Bilancujeme gramotnosti

Rozvoj čtenářské, matematické a digitální gramotnosti řešíme ve spolupráci s 20 školami, sedm bylo základních, 13 středních škol. Tato aktivita zahrnovala vzdělávání, práci se školními týmy, realizaci kroužků, příměstských táborů a testování. Na každé škole působili tři mentoři, jeden pro matematickou, jeden pro čtenářskou a jeden pro digitální gramotnost a byly vytvořeny školní týmy pedagogů, jejich počet se odvíjel od velikosti školy. Vzděláváni bylo odlišné pro školy, které byly zapojeny do projektu I-KAP, a pro nové školy. Pedagogové, kteří s námi pracovali již v předchozím projektu, absolvovali semináře k aktivizačním metodám ve výuce. Opět se nejprve vzdělávali mentoři škol, poté probíhalo vzdělávání přímo ve školních týmech. Pedagogové škol, kteří nebyli v předchozím projektu, prošli vzděláváním pro příslušnou gramotnost. Tedy školeni byli nejprve interní mentoři, jeden v oblasti čtenářské gramotnosti, jeden v oblasti matematické gramotnosti a jeden v digitální gramotnosti. Interní mentoři sestavili školní tým, který též prošel vzděláváním ve všech gramotnostech. Členové školního týmu se pak ve svých hodinách snažili zařazovat prvky matematické, čtenářské i digitální gramotnosti, aby si žáci uvědomili, že tyto gramotnosti nejsou omezeny pouze na matematiku, český jazyk či ICT. Vzdělávání rozšířilo pedagogům jejich znalosti a nasměrovalo je k rozvoji jejich kompetencí. Probíhaly rovněž kroužky ke gramotnostem a příměstské tábory, o něž byl mezi žáky velký zájem. Na základě portfolií vyplynuly následující přínosy projektu pro zapojené pedagogy: Pedagogové získali přístup k portálům zaměřeným na gramotnosti kritickemysleni.cz, www.svetgramotnosti.cz, naučili se využívat metodické materiály, které tam jsou umístěné Pedagogové využívají náměty a tipy, které získali na seminářích od lektorů i od sebe navzájem Podařilo se navázat mezioborovou spolupráci mezi pedagogy, dochází ke sdílení příkladů dobré praxe, ke sdílení informací, poznatků, materiálů v rámci pedagogických týmů, ale i mezi školami navzájem Pedagogové se více snaží zapojovat gramotnosti do svých předmětů, více se nad tím zamýšlejí Vyučující měli možnost si připravit vlastní portfolia různých textů a v diskusi s kolegy školního týmu přemýšlet o práci s nimi a posoudit jejich vhodnost Přínosem bylo také setkání s pedagogy jiných škol na seminářích organizovaných v rámci projektu. Bylo dobré dozvědět se od kolegů z jiných typů škol, jak probíhá výuka gramotností u nich a jaké problémy v souvislosti s tímto tématem řeší Prostřednictvím uskutečňovaných náslechů získali pedagogové přehled o tom, jakým způsobem je možné spolupracovat v rámci rozvíjení gramotností s vyučujícími odborných předmětů Díky testování gramotností došlo k získání přehledu o úrovni gramotností na škole, pedagogové obdrželi i náměty, jak s jednotlivými žáky pracovat na zvyšování jejich gramotností Pedagogové oceňují, že si žáci začali uvědomovat, že gramotnosti využívají i v běžném životě, připravují příklady zaměřené tímto směrem Pedagogové dostali náměty, jak více aktivizovat žáky v hodinách Při realizaci kroužků a příměstských táborů si mohli pedagogové vyzkoušet i jiné metody než v běžné výuce Pedagogové byli rádi i za získání zpětné vazby od zkušených lektorů a pedagogů z náslechů hodin Pedagogové si uvědomují význam propojování gramotností, více o něm přemýšlejí a snaží se vybírat odpovídající metody The post Bilancujeme gramotnosti appeared first on CUCU.

projít na článek

Učebny jako podpora pro rozvoj gramotností

Učebny jako podpora pro rozvoj gramotností Již druhým rokem řeší Centrum uznávání a celoživotního učení Pardubického kraje, o. p. s., rozvoj matematické, čtenářské a digitální gramotnosti jako jednu z aktivit projektu Implementace krajského akčního plánov

projít na článek

Review pro obranný a bezpečnostní průmysl 1 2023

Vážení čtenáři, vstupujeme do období, kdy i s určitým zpožděním bilancujeme uplynulý rok a před námi stojí Valná hromada AOBP ČR, ale také nejvýznamnější veletržní akce v České republice, již 30. veletrh IDET, ISET a PYROS 2023. Ano, čas letí a také naše

projít na článek

Příměstské tábory

Prázdninové příměstské tábory V období letních prázdnin uspořádaly čtyři školy zapojené do aktivity Podpora čtenářské, matematické a digitální gramotnosti v rámci projektu I-KAP II osm příměstských táborů pro žáky základních i středních škol. Konkrétně s

projít na článek

Malá digitální univerzita – první kroky v digitálním světě

Jelikož se digitální technologie rychle rozvíjejí, mění a využívají se všude, je potřeba se umět přizpůsobovat a učit se, jak s nimi pracovat. Proto se žáci prvních tříd a jejich paní učitelky zapojili do programu pro rozvoj informatického myšlení a digit

projít na článek

Ukončení projektu I KAP II

Ukončení projektu I KAP II Podpora čtenářské, matematické a digitální gramostnosti – pro naplnění cíle vznikla síť mateřských, základních a středních škol, které vzájemně spolupracovaly na podpoře čtenářské, matematické a digitální gramotnosti žáků. Cíl b

projít na článek