O autorce: Jesse Liszka je komunikační specialistka ve společnosti Paylocity. Firmě vyvíjející cloudová softwarová řešení pro správu mezd a řízení lidského kapitálu. Jesse je špičkou ve svém oboru. Zaměřuje se primárně na komunikaci, marketing a tvorbu a správu obsahu. Své poznatky a zkušenosti sdílí i na svém LinkedInu. Udělat ze zaměstnanců ambasadory je naprosto brilantní způsob, jak přirozeně zvýšit povědomí o značce. Pokud značce zaměstnanec důvěřuje a má ji rád, je velká pravděpodobnost, že si ji oblíbí i potenciální zákazník. Aby se každý váš zaměstnanec cítil dobře a měl svou práci rád, je potřeba, abyste ve své firmě implementovali určité strategie. Díky nim dokážete, že si svých lidí vážíte. A že vám na nich opravdu záleží. Nemyslím teď ty základní, jako například placená přestávka na oběd nebo placená dovolená. Jedná se o mnohem promyšlenější benefity, díky nimž se s vámi konkurence nebude moci rovnat. Pokud se budete o své zaměstnance dobře starat, budou u vás spokojení a nebudou mít důvod poohlížet se po práci jinde. Jednoduše protože k tomu nebudou mít důvod. Nabídněte jim něco navíc, zlepšete tak reputaci své firmy a nechte o ní své zaměstnance promluvit na jejich sociálních sítích. A jak začít? Právě tímto článkem. Poradím, jak přimět zaměstnance, aby se stali ambasadory vaší značky. A jak na ambasadoringu pracovat, aby dlouhodobě fungoval. Obsah: Ambasadoři z vlastních řad Proč je propagace značky tak zásadní Jak na ambasadoring uvnitř firmy Začněte s ambasadoringem ještě dnes Ambasadoři z vlastních řad Díky ambasadoringu získají vaši zaměstnanci důležitou roli, budou reprezentovat vaši značku. A pomáhat s šířením dobrého jména vaší firmy. Jak? Tak že o ní budou pozitivně mluvit a psát. Například na svých sociálních sítích. Většina vašich zaměstnanců už má na svých profilech vybudovanou základnu sledujících. Pravděpodobně se jedná o přátele, rodinné příslušníky či bývalé kolegy z práce. A to je ten důvod, proč je pro firmu ambasadoring tak výhodný. Představte si, že by každý váš zaměstnanec byl aktivní na platformách X a LinkedIn. Dohromady by měl na obou 800 sledujících. A i když by byl váš tým tvořen pouze ze 40 zaměstnanců, je tak malá skupinka lidí schopna zacílit až na 32 tisíc lidí. A to nad rámec vaší rutinní marketingové aktivity. Co z toho vyplývá? Že zapojit zaměstnance do ambasadoringu se vyplácí i při rozšíření klientely. Na sociálních sítích můžete svým zaměstnancům buďto plně důvěřovat a nechat je tvořit marketingový obsah dle jejich uvážení, nebo se do tvorby můžete vložit a připravovat jej pro ně dopředu. Výhodou druhé možnosti je, že budou sdílet přesně to, co chcete a nebudou s tvorbou příspěvků ztrácet čas. Na tvorbu obsahu se ale podrobněji podíváme později. Proč je propagace značky tak zásadní K úspěšné marketingové kampani dříve stačila kvalitně zpracovaná reklama. Dnešní moderní konzument je však mnohem náročnější tvor. A důvěřuje spíše recenzím druhých než tomu, co o svých produktech říká sama firma. Často si tak před nákupem vyhledává informace o produktu přímo od jeho uživatelů. To znamená od influencerů, nebo věří doporučením přátel a známých. Slovo šťastného zaměstnance má ale také velkou váhu. Je autentické, a tak mu potenciální zákazník může plně důvěřovat. Pro firmu je velkou pomocí, když zaměstnanci sdílí radost a pozitivní zkušenosti s jejími produkty či službami. Můžou tak dělat na již zmíněných osobních profilech na sociálních sítích či sdílením svých zkušeností jinde (z očí do očí a na dalších místech na internetu). Ambasadorství v dnešní době přebíjí tradiční marketingové strategie. Firemní obsah, který budou vaši zaměstnanci sdílet, vám nejen udělá reklamu, ale také: Pomůže s budováním důvěry u potenciálních zákazníků. Posílí důvěryhodnost a autentičnost vaší značky. Utuží vztahy zaměstnanců s vaší značkou – budou na vaši firmu hrdí a automaticky tak loajálnější. Bude motivovat vaše stávající i budoucí zaměstnance podávat lepší pracovní výkony. Co z toho vyplývá? Zapojení zaměstnanců do propagace značky, ambasadorství jako takové a uspokojení potřeb zákazníka jsou vzájemně spojené nádoby. Když se vám podaří vytvořit ve všech třech balanc, nebude vaší firmě nic bránit v růstu. Jak na ambasadoring uvnitř firmy Základní kameny jsou zde dva: důvěra v zaměstnancovu aktivitu na sociálních sítích a vaše schopnost inspirovat tým. Ujistěte se, že vaši zaměstnanci správně chápou hodnoty vaší značky a celkové poslání firmy. A že na svých sociálních sítích sdílí takový obsah, který bude tyto dvě záležitosti reflektovat. Velmi dobře funguje sdílení vlastních zkušeností. Zkrátka to, jak vaše firma vypadá a funguje v realitě – za zavřenými dveřmi. Požádejte své zaměstnance, aby tento prvek reality do svých příspěvků zahrnovali. Aby se účastnili firemních akcí a fotky i dojmy z nich sdíleli se světem. Nezapomeňte, že ambasadoring není o tom diktovat vašim zaměstnancům, co a kdy mají sdílet. Je o vytvoření takového prostředí, ve kterém se budou cítit dobře. Na něhož budou hrdí a budou o něm chtít „básnit“. Ve zkratce jde o to, aby s ostatními sdíleli své autentické zážitky a emoce. Zde je 8 tipů, jak na ambasadoring uvnitř firmy. 1. Pracujte na pozitivní firemní kultuře Šťastný zaměstnanec je základ. Bez něj ambasadorství nemůže fungovat. Naopak, vaše firma bude s nespokojenými zaměstnanci časem uvadat. Dobrý ambasador potřebuje firmu s pozitivní firemní kulturou. Funguje to velmi jednoduše, pokud váš zaměstnanec ve značku věří a je na ni hrdý, bude o ní chtít mluvit (a v tomto případě hlavně psát). A jak budovat pozitivní firemní kulturu? Dejte na první místo komunikaci a vzájemný respekt. Všichni vaši zaměstnanci by měli mít možnost růstu. Umožněte jim zkoušet nové věci a aktivity v rámci své náplně práce. Bez ohledu na to, na jaké pozici jsou a jak dlouho pro vás pracují. Můžete jim také nabídnout něco navíc. To, co u jiných zaměstnavatelů nedostanou, jako například floating holidays. Neboli placené volno, které si zaměstnanec určí sám nad rámec klasické dovolené. Zdá se to jako maličkost, ale takový bonus dělá divy. Vaši zaměstnanci si tak odpočinou přesně tehdy, kdy budou chtít. Mohou si vzít volno ze dne na den. Budou vděční a vaší firmě oddanější. 2. Určete si cíle ambasadoringu Bez jasných cílů nebudete vy ani vaši zaměstnanci vědět, co se od nich očekává. Ideální je si s nimi sednout, a ještě před samotnou tvorbou strategie probrat, jak by mělo ambasadorství vypadat. Co přesně po nich chcete a jaké jsou vaše konkrétní cíle. Většina firem volí cestu ambasadoringu, aby zefektivnily své marketingové strategie. Vaše cíle by měly být dostatečně velké, ale zároveň dosažitelné. Inspirovat se můžete například těmito: Do 3 měsíců zvýšit návštěvnost webu o 10 %. Do 6 měsíců získat o 20 % více odběratelů newsletteru. Zvýšit prodeje v tomto roce o 30 %. S kolegy můžete také naplánovat schůzku, na které své nápady prodiskutujete. A rozhodnete, která strategie bude pro vaši firmu nejlepší. Pokud nevíte, jaké konkrétní cíle si jako firma dát, doporučuji obrátit se na profesionála. Najměte si marketéra, nebo agenturu, která vám s tímto pomůže. 3. Na zpětné vazbě zaměstnanců záleží Dejte svým zaměstnancům možnost se ohledně plánování ambasadoringu vyjádřit. Své názory mohou sdělit několika cestami. Díky tomuto zapracujete na pozitivní firemní kultuře a zároveň otevřete dialog. Celá spolupráce tak bude pro všechny příjemnější. A firma tak bude v budoucnu sklízet sladší ovoce. Ptejte se svých zaměstnanců na jejich názory. Mělo by vás zajímat, co si myslí o vašich produktech i jedinečných způsobech řešení problémů. Vy tak získáte zpětnou vazbu, se kterou budete moci pracovat a oni uvidí, že si jich vážíte. A také jim tak umožníte rozhodovat o tom, jak vaše firma funguje. Můžete se od nich také dozvědět, co jim nevyhovuje. A kde by ocenili změnu. Například mohou zkritizovat nevyhovující organizování času, nebo neflexibilní pracovní dobu. Se zpětnou vazbou pracujte vždy efektivně. Nikdy nezahajujte protiútok. Naslouchejte svým zaměstnancům a snažte se jim vyhovět. 4. Školení a podpora ambasadorů S přibývajícím počtem ambasadorů bude vznikat i vyšší potřeba jejich podpory. Snažte se jim poskytnout všechny informace, které budou k online propagaci potřebovat. Ideální je naplánovat pravidelná školení. Ta mohou zahrnovat například: Posuzování základních myšlenek značky, jakými jsou například mise a vize. Aktualizace firemních zásad aktivity na sociálních sítích. Nápady na interaktivní obsah (videa a průzkumy). Tipy, jak citlivě a profesionálně reagovat na komentáře u příspěvků (včetně těch negativních). Osvěžení toho, co na sociálních sítích nesmí sdílet. Ujasněte si se zaměstnanci, kdy a kde mohou příspěvky s firemní tématikou sdílet. Ujistěte se také, že všichni tato pravidla dodržují. 5. Přístup k propagačním materiálům a dokumentům Aby mohli ambasadoři propagovat vaši značku na svých sociálních sítích, budou potřebovat přístup k propagačním materiálům a dokumentům. Ty jim pomohou dodržovat pravidla prezentování vaší značky na sociálních sítích. Propagační materiály zahrnují obrázky a bannery. Dokumenty pak informace o poslání vaší značky. Relevantní podklady můžete s ambasadory sdílet různými způsoby. Vytvořte například sdílenou složku v hubu, nebo kanál v aplikaci, kterou ke komunikaci nejčastěji používáte. Důležité je, aby byly všechny vámi sdílené informace aktuální. Proto doporučuji dělat pravidelné kontroly a informace aktualizovat. V případě, že uděláte ve vaší firmě změny, které mají za cíl zlepšit životy zaměstnanců, měli by se o nich na sítích zmínit. Zkuste se jim s tímto připomenout. 6. Povzbuzujte a odměňujte své zaměstnance Věnujte pozornost těm zaměstnancům, kteří se rozhodli reprezentovat vaši značku. Obzvláště, pokud díky nim získáváte nové klienty. Nebo vám pomáhají s šířením povědomí o firemních akcích. A jak je odměnit? Vymyslete systém, díky němuž dostanou za tuto práci navíc něco speciálního. Nejlépe funguje samozřejmě finanční odměna. Ale můžete se rozhodnout i pro jiný typ benefitu. Začněte s ambasadoringem ještě dnes Ambasadoring je výhodný pro obě strany, jak pro vás jako zaměstnavatele, tak pro vaše zaměstnance. Nepodceňujte však jeho přípravu. A myslete vždy první na štěstí svého týmu. Važte si svých zaměstnanců pro to, že jsou ochotni vás reprezentovat. Komunikujte s nimi a vždy vyslyšte jejich názory i potřeby. Tak budete schopni stavět na pevných základech vaší nové propagační strategie. Díky ambasadoringu se nejen zviditelníte, ale především budete v očích potenciálních zákazníků důvěryhodnější firmou. A samozřejmě díky němu budete schopni budovat lepší vztahy se svými klienty. The post Zaměstnanec ambasadorem: Přimějte své lidi propagovat vaši značku appeared first on eWay-CRM.
Známý český moderátor se stal ambasadorem značky BMW.
projít na článekSociální sítě jsou o komunikaci a spolupráci, ne o technologiích. Komunikace je navíc permanentní, jednorázově vytvořit profil nestačí. The post Sociální sítě aneb jak je využít pro vaši značku appeared first on HorMart.cz.
projít na článekThe post Zaměstnanec atomky first appeared on Nejlepší české vtipy.
Tenisová superstar se v roce 2004 stala ambasadorem značky KIA pro španělský trh.
projít na článekZpěvák, producent a skladatel Marcell se stává novým ambasadorem českého zastoupení značky Volvo.
projít na článek