Článek 4 - Požadavky na EMS

Článek 4.1 - Jsou uvedeny všeobecné požadavky normy na systém environmentálního managementu, týkající se zejména vytvoření a zlepšování systému a způsobu plnění požadavků. Principem, který organizace musí naplnit, aby vyhověla požadavkům normy, je princip neustálého zlepšování. Významný je požadavek dokumentování systému, který je specifikován dále včlánku 4.4.4. Upozornit je třeba na jednoznačný požadavek na stanovení a dokumentování rozsahu EMS, a to nejen zhlediska předmětu podnikání a organizační struktury, ale zhlediska místního vymezení. Vpraxi není tento požadavek vždy beze zbytku plněn – nelze opomíjet ani takové zdánlivé maličkosti, jako je doplnění dokumentace EMS o charakteristiku situování areálu organizace a vymezení ploch, které organizace případně pronajímá. Příloha normy zdůrazňuje význam úvodního environmentálního přezkoumání zejména pro organizace, které začínají EMS budovat. Doporučení: Zajistěte vypracování úvodního environmentálního přezkoumání, které významně přispěje knaplnění specifických požadavků normy. Do činností spojených se zavedením EMS zapojte všechny útvary organizace; dbejte na to, aby o EMS byli všichni pracovníci dostatečně informováni a kjeho zavedení motivováni, tak aby se mohli se zaváděným systémem ztotožnit. Článek 4.2 - Náplní článku je stanovení sedmi základních požadavků na environmentální politiku organizace, která musí být vrcholovým vedením vyhlášena, dokumentována a zveřejněna. Environmentální politika je písemné prohlášení organizace o jejích záměrech voblasti péče o životní prostředí. Musí obsahovat závazek být v trvalé shodě správními předpisy a jinými požadavky, ke kterým se organizace zavázala (nejen zoblasti životního prostředí, ale například i zoblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci) a uplatňovat prevenci znečišťování. Politika je východiskem pro stanovení konkrétních cílů a cílových hodnot, kterých chce organizace prostřednictvím svého EMS dosáhnout. Jedním ze zdrojů pro formulaci environmentální politiky může být úvodní environmentální přezkoumání. Politika je formulována ve veřejném vyhlášení, označujícím závazek a záměry organizace voblasti životního prostředí. Je to tedy bod, od něhož se odvíjejí všechny cíle, cílové hodnoty i realizace celého systému a její zpracování je zákonitě jedním z nejdůležitějším kroků při zavádění účinně fungujícího EMS. Vzhledem ke specifičnosti každé organizace je zřejmé, že jednotlivé environmentální politiky se přes mnohé společné rysy mohou od sebe navzájem odlišovat. Environmentální politiku je nutno sdělovat nikoliv jen všem zaměstnancům, ale všem osobám, které pro organizaci nebo zjejího pověření pracují. Organizace mohou mít řadu dodavatelských organizací, které by měly být senvironmentální politikou svého odběratele seznámeny. Stejně tak to může být vpřípadě nájemců částí areálu vmajetku organizace, která zavádí EMS. Pro zpřístupnění politiky veřejnosti je třeba nalézt vhodnou a ekonomicky přijatelnou formu, například umístěním na internetové stránce organizace. Samozřejmostí by měla být dostatečná jasnost a srozumitelnost textu. Doporučení: Vaše environmentální politika by měla vzít vúvahu jak specifické místní nebo regionální podmínky, tak i názory a požadavky zainteresovaných stran, jak byly formulovány při úvodním environmentálním prohlášení. Zvažte – zejména v případě nevládních organizací – účelnost využití metodických zásad, připravených nadnárodními občanskými skupinami a určených kdefinování celkového rozsahu odpovědnosti za životní prostředí. Nezapomeňte informovat své obchodní partnery o vyhlášené environmentální politice - například doplněním příslušných obchodních smluv o přílohu obsahující alespoň zásadní pasáže environmentální politiky. Ukázka možného řešení Na ukázku možného řešení jsou dále uvedeny téze environmentální politiky, zpracované sice pro fiktivní organizaci, ale založené na analýze řady již vypracovaných obdobných dokumentů. Vkonkrétních případech je účelné jednotlivé téze rozvést nebo doplnit vsouladu spůsobením organizace vdané lokalitě. Téze environmentální politiky organizace „Environmentální politika vychází zangažovanosti, znalosti problematiky a řídících schopností vrcholového vedení a všech zaměstnanců, kteří mohou ovlivnit životní prostředí vregionu (...), kde organizace (...) působí. Vytváří všeobecné povědomí o tom, že veškeré činnosti, produkty a služby mohou vést kzásahům do životního prostředí a proto musí být řízeny odborně a zodpovědně. Organizace se zavazuje. · dodržovat platná ustanovení všech právních předpisů, t.j. zákonů, nařízení a vyhlášek souvisejících sochranou životního prostředí, bezpečností práce, ochranou zdraví a požární ochranou, · dbát na neustálé zlepšování vztahu kochraně životního prostředí a na předcházení znečišťování, · usilovat o odstranění nebo maximální omezení negativních vlivů svých činností, produktů a služeb na životní prostředí, zdraví zaměstnanců a obyvatel regionu, · pravidelně prověřovat systém environmentálního managementu jako součást řízení organizace, včetně motivace zaměstnanců kprosazování závazků, stanovených venvironmentální politice, · provádět na základě objektivního ověřování, t.j. kontrol, měření a monitorování environmentálních aspektů a jejich dopadů jednou ročně přezkoumání zavedeného systému vrcholovým vedením scílem porovnat zjištěné skutečnosti se závazky, vyplývajícími zenvironmentální politiky a tím se zapojit do procesu trvalého zlepšování, · pravidelným a důsledným rozborem spotřeby surovin, materiálů a energií a důsledným tříděním vznikajících odpadů zajistit minimální čerpání přírodních zdrojů a surovin, · využívat komplexní systém vzdělávání svých pracovníků kzískávání a stálému rozšiřování potřebných znalostí votázkách ochrany životního prostředí, · spolupracovat spříslušnými úřady a sveřejností tak, aby byla respektována státní a regionální environmentální politika, · usilovat o dodržování principu udržitelného rozvoje sdůrazem na efektivní využívání a zavádění zařízení somezením jejich vlivu na životní prostředí, · pravidelně se zabývat analýzami možného havarijního ohrožení anávrhy na jeho účinnou prevenci.“ Příklady Text environmentální politiky Ministerstva životního prostředí lze najít na www.mzp.cz/cz/emas, environmentální politiky města Vsetín na www.dobrapraxe.cz/cz/misto/vsetin-ekologizace, environmentální politiky města Chrudim na www.chrudim.eu/emas.

projít na článek

Energy management podle ISO 50001 nebo energetický audit?

Odpověď na tuto otázku zajímá především velké podniky. Ty mají ze zákona povinnost energie řešit.  A co tedy vzít při rozhodování zda to či ono v úvahu? Pokud máte do cca 3 objektů, ve kterých

projít na článek

Vypracujte integrovanou zprávu o přezkoumání, na kterou budete pyšní

Integrované zprávy o přezkoumání? Ano nebo ne? Osobně jsme jejich příznivcem u norem, které jsou ve struktuře 10 článků. Ideální jsou kombinace: ISO 9001 a ISO 14001 ISO 9001, ISO 14001 a ISO 4

projít na článek

Certifikační audit ISO na dálku

Certifikační audit ISO na dálku. Ještě před rokem nemyslitelná věc. Ale nová doba přinesla neotřelé přístupy. Jak na straně certifikačních autorit, tak zákazníků. A jak to v reálu funguje? Překv

projít na článek

Psychosociální rizika při práci

Zaměstnanec má i duši. Už nestačí řešit jen fyzikální rizika BOZP. Je potřeba se zaměřit i na psychosociální stránku. Jak se lidé cítí, jaké jsou sociální vazby. Jaká je atmosféra na pracovišti. Vztahy se šéfem, kolegy a zákazníky.

projít na článek

Na co vše myslet při přípravě plánu interního auditu

Zkušený interní auditor ví, že aby zajistil pohodový průběh auditu, tak musí připravit plán interního auditu. Ano, plán auditu je rozvrh, co bude auditor dělat v den auditu, kde a koho bude k auditu potřebovat.

projít na článek