Volba strategie profesního rozvoje a vzdělávání

Volba strategie profesního rozvoje a vzdělávání Pokud se rozhodujeme, jaké organizační formy, vyučovací metody a obsah vzdělávacího programu zvolit, měli bychom vycházet především z cílové skupiny, pro koho je vzdělávací projekt určen. Kritéria, kterými je vhodné se v rámci cílové skupiny zabývat Pracovní pozice, funkce, manažerská pozice, nejvyšší stupeň dosaženého vzdělání, délka praxe, předchozí absolvovaná školení, osvojené znalosti, dovednosti, ambice získání určitých znalostí a dovedností, motivace a případná energetizace daného pracovníka pro rozvojovou aktivitu a související pracovní činnost. Při nevhodně sestavené cílové skupině plýtváme časem a prostředky. Taktéž časem a energií účastníků vzdělávací akce. Chyba může nastat na straně vzdělávací instituce, že nestanovili jasně komu je školení určeno, nebo vysílací organizace, případně samotný účastník nerespektuje informace o vhodných účastnících školení. Preinterakce je tedy stejně důležitá, jako samotná interakce a následná postinterakce vzdělávacích aktivit. Rostoucí obliba Online řešení Jaký je rozdíl mezi pedagogikou a andragogikou? Pedagog může mít problém udržet delší dobu pozornost dětí i prezenčně, čemuž distanční řešení příliš nepomáhá. Doma u počítače mají děti desítky rušivých elementů a z přirozené role dítěte zkrátka není snadné pozornost udržet. Andragogika, jakožto věda o vzdělávání a rozvoji dospělých již ze své samotné podstaty napovídá, že od určitého věku se problém se soustředěním, při vhodně nastavených přestávkách a délce vzdělávací aktivity rozpouští. Dnes není překážkou ani technická připravenost, rozmáhající se online řešení nabízí dostatečné množství běžně dostupné techniky k realizaci plnohodnotných, interaktivních online vzdělávacích a tréninkových akcí. Z každodenní praxe postačí standardní místnost určená ke vzdělávacím aktivitám, salonek apod. s dostatečným internetovým připojením a jeden notebook s mikrofonem a reproduktorem (často 2 v 1 – určeno pro videokonference), který se položí doprostřed stolu. Cenově dostupné zařízení je běžně k dispozici. Prostory určené k profesnímu rozvoji jsou již standardně vybaveny projekční technikou Pokud jsou účastníci v den realizace vzdělávací aktivity na více místech je realizace firemního tréninku stejně jednoduchá. Většina pracujících má dnes k dispozici, ať již pracovní nebo osobní notebook. Stačí v dohodnutou dobu kliknout na odkaz, napsat své jméno a školení může začít. Notebooky jsou standardně vybaveny kamerou a mikrofonem, tedy připraveny na online aktivity. Při online aktivitách je vhodné dodržovat přestávky, ideálně 10 minut co hodinu a tréninková aktivita by neměla přesahovat 6 hodin, ideálním příkladem dobré praxe jsou 4 hodiny. Andragogická instituce KONFUCIUS využívá všechny dostupné interaktivní prvky, jako jsou například 2 kamery, kdy vidíte lektora přecházejícího k whiteboardu (nebo flipchartu) a poté druhou kamerou detail whaiteboardu. Odborně připravený online trénink, doprovázený   diagnostikou účastníků je vždy mnohem přínosnější než podceněná příprava u prezenčního školení. V neposlední řadě jde také o volbu lektora, který má s online řešením praktické zkušenosti. Ideální je mnohaletá prezenční praxe, kdy se lektor již nezabývá svými problémy a plně se soustředí na své předem stanovené cíle a publikum, čímž se lépe soustředí a aktivizuje taktéž online publikum. Zmíněná aktivizaci publika k interaktivní komunikaci nemusí být pro každého lektora přirozenou a v průběhu vzdělávání vědomou samozřejmostí. Jaká další kritéria před realizací vzdělávacího projektu vyhodnotit? Volba vhodné metody závisí také na: Charakteru učebních cílů – učíme vědomostem nebo aplikacím? Charakteru obsahu výuky – umožňuje učivo použití aktivizujících metod? Charakteru didaktické formy – přímá výuka, distanční vzdělávání, stáž Vstupních znalostech, složení účastníků – přednáška nebo práce ve skupinách? Stupni možné nebo žádoucí aktivizace účastníků Fázi učebního procesu Potřebě změny postupu – je účelné střídat metody z hlediska obsahové či časové náročnosti Prostorových podmínkách Didaktické a odborné úrovni lektora Určení metod (klasické – slovní, názorně demonstrační…, aktivizující, komplexní, workshop, apod.) V programech dalšího vzdělávání je třeba věnovat výukovým technologiím mimořádnou pozornost. Použitá literatura: Malach, J. (2003). Tvorba projektu vzdělávání: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta. The post Volba strategie profesního rozvoje a vzdělávání appeared first on KONFUCIUS.

projít na článek

Nejnovější trendy v IT vzdělávání pro toto léto – certifikované kurzy, nový projekt se štědrou dotací státu i grafika a programování

Letní období je vhodnou chvílí na doplnění vzdělání, zvýšení kvalifikace nebo k nastartování nového směru profesního zájmu. Mezi aktuálními hity lze nalézt širokou škálu kurzů od technologií Microsoft, přes zajímavý program podpory IT vzdělávání až po gra

projít na článek

Naše škola realizuje vobdobí 04/2023 12/2024 projekt OP JAK CZ.02.02.XX/00/22_002/0006562  s aktivitami:

1.I/1 Školní asistent MŠ 1.I/4 Vzdělávání pracovníků ve vzdělávání MŠ 1.I/8 Odborně zaměřená tematická a komunitní setkávání v MŠ 1.II/1 Školní asistent ZŠ 1.II/2 Školní speciální pedagog ZŠ 1.II/7 Vzdělávání pracovníků ve vzdělávání ZŠ

projít na článek

Proč by si každá firma měla zavést online vzdělávání zaměstnanců

Neustálé rozvíjení schopností, znalostí a dovedností zaměstnanců je nezbytnou podmínkou udržitelného rozvoje firmy. Systém, který pro něj daná společnost využívá Článek Proč by si každá firma měla zavést online vzdělávání zaměstnanců se nejdříve objevil n

projít na článek

MAP III - aktualizace dokumentů

Vážení rodiče a přátelé školy, informujeme Vás o aktualizaci klíčových dokumentů pro území SO ORP Rokycany v oblasti  a vzdělávání, které byly zpracovány městem Rokycany v rámci projektu: Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Rokycany III., CZ.02.3.68

projít na článek

ZAHAJOVACÍ KONFERENCE K TÝDNU VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH

(function(d, s, id) { var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; if (d.getElementById(id)) return; js = d.createElement(s); js.id = id; js.src = '//connect.facebook.net/en_US/sdk.js#xfbml=1version=v2.6'; fjs.parentNode.insertBefore(js

projít na článek