S pasivem se student poprvé setká na úrovni A2, ale pouze lexikálně. Na úrovni B1 už se ho učí vytvořit a používat. Jak na to? V textu se budeme věnovat deskriptivnímu pasivu. Deskriptivní/složené/opisné pasivum A2 Na úrovni A2 se studenti učí deskriptivní pasivum především lexikálně bez hlubšího vysvětlování. Společný evropský referenční rámec tuto problematiku uvádí. V některých učebnicích A2 není zahrnuta, stručně ji najdeme například v Češtině expres A2/2 nebo v Česky krok za krokem. B1 Bližší seznámení s pasivem v podobě reflexivní i deskriptivní přichází na B1. V tomto textu se budu věnovat pasivu deskriptivnímu (také složenému nebo opisnému). Reflexivní pasivum jsem zpracovala v samostatném článku. Funkce Deskriptivním pasivem: nechceme/nemůžeme vyjadřovat, kdo vykonává aktivitu (Projekt bude vypracován.) vyjadřujeme situaci, kdy subjekt nemůže vykonávat aktivitu sám (Byt byl uklizen.) Jak tvoříme deskriptivní pasivum sloveso být (čas minulý, prézens nebo futurum) pasivní participium = -n/-t forma, kterou vytvoříme z minulého participia (-l formy) (častěji od perfektivních sloves) Příklady Dům byl stavěn 5 let. Dům je stavěn od roku 2000. Dům bude stavěn 5 let. Domy byly/jsou/budou stavěny.Byt byl pronajat na 5 let.Byt už je pronajat.Byt bude pronajat.Byty byly/jsou/budou pronajaty. Celkové schéma #top .avia-gallery.av-8tmpq-3e8f82b210d88fee9da13ad270c58265 .avia-gallery-thumb a{ width:50%; } Použití reflexivního a deskriptivního pasiva Reflexivní pasivum často vyjadřuje proces (V ČR se vyrábí auto Škoda.). Není možné vyjádřit, kdo „dělá“ aktivitu (Tenis se hraje od 15 hodin). Nelze ho utvořit od reflexivních sloves. Je častější v mluvené řeči. Deskriptivní pasivum je častější v psaném nebo formálním projevu. Je možné vyjádřit, kdo „dělá“ aktivitu, nejčastěji pomocí instrumentálu (Projekt byl vypracován mým kolegou.). Procvičení Píšete levou rukou? V dokumentu najdete jeden text se čtyřmi úlohami, se kterým pracuji v lekci opakovaně. Hodí se mi k tématům životní styl, studium, práce, lidské tělo, zdraví apod. To je vždycky hlavní zaměření lekce. Poté, co s textem pracujeme z hlediska čtení s porozuměním, ho využiji k procvičení deskriptivního pasiva. Dvě úlohy obvykle zapojím v lekci, jednu úlohu dostanou studenti za úkol a k jedné se můžu vrátit ještě příští lekci. Potřebujete víc námětů, jak zařadit do lekcí psaní (nejenom pasiva)? Co psát na jednotlivých úrovních, jak psaní efektivně zařadit a jak ho hodnotit? A jaké aktivity využít? O tom mluvíme a právě to si zkoušíme v kurzu Výuka psaní v češtině jako cizím jazyce. Podívejte se, jestli má vypsaný termín. Mohlo by vás taky zajímat: Reflexivní pasivum (B1) Slovesa s lokálem (B1) Slovesa s instrumentálem (B1) Lekce není jen gramatika, ale stojí na jiných pilířích. Jak ji tedy postavit, co by v ní být mělo, jak poskládat jednotlivé aktivity, abychom efektivně a metodicky správně sledovali cíl? To je náplní kurzu Jak připravit hodinu češtiny jako cizího jazyka. Podívejte se, jestli má vypsaný termín. Více materiálů k úrovni B1 v pracovních listech. 10. 6. 2023 The post Deskriptivní pasivum (B1) appeared first on Jitka Pourová.
Reflexivní pasivum (i deskriptivní) student poprvé uvidí na úrovni A2, ale studuje ho ho pouze lexikálně. Na úrovni B1 už se ho učí vytvořit a používat. Jak na to? Podíváme se nejdřív na reflexivní pasivum. Reflexivní pasivum A2 Na úrovni A2 se studenti