TOTO NENÍ FAIR PLAY: MILIONY EVROPANŮ SLEDUJÍ SPORTOVNÍ AKCE NELEGÁLNĚ A KUPUJÍ PADĚLANÉ SPORTOVNÍ VYBAVENÍ, VÝROBCI PŘICHÁZEJÍ O 850 MILIONŮ EUR ROČNĚ

V letošním roce Evropa hostí nejrůznější sportovní akce. Svět se těší na velkolepé góly během UEFA EURO 2024, na fotografie z cíle Tour de France a okamžiky, které rozhodnou o zlatých medailích na olympijských a paralympijských hrách v Paříži. Evropané se připravují také na vysílání největších sportovních akcí, je však možné, že miliony z nich je budou sledovat nelegálně. Podle studie úřadu EUIPO o vnímání, informovanosti a chování občanů EU využilo 12 % občanů EU nelegální zdroje za účelem sledování nebo streamování sportovních přenosů. Pokud jde o mladé lidi ve věku 15–24 let, více než čtvrtina z nich (27 %) přiznává, že ke sledování sportovních přenosů využívají nelegální internetové kanály. 10 % občanů České republiky navštívilo nelegální zdroje na internetu za účelem sledování nebo streamování sportovních přenosů, přičemž 23 % bylo mladých lidí ve věku 15–24 let. V celé EU přicházejí výrobci kvůli padělanému sportovnímu vybavení ročně o 850 milionů EUR, což představuje 11 % ušlých tržeb. Padělané sportovní vybavení zakoupilo vědomě na internetu 5 % mladých Čechů ve věku 15–24 let. Policejní orgány v celé Evropě odhalily a zajistily osm milionů kusů padělaného luxusního a sportovního zboží v odhadované maloobchodní hodnotě 120 milionů eur. V době, kdy začínají celosvětové sportovní akce, zahajuje Úřad EU pro duševní vlastnictví (EUIPO) kampaň Play Fair (Hraj férově), v níž vyzývá fanoušky, aby sledovali oficiální přenosy a kupovali si autorizované propagační předměty. Výkonný ředitel úřadu EUIPO João Negrão v této souvislosti uvedl: „Až si letos v létě budeme užívat vzrušení z utkání, je důležité hrát férově. To platí jak pro hráče na hřišti, tak pro diváky doma. Práva duševního vlastnictví spojená s těmito akcemi chrání a zlepšují naše fanouškovské zážitky, podporují sportovce a inspirují budoucí mistry Evropy a světa. Sledováním oficiálních přenosů a nákupem licencovaných produktů zajišťujeme, aby se našim milovaným sportům dařilo i  po další generace.“ Velké akce – velká příležitost k podvodům Duševní vlastnictví – nejen v souvislosti s vysílacími právy spojenými s velkými sportovními akcemi – nalezneme všude: od legendárních olympijských kruhů a jmen či podobizen vrcholových sportovců až po sportovní vybavení závodníků a oficiální maskoty nebo suvenýry z akcí. Ale kde jsou peníze a miliony diváků a spotřebitelů, tam je i příležitost, na které mohou vydělat podvodníci. Nelegální streamování na internetu se týká všech druhů obsahu včetně sportovních akcí. Podle odhadů úřadu EUIPO pirátství ve všech sdělovacích prostředcích vytváří každoročně nelegální příjmy ve výši jedné miliardy eur. Pirátství přímých přenosů z akcí existenčně ohrožuje financování sportu. Příjmy plynoucí z práv duševního vlastnictví jsou totiž na základě solidarity přerozdělovány mezi sportovní hnutí a sportovce. Emma Terho, předsedkyně Komise sportovců Mezinárodního olympijského výboru, na konferenci úřadu EUIPO o boji proti internetovému pirátství sportovních a jiných akcí v přímém přenosu v říjnu 2023 uvedla: „Pokud fanoušci sledují přímé přenosy ze sportovních akcí prostřednictvím nelegálních streamů, je ohrožen celý model solidárního financování olympijského hnutí. Mediální práva by ztratila hodnotu a držitelé mediálních práv by tato práva přestali nakupovat, což by mělo obrovské důsledky pro model solidárního financování celého olympijského hnutí.“ Kromě sportovního vysílání trpí také odvětví sportovního vybavení v EU. Podle úřadu EUIPO dosahují ušlé tržby v tomto odvětví 850 milionů eur ročně. Tato částka nezahrnuje sportovní oděvy, jako jsou padělané fotbalové dresy a napodobeniny sportovní obuvi, které představují významnou část ušlých zisků v důsledku padělků oděvů (asi 12 miliard eur v Evropě ročně). Téměř polovina mladých lidí v některých zemích nelegálně streamuje sportovní přenosy Studie úřadu EUIPO týkající se vnímání duševního vlastnictví odhalila významné trendy v celé Evropské unii týkající se pirátství přímých přenosů sportovních akcí na internetu, přičemž 12 % celé populace sledovalo nebo streamovalo sportovní přenosy z nelegálních internetových zdrojů. V EU je tato praxe nejrozšířenější v Bulharsku, kde 21 % všech respondentů přiznalo, že ke sledování sportovních přenosů využili nelegální internetové zdroje, dále pak v Řecku (20 %), Irsku (19 %), Španělsku (19 %) a Lucembursku (18 %). Podle studie mladší občané ve věku 15–24 let uváděli, že sledují sportovní akce nelegálně na internetu, dvakrát častěji než celá populace. Nejčastěji sleduje nelegální sportovní přenosy prostřednictvím streamování bulharská mládež (47 %), což je výrazně nad průměrem EU (27 %), dále pak mladí lidé ve Španělsku (42 %), Řecku (42 %), ve Slovinsku (39 %) a v Irsku (34 %). Podle studie úřadu EUIPO o porušování autorských práv na internetu je streamování nejoblíbenějším způsobem přístupu k nelegálnímu televiznímu obsahu – 58 % pirátství v EU probíhá formou streamování a 32 % prostřednictvím stahování. Padělané sportovní potřeby: problém ve výši 850 milionů eur Podle srovnávacího přehledu úřadu EUIPO týkajícího se duševního vlastnictví a mladých lidí v průměru 10 % mladých lidí v EU ve věku 15–24 let přiznává, že si záměrně pořizují padělané sportovní vybavení, přičemž nejčastěji se tak děje mezi řeckou mládeží, kde takovýto záměrný nákup učinilo 18 % z nich. Naopak 7 % mladých evropských spotřebitelů si koupilo padělané výrobky omylem. Dopad tohoto prodeje padělků v EU je značný a podle výpočtů úřadu EUIPO způsobuje celkovou ztrátu v odhadované výši 851 milionů eur ročně, což odpovídá 11 % celkových tržeb v tomto odvětví. Nejvyšší finanční ztráty zaznamenaly Francie, Rakousko a Nizozemsko – v každé z těchto zemí dosahovaly stovky milionů eur. Pokud jde o poměrný dopad, nejvíce trpí Rumunsko, Litva a Maďarsko. V každé z těchto zemí padělané sportovní vybavení představuje až 20 % celkových ušlých tržeb. Padělky mají závažný dopad na hospodářství i společnost. Kromě ušlých příjmů a rušení pracovních míst, jak dokládá jiná nedávná studie úřadu EUIPO o hospodářském dopadu padělání v odvětví oděvů, kosmetiky a hraček v EU, podniky trpí poškozením dobrého jména značky v důsledku nižší kvality napodobenin a v evropských ekonomikách dochází k nárůstu skepticismu, pokud jde o rozumnost investic do inovací, což je jedna z hlavních hrozeb pro další rozvoj zdravého hospodářství. Padělané výrobky rovněž představují vážná zdravotní rizika pro spotřebitele a nejsou v souladu s evropskými normami v oblasti zdraví, bezpečnosti a ochrany životního prostředí. Jak se uvádí ve studii úřadu EUIPO a organizace OECD o nebezpečných výrobcích, padělané sportovní vybavení může v kritických okamžicích selhat a může také obsahovat toxické nebo nebezpečné složky. Boj proti pirátství akcí v přímém přenosu Osoby dopouštějící se pirátství akcí v přímém přenosu mají k dispozici několik metod, jak šířit neautorizovaný obsah na internetu, včetně nelegálních předplatitelských služeb a veřejně dostupných internetových streamů, které jsou placeny příjmy z reklamy. Tito provozovatelé používají propracované techniky, jak se vyhnout odhalení, často s využitím legitimních služeb šíření obsahu. K internetovému pirátství nadále dochází dokonce i v případě akcí vysílaných na bezplatných kanálech, jako jsou olympijské hry nebo závěrečná kola mistrovství UEFA. V celé EU bojují země a dotčené strany proti pirátství akcí v přímém přenosu za pomoci předpisů a technologií k blokování nelegálních internetových služeb. Evropská komise přijala dvě doporučení: jedno k boji proti internetovému pirátství v oblasti sportovních akcí a jiných živých akcí, kterým byla zřízena síť specializovaných vnitrostátních správních orgánů, a druhé k boji proti padělání důslednějším prosazováním práva a zvyšováním povědomí, k němuž úřad EUIPO přispívá svým úsilím v oblasti šíření informací, prováděním osvěty a monitorováním situace. Boj proti pirátství zahrnuje také osvětu, aby spotřebitelé dokázali najít legitimní digitální obsah. Agorateka je nástroj úřadu EUIPO, který divákům pomáhá identifikovat legální nabídky online obsahu, včetně sportovních akcí. Odstraňování padělaných výrobků v Evropě V rámci operace Fake Star – iniciativy zaměřené na padělané výrobky porušující práva známých značek – policejní orgány v celé Evropě odhalily a zajistily osm milionů kusů padělků luxusního a sportovního zboží, což je více než polovina ze 14 milionů kusů padělků zajištěných v roce 2023. Mezi padělané sportovní potřeby patřily textilní výrobky, obuv, štítky, kožené výrobky a oděvní doplňky, včetně sportovní obuvi a oděvů, jejichž maloobchodní hodnota se odhaduje na 120 milionů eur. V rámci této operace bylo v souvislosti s padělky zatčeno 264 osob. Během operace bylo odhaleno 552 611 kusů obuvi, 1 140 343 kusů sportovních oděvů a 5 497 460 padělaných štítků s logy. Ze zajištění vyplývá, že mnoho padělků je dokončováno v Evropě, protože právě zde jsou aplikována padělaná loga na neznačené výrobky. Při rozkrývání padělatelských skupin byly v rámci této operace rovněž odhaleny další závažné trestné činy, jako je organizovaná trestná činnost, pašování, podvody a praní peněz. Operaci Fake Star vede Španělsko (Policía Nacional) a na vedení se podílí též Řecko (řecká policie), přičemž koordinaci zajišťuje Europol a aktivně se účastní agentury a orgány z 18 zemí. O ÚŘADU EUIPO Úřad EUIPO je jedna z největších decentralizovaných agentur Evropské unie. Sídlí ve španělském Alicante. Úřad EU pro duševní vlastnictví, který v roce 2024 oslaví 30. výročí svého založení, spravuje od roku 1994 zápisy ochranných známek EU a od roku 2003 zápisy průmyslových vzorů, což jsou práva duševního vlastnictví platná v 27 členských státech Evropské unie. V roce 2023 bylo do portfolia agentury přidáno další právo duševního vlastnictví, a to zeměpisná označení řemeslných a průmyslových výrobků. Úřad EUIPO rovněž spolupracuje s dalšími subjekty na úrovni EU a na mezinárodní úrovni s cílem vytvořit rovné podmínky v prostředí duševního vlastnictví. V jeho prostorách sídlí Evropské středisko pro sledování porušování práv duševního vlastnictví. Zdroj: euipo.europa.eu The post TOTO NENÍ FAIR PLAY: MILIONY EVROPANŮ SLEDUJÍ SPORTOVNÍ AKCE NELEGÁLNĚ A KUPUJÍ PADĚLANÉ SPORTOVNÍ VYBAVENÍ, VÝROBCI PŘICHÁZEJÍ O 850 MILIONŮ EUR ROČNĚ appeared first on Asociace komerčních televizí.

projít na článek

Sportovní dioptrické brýle z grilamidu

Sportovní ochranné brýle Sportovní ochranné brýle se systémem proti zamlžování čoček. Sportovní ochranné brýle vel.49, barva stříbrná Produkt ID: []

projít na článek

Nakupujeme oblečení na eBay: Sportovní oblečení

Pokud máte duši sportovce, měli byste zbystřit. Chystáme se vám totiž prozradit, jak na eBay najít pohodlné sportovní oblečení a sportovní pomůcky za fantastické ceny!

projít na článek

Budějovice opraví sportovní halu, zpřístupní ji i vozíčkářům

V březnu uplynou dva roky od chvíle, kdy definitivně skončil projekt Multifunkčního centra Dlouhá louka, které mělo nahradit současnou českobudějovickou sportovní halu. Tu nyní čeká oprava střechy za téměř 10 milionů korun a vedení krajského města mezitím

projít na článek

Lyžařská sezóna je tady - tipy na levné lyže a lyžařskou výbavu!

Poradíme, kde koupit levné lyže a sportovní vybavení nejlevněji. Přinášíme seznam lyžařského vybavení za nejlepší ceny, protože i nám se nelíbí utratit celou výplatu za zimní výbavu.

projít na článek

Jarní speciál: SPORTOVNÍ OBLEČENÍ

Hola hola, jaro volá! S teplým sluníčkem máme všichni chuť něco se sebou začít dělat a pustit se do nějakého sportu. Tak proč ne? Vybrali jsme pro vás perfektní sportovní oblečení!

projít na článek