Výzva první: Komfortní nebo konfliktní (kritický) projekt?

Příležitostí k otevření potenciálně konfliktních témat v obci a jejich využití k výuce je nepochybně dostatek, například nová zástavba negativně ovlivňující přírodní prostředí, klimatická změna a potřeba adaptačních a mitigačních opatření v obci, podpora individuální automobilové dopravy na úkor pěších či cyklistů a mnohé další. Zapojení podobných témat do výuky naplňuje většinu principů MZU a vytváří prostor pro získávání znalostí a dovedností potřebných pro angažované občanství a prosazování principů udržitelného života. Obtíže spojené s realizací takových projektů jsou ale vážné a není jich málo. Patří mezi ně například potenciální konflikt s vedením obce (obvykle zřizovatelem školy), případně s některými zájmovými skupinami v obci, pro jejichž moderování a úspěšné zvládnutí nejsou učitelé a další účastníci vzdělávání obvykle připraveni a jejich průběh a závěr je obtížné predikovat. Motivace dětí je důležitá a je často spojená s hmatatelným výsledkem jejich snažení (obnovený pomník, vydaná publikace, vysazené stromy apod.), ale pokud se nám nepodaří případný neúspěch dobře pedagogicky uchopit, může skončit zklamáním, protože výsledek je nejistý a jen omezeně závislý na úsilí žáků a jejich učitelů či zcela mimo jejich dosah. Evaluace programu ŠUŽ zmiňuje také obavy zástupců veřejné správy z manipulace dětí, tam, kde je složitější kontext a je třeba brát do úvahy mnohé souvislosti, například u kácení stromů. Servisní projekty MZU zatím volí většinou taková témata a navazující akce, které jsou pozitivně laděny, lze u nich předpokládat široké přijetí a ocenění vedením obce i jejími obyvateli a které jsou ovlivnitelné úsilím účastníků projektu a skýtají tedy naději, že výsledkem bude nejen kvalitní učení, ale i viditelná změna, která bude jasně spojená s aktivitou žáků a učitelů. Mají-li se mezi projekty MZU častěji objevovat kritická, potenciálně kontroverzní témata související s udržitelným životem v obci, je zapotřebí o tématu s učiteli, případně s partnery z obci komunikovat, poskytnout jim potřebnou podporu, věnovat pozornost evaluaci takových projektů a sdílet zkušenosti. Věnovat se takovým projektům je ale samozřejmě žádoucí. Je to cesta, jak plně uplatnit princip učení pro místo: téma, kterým se žáci zabývají, je opravdové a vážné a výsledek jejich práce je skutečným, hmatatelným a užitečným příspěvkem ke kvalitě života a životního prostředí v obci a podporuje roli obce ve zlepšování prostředí ve světě. Text je použitý z publikace Učíme (se) místem   Jak může místně zakotvené učení měnit vzdělávání a svět PRAKTICKÝ PRŮVODCE, RNDr. Jiří Kulich,  Ing. Eliška Hájková (SEVER), RNDr. Blažena Hušková (Sdružení pro interpretaci místního dědictví ČR). Vydal SEVER 2022. Zajímá-li vás téma více, chcete se dozvědět praktické příklady nebo se zapojit do programu ŠUŽ příští školní rok více se dozvíte https://www.skolaprozivot.cz/ Článek Výzva první: Komfortní nebo konfliktní (kritický) projekt? se nejdříve objevil na Ekocentra.cz.

projít na článek

Výrobu ve Škoda Group posílí noví zaměstnanci z Indonésie

Plzeňský závod Škoda Group zahájil přeshraniční spolupráci s Indonésií. Studentům tamních polytechnických škol zajistí ve svých provozech dvouletou praxi. Mladí elektromechanici, svářeči azámečníci pomohou společnosti zvládnout tempo výroby, které roste d

projít na článek

I. výzva Digitální podnik z komponenty 1.5 Národního plánu obnovy

Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlašuje výzvu na podporu zvyšování digitální úrovně podniků působících na českých trzích z Národního plánu obnovy. Pro podnikatele v elektronických komunikacích je připraveno 1,5 miliardy korun z evropského Nástroje pro o

projít na článek

Výchova k občanství

Projekt Výchova k občanství je pilotním projektem Centra občanského vzdělávání při Masarykově univerzitě v Brně (COV). Zaměstnanec KPI o.p.s. Petr Sobotka, pomáhá tento projekt koordinovat v Královéhradeckém a Pardubickém kraji. Projekt je financován z OP

projít na článek

Výzva projektu DICE

Další služby v oblasti digitálního ukládání dat nad rámec naší nabídky datových úložišť jsou k dispozici pro výzkumníky a vědce v rámci projektu DICE. Nabídka zahrnuje široké spektrum služeb od běžného „ukládání osobních dat“ pro jednotlivce a malé týmy a

projít na článek

Přes tisíc bytů v pražských Malešicích. Skanska představila Habitat, svůj největší projekt

Skanska spouští prodej první etapy svého největšího rezidenčního projektu Habitat, který vznikne na brownfieldu v pražských Malešicích. Tento rozsáhlý projekt přinese v pěti fázích více než tisíc bytů na ploše 70 000 m². Habitat bude charakterizován modro

projít na článek