Dost značná našich politiků, bezpečnostních analytiků i představitelů ministerstva obrany a generálního štábu je přesvědčena, že krize se musí řešit co nejdál od našeho domova. A daří-li se to, jsou za to vojáci povyšováni a vyznamenáváni. Jistě v souladu s naší současnou bezpečnostní a vojenskou politickou a členstvím v Severoatlantické alianci a Evropské unii. Česká republika se tak podílí na udržování míru a bezpečnosti ve světě. Tato strategie vychází z myšlenky, že budeme-li řešit krize daleko od našeho domova, tak se nepřiblíží k nám. To je jistě pravda. Navíc naši vojáci získají mnoho cenných zkušeností v náročných podmínkách, v některých případech i bojových. Ale přesto stojí za to se nad touto strategií kriticky zamyslet. Zhodnotit téměř dvacetileté období od 11. září 2001, jaké přineslo nejen klady, ale i zápory. Zvláště v konfrontaci s tím, jaké ztráty na životech a zdraví to stálo nejen vojáky, ale zejména civilní obyvatelstvo. A také jaké obrovské náklady si to i v době ekonomické krize vyžádalo. Například jen v USA podle prezidenta Donalda Trumpa osm biliónů dolarů, více než třetinu státního dluhu. Vedlo to zároveň k vážným pohybům obyvatelstva v Afghánistánu, Iráku, Íránu, Sýrii, Libyi a v dalších zem. Je otázkou, získalo-li si tím západní společenství opravdu očekávanou prestiž. Není možné přehlédnout, k jakým podstatným strategickým změnám za posledních třicet let došlo. V prvním desetiletí jsme se chtěli soustředit na obranu naší republiky a euroatlantického prostoru. Ale od přelomu století byly rozhodující aktivity v zahraničních misích, při nichž docházelo, zjednodušeně řečeno, k tzv. afghanizaci armád, a to se všemi důsledky, které nyní modernizací armády napravujeme. S postupným koncem lokálních válek by se dalo předpokládat, tedy nedojde-li například ke konfliktu s Íránem, Severní Koreou či Venezuelou, vrátíme se ke strategii obranné. Někteří bezpečnostní a vojenští experti však upozorňují, že při modernizaci armád se vytvářejí jednotky a nakupují zbraňové systémy (výsadkové brigády, bojové vrtulníky ap.), které se dají spíše než v obranném boji využít při jiných ozbrojených operacích včetně útočných. Týká se to z pěti potenciálních prostředí válečných konfliktů hlavně pozemních a leteckých sil (moře ani vesmír neovládáme), ale ne kyberprostoru, kde kvůli neodpovídajícím aktivitám Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost máme vážné problémy s nedostatečnou ochranou komunikace (například ministerstvo zahraničí, benešovská nemocnice, OKD). Náprava nebude jednoduchá. {loadmodule mod_tags_similar,Související}
Tel Aviv Stovky ultraortodoxních židů dnes na dvě hodiny zablokovaly hlavní dálnici ve středním Izraeli, informuje agentura AP. Muži protestovali proti rozhodnutí nejvyššího soudu z tohoto týdne, na jehož základě mají být povoláni do armády. Ultraortodox
projít na článekSeznamte se s novou Strategií prevence kriminality v České republice na léta 2016 až 2020. „Je prokázáno, že dobře naplánované strategie prevence kriminality nejenže předcházejí trestné činnosti a viktimizaci, ale podporují bezpečnost společnosti a při
Klíčové události • Slovensko: Míra nezaměstnanosti v srpnu stagnovala na 9,4 %. • ČR: Zahraniční dluh ČR ve 2. čtvrtletí letošního roku vzrostl o 132,8 mld. korun na 3,35 biliónu korun a v relaci k HDP zahraniční zadlužení vzrostlo na 72,1 %. • Německo:
projít na článekKlíčové události • ČR: Zahraniční dluh ČR ve 2. čtvrtletí letošního roku vzrostl o 132,8 mld. korun na 3,35 biliónu korun a v relaci k HDP zahraniční zadlužení vzrostlo na 72,1 %. • Německo: Ceny v průmyslu v srpnu poklesly o 0,1 % m/m a o 1,6 % r/r. • M
projít na článekVláda žádá Poslaneckou sněmovnu o schválení nové mise naší armády. Měli bychom vyslat až šedesát vojáků do Maghrebu, konkrétně do Mali, Nigeru a Čadu, aby pod francouzským vedením bojovali spolu s vojáky z několika dalších evropských států proti islamisti
projít na článek