Před čtyřmi sty lety (19. června 1623) se narodil geniální francouzský matematik, fyzik, filozof i teolog Blaise Pascal. Myslím, že je dnes tak trochu pozapomenutý, nezaznamenal jsem žádné připomenutí jeho výročí. Již jako jedenáctiletý chlapec napsal studii o zvucích, v šestnácti napsal Pojednání o kuželosečkách, v devatenácti zkonstruoval mechanický kalkulátor, ve dvaceti čtyřech zkontroloval a vylepšil Torricelliho fyzikální experimenty. Dále se mimo jiné zabýval šířením tlaku v kapalinách, kde formuloval pro hydrauliku zásadní tzv. Pascalův zákon: Tlak v kapalině se šíří všemi směry stejně. Proto se na jeho počest jednotka tlaku nazývá Pascal. Přes všechny tyto úspěchy zažíval prázdnotu v duši, až ve věku 31 let zažil velmi silné setkání s živým Bohem. Poté si zapsal: „Oheň. Bůh Abrahamův, Bůh Izákův, Bůh Jákobův. Ne Bůh filozofů a učenců. Jistota. Jistota. Přesvědčení. Radost. Pokoj. Bůh Ježíše Krista.“ Později začal psát své nejslavnější dílo obranu křesťanské víry, která však nebyla dokončena, protože zemřel již ve 39. letech. Ale mnohé jeho poznámky plné důmyslných myšlenek byly posmrtně zveřejněny pod názvem „Myšlenky“. [1] Chtěl bych v tomto článku citovat Pascala, který se v mnoha svých myšlenkách zabýval marností a rozptýlením, které nabízí tento svět a kterým odvádí od hledání skutečného smyslu a zdroje našeho života. Myslím, že to je zcela příznačné a aktuální i v dnešní době. „Jediné, co nám v našich bědách poskytuje útěchu, je rozptýlení, a přitom je samo naší bídou největší. Vždyť právě rozptýlení je to, co nám nejvíc brání myslet na sebe, a z něho pochází, že na sebe bezděčně přivoláváme zkázu. Nebýt jeho, zmocnila by se nás nuda a ta by nás pobízela hledat spolehlivější cestu, jak bídě uniknout. Jenomže rozptýlení nás upoutá a neznatelně nás vede k smrti. Ženeme se bezstarostně do propasti, když jsme si napřed dali něco před oči, aby ji nebylo vidět. Kdo nevidí prázdnotu světa, musí být sám notně prázdný.“ [2] Najít spolehlivou cestu z morální bídy, sebespravedlnosti a prázdnoty našeho života můžeme najít v našem zastavení se a obrácení k Ježíši Kristu. Místo rozptýlení potřebujeme zacílení. Dnešní extrémní rozptýlení skrze množství vjemů, informací, médií a sociálních sítí odvádí od životodárného zaměření na původce a zdroj života v Ježíši Kristu. K tomu též vede všechen rozptylující zábavní průmysl. Proč jsou dnešní lidé tak unaveni, když mají tolik volného času a zábavy ve srovnání s jejich předky? Rozptýlení totiž velmi unavuje! Měj odvahu si položit následující otázky a vyvoď pak z nich praktické důsledky: Co mne rozptyluje a odvádí od zdroje života? Co mne zaciluje a přivádí ke zdroji života? Podobně ve 13. století napsal Johannes Eckhart: „Chce-li tvé oko všechno vidět, tvé ucho všechno slyšet a tvé srdce všechno prožít, tvoje duše se nevyhnutelně roztříští a rozptýlí do všech těchto věcí.“ [3] Tento soustředěný pohled popisuje apoštol Hebrejům 12,2 takto: Mějme oči upřeny na Ježíše: od něho naše víra pochází a on ji vede k dokonalosti. (Petrů) Pojďme od rozptýlení vším nepodstatným a bezcenným k zacílení a soustředění na to, co je pro nás skutečně podstatné a drahé. Již nebudeme roztříštěni, ale nalezneme sami sebe ve svém Stvořiteli a Zachránci. Proto každý z nás tolik potřebuje pravidelně přicházet na skryté místo, kde je sám se svým Bohem a kde zavře dveře před každým rozptýlením (někdy to znamená vypnout mobil). Ježíš nás k tomu vyzývá následovně: Když ty se modlíš, vejdi do svého pokoje, zavři za sebou dveře a pomodli se k svému Otci, který je v skrytu, a tvůj Otec, který vidí v skrytu, ti odplatí zjevně. (Mt 6,6) Skryté místo může být místem soukromí ve tvém obydlí ale třeba i v přírodě při procházkách o samotě. [4] Spolehlivá cesta, jak uniknout bídě a prázdnotě světa, je v nalezení a rozvíjení důvěrného vztahu s Bohem. Poznáváme milujícího nebeského Otce a jeho Syna, našeho Zachránce. Čím více ho známe, tím více ho milujeme a tím více jsme na něho zaměřeni, a tak odoláváme únavnému a prázdnému rozptýlení. [1] Více o Blaise Pascalovi článek Ignace Demaerela https://ignacedemaerel.be/400-jaar-blaise-pascal-19-juni-1623-een-vergeten-genie/ [2] Pascal Blaise: Myšlenky, Praha, Odeon, 1973, s. 146-147. [3] Le Fébure du Bus Maximilien: Chvála odpočinku, Uhřice, Doron, 2023, s. 61. [4] Více o skrytém místě naleznete v knize: Franz Lippi & Harvey Boyd & Tomáš Korčák: Skryté místo, Mělník, Juda, 2017. Tomáš Korčák, 2023The post Marnost, rozptýlení a smysl života aneb Bůh Blaise Pascala first appeared on Křesťanské společenství Juda ‐ Mělník.
Když jsem na začátku ledna sepisoval své shrnutí předešlého roku a cíle pro letošní rok, tak jsem předpokládal, že se budu blogu věnovat pravidelně. Dnes je to již skoro půl roku a jistě pozorným čtenářům neuniklo, že jsem za tu dobu nic nepublikoval. Pok
projít na článekAbych jen nekroužil kolem aktuálního tématu COVID-19, mám tu pro rozptýlení recenzi na Webczech, další z nabídky e-shopových systémů. Ty testuji velmi rád a dělám to v podstatě neplánovaně, protože s každým novým zákazníkem mám příležitost otestovat si ta
projít na článekZde si můžete zdarma stáhnout e-knihy z naší edice I TY můžeš poznat můj svět. Radost mého života - vlaky (.pdf 1,8 MB) Radost mého života - železniční stanice (.pdf 2,2 MB) Radost mého života - hudba (.p
projít na článekSmyslem projektu „Brána pro zapojování do veřejného života“ je zapojit občany města Trutnova do rozhodování o věcech veřejných, týkajících se jejich běžného života v Trutnově. V současné době není bohužel v našem městě obvyklé, že by se občané zapojovali
Vody kolem domu se většinou bojíme v souvislosti s vlhkostí stěn či podlah. Ale voda blízko domu může způsobit i mnohem větší problémy, a to statické. O tom se přesvědčili pan Jiří i paní Věra. zjistit více Příspěvek Nevhodně řešené svody aneb Když za
projít na článek