Jeden z nejvyšších top manažerů Bohdan Wojnar v prosinci kritizoval českou vládu za pasivitu v oblasti elektromobility a fotovoltaiky. „Stát nestačí tepu doby, musí se dívat i dvacet let dopředu,“ říká člen představenstva Škody Auto Wojnar. Podle Wojnara musí být mnohem aktivnější a dívat se více dopředu, jinak Česku hrozí, že výrobci aut už podle něj nebudou tahouny ekonomiky. Uvedl to deník Hospodářské noviny (HN). Bohdan Wojnar je členem představenstva Škody Auto pro oblast řízení lidských zdrojů. Jako jediný Čech ve vedení je právě on vyslancem největší tuzemské společnosti ve vztahu k českému prostředí. Vyjednává s českou vládou, je zástupcem ve svazu průmyslu i ve Sdružení automobilového průmyslu a je hlavním lobbistou automobilky v Česku. Stal se jediným kandidátem na funkci prezidenta Sdružení automobilového průmyslu. Zaostáváme v budování nové infrastruktury Typickým problémem České republiky je chybějící infrastruktura a komplikované stavební řízení. „Není přijatelné, abychom liniové stavby budovali deset až patnáct let a někdy i déle. Dlouhodobě tu chybí strategický výhled toho, jak postavit páteřní síť železnic a silnic. Žádnou debatu tu nevidím,“ říká Wojnar. „Česko má pro investory výhodu v geografické poloze, tedy nízkých logistických nákladech, máme kvalifikovanou a relativně dostupnou pracovní sílu. Ale v budování infrastruktury jsme promrhali více než dvacet let. Třeba cesta vlakem z Liberce do Prahy trvá neúměrně dlouho, a to vše snižuje naši atraktivitu,“ dodává Wojnar. Stát v legislativě nestačí tempu doby Wojnar také kritizuje vládu za to, že v legislativě silně pokulhává za technologickým vývojem. Zejména je to tristní ve srovnání se sousedním Německem. Manažér Škody je přesvědčen, že lidé také budou více investovat do fotovoltaiky a baterií ve svých domech a budou chtít nabídnout na kraji pozemku zásuvku pro dobíjení aut. Ale dosud není legislativně vyřešena otázka, jak se za to bude platit. V Bavorsku už se tím zabývají, ale v Česku se podle Wojnara nic neděje. V Česku chybí nová legislativa pro rozvoj autonomních vozů. „To je stejné jako u elektrifikace, také je třeba si to odpracovat. Aby mohlo dojít k rozšíření elektromobility, bude potřeba vytvořit síť dobíjecích stanic. U digitalizace je to stejné. Pokud chceme, aby automobilový průmysl dál zůstal tahounem průmyslu, potřebujeme silnější vedení na straně vlády,“ tvrdí Wojnar. V Česku je nutné, aby majitel domku měl licenci na výrobu a obchod s elektřinou, což by je nesmírné náročné, a proto to nikdo nedělá. „Tak to ale být nemůže. Budeme to muset řešit, když to neuděláme, automobilový průmysl nemůže být elektrifikovaný. Je to i otázka daní. U fosilních paliv máte velké daně, teď dojde k boomu elektrifikace. Může dojít ke změnám daňových příjmů státu. Jak to budeme řešit? Je jen otázka času, kdy budou elektromobily dostupné a dojezd přijatelný,“ dodává Wojnar V Německo to jde, u nás je to problém Podle Wojnara zcela jiná situace panuje v Německu. „V Německu je vidět, že tyto strategické a dlouhodobé záležitosti řeší víc. Také mají spoustu otázek, a ne na všechno mají odpovědi, ale alespoň se tam něco děje. Budeme muset tlak na vládu zesílit. Stát prostě nestačí tepu doby,“ zdůrazňuje Wojnar. Příští rok se proto Wojnar hodlá ve Sdružení automobilového průmyslu více věnovat komunkaci s vládou. „Když nezačneme řešit, co budeme potřebovat za deset let, o svou výhodu jako země přijdeme. Nechci malovat čerta na zeď, ale nebudeme se tvářit, že máme vše připraveno. My si jako výrobci automobilů vyřešíme to svoje − produkty a technologie. Nicméně rozvoj prostředí je na státu,“ uzavírá Wojnar. Zdroj: www.solarninovinky.cz Příspěvek Lidé budou více investovat do fotovoltaiky a baterií pro dobíjení elektromobilů, vláda to ale neřeší pochází z SOLARHOME s.r.o.
Nabíjení elektromobilu z vlastní fotovoltaiky přináší kýžený technologický pokrok, naprosté pohodlí, a jako bonus ekologickou šetrnost. Vezmete vítr z plachet kritikům, kteří tvrdí, že elektrická auta jsou napájena elektřinou z uhelných elektráren a jejic
projít na článekSpolečnost Volkswagen Group Components otevřela koncem ledna ve svém závodě Salzgitter první závod skupiny na recyklaci vysokonapěťových baterií elektromobilů. Se zahájením pilotního provozu podniká koncern Volkswagen další konzistentní krok v udrži
projít na článekČínský výrobce baterií SVOLT Energy oznámil zahájení nové řady baterií bez koibaltu. Nová technologie by měla umožnit dojezd více než 800 kilometrů na jedno nabití baterie s životností více než 15 let nebo 1,2 milionu kilometrů. Od roku 2021 bude ta
projít na článekV roce 2016 bylo instalováno 70 GWp, což je o 30% více, než v předchozím roce 2015. Hlad po energii stále roste. V Číně byla zastavena stavba 100 GW uhelných elektráren a současně vystavěno 34GWp fotovoltaiky. Rekordní čínská výstavba je následována
projít na článekKomplexní recyklace lithium-iontových baterií, zejména z elektromobilů, zajistí v budoucnu udržitelné dodávky kritických surovin. Dnešní recyklační procesy získávají jen některé kovy, lithium se částečně ztrácí, grafit dokonce úplně. Nový proces by
projít na článek