Psychologie barev vmarketingu: jakou barvu zvolit pro svůj brand?

Bude lepší zelená, nebo modrá? Pokud nevíte, jakou barvu vybrat pro svůj projekt, pojďte se teď s námi ponořit do psychologie barev. Ukážeme vám, jaké emoce a asociace jednotlivé barvy vyvolávají a jak to využít při tvorbě vašeho brandu. Co je psychologie barev? Psychologie barev se zabývá tím, jak na nás barvy působí a jaké emoce v nás jednotlivé barvy vyvolávají. Tato disciplína je proto důležitou součástí marketingu a hlavně brandingu. Proč jsou barvy v brandingu klíčové? Barva nám mnohdy podvědomě řekne, co si o firmě, webu nebo projektu máme myslet. Výzkumy ukazují, že první dojem z firmy se často zakládá právě na barvě. Barvami dokážeme vyjádřit naše pocity a zároveň díky nim umíme v našich zákaznících určité emoce vyvolat (do jisté míry). Je potřeba si uvědomit, že vnímání barev je hodně individuální. Nehraje v něm roli jen psychologie, ale také kultura, ve které se pohybujeme, a jedinečná osobnost každého z nás. Podle psychologie barev si třeba zelenou barvu většinou spojujeme s rovnováhou, harmonií a růstem. V posledních letech se ale taky stala barvou hnutí za ochranu životního prostředí nebo výrobků šetrných k přírodě. Barvy duhy v lidech určitě vyvolávaly jiné asociace před 30 lety a dnes. Přemýšlejte proto o barvách komplexně. Podle čeho barvu pro brand vybírat? Máte dvě možnosti: Využít obecné poznatky psychologie barev Jestliže máte projekt se dřevem, není podle psychologie barev vhodné vybrat modrou nebo červenou. Měli byste volit z hnědé a zelené, tedy kombinací barev, které jsou ke dřevu blízko a podvědomě si u nich vybavíme les. Jít proti proudu Některé výzkumy ale ukazují, že náš mozek preferuje rozpoznatelné barvy. Můžete tedy využít odlišnou taktiku a naopak zvolit barvu, která vás jednoznačně odliší od konkurence. Třeba banky rády využívají důvěryhodnou modrou barvu (Česká spořitelna, ČSOB, PPF Banka). U několika bank v Česku najdeme i odstíny červené (Komerční banka) nebo zelené (Fio banka). Kdo jednoznačně vystupuje z řady, je Raiffeisenbank se svou křiklavě žlutou. Co v nás jednotlivé barvy vyvolávají? Bílá V psychologii barev je bílá považována za prázdné plátno. Evokuje nevinnost, rovnost a nové začátky. Bílá je bezpečná, jednoduchá, klidná a konzervativní. Je vhodná pro vytvoření čistého, jednoduchého a účinného projektu. Bílá se poslední dobou často kombinuje s černou. To vyvolává pocit exkluzivity a honosnosti. Tuto kombinaci můžeme vidět například u log a piktogramů firmy Apple nebo Pandora či Notino. Obal často vychází z barev loga a logo zase odpovídá zvolenému brandu firmy, proto k sobě můžeme z pohledu psychologie barev přirovnat obal i loga/piktogramy. Černá Černá je silná barva. Značí kontrolu a autoritu. Na obalu má tendenci vyniknout. Evokuje tajemno, vyšší třídu a eleganci. Stejně jako u bílé nebo šedé můžete k černé přidat sekundární barvu, a tím změnit její konotaci (hodnotu). Přidáním zlaté nebo stříbrné barvy jako doplněk se stane elegantní a sofistikovanou a přiláká bohatší trh. Přidáním červené vytvoří dospělé nebo smyslné hodnoty. Tato kombinace se často používá při snaze zacílit na mladší trh v souvislosti například s trhem her. Černá s červenou vyvolává pocit akce. Tuto kombinaci volíme tedy především pro produkty zaměřené na mladší publikum nebo se sportovní či herní tématikou (fitness). Kombinace růžové s černou zlehčuje sdělení a přitahuje ženský trh, zatímco purpurová zatraktivní obal a přiláká kreativnějšího zákazníka. Modrá Modrá značí poctivost, spolehlivost, sílu a harmonii. Je oblíbenou barvou mužů i žen. To z ní dělá „nejbezpečnější“ barvu k použití, avšak tato volba může selhat, způsobit nudu a předvídatelnost projektu. Klíčem k úspěchu je výběr správného odstínu modré, která se váže ke konkrétnímu trhu, a přidání dekorativní textury a povrchové úpravy, aby váš produkt vynikl. Tmavší modrá je vhodnější pro starší trh, zatímco světlé odstíny apelují na mladší trh. Při použití v obalových barvách odpovídá modrá barva účinnosti a spolehlivosti výrobku. Čím tmavší, tím více je produkt profesionální, vážný a konzervativní. U světlejší modré budou zákazníci produkt vnímat jemněji a kreativněji. Modrá může také signalizovat produkt, který přispěje k odpočinku a klidu kupujícího. Červená Použitím červené upozorníte na váš produkt. Tato barva stimuluje smysly a vzruší potenciální kupce, protože asociuje živost, akci, vášeň, nadšení a sílu. Tmavé odstíny červené vnímáme jako profesionální a luxusní. Světlé odstíny jsou více vzrušující, energické a obecně mají nižší vnímatelnou hodnotu než tmavě červené. Přidání zlaté nebo stříbrné vnímanou hodnotu zvyšuje. Červená je zároveň barva jídla. Probouzí v nás pocit apetitu. Nevěříte? Tak si vzpomeňte, jakou barvu používá KFC, McDonald, DámeJídlo nebo třeba CocaCola. Zelená Tato barva je spojená s rovnováhou, harmonií, bezpečím, bohatstvím a růstem. Představuje skvělou volbu pro výrobky šetrné k životnímu prostředí nebo přírodní produkty. Tmavě zelená znamená bohatství, luxus a profesionální kvalitu, zatímco světlé nebo tlumené odstíny označují ekologicky bezpečné a výživné výrobky. Zelená je často ideální barvou k výběru. S přídavkem dekorativních povrchových úprav (například zrno) bude ještě účinnější. Oranžová Oranžová barva vyjadřuje důvěru, zábavu, přátelskost a dobrodružství. V psychologii barev znamená oranžová průzkum, optimismus, sebevědomí a šetrnost. Je vášnivá a extrovertní. Tuto barvu můžeme najít například u nápoje Fanta, který se již několik let snaží zaujmout zábavnými reklamami, přátelskostí a cílí na mladší skupinu trhu. Žlutá Radostná, pozitivní a duševně stimulující. Žlutá evokuje originální nápady a kreativitu. Může pomoci v rozhodování, což je vhodné při nasycení trhu (vzpomeňte si na příklad s Raiffeisenbank). Žlutá barva produktu evokuje buď něco originálního a inovativního, nebo levného a zábavného, především díky své pozitivní a šťastné energii, kterou přitahuje děti a dospívající. Žlutá barva je vhodná pro výrobky, které mají za cíl zvednout náladu nebo přinést radost. Tyrkysová Tato barva připomíná moře. Tyrkysová znamená jasnost myšlení a komunikace. Uklidňuje emoce a regeneruje ducha. Může obnovit energii a navozovat pozitivní myšlení. Tyrkysová je vhodnou barvou pro zdravotnická zařízení. Odráží čistotu, a proto se často používá u webů zaměřených na zdravotnictví. Fialová Fialová barva vytváří luxusní požitek, výjimečnou kvalitu a exkluzivitu, a to zejména v kombinaci se zlatou nebo stříbrnou. Fialová souvisí s vysokými ideály, imaginací, spiritualitou a jedinečností. Je vhodná pro balení holistických a duchovních produktů. Přitahuje více ženy než muže, i když oni ji také akceptují. Růžová Růžová barva uklidňuje. Obecně je nejvhodnější pro výrobky ženského trhu, jako je například kosmetika, móda, krása a romantika, protože růžová je inspirující, upřímná, empatická a uklidňující. Růžová ve svých světlejších odstínech je ženská a mladistvá, s větší chutí a zápalem v odstínech tmavších. Kombinací růžové s tmavší barvou dodává větší propracovanost a pevnost. Prašný nebo utlumený růžový obal přitahuje sentimentálnější a věkově starší trh. Použití světlé nebo neonové růžové evokuje méně nákladný a moderní výrobek, který je přitažlivý pro dospívající a teenegery. Pořád vám vrtá hlavou, jestli to vážně funguje? Psychologii barev zkoumalo nespočet výzkumů, několik už jsem zmínil. Pojďme se ale podívat na jeden blíž: V roce 1988 se dělal výzkum, zda barva dresů hráčů amerického hokeje a fotbalu ovlivňuje rozhodčí v počtu rozdaných trestů. Výzkum ukázal, že je jednoznačně lepší dělat dresy neagresivní. Například hráči v modrých dresech dopadli daleko lépe než ti, kteří měli dresy černé. Rada na závěr: Zapomeňte na svou oblíbenou barvu U klientů často pozoruji jednu zásadní chybu. Pro svůj projekt volí svou oblíbenou barvu. Nikdy se nesmí stát, že barvu zvolíte pouze podle subjektivního dojmu. Celý váš projekt ani web totiž netvoříte pro sebe, ale pro vaše návštěvníky nebo klienty. Vžijte se do nich a zkuste si uvědomit, co má váš produkt vyjadřovat a jak má působit. Podle toho zvolte barvu vašeho webu, loga, i celého brandu. I my jsme při tvorbě našeho brandu a posléze webu mysleli na psychologii barev. Protože je projekt Marketing S ÚSMĚVEM hodně přátelský a nechceme působit jako TOPTOPVIP tým, zvolili jsme si oranžovou, což je barva veselá, přátelská a důvěřivá.

projít na článek

O agresivitě na portálu Psychologie.cz

Na portálu Psychologie.cz vyšel náš článek o agresivitě pod názvem Životní síla. Přečíst si ho můžete zde Psychologie.cz.

projít na článek

Jakou pánskou kravatu zvolit?

Několik tipů, jak sladit kravatu a pánskou košili. Muži volí barvu kravatu jako třetí doplňkovou k barvě košile. K modré košili jde žlutá kravata. K proužku košile nejde károvaná kravata a naopak. Moderní slim kravaty do šířky 8 cm.

projít na článek

Jakou kravatu? Jak kombinovat barvy a vzory

Několik tipů, jak sladit kravatu a pánskou košili. Muži volí barvu kravaty jako třetí doplňkovou barvu k barvě košile a obleku. Jaké doporučujeme vhodné barevné kombinace?

projít na článek

Jak změřit velikost náramku ?

Plánujete pořízení nového náramku a nevíte, jakou velikost zvolit? Připravili jsme si pro vás rady, jak zjistit správnou velikost náramku, a to i s ohledem na jeho materiál. A zoufat nemusíte ani v případě, že náramek kupujete jako dárek. Náš praktický pr

projít na článek

12. Psychoonkologické sympozium: Průchod nemocí a onkologickou léčbou pohledem psychologie, 12. 6. 2024 9:00 - 14:30, Praha

Zveřejněn program 12. Psychoonkologického sympozia na téma Průchod nemocí a onkologickou léčbou pohledem psychologie, který se uskuteční 12. 6. 2024 od 9 do 14:30 hodin v Praze v Lékařském domě.

projít na článek