Dyslexie

vývojová porucha čtení odvozeno od řeckého slova „lexis“, které znamená řeč, jazyk a předpony dys-, která naznačuje, že je něco nedokonalé, nepatřičné patří mezi nejčastější formu specifických poruch učení může být buď vrozená nebo získaná poškozením mozku Příčiny Mezi nejčastější příčiny patří především dědičnost. Rodič dyslektik má 50% pravděpodobnost, že jeho potomek bude trpět stejnou poruchou učení. Mezi další příčiny patří např. změna ve stavbě a funkci centrální nervové soustavy, které vzniknou v době těhotenství nebo při porodu. Nejspíš se jedná o nedostatečnou spolupráci levé a pravé mozkové hemisféry. K tomu, aby dítě úspěšně zvládlo čtení, je nutná spolupráce obou hemisfér. V počátcích, kdy dítě písmena ještě dobře nepoznává, ale teprve je pouze „luští“, pracuje více hemisféra pravá. V okamžiku, kdy dochází ke spojování tvarů písmen se zvuky a především k přikládání významu vnímaných slov, začíná více pracovat hemisféra levá. Četnost výskytu Odhaduje se, že obtížemi, které vyžadují odbornou pomoc, trpí 1-2% dětí, s tím, že ve větší míře se vyskytuje u chlapců než u dívek a to v poměru 10 : 4. Diagnostika Když dítě začne později mluvit nebo má obtíže s vyjadřováním, nemusí ještě jít o první příznaky dyslexie. Zbystřit bychom měli v okamžiku, kdy dítě nedokáže rozeznat jednotlivá písmenka, neumí poskládat písmenka do slabik či slov, vidí čísla zrcadlově (např. 68 místo 86). Přesná kritéria pro diagnostiku této specifické poruchy učení neexistují. V praxi se postupuji většinou tak, že se zjistí, jestli u konkrétního dítěte jde skutečně o specifickou poruchu učení a nejedná se o tzv. nepravou dyslexii jde-li skutečně o specifickou poruchu učení, určí se její původ a stupeň závažnosti zjistí se všechny okolnosti, významné pro vhodnou terapii, vedoucí k nápravě. Nejčastější chyby dyslektiků přidávání či vypouštění písmen zaměňování jednotlivých písmen ve slově zrcadlové nebo obrácené psaní písmen zaměňování akusticky podobně znějících písmen ( v-f ) zaměňování slov za úplně jiná slova Náprava denně s dítětem číst, ale v době, kdy dítě není unavené, je v dobré pohodě a není ničím rušené a rozptylované nekárat za chyby nepohánět k vyššímu tempu barevně podtrhávat či vybarvovat písmena a slova, která působí obtíže nechat dítě ukazovat si na slovo prstem vybírat tematicky zajímavé knihy číst nahlas společně popř. střídavě s dítětem po přečtení o textu mluvit chválit, chválit, chválit!!! Vzdělávání Vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení probíhá podle Směrnice k integraci jedinců se specifickými vzdělávacími potřebami a podle Metodického pokynu pro práci s jedinci s poruchami učení a chování. Cílem takové úpravy je, aby žák netrpěl svým zdravotním handicapem a s využitím různých pomůcek a individuálního přístupu ze strany pedagogů, se mohl zařadit mezi své vrstevníky a zvládl předepsané učivo. Příspěvek Dyslexie pochází z Asociace neúplných rodin

projít na článek

Specifické poruchy učení

Dysgrafie, dyslexie, dyskalkulie, S těmito a podobnými výrazy se mnohý rodič poprvé setkává v okamžiku nástupu dítěte do základní školy. U malého školáka se objevují obtíže charakteristické pro tyto dysfunkce. Většinou má dítě problémy s tím, zapamatovat

projít na článek

LAXMAN nejlepší cesta dopohody

AVS relaxační přístroje Galaxy, Laxman. Audiovizuální stimulace (AVS) zlepšuje výkonnost mozku, paměť a myšlení, inteligenci. Světelné a zvukové podněty ovlivňují bioelektrickou aktivitu mozku. Každý psychowalkman obsahuje programy pro regeneraci při vyč

projít na článek