Reflexivní pasivum (i deskriptivní) student poprvé uvidí na úrovni A2, ale studuje ho ho pouze lexikálně. Na úrovni B1 už se ho učí vytvořit a používat. Jak na to? Podíváme se nejdřív na reflexivní pasivum. Reflexivní pasivum A2 Na úrovni A2 se studenti učí reflexivní pasivum především lexikálně, jako kolokaci, tedy bez hlubšího vysvětlování. Hezky ho zapojují do výuky například autorky Češtiny expres A2/1 v kapitole 2 – České a moravské speciality. Zde se ukazuje reflexivní pasivum na příkladu, co se jí/pije/pěstuje/vyrábí v ČR. Poukážeme na reflexivní se a sloveso ve 3. osobě sg. nebo pl. B1 Bližší seznámení s pasivem v podobě reflexivní i deskriptivní přichází na B1. V tomto textu se budu věnovat pasivu reflexivnímu. Funkce Reflexivním pasivem: vyjadřujeme generální aktivitu či pravidelnou aktivitu typickou pro hodně lidí (V ČR se vyrábí becherovka.). nechceme vyjadřovat, kdo vykonává aktivitu (Bude se o tom psát v novinách.). vyjadřujeme situaci, kdy subjekt nemůže vykonávat aktivitu sám (Tenis se hraje od 15 hodin.). vyjadřujeme situaci, kdy subjekt nemůžeme ve větě určit, je nekonkrétní – často „to, ono“ (Říká se, že je to důležité.). Jak tvoříme reflexivní pasivum sloveso ve tvaru on, ona, ono nebo oni čas: minulý, prézens nebo futurum (u perfektivních sloves minulý čas a futurum) reflexivní zájmeno SE (pozor na 2. logickou pozici) Reflexivní SE Musíme však studenty upozornit, že ne každé spojení „se + sloveso“ znamená pasivum. Je rozdíl mezi větami: Musím se učit. Oblékám se. Setkali jsme se včera. apod. O tom více v některém z příštích měsíčníků. Příklady Dům se stavěl 5 let. Dům se staví. Dům se bude stavět. Domy se stavěly/staví/ budou stavět.Kavárna se otevřela včera.xxxKavárna se otevře zítra. Kavárny se otevřely/xxx/otevřou Celkové schéma #top .avia-gallery.av-2e4rj5-f7e1266c669ba0dc15b84027de8262f9 .avia-gallery-thumb a{ width:50%; } Procvičení Cvičení 1 – jednodušší, výběr z možností: Pozor! Netelefonujte mobilem dlouho! Cvičení 2 – náročnější, samostatné tvoření: Evropan pije mléko už 7400 let U nabízených cvičení však nejde jen o gramatiku. Doporučuji s texty pracovat i s ohledem na porozumění textu, rozšíření slovní zásoby apod. Zajímá vás více tipů, jak propojit gramatiku se čtením, psaním, poslechem nebo mluvením? Nabídnu vám je v kurzech o výuce řečových dovedností: Výuka psaní/čtení/poslechu/mluvení v češtině jako cizím jazyce. Podívejte se, jestli mají vypsaný termín. Mohlo by vás taky zajímat: Slovesa s genitivem (B1) Slovesa s dativem (B1) Slovesa s akuzativem a prepozicí (B1) Trvají vám přípravy na lekce dlouho? Chtěli byste si být jistí tím, co v lekcích být má, jak by měly být aktivity dobře metodicky i obsahově propojené a jak s tím netrávit čas delší, než je délka samotné lekce? O tom mluvíme a právě toto si zkoušíme s účastníky kurzu Jak připravit hodinu češtiny jako cizího jazyka. Podívejte se, jestli má vypsaný termín. 10. 5. 2023 The post Reflexivní pasivum (B1) appeared first on Jitka Pourová.
S pasivem se student poprvé setká na úrovni A2, ale pouze lexikálně. Na úrovni B1 už se ho učí vytvořit a používat. Jak na to? V textu se budeme věnovat deskriptivnímu pasivu. Deskriptivní/složené/opisné pasivum A2 Na úrovni A2 se studenti učí deskriptiv
Momentálně není skladem! Homebox XL - varianta úspěšného a bezpečného pěstování doma, pouze 20 minut na sestavení, lehká hliníková konstrukce, plastové spoje, obal ze světla nepropustného, neprodyšného a snadno omyvatelného materiálu, zapínání na zipy, in