4 pravidla udržitelného marketingu

Udržitelnost – téma, které zažívá boom nejen v oblasti marketingu. Slova jako eko, bio, recyklace a odpovědnost se stávají nedílnou součástí marketingové argumentace, ekologie se dostává do mezi základní hodnoty značek. Pojďme si proto představit aktuální data, trendy a nástrahy, jež tzv. udržitelný marketing značkám přináší. A jako vždy pár tipů, jak se v marketingové zeleni neztratit. Jaro je na spadnutí a s ním i dva nejvýraznější dny spojené s ekologií, udržitelností a životním prostředím. V sobotu 25. března se koná mezinárodní akce Hodina Země. Světový fond na ochranu přírody nás při této příležitosti nabádá, abychom mezi půl devátou a půl desátou na hodinu zhasnuli všechna světla. Na sobotu 22. dubna pro změnu připadá na celosvětový Den Země, akce organizovaná OSN a zaměřená na propagaci a podporu ochrany životního prostředí. Toto období je proto ideální příležitostí, podívat se na zoubek jednomu z nejzásadnějších marketingových trendů současnosti – tzv. udržitelnému marketingu. Důraz na udržitelnost v marketingu roste Mluvit o marketingu a pominout téma udržitelnosti je v podstatě nemožné. Celkem 79 % spotřebitelů totiž mění své nákupní preference na základě sociálního nebo environmentálního dopadu výrobků. Průzkum společnosti Capgemini z roku 2020 ukázal, že celkem 53 % spotřebitelů – ve věkové skupině 18–24 let se dokonce jedná o celých 57 % – přešlo k méně známým značkám, protože byly udržitelné. Proč tak činí? Celých 64 % respondentů průzkumu Capgemini tvrdí, že nákupy udržitelných výrobků jim přinášejí radost – a ve věkové skupině od 25 do 35 let činí jejich podíl až 72 %. Udržitelnost a čeští spotřebitelé Jak si vedou v tématu udržitelnosti spotřebitelé v České republice? Dle zprávy Sustainability Sector Index, jež sestavuje společnost Kantar, je v Česku podíl spotřebitelů, kteří se v oblasti udržitelnosti aktivně angažují a jsou připraveni investovat čas a úsilí do snížení ekologické stopy, celkem 30 %. Pro srovnání, globální průměr „aktivních“ spotřebitelů činí 29 %, nejvyšší podíl má USA s 33 % „ekologicky aktivních“ spotřebitelů. Co ze studie Kantar dále vyplynulo? 50 % Čechů a Češek uvedlo, že se jich problémy životního prostředí dotýkají 29 % českých respondentů prohlašuje, že jsou připraveni investovat vlastní čas a peníze, aby podpořili značky, které se chovají zodpovědně k životnímu prostředí i ke společnosti 33 % Čechů a Češek přestalo kupovat produkty nebo služby kvůli jejich dopadu na životní prostředí nebo na společnost To je pro značky zcela jasný vzkaz. Studie totiž dále ukázala, že se 64 % Čechů a Češek domnívá, že udržitelnost je téma především právě pro značky a firmy – spotřebitelé zkrátka očekávají, že je budou firmy vést a inspirovat. Jak píše Barbora Márová na webu Markething: „Spotřebitelé jsou také z více jak 3/4 přesvědčeni, že odpovědnost za udržitelné chování je na straně firem. Ačkoliv víme, že pravda je někde uprostřed, je vhodné, aby společnosti převzaly iniciativu a aktivně edukovaly a motivovaly spotřebitele k udržitelnějšímu chování.“ Mýty udržitelnosti v marketingu Jak už jsme zmínili, menšina (29 %) českých spotřebitelů a spotřebitelek je však ochotných do cesty za udržitelností investovat čas a peníze. Na vině jsou především mýty a (často) mylná přesvědčení, která s udržitelností souvisejí: Spotřebitelé se domnívají, že udržitelné výrobky jsou dražší (70 %) Spotřebitelé mají nedostatek informací o udržitelném aspektu konkrétních výrobků (69 %) Mezi spotřebiteli stále panuje silná obava z greenwashingu (61 %) Jak nastavit udržitelný marketing Výše uvedená data naznačují, že udržitelný marketing je jednak nezbytný, jednak může být poměrně složitou disciplínou s mnoha nástrahami. Pojďme si proto představit hlavní pravidla, kterými je dobré se při marketingu na téma udržitelnost řídit. 1. Neustále edukujte zákazníky i sebe Jedním z hlavních úkolů současných marketérů a komunikačních expertů je v oblasti udržitelnosti vzdělávat nejen spotřebitele, ale také sami sebe. Firmy a značky by se měly orientovat v důležitých pojmech a certifikacích a mít spočítané stěžejní aspekty vlastního udržitelného chování – mezi nejznámější metodiky patří například Life-cycle assessment výrobku, česky posuzování životního cyklu. Stále totiž platí, že základním pilířem udržitelného marketingu je, aby firma skutečně udržitelné aktivity činila. Edukace je v tomto ohledu zásadní, neboť některé aspekty udržitelného chování nemusí být příliš intuitivní. Příkladem je démonizovaný plast. Průzkum FSV UK například zjistil, že spotřebitelé vnímají jako ekologický materiál nejvíce papír a sklo. Jenže chyba lávky. Dle průzkumů (například VŠCHT) má sklo jednu z nejvyšších uhlíkových stop a plastový kelímek je mnohdy tou ekologičtější variantou. Takových příkladů je samozřejmě mnoho. V první řadě je proto důležité hledat varianty výrobků, obalů a celkového fungování značky, které jsou skutečně udržitelné, a následně o nich informovat spotřebitele. 2. Komunikujte udržitelnost jasně a přehledně Aby bylo informování spotřebitelů úspěšné, je třeba předávat informace stručně, přehledně a jasně. Postavte svoji komunikaci na jasných, nezpochybnitelných a dobře srozumitelných faktech, která vycházejí z reálných dat. I když je to pro nás, marketéry, často velké pokušení, v oblasti udržitelnosti se rozhodně vyvarujte přikrášlování a přehánění pozitivního dopadu značky na životní prostředí. V případě udržitelnosti je nafukování zásluh a faktů přímou cestou do stanice greenwashingu, nedůvěře spotřebitelů a často také k problémům s čím dál přísnějšími regulačními orgány. 3. Soustřeďte se na oblast, kde můžete ovlivnit nejvíce Buďme upřímní – udržitelnost je v současné době megatrend, který je mnohem více morálním společenským imperativem než cestou k unikátnosti. Udržitelností se zabývá drtivá většina značek, které nechtějí upadnout v zapomnění. Přesto – nebo právě proto – byste se při své cestě za udržitelností a souvisejícím marketingem neměli ohlížet na to, co dělají ostatní. Najděte v širokém spektru aspektů, které udržitelnost zahrnuje, ty, které jsou pro vás nejzásadnější a v nichž můžete učinit největší pokroky. Je váš největší potenciál v ekologických obalech, lokálnosti surovin nebo kvalitě a životnosti produktu? I v oblasti udržitelnosti definujte svá vlastní USP neboli jedinečné prodejní argumenty. Nemá smysl vydávat se primárně cestou změny obalů, pokud obaly představují 2 % uhlíkové stopy vašeho výrobku. Dělejte změny tam, kde jsou nejvíce potřeba – budete unikátní a vyhnete se greenwashingu. 4. Sdílejte svoji cestu, nikoliv svoji dokonalost Jako marketéři toužíme po dokonalosti. Kampaně se snažíme maximálně plánovat a s komunikací často čekáme až na moment, kdy jsou naše produkty vypilované do nejmenšího detailu. V případě udržitelnosti však tento přístup selhává. Udržitelnost je cesta, nikoliv cíl. A stejně je potřeba přistupovat i k udržitelnému marketingu. Váš dodavatelský řetězec není dokonalý? V pořádku. Máte mezery v recyklaci? Většina značek má. Abyste se stali lovebrandem nebo dokonce lídrem trhu, je třeba být příkladem. To znamená komunikovat autenticky a pokorně. Christina Downeyová, CMO společnosti Milkadamia, k tomu ve Forbes říká: „Zákazníci nemají rádi neupřímnost, pozérství a předstíranou ctnost značek. Nedokonalost je v pořádku, jen o ní mluvte transparentně.“ Nemusíte být dokonalí. Udržitelný marketing je hlavně o reálných datech a autentické snaze, jak ukazuje tato úspěšná komunikace inspirovaná značkou Innocent drinks. Zdroj: Manuál komunikace udržitelnosti bez greenwashingu, FSV UK Udržitelnost v marketingu? Začněte hned Poselství je jasné – pokud jste s marketingem v oblasti udržitelnosti ještě nezačali, je nejvyšší čas tak učinit. Zodpovědnost za udržitelnou budoucnost leží i na nás, marketérech. Právě my máme zodpovědnost za komunikaci se zákazníky, jejich informování o udržitelném chování a v neposlední řadě také vliv na jejich chování a vnímání. Jak se píše v Manuálu komunikace udržitelnosti bez greenwashingu, který vznikl na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy, nastavení zákazníků lze měnit: „Lidé se vždy naučí novým návykům, chce to jen trpělivost.“ Pusťte se do udržitelného marketingu s pokorou, upřímností a skutečným zájmem. Uvidíte, že to spotřebitelé ocení – zejména pokud vaši cílovou skupinu tvoří ženy! Výzkumy totiž ukazují, že pro ženy je udržitelnost obzvláště důležitá a bývají také ochotnější než muži ve jménu ekologie změnit své nákupní chování. Pokud potřebujete se zelenýmmarketingem poradit, neváhejte se na nás obrátit. Udržitelný marketing je velkou příležitostí – společně můžeme vymyslet, jak nejlépe oslovit 1,5 milionu žen, které měsíčně navštíví Modrého koníka. Máme pro tyto účely mnoho atraktivních a efektivních reklamních formátů. The post 4 pravidla udržitelného marketingu first appeared on Modrý koník marketérům.

projít na článek

10 největších problémů v marketingu

Příspěvek 10 největších problémů v marketingu pochází z ZeptejSeFilipa

projít na článek

FREE přednáška o Youtube marketingu v Brně

UPDATE! Fotky z proběhlé přednášky Youtube marketing jsou zde Neříkejte jen příběh své značky, říkejte ho správně a demonstrujte jej Příspěvek FREE přednáška o Youtube marketingu v Brně pochází z ZeptejSeFilipa

projít na článek

Získali jsme jsme ocenění SDGs!

BIOUHEL.CZ byl po devíti letech opět oceněn za svou činnost. Po ceně České Inovace 2013 za společenskou prospěšnost jsme se stali hrdými laureáty ceny SDGs za naplňování cílů udržitelného rozvoje v České republice, kterou organizuje Asociace společenské o

projít na článek

Ke stažení - přihlášky, formuláře, stanovy

Pravidla ligy, Pravidla turnajů, Formuláře a další užitečné dokumenty k volnému stažení zdarma... 

projít na článek

Kurz Jak na úspěšný OBSAH na webu a sítích v Plzni

Zvyšte své zisky a vybudujte si jméno pomocí obsahového marketingu. Přijďte na kurz, který jsme pro vás přichystali v Plzni. Ukážeme vám, jak vám pomůže obsah na webu i na sociálních sítích nebo jak na komunikaci s médii. Kurz je jako stvořený pro začínaj

projít na článek