Zrcadlovka nebo bezzrcadlovka? Taky Vás trápí tahle otázka? Kdo čte tento blog pravidelně, tuší, že jsem nebyl nějakým zastáncem bez-zrcadlovek (stejně jako neholduji focení mobilem, které ovšem ani neztracuji). Naopak jsem byl velmi spokojený se zrcadlovkovou sestavou Nikon D5300/7100/750. Malé bez-zrcadlovky Nikon 1 sice dodnes používám, ale ty vzhledem k malému 1“ senzoru hrají jinou ligu (je to takové lepší focení mobilem s foťákem, co se vejde do kapsy a dobře zoomuje). V lednu 2019 jsem si vyzkoušel opěvovanou bez-zrcadlovku Sony A7III a ergonomie mi přišla dost příšerná, i když o obrazovém výkonu nebylo pochyb (byl naroveň a možná i lepší než D750, ostatně oba přístroje používají skoro identické senzory). Zrcadlovky versus bez-zrcadlovky jak a proč jsem změnil systém? Když Nikon spustil řadu Z, byl jsem spíše skeptikem Samozřejmě jsem bedlivě sledoval spuštění nové produktové řady Nikon Z a nového bajonetu Z. Upřímně, nejdřív mě trochu štval nafoukaný marketing, který sliboval hory doly – a to mi je vždy podezřelé. Nicméně se už tehdy nedalo popřít, že ze dvou představených foťáku by Z6 přesně pokrývala moje potřeby. Byla to taková menší D750 bez zrcátka a s novými vychytávkami. Ovšem jak jsem psal zde, i v případě spuštění D850 a později Z6/Z7 na trh se ukázalo (v prvních reálných testech), že v porovnání s (tehdy) 5 let starou D750 není rozdíl obrazové kvalitě nijak markantní, dokonce jsem jej považoval za marginální. Ovšemže jsem zaregistroval, že Z6 (stejně jako Z7) nabízí parádní kvalitu ve videu. Jenže to stále nebylo těžiště mé živnosti a tvorby. Když jsem psal tento článek, říkal jsem si, že bych na Zetkový systém přešel asi spíš tehdy, pokud bych toužil po obrazové kvalitě D850 v menším a lehčím těle (=Z7). Jenže 46Mpix jsem nutně nepotřeboval a peníze na vyhození z kopýtka jsem rozhodně neměl. Věděl jsem, že pokud jednou půjdu do Z systému, bude to Z6. D780 versus Z6: menší velikost a váha je výhoda MILC (bezzrcadlovek), naopak lepší úchop a ergonomie je výhoda DSLR (zrcadlovek) Asi po půl roce od spuštění jsem si šel těla Z6 a Z7 poprvé osahat do prodejny Megapixel a nebyl jsem nadšený. Měl jsem pocit, že je to moc těžké (Z6 v setu s 24-70mm f/4) a že je při pevném úchopu nějak málo místa na malíček. Ovšem brzy jsem byl na pozoru a sledoval výhody Zetkových objektivů V únoru 2019 mě nicméně nahlodal nový zoom širokáč Z 14-30mm. Sliboval perfektní optiku, použití filtrů, dobrou cenu i váhu a rozměry. Prostě hodně silné kombo, které mi pro Nikon D750 v bajonetu F chybělo (Tokina 16-28mm, co používám, je sice opticky opravdu skvělá, ale je těžká a ne vždy ostří pohotově, objektiv Nikkor 16-35mm měl pro mě docela velké mouchy). V té době už bylo také jasné, že pevná Z padesátka je brilantní sklo. Vše nasvědčovalo tomu, že Z objektivy budou minimálně o level výš než dosavadní F skla. Pak navíc vyšel nový objektiv 24-70mm ve světelnosti f/2.8 a všichni kvalitní recenzenti psali o tom, že to je nejlepší zoom na trhu napříč značkami. A já právě v té době měl fotit reportáž politické delegace v Praze, kde jsem nutně potřeboval nahradit set D750 a pevných skel (20 + 35 + 50 + 85mm vše ve světelnosti f/1.8 a verzi G) setem s rychlým zoom objektivem. A právě tehdy jsem se rozhodl pro velký nákup. Nerozhodl jsem se pro výměnu systému, ale chtěl jsem pouze sestavu rozšířit o Z6. Nikkor Z 14-30mm f/4: opticky brilantní širokáč, na který jdou namontovat obyčejné 82mm filtry! Velké rozhodnutí, kupuji Nikon Z6! Den před velkou zakázkou jsem zakoupil Z6 a Nikkor 24-70mm f/2.8. Kvůli chybě prodejce mi byl dokonce na pár dní zapůjčen Nikon Z7 a výsledky v kombinaci s tím špičkovým zoomem mi braly dech. Opravdu to byl nový level. Sice jsem při reportáži docela zápasil s jiným systémem ostření, stejně jako se zpožděním hledáčku a jeho neustálým vypínáním a přepínáním, ale také jsem vnímal výhody dobré stabilizace na senzoru v těle (tzv IBIS). I když moje první zkušenosti se Z6 a Z7 nebyly láska na první pohled, tak jsem zároveň cítil, že tenhle systém má své silné stránky. Jak šel čas, tak jsem postupně dokázal přijít na to, jak eliminovat věci, co mi vadily. Dost také pomohly upgrady firmwaru na verzi 3.0. Asi po třech měsících na podzim 2019 jsem zjistil, že najednou můj milovaný Nikon D750 skoro vůbec nepoužívám. Nemohl za to primárně foťák Z6 a oproti D750, ale spíše síla nového systému jako celku, kdy objektivy Z se ukázaly být tím opravdovým trumfem. K oběma verzím základního zoomu 24-70mm (mám jak pomalejší, menší a lehčí f/4 verzi, tak profi drahou a brilantní f/2.8 verzi) jsem dokoupil širokáč 14-30mm, který se rychle stal mým miláčkem. Později následovala nová pevná Z padesátka (Nikkor Z 50mm f/1.8 S). Ty objektivy skoro jako by neměly slabinu. S Nikonem Z6 a Nikkorem 14-30mm jsem spokojeně fotil v Norsku (stále jsem však používal i DSLR zejmnéna malou a kompaktní sestavu D5300 s třemi AF-P objektivy) Přikupuji Z7 a Z50 a postupně přecházím na nový systém Na horší úchop a ergonomii Zetkových aparátů jsem si zvykl. Stejně tak jsem si zvykl na natáčení videí o kvalitě, o které se mi před pár lety ani nezdálo. A najednou, jako by už nebyl návrat zpět k DSLR tak úplně snadný. Ještě na podzim jsem alternoval bez-zrcadlovky se zrcadlovkou, Z6 jsem často kombinoval s D5300, například při expedici v Kanadě. Jenže pak přišla lákavá nabídka (od kolegy fotografa z regionu, kde fotím) na koupi použité Z7 – a já podlehl a šel do toho. A v zimě jsem se definitivně rozhodl, že i nová Z50 mi dává smysl (opět se objevila výhodná nabídka v bazaru) jako náhrada D5300 a rozhodl se přejít kompletně na Zetkový systém. V případě Z50 to opět nebylo tělo jen samo o sobě, ale zejména lákavý set dvou malých a přitom velmi výkonných objektivů: 16-50mm a 50-250mm s vynikající optikou a stabilizací. Hamnoy instagramový pohled na ikonickou rybářskou vesnici (Nikon Z6 a Nikkor Z 14-30mm) Pokud jste ještě nečetli můj článek o focení zimních Lofot (Norsko za polarním kruhem), tak vězte, že všechny snímky jsou pořízeny právě z těchto tří foťáků (Nikon Z6, Z7 a Z50). Výhody MLC oproti DLSR: lepší video a spousta vychytávek Když kupuji fotovybavení, což nikdy není levná záležitost, vždy se ptám sám sebe: je to jen touha po něčem novém, nebo je to nákup, který mě v něčem fotograficky či podnikatelsky posune. V případě zetka jsem měl dvě odpovědi. Dispozice celým setem 3 foťáků a paletou skvělých objektivů se ze mě kromě fotografa stane i videograf (kameraman). No, teď by asi nějaký filmař profík lomil rukama: přeci nákupem bezzrcadlovky (někdy se používá zkratka MILC) se z někoho jen tak nestane filmař! A to ani netvrdím (že jsem dobrým filmařem)! Nicméně díky Zetkovému systému mám potenciál pro růst v tomto oboru, kam jsem trošku fušoval již se zrcadlovkami. A se spokojeností musím říct, že už jsem měl několik dobrých video-zakázek, které částečně investici splatily. Druhý důvod byl pro mě ve zjednodušení workflow, tedy celé souslednosti jednotlivých kroků a postupů, od přípravy před focením, až po úpravu fotek. Jedna nenápadná vychytávka MLC systému je možnost vidět aktuálně nastavenou expozici v reálném čase. Tedy když fotím portrét, hned na displeji nebo v hledáčku vidím, zda při daných hodnotách ISO/clona/čas je obličej dobře exponovaný, nebo zda je moc tmavý nebo nedej bože přepálený. Se zrcadlovkami to byl vždy malý (hit-and-miss) experiment a občas mi trvalo 3-5 pokusů, abych na tu optimální expozici přišel. Při svatbách se mi při používání D750 běžně stalo, že jsem při focení akce (kdy není čas kontrolovat snímky) – třeba při odchodu novomanželů od oltáře v kostele do venkovních prostor stalo, že se změnou světelných podmínek jsem najednou neměl dobře nastavený foťák a třeba i několik desítek fotek bylo pod- nebo třeba i pře-exponovaných. Byly to pak desítky minut práce navíc při postprodukci. Teď při přechodu na mirrorless je tohle pryč. Dříve jsem korigoval expozici u 60-75% fotek. Dnes je to naopak tak cca 20-30%, drtivá většina snímků je zexponována naprosto přesně na první dobrou! Šetří mi to hodně času a umožňuje mi to soustředit se pouze na akci. Pak bych našel další spoustu drobných důvodů, proč systém MLC dává smysl. Při focení krajiny je to bezpochyby skvělá funkčnost IBIS – tedy stabilizace v těle. Fotit zejména na široká ohniska není nejmenší problém z ruky na časy kolem 1/8s. Můžu tak fotit na základní ISO při západu slunce i při použití CPL filtru. Nebo můžu hodně přiclonit a nezvyšovat ISO, protože mohu zavřenou clonu korigovat prodloužením času. A v případě Nikonu Z50, který stabilizaci nemá, ji skvěle nahrazuje stabilizace v setových DX objektivech, která je skutečně o třídu lépe účinná v porovnání s mými DX objektivy pro zrcadlovky. Skvělé je také automatické ostření na oči, které sice občas ujede, není vhodné pro focení skupinek lidí, ale na 90 % situací při focení portrétů funguje skvěle. Situace, kde bezzrcadlovkový systém miluju: Z6 mi ukazuje výslednou expozuici přímo v hledáčku/na displeji, mám nastavené automatické ostření na děti, mohu se tak oustředit jen na kompozici. Nikkor Z 50mm f/1.8 je brilantně ostrý i na plně otevřenou clonu, Objektivy Nikon Z skvěle zvládají i těžké protisvětlo. O výhodách a nevýhodách zrcadlovek a bezzrcadlovek jsem docela podrobně psal v článku o nové hybridní zrcadlovce D780. Protože doteď platí, že DSLR není mrtvý systém a že pro řadu uživatelů dává smysl. Já dodnes s klidem v duši doporučuji váhajícím fotografům nákup D750 (D780 je ještě lepší, jenže tuze drahá). Na bazarech Zetka skoro neseženete Mimochodem: dlouhodobě sleduji vývoj na trhu s použitou fototechnikou, zejména na serveru paladix.cz. Lidí, co přechází na mirrorless, dle inzerátů není úplně málo, často přecházejí na systém Sony, který je lákavý a má své výhody. Sony má náskok vývoje několik let, ten se projevuje zejména v lepším výkonu ostření. Nezanedbatelný je také fakt, že pro systém Sony vyrábí nativní objektivy (lze nasadit bez adaptéru) i výrobci jako je Tamron a Sigma, které nabízí špičkovou optiku za přijatelnou cenu. Nikon u Systému Z sice nabízí bezvýhradně špičkovou optiku, občas ovšem za nepřijatelnou cenu (Canon je na tom podobně, ne-li hůře). A právě na bazarech je vidět, že takřka nedochází k přeprodeji produktů systému Z. Třeba sehnat bazarovou bezzrcadlovku Z50 je skoro nemožné. Řekl bych, že to je důkaz, že je většina nových majitelů velmi spokojená. Na závěr: proč vůbec tento článek? Relativně nedávno psal, že zůstávám věrný uživatelem DSLR. Není tomu ani rok, a situace se změnila. Tudíž jsem cítil potřebu tuhle změnu vysvětlit a popsat. Třeba to někomu pomůže. Zde je popsána má aktuální fotovýbava. A já jsem také spojený a držím palce Nikonu, aby i nadále přicházel s novými objektivy a dalšími produkty, které mi budou dělat nejen radost, ale především mě budou posout umělecky a řemeslně a potažmo i podnikatelsky dále. Zde je má podrobná recenze Nikonu Z6 (která by z 99% platila i pro Nikon Z7). A zde je má podrobná uživatelská recenze Nikonu Z50 v setu s dvěma objektivy. The post Proč jsem přešel ze zrcadlovek na bezzrcadlovky (Z6, Z7 a Z50)? appeared first on Krásné světlo/ web o focení nejen pro fotografy.
Proč jsem si vybral elektrokolo? Po 18-ti letech jsem se rozhodl své staré horské kolo Trekking Fox Escort vybavené SLX komponenty vyměnit za nové.
projít na článekZ letošního prvního závodu v Kopné si Nekvapil s Koscelníkem odvezli 5. příčku v absolutním pořadí RSS. Roman Koscelník závod komentoval takto: ,,Pátečnímu odpoledni jako každý rok patřil shakedwn, který jsme projeli 4x. Do sobotního rána jsme vstupovali
projít na článekJe to aktuálně už 4 roky, co investuji nějaké drobnější úspory na Zonky.cz, tak jsem se s vámi rozhodl podělit o některé aspekty tohoto investování. Všechny příspěvky budou pod štítkem Zonky.cz Pro začátek obecné fakta o mě a Zonky Jsem na Zonky od léta
Proč elektrokolo a moje první zkušenosti s ním : Již řadu let jezdíme parta 8 lidí (4 páry v rozmezí věku 50-60 let) na týdenní cyklistickou dovolenou. Výkonnost v rámci skupiny je samozřejmě různá, ale vždy vybereme takovou trasu, kterou zvládnou všich
projít na článekByl jsem zvyklý občas zaskočit do posilovny (občas znamená velmi nepravidelně), někdy jsem běhal, jindy lehké pěší túry.
projít na článek