění v Litoměřicích2010 Vladislav Mirvald, Retrospektiva, Výstavní síň Masné krámy, Plzeň2011 Vladislav Mirvald, Šedesátá / Sixties, Museum Kampa, Praha2015 Vladislav Mirvald, Konstruktivní variace, Museum Kampa, Praha2019 Vladislav Mirvald, Museum Kampa, Praha2019 Vladislav Mirvald, Smysl pro krajinu, Galerie moderního umění, Roudnice nad Labem2020 Mirvald vs. Gočár, Galerie AMB, Hradec Králové2021 Vladislav Mirvald, Dnes přilétli špačkové, Galerie umění Karlovy Vary2021 Kód Geometrie, Vladislav Mirvald a Jana Kaláb, Villa Pellé, Praha2021 Mirvald 100, Vladislav Mirvald ze sbírek Galerie Benedikta Rejta, GBR Louny2021 Vladislav Mirvald, Krajina, Galerie města Loun, Louny  Cylindrické (válcové) moiré, 1986 (1991)tuš, karton, 45 x 33 cm Archimédová spirála, 10. 6. 1979tuš, karton, 45 x 33 cm Moiré undulačních válců, 12. 6. 1979tuš, karton, 45 x 33 cm Geometrické kresby a zátišíSložité pletivo čar a ploch na plátnech a kresbách Vladislava Mirvalda se v šedesátých letech dostalo do blízkosti hard-edge painting (malby ostrých hran) a klasiků geometrického a opto-kinetického umění, jakými byli například Victor Vasarely nebo Bridget Riley. Mirvald uvažoval o vztahu řádu a chaosu, vycházel z možností deskriptivní geometrie, která pracuje s trojrozměrností v ploše. Počítač na nic nepotřeboval, složitý geometrický svět měl v hlavě.Nejstarší Mirvaldovy kresby z první poloviny šedesátých let mají ostré hrany, jsou založeny na rovnoběžkách, jejich směrech a meziprostorech mezi nimi. Později se zabýval kruhem, válcem a vlněním plochy. Charakteristické jsou vlnící se undulační válce. Motivy na plátnech, kartonu, či sololitu mohou být ukončené, koncentrické i stále probíhající – přesahují rám obrazu.Některé křivky se rozvíjejí do téměř organických tvarů. Mnohé jsou konstruovány jako spirála. Základem je linie, která obíhá pevně daný ústřední bod a přitom se od tohoto bodu soustavně vzdaluje. Vzniká závit, helix, šroubovice, rozvlněné válce asociují klávesy klavíru probíhající oblým paralelním vesmírem.Roseta, obraz s prázdným středem, svým názvem upomíná na gotická katedrální okna. Střed Rosety je posvátnou absolutní zónou. Nic neexistuje bez středu, kolem něhož se vše otáčí. Kolem jádra rotují částice, kolem Slunce planety, kolem galaktického středu spirálovitě víří galaxie. Prázdné místo je rezervoárem energie oscilující v centru dění.Křivky a kombinace plných a prázdných ploch vytvářejí iluzi hloubky a prostoru. Přestože jsou obrazy jasnou plochou plátna napnutého na rámu, Mirvaldova soustava linií a meziprostorů je schopna oko oklamat a nechat ho vnímat neexistující pohyb. Autor si vybíral obvykle nejprotikladnější kontrasty – černou a bílou nebo komplementární barvy, jejichž kombinace vytvářejí optické a kinetické efekty. Obrazy s rovnoběžkami a moiré vibrují či způsobují vibrace na sítnici pozorovatele. Kmitání prověřuje vidění. Lidské oko a mozek mají problém s identifikací čar, ač je obraz statický, nejeví se tak.Umělci se často inspirují posvátnou geometrií, božskou proporcí, zlatým řezem, Mirvaldovým zdrojem byla spíše geometrie užívaná světem lidí ve stavebnictví, strojírenství či typografii. Ovšem cicerové a garmondové kružnice, Archimedova spirála či cylindrické moiré jsou příbuzné představám vesmíru založeným na teoriích kmitů superstrun. Nejmenšími složkami světa nejsou body energie, ale úsečky či smyčky struny. Jejich supersymetrie dovoluje sjednotit látku a záření.Zátiší je mezi Mirvaldovými geometrickými pojmy slovem tradice. Autor se nezajímá o dočasnost a pomíjivost světa věcí ve smyslu nature morte či vanitas. Měl možná na mysli severský pojem stillleben – klidný život, čas pro tvorbu, pro přemýšlení. Geometrické kompozice tvarů, kruhů, hranolů, jehlanů i mnohostěnů zpřítomňují jevy běžné i zázračné, lom světla, zpomalení času v prostoru nebo gravitační pohyb vesmírných těles.                                                                                                                                                                                                                                                  Martina Vítková Zátiší s krychlí a mezikružím 17. IX. 2000olej, karton Zátiší: proužkované krychle X. 2000olej, karton Kulové plochy 1974olej, karton

projít na článek

Co znamená, že Ježíš je Kristus Vladimír Pech

kázání z neděle 24.října 2021 farnost ECM Tachov NaHlubinu.NET · Co znamená, že Ježíš je Kristus Vladimír Pech Autor: Vladimír Pech Zdroj: Evangelická církev metodistická farnost Tachov

projít na článek

Být živý, ne mrtvý Vladimír Přenosil

kázání pro neděli 27.června 2021 slovo má Vladimír Přenosil NaHlubinu.net · Být živý, ne mrtvý kázání MP3 Archiv - Kázání neděle 27.června 2021 1 soubor(y) 14 MB

projít na článek

Vladimír Véla Poutník po barvách krajiny 2002 2022 Vladimír Véla výstava Turnov galerie MAXIART

Výstava Vladimíra Vély Poutník po barvách krajiny bude probíhat od 29. 10. do 26. 11. 2022. Budeme se těšit na Vaši návštěvu. The post Vladimír Véla Poutník po barvách krajiny 2002 2022 Vladimír Véla výstava Turnov galerie MAXIART appeared first on Gal

projít na článek

Stručný úvod do problematiky filmové adaptace Doc. PhDr. Vladimír Suchánek, Ph.D.

přednáška z Letní biblické školy v Trhanově 2021 NaHlubinu.net · Stručný úvod do problematiky filmové adaptace Doc. PhDr. Vladimír Suchánek, Ph.D. Autor: Doc. PhDr. Vladimír Suchánek, Ph.D. Zdroj: Archiv letní biblické školy Download: MS OneDrive

projít na článek

Co čekáme od budoucnosti? Vladimír Přenosil

kázání z neděle 7.listopadu 2021 farnost ECM Tachov Co čekáme od budoucnosti? Poslechněte si také NaHlubinu.NET · seriál Apoštolské vyznání víry Autor: Vladimír Přenosil Zdroj: Evangelická církev metodistická farnost ECM Tachov

projít na článek