Z Formule 1 do sériové výroby: Turbo s integrovaným elektromotorem

Formule 1 bývá označována za královnu motorsportu. Zásluhu na nepředstavitelných výkonech formulových monopostů mají vedle pneumatik, aerodynamiky a jezdeckého umění pilotů zejména motory. Ač s narůstajícím počtem omezení ze strany tvůrců pravidel jejich význam klesá, stále se právě pohonným jednotkám dostává největší pozornosti ze strany inženýrů i fanoušků. Konstruktéři motorů pro vozy Formule 1 za dobu její existence většinou měli možnost volby, zda si využijí technologii atmosférického motoru s vyšším objemem, nebo zkonstruují motor přeplňovaný. Použití turbodmychadla nebo kompresoru bylo zakázáno pouze na pár let v šedesátých letech a poté od roku 1989 až do zavedení aktuálně platných regulí v roce 2014. Hlavní slovo měly motory s turbodmychadlem od konce sedmdesátých let, kdy konstruktéři vyvíjeli extrémně silné přeplňované agregáty s výkony přesahujícími 1.400 koňských sil. Daní byla velmi krátká životnost, která se počítala na jednotky kilometrů. Garrett Advancing Motion úzce spolupracuje se stájí Ferrari Scuderia  V současných motorech využívaná technologie se od té dříve používané velmi liší. Spolehlivost se stala jedním z nejdůležitějších kritérií, které rozhodují o úspěchu. Všechny komponenty včetně pohonné jednotky musí vydržet mnohonásobně větší porci kilometrů. Aktuálně používané vozy jsou však nejrychlejší v historii. Vyšší spolehlivost tedy nešla ruku v ruce s nižšími výkony. Důvodem je velký důraz na efektivitu. Té je dosaženo využitím systémů umožňujících rekuperaci kinetické a tepelné energie. Zajímavá je rekuperace související s prací turbodmychadla. Ve světě F1 nazývaný MGU-H. Jedná se o systém turbodmychadla, kde je do ložiskové části implementován elektrický generátor, který slouží k výrobě elektrické energie. Tato energie se ukládá do baterií a může posloužit buď k dodatečnému zrychlení vozidla anebo případně ke zvýšení otáček turbodmychadla. Turbodmychadlo v některých režimech motoru nemá dostatečné množství spalin pro svou práci a zde elektrický motor dopomůže k jeho roztočení a odstranění tzv. TURBO-DÍRY. V současnosti se uvedený systém brzy začne prosazovat ve spalovacích motorech sériových vozidel. Vzhledem ke stále se zpřísňujícím emisním požadavkům většina automobilek začíná vyrábět hybridní vozidla ať už HYBRID, MILD HYBRID nebo PLUG IN HYBRID. Pro celou tuto skupinu je systém elektrického generátoru v turbodmychadle výborný pomocník, hlavně zařízení snižující spotřebu paliva a tím zvyšující efektivitu spalovacího motoru. V případě práce spalovacího motoru se vždy turbodmychadlo otáčí, tím elektrický generátor vyrábí elektřinu předávanou do palubní sítě a baterií vozidla. Následně v případě akcelerace můžeme využít uloženou elektřinu dvěma způsoby zvyšujícími výkon motoru. Pomocný elektrický motor přenese výkon na kola vozidla a současně elektrický generátor pomůže rychleji roztočit turbodmychadlo, tak abychom ze spalovacího motoru dostali co nejdříve plný výkon. Vzhledem k tomu, že turbodmychadla pro osobní vozy disponují výkonem od 8 kW a výše, dle velikosti a typu turbodmychadla, bude určitě dodávaný elektrický výkon do palubní sítě více než dostatečný. Nehledě na motory, kde jsou turbodmychadla dvě a více. Systém je možno použít pro všechny typy paliva spalovacího motoru. Benzín, naftu i plyn. Řez turbodmychadlem s integrovaným elektromotorem od Garrett Advancing Motion pro automobilku Mercedes-Benz Příkladem automobilky, která pracuje na přenesení zmíněné technologie do sériové výroby je Mercedes-Benz. Tato novinka by se měla již brzy objevit i u běžně dostupných vozů. Ve Stuttgartu totiž vidí svou budoucnost především ve využití elektrické energie. A výrazným krokem k dosažení ještě vyšší úrovně výkonu má být právě turbodmychadlo s integrovaným elektromotorem. Rozhodně se tak máme na co těšit! Článek Z Formule 1 do sériové výroby: Turbo s integrovaným elektromotorem se nejdříve objevil na SPECIAL TURBO.

projít na článek

AKCE!!! TURBO OCTAVIA II BLS

Turbo nové originál Borg Warner Turbo Systems pro motor BLS Octavia II, 77 kw v AKCI 9900+DPH!!! O.E.: 54399880029,03G253019K, 03G253019KV, 03G253019KX, 54399880072,54399880071,03G253014M, 03G253014MV, 03G253014MX, 03G253014D, 03G253014DV, 03G253014DX

projít na článek

Aretace rozvodů OPEL 1.6 CDTi ecoFLEX, turbo diesel QUATROS QS10675

Cena zapůjčení: 150 Kč / 1 den / záloha 500 Kč Popis: Určeno pro servisní práce na vznětových (dieselových) motorech 1.6 CDTi ecoFLEX vozidel Opel. Dodáváno v plastové kazetě (barevné provedení se může lišit podle aktuální dodávky). Pro voz

projít na článek

Digitalizace a automatizace výroby

Pokud se bavíme o fenoménech dnešní doby Digitální továrně a Průmyslu 4.0, myslíme tím současný trend digitalizace a s ní související automatizace výroby a také změn na trhu práce, které   s sebou přináší Přečtěte si celý náš článek na webu SystemOnLine z

projít na článek

TOP 3 VÝHODY KULIČKOVÝCH LOŽISEK

Kluzná ložiska jsou typickou součástí turbodmychadel. Dokonce i některé typy turbodmychadel z řady Performance, u kterých se předpokládá použití pro výkonové úpravy vozidel, jsou osazeny kluznými ložisky. S ložisky kuličkovými je však z hlediska výkonovýc

projít na článek

Stali jsme se autorizovaným distributorem turbodmychadel Continental

Originální turbodmychadla Continental Vám nově dodáme přímou cestou od výrobce! Od ledna 2022 rozšiřujeme portfolio zastupovaných značek o dalšího výrobce OE turbodmychadel. Pokračuje tak nejbližší možná spolupráce mezi SPECIAL TURBO  a světovými výrobci

projít na článek