Opravdu veřejná místa: Tři obrázky, problémy a doporučení k práci pro stát pro nás všechny

Vítám vás u tří obrázků, problémů a doporučení o veřejných místech, o kterých jste do teď v Česku nečetli.  Veřejnými místy mám na mysli pracovní pozice ve státním nebo veřejném sektoru, tedy pozice od státních úředníků až po policisty. Lidi, kteří pracují pro nás všechny. Na začátek mám čtyři otázky. Kolik stojí letadlo? Jak drahé je studium na Harvardu? Jaké jsou náklady na volbu amerického prezidenta? A co to má všechno společného s veřejnými místy? Odpovědi: 60 takovýchto letadel nebo 4 roky studia na Harvardu pro 40 tisíc studentů nebo volba amerického prezidenta stojí zhruba stejně. A zhruba stejně platí i český stát svým zaměstnancům (zdroj opět v odkazu, zhruba 130 miliard korun). Takže toto mají společného, ale k čemu je to dobré? Nejméně k upozornění, že se jedná o velkou částku a že je toto téma důležité. Vzhledem k této velikosti a důležitosti bude pro mnohé překvapivé se dozvědět: Jak málo jsou informace o neobsazených veřejných pracovních místech zveřejňovány (když už je obsazení volných pozic otevřeno veřejnosti, je většinou umístěno na webových stránkách, ale ne na jednom stejném místě a ne společně s ostatními podobnými nabídkami). Jak málo se stát snaží být dobrým příkladem ostatním zaměstnavatelům (ve smyslu zásady #10 z dřívějšího článku a včetně inzerce volných míst v bodě výše a potenciálního porušování zákoníku práce nemocnicemi se veřejný sektor nejeví jako premiant v přístupu ke svým stávajícím i budoucím zaměstnancům). Jak málo toho o veřejných pracovních místech víme (například není jednoduché zjistit kolik stát platí svým zaměstnancům číslo výše je jedna z možností ani jestli se třeba toto číslo měnilo v návaznosti na sliby politiků v minulosti). Píši o veřejných pracovních místech. Přeji si, aby tato místa byla opravdu veřejná. Pracovní místa ve veřejných institucí jsou totiž často veřejná jen formálně a méně reálně. Nové pozice nejsou inzerovány tak efektivně, jak by mohly. Veřejný sektor není tak flexibilním zaměstnavatelem, aby inspiroval soukromý sektor. Veřejnost toho o lidech, kteří pro ni pracují, příliš mnoho neví. Ano, řešení těchto komplexních problémů není jednoduché. Ale někde se na cestě k opravdu veřejným pracovním místům musí začít. Navrhuji následující tři rychlá doporučení (a v závorce kdo by je měl realizovat): Vytvořit web s nabídkami míst (V prvním kroku například posbírání existujících nabídek online alespoň v jedné oblasti veřejného sektoru nejspíše dobrovolníci (jsem první z nich zájemci o spolupráci nechť mi napíší email), později nejspíše veřejný sektor nebo podnikatel). Zvýšit podíl částečných úvazků (Politici, vedoucí státní úředníci a další lídři veřejného sektoru by se měli zasadit o změnu, tady to za veřejný sektor nikdo jiný neodpracuje.). Analyzovat veřejná pracovní místa (S Petrem Bouchalem na podobné analýze pracujeme a až to bude za několik měsíců hotové, tak se jistě pochlubíme, včetně odkazů na existující literaturu a doplnění detailů k zjednodušené rovnici výše: zvolení Obamy = objem platů ve státním sektoru). Prezentováno poprvé v rámci Bořit a ničit a Open data pivo #5, kde jsem se uvedl jako Jmenuji se Petr Janský, narodil jsem se v Brně, su z Kuřimi a pracuji jako ekonom na Univerzitě Karlově a Akademii věd v Praze.

projít na článek

Agentura ochrany přírody :Veřejná vyhláška - Návrh OOP

Agentura ochrany přírody: Veřejná vyhláška - Návrh opatření obecné povahy

projít na článek

Obrázky s překvapením

Potřeby a pomůcky: tvrdé čtvrtky, bílé i barevné, hodí se i zbytky temperové barvy bílá a další podle výběru potřeby na malování, houbičky -pastelky, voskovky, razítka -lepidlo Obrázky využijeme jako zajímavé překvapení nebo přáníčka, zvlášť efektní budo

projít na článek

Nejlepší místa, kam umístit úl

Nejlepší místa, kam umístit úl Začínáte se včelařením? Jednou z prvních otázek, kterou si budete muset položit, je: kam umístit úl? Při výběru správného místa je totiž nutné vzít v potaz několik kritérií. Výběr místa, na kterém začnete včelařit,

projít na článek

Infografika Zabiják dobrého blogu: Obrázky

Content is king. O tom není pochyb. Obsahový marketing je trendem několika posledních let a určitě o něm ještě hodně uslyšíme. Co je ale velmi často opomíjené, je vizuální stránka obsahu. Obrázky a fotografie, které text doprovázejí a ovlivňují čtenářovi

projít na článek

ZŠ 1.třída vyvození písmeneme A

V pátek 20.10. jsme si vyvodili další písmeno. Návodem nám byly obrázky a ovoce začínající na toto písmeno. Ananas a přiložené obrázky jsme bez problémů pojmenovali a zjistili, že se tento a další týden budeme věnovat právě písmenu A. K zapamatování nám p

projít na článek