Copywriting: 5 tipů co číst, pro copíky i spisovatele

Profi copywriter se nikdy nepřestává vzdělávat Zdrojů informací je bohaté množství, knížky v nich stále mají svoje místo. Ne všechny ale stojí za to. Proto jsem pro vás vybral pět nejlepších, které se vyplatí neminout. Každý máme svoji oblíbenou copy, ke které se opakovaně vracíme. Je dokonalá, trefná, uhlazená. Pokaždé nás dostane a my můžeme jen skřípat zuby, proč nás to nenapadlo dřív. Pro mě jsou to kampaně společnosti Rolex z minulého století. Elegance, sebejistota, hrdost. Claimy, které vyrazí dech. Jsou macho? Rozhodně. Vám to ale nevadí. Kupujete už po prvních slovech. Napsal bych o tom knížku, o tom ale dnešní článek není. Skvělost copy je pro zákazníky. Nás zajímá, jak ji napsat. Dobrý copík je odhodlaný, vytrvalý, pečlivý. Ten nejlepší se navíc pravidelně učí od špiček svého oboru. Co ale číst? A kde? A od koho? Každý si najde to své, ale existuje několik zlatých standardů, které musíte znát, pokud copywriting berete vážně. Takže si skočte pro peněženku – dneska vám jich doporučím rovnou pět. 1) Breakthrough advertising od Eugene Schwartz Zdroj: Amazon „Copy nemůže vytvořit touhu. Může pouze vzít sny, fantazie, strach a přání přítomné v srdcích každého z nás a zaměřit je na určitý produkt. Úkolem copywritera není dát vzniknout touze, ale řídit jí a zaměřit.“ Eugene Schwartz je jedním z nejlepších marketérů všech dob a jeho vrcholné dílo Breakthrough advertising je copywriterská bible na slovo vzatá. Je taky pekelně drahá a těžká na čtení. Nejvíce ji využijete jako zajetý copík, který se rozhodl posunout na nový level. Eugene probírá celkovou strategii tvorby reklamy, teoreticky, prakticky, z pohledu kreativy i exekutivy. Pokud to dokážete strávit, získáte ocelově pevný základ, se kterým prorazíte v jakékoliv době a situaci. Eugene je zároveň autorem několika známých marketingových konceptů, nejslavnější je asi myšlenka pěti stádií povědomí o produktu. Přednosti Přetéká informacemiNadčasovostPraktičnost Nevýhody Špatně se shání a bývá draháJe anglickySpíše pro pokročilé 2) Nápad za milion od Dan a Chip Heath Zdroj: Megaknihy V záplavě reklam chceme po zákazníkovi jediné – aby si zapamatoval tu naši. Jak toho dosáhnout? Přesně to řeší Dan a Chip ve své knížce. Titul nadchne nejen psavce ale i content tvůrce obecně. Výklad je moderní, přehledný, jasný. Své si odnese i naprostý začátečník. Hlavní poselství knihy ukrývá anglický akronym SUCCESs. Nezapomenutelný text je jednoduchý (simple), překvapující (unexpected), věcný (concrete), kredibilní (credible), emočně nabitý (emocional) a s poselstvím (stories). Přednosti Stravitelná, ale ne banálníPrakticky orientovanáRychle se čte Nevýhody Některé koncepty mohou být příliš zjednodušené 3) The Boron Letters od Gary C. Halbert Zdroj: Amazon Gary Halbert se v síni marketingové slávy snadno vyrovná hvězdám jako je Ogilvy nebo Steve Jobs. Jeho obchodní dopisy jsou legendární a mnohými je považován za giganta přímého marketingu. Je ale taky pěkně kontroverzní. Hlavně proto, že jeho praktiky prodeje ho nakonec přivedly do vězení. A právě v něm vznikl titul The Boron Letters. Knížka je koncipovaná jako dopisy otce pro syna. Halbert v nich s citem radí, jak uspět v marketingu, přemýšlet o copy, žít reklamou a ustát americké vězení. Přednosti Originální formátNasajete moudrost a pohled na svět jednoho z nejlepších marketérů Nevýhody Některé rady mohou být kontroverzní 4) O reklamě od David Ogilvy Zdroj: Amazon David Ogilvy je doslova otec moderního marketingu. Jeho tvorba dodnes inspiruje copywritery po celém světě. V knize O reklamě Ogilvy popisuje vše od vedení vlastní agentury, psaní copy, placingu i propagaci. Je plná obrázků vintage reklam, nákresů, dozvíte se i jak vznikaly Davidovo nejslavnějších copy. Přednosti Vhled do myšlení copywriterského géniaZákladní principy jsou stále aplikovatelnéBohatý obrázkový materiál Nevýhody Některé rady už jsou přežitéPlné pochopení textu vyžaduje alespoň základní přehled v oboru 5) Zbraně vlivu od Robert B. Cialdini Zdroj: Amazon Ano, já vím. Knížek o přesvědčování a manipulaci je plný trh a většině se radši vyhnete obloukem. Zbraně vlivu jsou ale jiné. Cialdini je sociální psycholog, který se tématem ovlivňování zabývá skoro čtyřicet let. A nežije jím jen teoreticky – za svůj život si vyzkoušel role podomního obchodníka, člena PR agentury, prodejce aut, drog a mnohé jiné. Když řekneme, že není technika přesvědčování, o které by Cialdini alespoň nepřemýšlel, nebudeme daleko od pravdy. Zbraně vlivu obsahují praktické tipy, jak se nenechat napálit. Obráceně jsou ale šikovnou pomůckou ukazující, jak vlastně funguje lidské přesvědčování. Hlavními zbraněmi vlivu jsou tendence oplácet pomoc, jít s davem, podléhat autoritám a preferovat vzácné zboží. Přednosti Kniha od skutečného odborníkaTipy podložené vědeckými datyČtivost a přehlednost Nevýhody Některé rady je neetické aplikovat v praxiThe post Copywriting: 5 tipů co číst, pro copíky i spisovatele first appeared on CARE4WEB.

projít na článek

Ochrana na pracovišti 2.díl

Jestliže se vrac te po del m home office režimu do kancel ře, měli byste m t na paměti p r tipů, kter v m mohou doslova zachr nit život. N sledky nemoc neradno podceňovat a my se s V mi r di poděl me r di o p r tipů, co děl me pro to, aby na e pracovn

projít na článek

5 tipů na zboží z Číny: 65W+ nabíječky z AliExpressu

Vítejte u dalšího vydání tipů na zajímavé zboží z čínského AliExpressu. Dnes doporučíme výkonné USB nabíječky, které mají minimálně 65W výstup a zvládnou tedy nejen rychle nabíjet telefon, ale například i udržovat v chodu některé laptopy či jiná náročnějš

projít na článek

Šest tipů, jak prodat cokoliv komukoliv

Víte, jak se pozná skutečně dobrý prodejce? Tak, že dovede svůj styl komunikace i přístup ke klientovi vždy upravit tak, že každému zákazníkovi dovede prodat víceméně cokoliv. Je možné se toto umění naučit? Ale jistě! Pomocí následujících šesti tipů.

projít na článek

5 tipů, jak vést kulturně různorodý tým

Vést tým, který je různorodý v tom smyslu, že jeho členové pochází z různorodých kulturních prostředí a zázemí, je úkol, který pro manažera představuje výzvu. Typicky se s tímto fenoménem lze setkat u týmů, které sestávají z lidí různé národnosti. Zde je

projít na článek

Jak díky chatu zdarma zvýšit prodeje? 5 tipů

Chat je dnes všude. V mobilu, tabletu, počítači. Co je jeho hlavní výhoda? Pokud je někdo "zelený", online, očekáváme, že co nejdříve zareaguje. Nemusí se to stát a proto existují stavy chatu, které jsou automatizované. Jaký je nejlepší chat? A jak Vám mů

projít na článek