Fyzika na medicínu. Jak se z ní nezbláznit?

Na začátku našich kurzů se vždy účastníků zeptám, ze kterého předmětu mají největší strach. Pravidelně je to pro takových 75 % fyzika. Když se zeptám proč, odpovědí jsou mi většinou věty typu Jsem na fyziku blbá, Vůbec mě to nebaví apod. Můj názor je ale takový, že když to chytnete za správný konec, nejenže se nebudete tohoto předmětu muset obávat, ale lehce se může stát vaší jistotou na přijímačkách, na které lze nasbírat spostu rozdílových bodů. A ne, opravdu k tomu nemusíte mít schopnosti Sheldona Coopera ze seriálu Teorie Velkého Třesku. Je mi jasné, že se tomu těžko věří, když teď jdete do čtvrťáku a až doposud vás fyzika ve škole příliš nebrala a třeba vám i přišla složitá. Ze zkušeností mých studentů vim, že za to v mnoha případech z velké části může i učitel. Chápu, že když fyzikář při probírání nové látky napíše na tabuli pár vzorců s tím, že se je prostě musíte naučit nazpaměť a pak už jen počítáte nezáživné příklady, láska k tomuto předmětu se hledá těžko. Dobrých účitelů přírodních věd je zkrátka na středních školách zoufale málo. Ikdyž může být i hůř. Nezapomenu, jak mi jeden můj žák vyprávěl, že měli na střední na fyziku jeden školní rok školníka Prvním krokem k úspěšné přípravě na přijímačky je zbavit se předsudků o fyzice. Žádné myšlenky typu „já na to nemám hlavu, budu se to muset naučit nějak nazpaměť“. Prozradím vám jedno tajemství. Fyzika v rozsahu, jakou po vás chtějí na přijímačky není těžká. Je dokonce celkem jednoduchá. Biologii umí téměř každý, kdo se hlásí na medicínu výborně. A tak se vás v testech musí ptát na docela záludné věci, aby každý neměl plný počet. Mnoho lidí letos odcházelo velmi rozčarovaných z přijímaček na 1.LF UK, kde velká část otázek z biologie byla zaměřena na kytky. V chemii je zase velké množství triviálních názvů, které mají na přijímačkách v oblibě a například otázky na biochemii dokáží být velmi záludné i pro ty, co se připravovali poctivě. Fyzika je jiná. Otázky v ní nejsou ve vetšině případů chytáky a ani nejdou do přílišné hloubky. Bez čeho se učení fyziky neobejde je matematika. Ne nadarmo se říká, že fyzika je apliková matematika. Ale nebojte, z té matiky toho není zase a většina je učivem základní školy. Je potřeba znát následující: vyjadřování ze vzorce, počítání s mocninami deseti, počítání se zlomky a funkce sinus a cosinus. S tímto matematicky skromým základem si poměrně dobře vystačíte. No a potom je potřeba nebát se učit se fyziku s tužkou a papírem. Ve všech přijímačkcáh na lékařské fakulty se vyskytují příklady na počítání a ty se naučit tím, že se jen koukáte do učebnice, moc nedají. Základem je mít po ruce dobrou učebnici fyziky. Pokud máte klasické gymnaziální, jste v tomto směru za vodou. Pokud ne, tak můžete popřemýšlet o pořízení nějakého přehledu. Za sebe mohu doporučit velice pečlivě zpracovaný Přehled středoškolské fyziky od E. Svobody. Tento přehled se vám neztratí ani na medicíně. Pro úplné začátečníka ve fyzice by však mohl být lehce obtížnější. Pokud jste fyziku na střední vůbec neměli, tak doporučuji přehled Fyzika stručně a jasně, ve které jsou srozumitelnou formou podány základy. Bonusem jsou i testové přiklady na konci každé kapitoly. Malou nevýhodou je pak to, že se v těchto otázkách občas vyskytne chyba a čtenář tak musí být na pozoru. Naopak nedoporučuji přehled, který si pořizuje dost zájemců o medicínu a to je Odmaturuj z fyziky. Už podle názvu je určen pro ty, kteří z tohoto předmětu chtějí maturovat a jsou tak s většinou učiva seznámeni. Tato kniha pak slouží k rychlému zopakování. Kdo by se z ní chtěl učit, mohl by být nešťastný, protože tam nejsou jednotlivé části dostatečně vysvětleny. Prostě fyzika se opravdu dá v pohodě naučit. A to i z pohodlí domova, když budete mít dostatek vůle. Pokud si však myslíte, že se do toho sami dokopete jen těžko, můžete vyzkoušet naše kurzy, kde se s fyzikou spřátelíte zaručeně. Jako se to podařilo mnoha studentům před vámi: Zo strašiaka menom fyzika sa pre mňa počas kurzu stala veľmi zábavná, niekedy až oddychová forma zábavy Denisa Pokud jste neměli kladný vztah k fyzice na střední škole, Klára vám ukáže, že fyzika je vlastně zábavná a vůbec ne tak složitá, jak se na první pohled zdá být. Míša Kdyby mi někdo před rokem řekl že jednou přijde den, kdy budu chápat fyziku a bude mě i bavit, vysmálala bych se mu. Klára Hrozně moc bych chtěla poděkovat Klárce, která nás celý rok učila fyziku a já konečně můžu říct, že ji umím! Barča A příště se podíváme na to, jak se vypořádat s chemií.

projít na článek

Současná věda a indická advaita

Jiří Vacek Současná fyzika a fyzikové dospívají ke shodným závěrům jako indická filozofie nedvojnosti, advaita a její učitelé. To, co hlásají indičtí mudrci již několik tisíc let na základě duchovní praxe a svých zkušeností, které tato praxe přináší, s

projít na článek

250 let starý statek, poklady na půdě, stavba týpí a léčivé bylinky Jakub s Luisou si plní své sny

Jak to vypadá, když si přejete menší dům a dostanete něco mnohem většího? Přichází otázky, jak si práci užít a jak se z toho nezbláznit! Jakub s Luisou, mladí podnikatelé a umělci, si přáli dům v přírodě, který bude zároveň sloužit jako místo setkávání sp

projít na článek

SEBEPÉČE PEDAGOGŮ aneb "Jak se z toho nezbláznit"

Datum zahájení webináře: 25. dubna 2024 od 14.00. Odkaz na webinář bude otevřen ke shlédnutí po dobu čtyř týdnů. Cílová populace: učitelé a asistenti základních a středních škol Lektorka: PhDr. Helena Vrbková Další informace naleznete v POZVÁNCE. Přihl

projít na článek

Doučováním dětí školního věku

Zbystřete! Startujeme opět s doučováním dětí školního věku v Komunitním centru RomPraha! . Trápí vás matematika? Český jazyk? Fyzika čí jakýkoliv jiný předmět? Každou středu pro vás budou v čase od 15.00 do 17.00 hodin v Bryksově ulici č. 40 na Černém Mos

projít na článek

Prezentace výukových materiálů pro žáky-cizince na 2. stupni ZŠ II. díl, Mgr. Dita Macháčková

Prezentace je pokračováním souboru výukových materiálů pro žáky-cizincena 2. st. ZŠ (pro předměty český jazyk, matematika, zeměpis, dějepis, přírodopis, fyzika, chemie a výchova k občanství). První díl se zaměřil na podstatná jména, jejich rod a spojování

projít na článek