Stěžovat si na nedostatek lidí je stejné jako stěžovat si na nedostatek zákazníků

Jde o přirozený vývoj: když se začal sytit trh a nestačilo pouze vyrobit produkt, vytvořit službu, pak sedět v kanceláři nebo postavit krámek na rohu a čekat na zákazníky, dalo to vzniknout síle marketingu. Nabídka totiž převládla nad poptávkou a firmy se musely odlišit nebo to alespoň o sobě tvrdit. Musely začít aktivovat své potenciální zákazníky a udržet ty stávající. Je příznačné, že si v dnešní době většina firem stěžuje na nedostatek lidí, ale nikoho neslyšíme stěžovat si na nedostatek zakázek můžeme to brát jako jejich vlastní manažerské selhání? Kdo má zodpovědnost Před dvěma lety toto téma na konferenci BusinessCon zastřešil (dle nás) jeden z nejlepších odborníků na tématiku HR v ČR Jaroslav Durda. S Jardou souhlasíme v základní věci: měli bychom si přestat stěžovat na podmínky (trhu nebo trhu práce) a spíše převzít zodpovědnost za to, proč od nás lidé odchází nebo proč se k nám ti správní, kvalitní a motivovaní, po kterých tak toužíme, nehlásí. Přestat si stěžovat na neukotvenost a nezodpovědnost mladé generace, kterou tradiční průmyslové obory netáhnou, ale začít přemýšlet jako oni, rozumět jejich potřebám a očekáváním. Každá mladá generace je přece taková. Pokud máme vysokou fluktuaci, dá se to odbýt tím, že zaměstnanci jsou “přetahováni” jinou zlou firmou, která jim dá víc peněz. Anebo se podíváme na to, jaká je kultura v naší firmě a můžeme zjistit, že se u nás pěstuje kultura zaměstnanců “pasivních obětí”, že se zaměstnanci cítí jako malé děti anebo moderní otroci o které se jinak nezajímáme. Můžeme si položit klíčové otázky: jaké je ovzduší v naší firmě? O čem si zaměstnanci povídají? Jak smýšlí a mluví o naší firmě? Komunikujeme s nimi opravdu otevřeně, nasloucháme jim? Anebo se jich můžeme na to vše zeptat a mít odvahu slyšet odpovědi, pokud budou mít vůbec odvahu nám upřímně odpovědět. Náš zaměstnanec = Brand Ambassador = Reprezentant značky Stejně jako v obchodě, i v náboru platí nejefektivnější a nejlevnější formou je osobní doporučení. Je důležité si uvědomit, že naši stávající zaměstnanci (ale i ti, kteří od nás odešli nebo odchází), spoluvytváří a jsou “značkou firmy” jako žádaného zaměstnavatele venku na trhu práce. Značka firmy není to, co se o ní snažíte říct v inzerátu, značka je to, co o vás říkají druzí #8211; tj. současní nebo bývalí zaměstnanci: “Odešel jsem, protože šéf byl blbec a vozil se po nás,” zní často v kamarádském rozhovoru nebo diskusi na sociálních sítích. “Takže na ten pohovor nemám raději ani chodit?” reaguje na to jeho známý. Anebo vám může odejít zaměstnanec, který ještě dlouho po té pozitivně komunikuje o vaši firmě na sociálních sítích, což všechny pozitivně překvapí. Nebo se po čase sám vrátí obohacený o zkušenosti a pohled odjinud. Posun v myšlení: z brigádníka stážistou Na posledním BusinessCon klubu jsme řešili téma brigádníků, kteří pomáhají se sezónním výkyvem, ale nedávají ten správný obraz služby nebo kvalitu služby, kterou by měli zákazníci při kontaktu s firmou zažít. Anebo jsou nespolehliví, jeden den přijdou do práce a pak už se neukáží. Dobrý příklad posunu myšlení v tomto problému: pokud se přestaneme dívat na brigádníky jako na dočasnou pracovní sílu, které se zbavíme v okamžiku, kdy už ji nepotřebujeme, ale namísto toho jim nabídneme stáž a začneme jim dávat pozornost a péči, stávají se pak součástí firmy rodiny. A jejich zájem a motivace exponenciálně naroste. Spousta mladých lidí ocení možnost nabrat zkušenosti a zažít si několik různých pozic klidně i v jedné firmě. Ale dáváme jim tu šanci? Nevyčerpané téma Přestože se tomuto tématu na BusinessConu věnujeme přes dva roky, stále považujeme téma za nevyčerpané. Proto i na letošní konferenci bude jedním z garantů zmíněný Jaroslav Durda, který pro Vás připraví praktický workshop, na kterém nasdílí zkušenosti. Viz krátká ukázka z vystoupení na loňské konferenci: https://youtu.be/kjbLxU7cWaAČlánek Stěžovat si na nedostatek lidí je stejné jako stěžovat si na nedostatek zákazníků se nejdříve objevil na BusinessCon.

projít na článek

SCC Brno dvojnásobný vítěz slaví titul

Tradiční závodní víkend v Brně při Masaryk Racing Days absolvovali ve společném závodě s MMČR D4 a D5, P9 Challenge také jezdci Sports Car Challenge. Na nedostatek vozů si organizátoři nemohli stěžovat.

projít na článek

Podzim a nedostatek světla: jak zlepšit naši psychiku umělým osvětlením?

Světlo na nás vždy působí lépe než šero a tma. Především denní světlo, které nám v těchto podzimních dnech chybí. Dny se zkracují a světla je nedostatek. Není to mýtus, že nedostatek přirozeného světla působí negativně na naši psychiku, dokonce totiž ovli

projít na článek

Nedostatek zboží ve vesnických obchodech

Nekvalitní potraviny Jak je možné, že přijdete do obchodu s pocitem, že si nakoupíte stejně kvalitní potraviny, jako ve velkých supermarketech a místo toho sáhnete do regálu a máte v ruce shnilé rajče.  Nebo chcete mrkev a ona je totálně oschlá? Proč obch

projít na článek

Na trhu je nedostatek kvalifikovaných odborníků v oblasti instalací fotovoltaiky a montáží nabíjecích stanic

Nejen státní podpora fotovoltaických panelů a elektromobility způsobila nedostatek kvalifikovaných pracovníků v oblasti montáží a instalací fotovoltaických panelů a nabíjecích stanic pro elektromobily. O aktuální situaci v oblasti vzdělávání v tomto oboru

projít na článek

Oakley, Valentino a moto GP

Na brněnském okruhu se o tomto víkendu sešli příznivci rychlých motocyklů a ve většině případů, také světoznámého jezdce Valentina Rossiho. Tomu se nepodařilo prolomit smůlu, která ho v sérii závodů provází. Přitom si italský závodník rozhodně nemohl stěž

projít na článek