Futurum A1 Na úrovni A1 se student učí vytvořit futurum od imperfektivních sloves. Schéma není komplikované, najdeme ho v každé učebnici a s jeho pochopením a použitím obvykle nebývá problém. Při vysvětlování můžeme využít práci s textem (čtením, poslechem) a elicitaci. Práce s textem Namátkově: Čeština expres A1/2 (L. Holá, P. Bořilová) – lekce 8, s. 6 (čtení) Česky krok za krokem 1 (L. Holá) – lekce 8, s. 65 (poslech) Čteme/Posloucháme text a pracujeme nejdřív s porozuměním. Několika aktivitami si ověřím, že studenti rozumí. A teprve pak je čas na futurum. Ptám se studentů, co osoby z textu budou dělat. Není třeba se bát použít formy budoucího času, i když je studenti ještě nikdy neviděli. Obvykle dobře pochopí, na co se ptám. Příklad: „Jakub říká: Budu pracovat. Co ještě říká Jakub? Co bude dělat? Hledáte v textu.“ / A studenti odpovídají: „Bude doma. Budeme plánovat.“ A tak dále. Já zapisuji jejich odpovědi na tabuli nebo do sdíleného dokumentu v online lekci. Futurum – krok 1 A ptám se dál. Příklad: „Odpoledne pracuju. Kdy je to? Teď, nebo pak? / A studenti odpovídají: „Teď.“ / „Odpoledne budu pracovat. Kdy je to? Teď, nebo pak?“ / A studenti odpovídají: „Pak.“ A podobně s dalšími slovesy. „Budu pracovat – kdo je subjekt? Kdo dělá aktivitu?“ / Studenti říkají: „Já.“ / „Budeme plánovat – kdo je subjekt? Kdo dělá aktivitu?“ / Studenti říkají: „My.“ Atd. Zapisuji a za chvíli máme hotovo. První krok při tvorbě futura je za námi. Studenti pochopili, že mluvíme o budoucnosti, a sami objevili, že k jejímu vyjádření potřebujeme formy budu, budeš Já jen zapíšu to, na co sami přišli. Je třeba ohlídat si, abychom se ptali jen na imperfektivní slovesa. Futurum – krok 2 Ve druhé fázi je vhodné upozornit na známém imperfektivním slovesu (např. dívat se, učit se) na nutnost zachovat u něj se/si a umístit ho na druhou pozici, kterou už studenti znají z minulého času. Doporučuji vytvořit si určité gesto, kterým budeme studenty upozorňovat, když na druhou pozici zapomenou nebo ji vytvoří nesprávně. Futurum – krok 3 Na úrovni A1 upozorníme jen na tři slovesa pohybu, jejichž budoucí čas je nepravidelný a studenti se je musí naučit nazpaměť. Zvláště u rusky mluvících studentů je třeba dbát na správnou výslovnost a upozorňovat na „false friend“ pojdu. #top .avia-gallery.av-444toa-b5a3957bae732c5bf587609070ce1e40 .avia-gallery-thumb a{ width:100%; } Procvičení Nabízím cvičení na futurum v aplikaci Quizlet. Mimochodem, používáte Quizlet zdarma a nevidíte všechny funkce, které má? Využijte vy (i vaši studenti) mých Tříd (Class) – stačí si vybrat podle úrovně a klidně třeba všechny. Více o tom, jak Quizlet a Class fungují, zde. Zápolíte s tím, jak komunikovat se studenty-začátečníky? Jak jim něco česky vysvětlovat, jak je instruovat, když ještě nic neumí? Tomu se věnuji ve speciálním kurzu pro lektory Jak učit cizince-začátečníky. Doporučím to nejlepší ze své praxe a sami si vyzkoušíte různé techniky. Zaujalo vás to? Podívejte se, jestli má kurzu vypsaný termín. A2 Futurum perfektivních sloves se studenti na A1 učí kolokací – tedy bez vysvětlování si zapamatují tvar několika málo slov v konkrétní situaci, např. zaplatím. Aspekt Na úrovni A2 se studenti seznamují s problematikou aspektu a učí se první páry sloves (dělat/udělat, platit/zaplatit). A tím začínají problémy s vyjadřováním futura – některým studentům dlouho trvá zautomatizovat používání formy prézentu pro vyjádření budoucího času u perfektivních sloves. #top .avia-gallery.av-21hhui-ee7387e5c409de7c9b8d4a9ff16507e7 .avia-gallery-thumb a{ width:100%; } Pomocné signály Osvědčilo se mi upozorňovat studenty na pomocné „rozlišovací signály“, například: vždycky, každý den, teď = imperfektivní slovesa jednou = perfektivní slovesa až = futurum Jestli chcete vidět, jak to vypadá prakticky, natočila jsem vám o tom krátké video z lekce. Procvičení Nezbývá než vytrvalý trénink. Učebnice nám poskytují dost cvičení a další si můžeme vytvořit sami. Nabízím svůj Quizlet, který jste viděli ve videu. A na futurum je zaměřen tento kvíz. Procvičení futura najdete taky v pracovním listu Nakupujeme (A1) a Volný čas – kolo (A2). Chcete víc hravých tipů do lekcí? Pak vás zvu na kurz Rozehrajte lekce češtiny, kde jich pro vás budu mít k seznámení i vyzkoušení několik desítek. Podívejte se, jestli má kurz vypsaný termín. Mohlo by vás taky zajímat: Česká slovesa a prézens (A1) Minulý čas (A1) Zajímá vás, jak do lekce poskládat vše, co by v ní mělo být? A co by v ní vlastně nemělo chybět? A jak se na lekci dobře připravit? Na to se podíváme v kurzu Jak připravit hodinu češtiny jako cizího jazyka. Podívejte se, jestli má vypsaný termín. 15. 1. 2023 The post Futurum a aspekt (A1, A2) appeared first on Jitka Pourová.
Vážení zákazníci a příznivci, po dlouhých letech působnosti naší prodejny GPSCENTRUM v obchodním centru Futurum v Brně na ul. Vídeňská 100 nás okolnosti nutí k tomu, abychom tuto pobočku k 31.8.2020 uzavřeli.Nadále vám budeme k dispozici na naší pobočce
projít na článekUmělá inteligence je fantastická věc, co když se ale dostane do rukou nepovolaných osob? To se pak dějí věci. Měli bychom si ovšem ujasnit, kdo je to nepovolaná osoba, a jak tenká je hranice, která odděluje sobecké zájmy od zájmů fungování společnosti jak
Reflexivní pasivum (i deskriptivní) student poprvé uvidí na úrovni A2, ale studuje ho ho pouze lexikálně. Na úrovni B1 už se ho učí vytvořit a používat. Jak na to? Podíváme se nejdřív na reflexivní pasivum. Reflexivní pasivum A2 Na úrovni A2 se studenti
Ve světě, kde hledání přírodních a zdraví prospěšných produktů nikdy nekončí, se objevuje nový hráč, který přitahuje pozornost svou jedinečností a barevnou paletou: motýlí hrách, známý také jako modrý čaj. Tento čaj, pocházející z jihovýchodní Asie a rozš
Nakladatelství NIOB právě spustilo předobjednávky dlouho očekáváné knihy REGI skutečný příběh elitního vojáka. Více na webu www.regi.cz. To je velmi důležitý aspekt knihy REGI skutečný příběh elitního vojáka. Přenášením příběhů a faktů o elitních vojácí