Nejdříve si pojďme nadefinovat základní teze:1. Prediktivní údržba je lepší než plánovaná údržba dle minimálních dob použitelnosti. Každá výroba, každé prostředí má svá specifika, která ovlivňují životnost náhradních dílů a provozních náplní.2. Prediktivní údržby nelze dosáhnout bez systému, ale pouze takový systém, který slouží a pomáhá, a který lze průběžně přizpůsobovat aktuální situaci, je prospěšný Nyní si pojďme říci, jak dosáhnout cílů, které jsou nadefinovány v základních tezích: Bez systému to nepůjde: „Lidé se od zvířat liší právě schopností vylepšování pracovních postupů, které vedou k dosažení kýžených cílů.“ Neznamená to, že se nasadí jeden systém (jeden proces) a podle něj se „jede“ hlava nehlava bez ohledu na to, že daná pravidla nejsou nastavena na nastalou situaci, na situaci, se kterou systém nepočítal. Tvorba pravidel řešících danou situaci co nejlépe je nikdy nekončící proces. Můžeme říci, že jsme schopni nastavit systém pro 80% činnosti, kterou spravujeme, a tak si ponechat mnohem více sil na řešení situací, které jsou výjimkami, ať už takové výjimky nastávají často nebo jen velmi zřídka a následně pro řešení opakujících se výjimek nastavit optimální proces. Jaké máme základní druhy údržby: v poruše, plánovanou, prediktivní Ideální by bylo, žádnou údržbu v poruše ani plánovanou údržbu neprovádět. Prostě dělat jen prediktivní údržbu a měnit tak pouze věci (náhradní díly, provozní náplně) jejichž životnost právě končí. Jak se, ale dostat k informaci, že dané ložisko se brzy zadře, že olej se dostává k hranici potřebné viskozity atp., k té kýžené predikci (předpovědi) konce životnosti ať už součástky, provozní náplně nebo např. seřízení stroje. Ke strojnímu zařízení standardně existuje od výrobce plán údržby, při jehož dodržování by na zařízení nemělo nikdy dojít k poruše. Na první pohled se zdá stoprocentní dodržování tohoto plánu jako cesta k nejlepší údržbě. Ale tady je zakopáno jádro pudla. Takový plán, aby nikdy nedošlo k poruše musí počítat s minimální, zdůrazňuji MINIMÁLNÍ, životností provozních náplní a jednotlivých spotřebních dílů. Tím pádem z logiky věci vyplývá, že naprostou, ale naprostou většinu náhradních dílů a provozních náplní vyměňujeme (čti vyhazujeme) významně před koncem jejich životnosti. Vyhazujeme věci, které by ještě nějakou dobu mohly sloužit. A tady právě by měl nastoupit systém, při jehož nasazení se dostaneme mnohem blíže ke skutečným životnostem náhradních součástek a provozních náplní. Jak, ale takovou informaci získat? V ideálním světě pomocí diagnostiky pomocí čidel, které umí měřit vibrace, mezní teploty, kvalitu olejů atp. Ale ideální svět zpravidla neexistuje. Takže v případě nemožnosti instalace čidel, ať už z důvodu nedostatku zdrojů nebo z technických důvodů, je nutno přistoupit k diagnostice „testem ve vlastních podmínkách“. Nejdříve samozřejmě musíme identifikovat dopad poruchy daného náhradního dílu či provozní náplně. Jinými slovy „nenechám samozřejmě zadřít motor, protože zkouším, jak dlouho v mých podmínkách si v něm motorový olej zachová patřičnou viskozitu“. Pokud se, ale daný stroj zastaví, protože se mu „zadře ložisko“, které musím tak jako tak za nějaký čas vyměnit, a žádné další škody (kromě zastavení výroby) to nezpůsobí, tak proč bych to na vybraném stroji nemohl vyzkoušet s tím, že na dalších strojích „pojedu“ podle plánu. (Další variantou je nejet až do poruchy, ale pouze vyzkoušet, zda prodloužení servisního intervalu o námi odhadnutou dobu díl či náplň vydrží.) A právě ten jeden stroj mi vytvoří predikci, zdůrazňuji PREDIKCI, jaká je opravdu reálná životnost daného ložiska (náhradního dílu) a já mohu zodpovědně přistoupit k prodloužení servisního intervalu výměny dané součástky na všech stejných typech strojů. Získám tak vyšší dostupnost stroje pro výrobu, ušetřím na spotřebě náhradních dílů a náplní a na čase stráveném údržbou. Nastavení predikované životnosti s následným automatizovaným upozorňováním údržbářů na potřebu servisního zásahu lze jednoduše provést v systému řízení údržby SGM. Vylepšená metoda, jak nevyhazovat to, co může ještě sloužit, je pomocí diagnostiky. Aktuálně spolupracujeme se společností IFM, jejíž produkty pro diagnostiku vibrací, mezních teplot, kvality oleje atp. máme zaintegrovány do MMS systému SGM a na základě online diagnostiky jsou údržbáři informováni o blížícím se konci životnosti dané provozní náplně nebo náhradního dílu. Ondřej LohynskýSynergit Článek Jak zvýšit efektivitu údržby?! se nejdříve objevil na Synergit | Podnikov software.
Za prvé chci moc poděkovat všem, kteří pomohli nejen nám pomoci, ale i všem ostatním. A za druhé. Máme z cesty na Ukrajinu spoustu poznatků, jak pomoci vylepšit. Tím vylepšením nemyslím zvýšit její efektivitu. Naše cesta měla jasně definovaný cíl a to při
projít na článekLinkbuilding vám může přivézt platící zákazníky, ivroce 2022. Vtomto článku se dozvíte, jak zvýšit návštěvnost webu pomocí linkbuildingu adalších SEO technik. Praktické rady atipy. Jedná se ostrategii, která vám skutečně pomůže zvýšit návštěvnost webu izv
projít na článekMyslíte si, že máte nevýkonnou údržbu? Nebo máte naopak problém s tím, že vás ostatní oddělení napadají, že vaše údržba je neefektivní?Aby bylo možné hodnotit výkonost údržby je třeba průběh údržby zaznamenávat.Aby byla údržba efektivní musí být zaznamená
projít na článekNedávno jsem uveřejnil na webu, že nabízím nově službu SEO byznys analýza, která je radikálně odlišná od konkurence anabízím přímý dopad na váš byznys. Tato analýza neřeší jen to, jak zvýšit návštěvnost zvyhledávačů, ale přímo ukazuje, jak zvýšit celkový
projít na článekChat je dnes všude. V mobilu, tabletu, počítači. Co je jeho hlavní výhoda? Pokud je někdo "zelený", online, očekáváme, že co nejdříve zareaguje. Nemusí se to stát a proto existují stavy chatu, které jsou automatizované. Jaký je nejlepší chat? A jak Vám mů
projít na článek