DOTAZ: Jakým způsobem je řešeno ověřování elektronických podpisů v situaci, kdy se jedná o úředně ověřený elektronický podpis? Podporuje tyto kroky eSSL? ODPOVĚĎ: Ověření zajišťovacích prvků spisová služba vykonává na základě § 2 a § 4 vyhlášky č. 259/2012 Sb., kde je jednoznačně možné dovodit, že ověřování zajišťuje podatelna, která může být součástí eSSL, nebo je samostatným informačním systémem s eSSL spojeným pomocí rozhraní. Veřejnoprávní původce vybaví podatelnu zařízením umožňujícím příjem datových zpráv Pokud veřejnoprávní původce vykonává spisovou službu v elektronické podobě v elektronickém systému spisové služby, je příjem datových zpráv součástí elektronického systému spisové služby nebo na něj má automatizovanou vazbu vyhláška č. 259/2012 Sb., § 2 (4) Veřejnoprávní původce zjistí, zda je doručený dokument v digitální podobě včetně datové zprávy, v níž je obsažen, podepsán uznávaným elektronickým podpisem, zapečetěn uznávanou elektronickou pečetí, označen uznávanou elektronickou značkou nebo opatřen kvalifikovaným elektronickým časovým razítkem. (5) Veřejnoprávní původce ověří platnost a) uznávaného elektronického podpisu a kvalifikovaného certifikátu pro elektronický podpis, na kterém je uznávaný elektronický podpis založen, b) uznávané elektronické pečetě a kvalifikovaného certifikátu pro elektronickou pečeť, na kterém je uznávaná elektronická pečeť založena, c) uznávané elektronické značky a kvalifikovaného systémového certifikátu, na kterém je uznávaná elektronická značka založena, a d) kvalifikovaného elektronického časového razítka. (8) Pokud je veřejnoprávní původce schopen z dokumentu v digitální podobě včetně datové zprávy, v níž je obsažen, doručeného na elektronickou adresu podatelny podle § 2 odst. 3 písm. c) zjistit adresu elektronické pošty odesílatele, potvrdí na základě výsledků zjištění podle odstavce 1 věty druhé a odstavce 4 a výsledku ověření podle odstavce 5 odesílateli na tuto adresu, že dokument byl doručen a splňuje podmínky pro jeho další zpracování. vyhláška č. 259/2012 Sb., § 4 Výše uvedená ustanovení se vztahují k procesu příjmu, a měla by je tedy vykonávat podatelna, ať už se jedná o funkční součást eSSL, nebo informačním systémem s automatizovanou vazbou na eSSL. Samostatnou problematikou je možnost nahradit úředně ověřený podpis podpisem elektronickým. Nařízení eIDAS říká, že kvalifikovaný elektronický podpis je ekvivalentní k podpisu vlastnoručnímu. Protože ale některá ustanovení právního řádu vyžadují explicitně podpis úředně ověřený, který se v analogové podobě řeší podpisem před státem uznávanou autoritou (úřad, notář, právník), bylo třeba vytvořit ekvivalent v elektronickém světě. Tím je mechanismu přihlášení se ke kvalifikovanému podpisu prostřednictvím Registru obyvatel (ROB ISZR) nebo Portálu občana. Mechanismus je jednoduchý, fyzická osoba v principu na Portálu občana prohlásí tento podpisový certifikát je opravdu můj a protože na portálu (nebo v ROB) je přihlášený uživatel ztotožněn na úrovni důvěry značná, považuje se tento úkon za dostatečný základ pro úřední ověření elektronického podpisu. Služba poskytovaná v tomto kontextu ale nevypovídá nic o validitě podpisu jako takové, tu je možné ověřit opět jen postupem podle eIDAS a zákona č. 297/2016 Sb. Je tedy třeba provést dva separátní úkony, které až společně nahrazují platný úředně ověřený podpis. V praxi to tedy znamená, že pokud chce úřad postupovat podle § 6 odst. 2 zákona č. 12/2020 Sb., tak v rámci příjmu dokumentu provede ověření platnosti elektronického podpisu výše popsaným způsobem (tedy na podatelně), čímž zjistí, že podpis je validní. Následně v eSSL může v rámci vyřizování dojít k tomu, že potřebuju zjistit, zda se jedná o úředně ověřený elektronický podpis, a pak musí ověřit registraci podpisového certifikátu v portálu občana nebo ROB ISZR (a k tomu mu musí prostředky poskytnou eSSL).
dotaz: Je někde přesně / striktně / explicitně napsáno, že OVM nemůže používat ISSD, které buď nejsou napojeny nebo nesplňují NS? Ideálně i s postihem, pokud takový systém bude používat. Celá řada metodiků spisové služby na OVM řeší, že personální a
projít na článekDotaz: Dovoluji si se na Vás obrátit s dotazem, zda je možné, aby statutární orgán společnosti požádal o zřízení datové schránky s tím, že ji bude obsluhovat jeho zaměstnanec a tudíž obdržel vstupní údaje do DS pouze tento určený zaměstnanec a statutá
projít na článekKvalitnější tisk obrázků na fakturách Od začátku Fakturoid umožňuje všem svým uživatelům, aby si nahráli vlastní logo, které se pak tiskne na faktuře. Nedávno jsme přidali i razítko/podpis. Problém je v tom, že běžný obrázek ve formátu JPG, PNG nebo GIF
projít na článekFormulář Faktura III je multifunkčí formulář, který slouží k elektronickému vystavování dokladů (faktura, zálohová faktura, dobropis). Vystavené doklady jsou elektronicky archivovány.
Nedávno jsem obdržel dotaz, kam je vhodné investovat, když má člověk volné finance ve výši 50 000 Kč a s investováním zatím nemá žádné zkušenosti. Zároveň finance nechce nechat jen tak ležet na účtu a chtěl by je nějakým způsobem zhodnotit. Sebezdoko
projít na článek