Volba strategie profesního rozvoje a vzdělávání Pokud se rozhodujeme, jaké organizační formy, vyučovací metody a obsah vzdělávacího programu zvolit, měli bychom vycházet především z cílové skupiny, pro koho je vzdělávací projekt určen. Kritéria, kterými je vhodné se v rámci cílové skupiny zabývat Pracovní pozice, funkce, manažerská pozice, nejvyšší stupeň dosaženého vzdělání, délka praxe, předchozí absolvovaná školení, osvojené znalosti, dovednosti, ambice získání určitých znalostí a dovedností, motivace a případná energetizace daného pracovníka pro rozvojovou aktivitu a související pracovní činnost. Při nevhodně sestavené cílové skupině plýtváme časem a prostředky. Taktéž časem a energií účastníků vzdělávací akce. Chyba může nastat na straně vzdělávací instituce, že nestanovili jasně komu je školení určeno, nebo vysílací organizace, případně samotný účastník nerespektuje informace o vhodných účastnících školení. Preinterakce je tedy stejně důležitá, jako samotná interakce a následná postinterakce vzdělávacích aktivit. Rostoucí obliba Online řešení Jaký je rozdíl mezi pedagogikou a andragogikou? Pedagog může mít problém udržet delší dobu pozornost dětí i prezenčně, čemuž distanční řešení příliš nepomáhá. Doma u počítače mají děti desítky rušivých elementů a z přirozené role dítěte zkrátka není snadné pozornost udržet. Andragogika, jakožto věda o vzdělávání a rozvoji dospělých již ze své samotné podstaty napovídá, že od určitého věku se problém se soustředěním, při vhodně nastavených přestávkách a délce vzdělávací aktivity rozpouští. Dnes není překážkou ani technická připravenost, rozmáhající se online řešení nabízí dostatečné množství běžně dostupné techniky k realizaci plnohodnotných, interaktivních online vzdělávacích a tréninkových akcí. Z každodenní praxe postačí standardní místnost určená ke vzdělávacím aktivitám, salonek apod. s dostatečným internetovým připojením a jeden notebook s mikrofonem a reproduktorem (často 2 v 1 – určeno pro videokonference), který se položí doprostřed stolu. Cenově dostupné zařízení je běžně k dispozici. Prostory určené k profesnímu rozvoji jsou již standardně vybaveny projekční technikou Pokud jsou účastníci v den realizace vzdělávací aktivity na více místech je realizace firemního tréninku stejně jednoduchá. Většina pracujících má dnes k dispozici, ať již pracovní nebo osobní notebook. Stačí v dohodnutou dobu kliknout na odkaz, napsat své jméno a školení může začít. Notebooky jsou standardně vybaveny kamerou a mikrofonem, tedy připraveny na online aktivity. Při online aktivitách je vhodné dodržovat přestávky, ideálně 10 minut co hodinu a tréninková aktivita by neměla přesahovat 6 hodin, ideálním příkladem dobré praxe jsou 4 hodiny. Andragogická instituce KONFUCIUS využívá všechny dostupné interaktivní prvky, jako jsou například 2 kamery, kdy vidíte lektora přecházejícího k whiteboardu (nebo flipchartu) a poté druhou kamerou detail whaiteboardu. Odborně připravený online trénink, doprovázený diagnostikou účastníků je vždy mnohem přínosnější než podceněná příprava u prezenčního školení. V neposlední řadě jde také o volbu lektora, který má s online řešením praktické zkušenosti. Ideální je mnohaletá prezenční praxe, kdy se lektor již nezabývá svými problémy a plně se soustředí na své předem stanovené cíle a publikum, čímž se lépe soustředí a aktivizuje taktéž online publikum. Zmíněná aktivizaci publika k interaktivní komunikaci nemusí být pro každého lektora přirozenou a v průběhu vzdělávání vědomou samozřejmostí. Jaká další kritéria před realizací vzdělávacího projektu vyhodnotit? Volba vhodné metody závisí také na: Charakteru učebních cílů – učíme vědomostem nebo aplikacím? Charakteru obsahu výuky – umožňuje učivo použití aktivizujících metod? Charakteru didaktické formy – přímá výuka, distanční vzdělávání, stáž Vstupních znalostech, složení účastníků – přednáška nebo práce ve skupinách? Stupni možné nebo žádoucí aktivizace účastníků Fázi učebního procesu Potřebě změny postupu – je účelné střídat metody z hlediska obsahové či časové náročnosti Prostorových podmínkách Didaktické a odborné úrovni lektora Určení metod (klasické – slovní, názorně demonstrační…, aktivizující, komplexní, workshop, apod.) V programech dalšího vzdělávání je třeba věnovat výukovým technologiím mimořádnou pozornost. Použitá literatura: Malach, J. (2003). Tvorba projektu vzdělávání: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta. The post Volba strategie profesního rozvoje a vzdělávání appeared first on KONFUCIUS.
Letní období je vhodnou chvílí na doplnění vzdělání, zvýšení kvalifikace nebo k nastartování nového směru profesního zájmu. Mezi aktuálními hity lze nalézt širokou škálu kurzů od technologií Microsoft, přes zajímavý program podpory IT vzdělávání až po gra
projít na článek1.I/1 Školní asistent MŠ 1.I/4 Vzdělávání pracovníků ve vzdělávání MŠ 1.I/8 Odborně zaměřená tematická a komunitní setkávání v MŠ 1.II/1 Školní asistent ZŠ 1.II/2 Školní speciální pedagog ZŠ 1.II/7 Vzdělávání pracovníků ve vzdělávání ZŠ
projít na článekNeustálé rozvíjení schopností, znalostí a dovedností zaměstnanců je nezbytnou podmínkou udržitelného rozvoje firmy. Systém, který pro něj daná společnost využívá Článek Proč by si každá firma měla zavést online vzdělávání zaměstnanců se nejdříve objevil n
projít na článekVážení rodiče a přátelé školy, informujeme Vás o aktualizaci klíčových dokumentů pro území SO ORP Rokycany v oblasti a vzdělávání, které byly zpracovány městem Rokycany v rámci projektu: Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Rokycany III., CZ.02.3.68
projít na článek(function(d, s, id) { var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; if (d.getElementById(id)) return; js = d.createElement(s); js.id = id; js.src = '//connect.facebook.net/en_US/sdk.js#xfbml=1version=v2.6'; fjs.parentNode.insertBefore(js
projít na článek