Jak navolávat kontakty a leady z reklamních kampaní

Nevolejte na studené kontakty. Telefonujte lidem, kteří jsou z vašich produktů nebo služeb nadšení a nemohou se dočkat, aby od vás koupili. To nejčastěji uslyšíte od těch, kteří prodávají buď “hotové” kontakty nebo služby spojené s generováním leadů.  Dává to smysl. A ještě ke všemu to hezky zní. Tak kdo by nechtěl navolávat kontakty, které čekají na zavoláni? A tak někde startupoví a někde korporátní markeťáci investují podle možností buď deseti nebo statisíce měsíčně do kampaní na generování kontaktů. Jinde si zase přímo obchodníci-volnonožci, podnikatelé, řemeslníci nebo malé firmy kupují za tisíce nebo nízké desetitisíce leady z kampaní od ostatních volnonožců. A stále častěji si po kontaktech prahnoucí obchodníci a podnikatelé nastavují kampaně sami. Nejčastěji na Facebooku podle doporučení digitálních marketérů a s přispěním Facebooku, který je k tomu vybízí. Získat od někoho telefonní číslo v online formuláři sice bývalo snadnější, ale stále ještě to není velký problém. A ten je tím menší, čím vyšší rozpočet máte.  Rozčarování ale přichází ve chvíli, kdy tyto “koupěchtivé skorozákazníky” začnete navolávat. Těch, co měli být nadšení a připravení nakupovat nebo se scházet právě teď a právě od vás nebo s vámi zas není tolik. Možná tak třetina.  A tak si natěšení korporátní obchodníci stěžují na kvalitu leadů a práci kolegů v marketingu. A obchodníci-volnonožci nebo majitelé malých sróček při zmínce o kampani generující kontakty jen mávnou zklamaně rukou a utrousí: “Tohle nefunguje.” Jenže ono to funguje. Jenom ne na celých 100% v duchu “kupuje každý”, tak jak by se obchodníkům líbilo a jak jim to koneckonců bylo prodáváno.  Získávání a navolávání nějak “předpřipravených” kontaktů a leadů dává smysl. Ve srovnání se studenými kontakty je při telefonování vyšší úspěšnost, rozhodnutí je dřív, zkracuje se čas věnovaný navolání a jako bonus, z navolávání máte lepší pocit. Tedy někdo ho má.  Tou hlavní otázkou je, jak takové kontakty navolávat, abyste měli co nejvyšší úspěšnost a maximalizovali tak návratnost své investice.  Navolávat kontakty a leady není zas taková hitparáda Nebylo by přirozené, kdyby “každý” z kontaktů buď objednal nebo souhlasil s termínem schůzky.  Přirozeně to bude jen část. Další část bude váhat. A část z kontaktů nebudou leady, ale jen odpad. A tak víc, než získat každého, doporučuji přistupovat k navolávání jako k třídění. Bude to pro vás méně stresující, v konečném důsledku efektivnější a tím ziskovější.  Co je to lead Než budu pokračovat, sjednoťme se na tom, o jakém typu kontaktů nebo leadů vlastně píšu.  Nejčastěji se jedná o jméno a telefonní číslo, které lidé zadali do online formuláře jako vyjádření zájmu o propagované téma.  Témata a pobídky k zanechání osobních kontaktů se různí podle oborů a typů kampaní. Někdy jsou spojené s konkrétním produktem, jindy obecnější službou a někdy třeba také “jen” s PDF ebookem nebo emailovou sérií se snad hodnotnými informacemi nebo návodem.  Můžete sem zahrnout i emailové nebo telefonické žádosti o informace a “poptávky”, protože ani ty nemají onu kýženou stoprocentní úspěšnost a dá se k nim přistupovat stejně.  Největší problém bývá v očekávání Volající obchodníci, operátoři, konzultanti nebo jakkoli sami sobě říkáte, přirozeně chtějí mít maximální úspěšnost. A tak, když jim někdo prodá myšlenku, že budou kontaktovat “připravené” lidi, kteří se “sami přihlásili”, tak lehce uvěří, že uslyší “ano” od každého. Bohužel, tak to nebývá. Ani u těch nejlepších kampaní a leadů. Podle mých zkušeností podíl kontaktů připravených říci své “ano” se nejčastěji pohybuje mezi 25 a 35 procenty. V tomto zobecněném závěru vycházím z vlastních zkušeností při navolávání a z práce s klienty od autoleasingu, nákupu osobních i nákladních automobilů, přes hypoteční úvěry a další finanční produkty až ke spotřebnímu zboží a pokladním systémům. 20 až 30% srovnává Tato část kontaktů je blízko rozhodnutí, a tak srovnávají. U menší části z nich můžete mít ještě šanci, ale většina si už vybrala někoho jiného a teď si jen potvrzují, že někde jinde o něco nepřicházejí a že u vás nemůžou dostat nic významně lepšího. Menší část z nich je váš potenciál pro okamžité zvýšení úspěšnosti a zlepšení výsledků, když je budete navolávat jak doporučuji níže. 20 až 30% shromažďuje základní informace Tato část kontaktů je poměrně vzdálená rozhodnutí. Řekněme, že jsou to měsíce. Téma vašich produktů nebo služeb je sice nějak zajímá, ale ještě nemají dostatek informací nebo jejich situace není taková, aby se rozhodovali.  Tady máte potenciál pro zhodnocení vaší investice v následujících měsících, tak jak lidé budou dozrávat k rozhodnutí. Je to za předpokladu, že je při prvním kontaktu neodradíte “lámáním” a snahou vyvolat nedozrálou potřebu a po neúspěšném pokusu kontakt nevyhodíte. 5 až 10% je odpad Sem spadnou všechna neexistující čísla z kampaně. A i kdybyste o ně měli databázi už očištěnou, narazíte na lidi, kteří si nevzpomenou, že své údaje někam zadávali. Jini zase řeknou, že to “jen zkoušeli”. Těch se určitě zeptejte, co zjistili Jak kontakty navolávat Telefonáty kontaktům a leadům rozdělte na dvě části: v první zjišťujte situaci (potřeby) a až ve druhé navrhujte další krok (uzavírejte). Toto dělení a následné podrobnější členění je platné, ať už budete realizovat kampaně zaměřené na konkrétní produkty (např. automobil) nebo obecnější služby (např. poradenské služby).  První část je o navazování vztahu Hned tady, v úvodu, dělají obchodníci velkou chybu. Možná i největší, protože ta udává charakter následujícího rozhovoru.  Předpokládajíc, že když člověk zadal své údaje, tak “nakupuje”, obchodníci se nejčastěji pouští do vyjmenovávání technických parametrů produktu nebo služby, nebo přecházejí hned k navržení termínu schůzky. Jenže málokterý kontakt je připravený postupovat tak rychle. Dejte jim příležitost vypovídat se Většina lidí vám bude chtít vysvětlit svou situaci. Chtějí vám říct, co dělají a jak téma vašeho produktu nebo služby dosud řeší.  To vám dá příležitost o nich něco zjistit (potřeby). Když na tomto zjištění následně postavíte své doporučení, zvýšíte počet těch, kterým bude dávat smysl.  Jen menšina bude úzce zaměřená na získání specifických informací, aniž by vám byli ochotni sdělit podrobnosti upřesňující jejich situaci. Příklady Konkrétní fráze v úvodu telefonátu budou samozřejmě záležet na vašem oboru podnikání a také na tématu kampaně (inzerátu), na který lidé zareagovali. Když jste například inzerovali konkrétní produkt a člověk do telefonu řekne:  Viděl jsem tam produkt XY a chtěl jsem se o něm dozvědět nějaké podrobnosti,” tak reagujte takto: “To mě těší, že vás XY zaujal. U našich zákazníků je to oblíbený model. Využívají ho v mnoha různých situacích a podmínkách. A tak ještě než vám k němu řeknu všechny podrobnosti, povězte mi něco víc o vaší situaci…”  Následně se doptejte ještě několik málo (nejedná se o dvacetiminutový dotazníkový průzkum) upřesňujících otázek podle toho, co potřebujete pro své doporučení vědět. Otázek na výběr je celá řada. Od obecnějších popisných:  Jaký … systém / řešení / model … dosud používáte? Co vás zaujalo právě tomto našem … typu / modelu? Až ke konkrétním stavovým: Kolik máte zaměstnanců? Jaký objem transakcí zpracováváte? Když budete dodržovat pořadí otázek a nebudete je na zákazníka “štěkat” jako z dotazníku, nemusíte se bát, že by lidé nechtěli odpovídat.  Drtivá většina bude v klidu odpovídat, protože vám důvěřují víc, než kdybyste jim volali jako studenému kontaktu. A navíc, dobře vědí, že od nich potřebujete něco zjistit, abyste jim mohli doporučit to, co je pro ně nejvhodnější. Když to uděláte, budou otevřenější vašemu doporučení a nebudou si připadat že jim něco vnucujete. Zjistěte intenzitu potřeby Jedna ze zásadních otázek, které musí při navolávání zaznít, je zaměřená na časový faktor. Kdy se bude zákazník / klient rozhodovat? Můžete se zeptat buď takto nebo můžete využít i další formulace: V jaké fázi rozhodování jste? Od kdy … produkt / službu chcete začít používat?  Podle odpovědí můžete usuzovat na připravenost k rozhodnutí a kontakty třídit v podstatě podle grafu výše. Nebo máte vlastní podrobnější kategorie (horký / vlažný kontakt, hot / warm lead aj.).  Od někoho uslyšíte: “Potřebovali jsme to včera” a od někoho zase: “Zatím se jen tak rozhlížím.” Pomůže vám to v určení dalších kroků, termínů dalšího kontaktování a (vzniká tak zásobník obchodních případů neboli pipeline) Druhá část je o doporučování, dalším kroku, uzavírání Teď se vám to může zdát dlouhé, ale ve většině telefonátů podle scénáře výše zatím uplynuly tak dvě, možná tři minuty. Když až po nich, po té úvodní zjišťovací fázi navrhnete jakýkoli další krok (je jedno jestli objednávku nebo termín), pro zákazníka to bude mnohem přijatelnější a smysluplnější, než kdybyste ho navrhli dřív.  Nejvhodnější další krok Dalších možných kroků je celá řada, od zadání objednávky až k odmítnutí zákazníka. Ano, odmítnutí zákazníka z vaší strany. Hned se k tomu dostanu.  Zásadní je, abyste další krok navrhovali na základě toho, co dosud v telefonátu zaznělo, co z něj vyplývá.  Vím a chápu, že pro mnohé obchodníky je to zatím těžko pochopitelné. Zejména když byli dosud trénovaní a programovaní ve smyslu “získat každého” nebo “prodat každému”. To je, bohužel, historicky nesprávné chápání prodeje, jak o tom píšu v článku Pět mýtů o prodeji. Prodat každému nejde a získat každého je kontraproduktivní, protože vede ke snižování efektivity a ziskovosti. Ale zpět k telefonátu… Příklady Vycházejíc z dosud popsaného přístupu a filozofie, k přechodu do konečné fáze rozhovoru používejte frázi:  “Podle toho, o čem jsme spolu mluvili, nejvhodnější další krok bude když …. … spolu zadáme objednávku. … si domluvíme termín na osobní setkání. … vám domluvím termín s naším specialistou. … vám k tomu pošlu email s podrobnostmi. … vám zavolám za … měsíc. … se porozhlédnete po vhodnějším řešení.  Ano, toto všechno může vyplynout z rozhovorů. Zavírání očí, odmítání reality a předstírání, že existují jen první dvě varianty, je bláhové a ztrátové. Většina obchodníků, manažerů a team leaderů si myslí, že o tom, která z možností to bude se rozhoduje tady, když ji navrhují. Ale tak to není.  O tom, s čím bude klient nebo zákazník souhlasit se rozhoduje v první části, při zjišťování. A navíc, obchodník by měl v některých případech usoudit sám, že ten který kontakt k uzavření prostě není. Při navolávání měřte a sledujte čísla Když za kontakty, leady a kampaně platíte, tak stojí za to měřit a sledovat výsledky. Přestanete tak říkat: “To nefunguje,” a nezavrhnete zdroj kontaktů kvalitnějších než studené. Zároveň také získáte podklady pro zlepšování telefonátů a svých dovedností nebo dovedností vašich operátorů. Znáte to, co se neměří, to se nezlepší.  Zažil jsem tým, kde vedoucí na otázku na úspěšnost odpověděl: “Máme ji tak kolem 80%,” ale při dohledání objednávek versus rozhovorů jsme zjistili, že byla 20%.   Úspěšnost hovorů pomůže zlepšovat hovory samotné a zdokonalovat vaše dovednosti.  Ale sledujte i další metriky vypovídající o ziskovosti, jako je cena za kontakt (marketingová metrika) až k ceně za smlouvu (prodejní metrika). A nezapomeňte na metriky vypovídající o kvalitě navolání, jako třeba míra proplacení získaných objednávek nebo následné stornování a výpovědi. The post Jak navolávat kontakty a leady z reklamních kampaní first appeared on Miroslav Princ.

projít na článek

Kontakty na dotace z NZÚ Light

V případě zájmu o dotaci z programu Nová zelená úsporám Light se prosím obraťte kontakty uvedené na tomto odkazu.

projít na článek

Kontakty (zápatí)

Telefon +420 602 556 877 Název firmy EMPOLAS s.r.o. Výhradní distributor ActiMaris pro ČR a SK IČO: 03514765 DIČ: CZ03514765 Adresa Charváty 284, Z83 75 Charváty Kontakt Mgr. Martin Polášek [email protected] The post Kontakty (zápatí) appeared fi

projít na článek

Kompletace papírenského zboží volná pracovní místa pro zdravotně postižené

glue+more s.r.o. sociální podnik nabízí volná pracovní místa pro OZP na plný nebo zkrácený úvazek pro pobočky v Nové Bystřici, Ústrašíně u Pelhřimova a v Jemnici. Zabýváme se kompletací papírenského zboží a hraček. Dále provádíme sestavování reklamních st

projít na článek

Patronská kampaň je u konce!

Dárcovská kampaň programu patron je u konce. Podařilo se nám vybrat 157 201 korun, které použijeme k financování nových patronských dvojic. Mnohokrát děkujeme všem, kteří nám v kampani přispěli, i díky vám teď budeme moci nadále pomáhat mladým lidem z dět

projít na článek

Ověřená agentura od Seznamu

Stali jsme se ověřenou agenturu od Seznamu, získali jsme titul Ověření Zboží.cz! Nový program Ověření umožňuje menším agenturám či jednotlivcům prokázat svůj profesionální a transparentní přístup ke správě online marketingových kampaní a zpřehlednit trh a

projít na článek