a. Co kontrolujeme vjednotlivých požadavcích normy ISO 14001 Část 4.1 Obecné požadavky na systém EMS Kontrolní otázky: - Byly při plánování a zavádění systému EMS zohledněny povinnosti organizace (právní a další požadavky, např. rozhodnutí orgánů státní správy, technické normy); - byly při plánování a zavádění systému EMS zohledněny skutečné environmentální dopady a aspekty souvisící s minulým a současným provozem organizace; - byl při plánování a zavádění systému EMS zohledněn současný stav řízení environmentálních dopadů organizace a specifické místní podmínky, včetně příčin vzniku nehod, havárií, účinnosti následně přijatých opatření; - byly definovány vzájemné vztahy mezi stávajícími systémy řízení organizace a systémem environmentálního řízení; - jsou v současné dokumentaci zohledněny environmentální aspekty a předcházení či omezování jejich dopadů; - zabývá se organizace začleňováním environmentálních úvah do návrhů svých produktů a dalších činností (marketing, navazující služby); - jak dalece je přijatelná environmentální úroveň stávajících provozních metod a postupů, s nimi souvisejících služeb a jejich výstupů; - byl stanoven a definován rozsah zaváděného systému EMS, je součástí tohoto stanovení také odhad nároků na zdroje (finanční, lidské) pro fungování; - existují nástroje pro sledování úrovně vnějších vztahů (příjem stížností a podnětů, povědomí o veřejném mínění); - jsou vorganizaci kdispozici postupy pro získávání environmentálních dat, jejich zaznamenávání, práci s nimi a jejich uchovávání; - byl brán v úvahu úplný rozsah provozních podmínek včetně havarijních situací; - bylo provedeno úvodní přezkoumání a byly výsledky úvodního environmentálního přezkoumání zdokumentovány? Část 4.2. Environmentální politika Kontrolní otázky - Je environmentální politika formulována pochopitelně, stručně a jednoduše, má písemnou podobu, schválilo ji vedení a je schválení dokumentováno? - Je zřetelné, kterých činností, výrobků a služeb či aspektů se týkají závazky politiky? - Obsahuje politika takové závazky, které umožní její dlouhodobou platnost? - Stanoví politika způsob plnění závazku neustálého zlepšování a prevence znečištění? - Jak se politika věnuje povinnosti plnit požadavky právních předpisů a jiné? - Jak jsou s politikou seznamováni všichni zaměstnanci a smluvní partneři (jak stávající, jak noví), jak jim byla vysvětlena a jak byli vyzváni k jejímu aktivnímu naplňování? - Jakým způsobem je politika dostupná veřejnosti? - Umožňuje politika konkretizaci záměrů do podoby cílů a cílových hodnot a sestavení programů EMS? Část 4.3. Plánování Článek 4.3.1. Environmentální aspekty Kontrolní otázky - Je vytvořen a používán postup pro identifikaci a hodnocení environmentálních aspektů a s nimi souvisejících dopadů činnosti organizace na životní prostředí? - Je vytvořen a používán postup pro identifikaci a hodnocení environmentálních aspektů a s nimi souvisejících dopadů u dodávek od externích dodavatelů pro organizaci? - Je veden registr významných environmentálních aspektů? Jak často je aktualizován? Kdy proběhla jeho poslední aktualizace? - Byla určena kritéria významnosti aspektů a dopadů a jsou podle nich dopady klasifikovány. Jsou v nich zohledněny i specifické požadavky zákazníků a veřejnosti? - Existují postupy pro hodnocení environmentálních aspektů a dopadů do budoucna plánovaných činností a nových produktů? - Je registr informačním zdrojem pro rozhodování o dalších systémových krocích? Článek 4.3.2. Požadavky právních předpisů a jiné požadavky Kontrolní otázky - Jak jsou zjišťovány právní a jiné povinnosti organizace (kdo to dělá, zjakých zdrojů, sjakým výstupem)? - Je veden registr právních a dalších požadavků nebo pouze předpisů, jakým způsobem je dokumentován? - Jsou sledovány specifické požadavky zákazníků, odvětvové, popř. regionální požadavky (dohody) a jak? - Je vytvořen postup pro identifikaci změn právních a dalších požadavků při změnách předpisů a smluv? - Je prováděno hodnocení důsledků změn požadavků do činnosti na všech pracovištích? - Je určen odpovědný pracovník, který v předstihu informuje vrcholové vedení o chystaných změnách? - Seznamuje podnik své zaměstnance s právními a dalšími požadavky? Článek 4.3.3. Cíle, cílové hodnoty a program(-y) Kontrolní otázky k Cílům - Vycházejí cíle ze zjištění úvodního přezkoumání, auditů EMS, závazků politiky, registru významných aspektů a požadavků a jsou s nimi v souladu? - Podíleli se pracovníci odpovědní za plnění cílů na jejich upřesnění? - Do jaké organizační úrovně řízení se promítla odpovědnost za plnění cílů v rámci organizace? - Jsou stanoveny cílové hodnoty pro stanovení dosažení cílů co do kvalitativního, kvantitativního a časového hlediska? - Jak často probíhá kontrola plnění jednotlivých cílů? - Je hodnocení plnění předmětem interních auditů, a je přezkoumáno vedením? - Jsou cíle v dalším cyklu vedením aktualizovány? Kontrolní otázky k programům - Jsou formulovány samostatné programy pro dosažení environmentálních cílů? - Kdo zodpovídá za zpracování, realizaci a dohled nad plněním programů? - Je realizace programů technicky, finančně a personálně zabezpečena? - Jsou součástí programů harmonogramy plnění jednotlivých dílčích etap? - Obsahují programy konkrétní určení odpovědnosti za realizaci jednotlivých kroků? - Jsou formulovány samostatné programy pro environmentální řízení nových záměrů a produktů? Část 4.4. Zavedení a provoz Článek 4.4.1. Zdroje, úlohy, odpovědnost a pravomoc Kontrolní otázky - Jmenovalo vrcholové vedení svého zástupce a vybavilo ho potřebnými pravomocemi? - Je hierarchie environmentální odpovědnosti podchycena v organizační struktuře úplně a jednoznačně? - Jsou definovány odpovědnosti pracovních míst a funkcí ovlivňujících životní prostředí, především těch svyšším rizikem negativních dopadů na životní prostředí? - Jsou stanovena kritéria hodnocení cílových hodnot chování pro jednotlivé funkce? - Znají všichni zaměstnanci odpovědnostní strukturu, a to především v případě mimořádných událostí? - Zajišťuje management všech úrovní vrámci svých kompetencí dostupnost potřebných prostředků a zdrojů k dosahování environmentálních cílů a dalším aktivitám ve své působnosti? - Jak je dokumentováno seznamování pracovníků sjejich úlohami, odpovědnostmi a kompetencemi pro systém EMS? Článek 4.4.2. Odborná způsobilost, výcvik a povědomí Kontrolní otázky - Je zajištěna nutná odborná způsobilost zaměstnanců podle speciálních požadavků právních předpisů? - Existují postupy pro zjišťování potřeb environmentálního výcviku, vychází zprávních požadavků a environmentálních rizik? - Odpovídají vědomosti zaměstnanců přiděleným odpovědnostem? - Jsou zaměstnanci poučeni o vlastní úloze a odpovědnosti při naplňování environmentální politiky? - Jsou zaměstnanci poučeni o možných následcích nedodržení stanovených pracovních postupů? - Jsou vytvořeny postupy pro informování nových zaměstnanců o environmentálních vlivech jejich činností? - Procházejí zaměstnanci výcvikem chování při mimořádných událostech (absolvují havarijní cvičení)? - Jsou poučováni a cvičeni i pracovníci subdodavatelů? - Jsou o poučení, výcviku a jejich výsledcích vedeny záznamy? Článek 4.4.3. Komunikace Kontrolní otázky - Je vypracován postup pro přenos a koordinaci informací k environmentálním otázkám? - Umožňuje organizační struktura přijímání zpětných podnětů? - Je vypracován postup pro přijímání a řešení podnětů zaměstnanců i externích stran? - Jsou podněty dokumentovány? - Je vypracován postup pro komunikaci sexterními stranami (veřejnost, veřejná správa, zákazníci, dodavatelé) o environmentálních aspektech a profilu organizace? - Je rozhodnutí o komunikaci sexterními stranami dokumentováno? - Jak častá je komunikace o environmentálních otázkách na poradách v organizaci (od vrcholového vedení až po provoz)? - Je kontrolována efektivnost komunikačních postupů? Článek 4.4.4. Dokumentace Kontrolní otázky - Je dokumentace EMS integrována se stávající dokumentací? - Jsou dokumentovány odpovědnosti pracovních míst a funkcí ovlivňujících životní prostředí? - Jsou činnosti ovlivňující životní prostředí řízeny dokumentovanými pracovními postupy? - Je kontrolováno dodržování dokumentovaných pracovních postupů? - Je uplatňován jednotný postup pro případ nedodržení pokynů dokumentace? Článek 4.4.5. Řízení dokumentů Kontrolní otázky - Jsou schváleny postupy pro vytváření a udržování dokumentace EMS? - Je součástí těchto postupů identifikace, kontrola a uvolňování dokumentů? - Mají zaměstnanci přístup k dokumentaci EMS, kterou potřebují při své činnosti? - Je okamžitě odstraňována neplatná dokumentace? - Je dokumentace datovaná a obsahuje data revizí? - Je z dokumentace na první pohled zřejmé, čeho a jaké činnosti se týká (je identifikovatelná)? - Je dokumentace vedena systematicky? - Je dokumentace archivována po stanovené časové období? Článek 4.4.6. Řízení provozu Kontrolní otázky - Je v rámci řízení provozu věnována pozornost činnostem a procesům, které mohou mít významné negativní environmentální dopady a jsou při řízení provozu respektovány stanovené provozní postupy? - Jsou činnosti a procesy ovlivňující životní prostředí řízeny dokumentovanými pracovními postupy? - Je kontrolováno dodržování těchto dokumentovaných pracovních postupů zaměstnanci? - Jsou při rozhodování o změnách (např. projektování, instalace, údržba, vyřazení z provozu, demontáž a likvidace zařízení) zvažovány environmentální aspekty zamýšlených změn? - Bere se při výběru dodavatelů v úvahu jejich environmentální chování? - Jsou smlouvy (se zákazníky a dodavateli) zkoumány z hlediska environmentálních aspektů? - Je zajištěn dohled nad dodavateli, kteří vykonávají činnosti (služby) smožnými významnými dopady na životní prostředí? - Jsou při zásobování (nakupování výrobků a služeb) zvažovány environmentální souvislosti? - Je vytvořen postup pro informování dodavatelů a smluvních partnerů o požadavcích na environmentální parametry jejich činností, výrobků a služeb? - Je zajištěno, aby při návrhu nového výrobku byl hodnocen jeho životní cyklus s ohledem na šetrný vztah kživotnímu prostředí? Článek 4.4.7. Havarijní připravenost a reakce Kontrolní otázky - Jsou prováděny analýzy rizik možných havárií, havarijních a mimořádných stavů vyplývajících zčinnosti a existence organizace? - Jsou po identifikaci a vyhodnocení rizika havárie dělána preventivní opatření k jeho zmírnění? - Jsou vytvořeny plány pro situace ohrožení, které obsahují informace o možných environmentálních dopadech a pokyny jak jim předejít nebo je omezit? - Byly při tvorbě těchto plánů zohledněny environmentální dopady již vzniklých mimořádných událostí? - Jsou tyto plány prověřovány (nácvik), aby se zkontrolovala jejich účinnost? - Jsou na všech rizikových pracovištích stanoveny a k dispozici postupy a prostředky pro prevenci a likvidaci havárií? - Je průběžně aktualizováno operativní spojení na kontaktní osoby a místa pro případ havárie? - Je pravidelně prověřována funkčnost havarijních a záchranných prostředků? - Jsou poplachové a havarijní plány sladěny s vnějšími poplachovými a havarijními plány (obce, města, kraje, jiných organizací)? Část 4.5. Kontrola a nápravná opatření Článek 4.5.1. Monitorování a měření Kontrolní otázky - Jaké jsou vorganizaci stanoveny indikátory environmentálního profilu a jeho kriteria? - Jsou měřeny, zaznamenávány a hodnoceny stanovené provozní parametry procesů a klíčové znaky provozu? - Jsou získané údaje environmentálních dopadech provozu (jednotlivé emise a spotřeby) a jsou porovnávány s platnými limity? - Jsou získané environmentální údaje využívány k hodnocení plnění cílových hodnot? - Jsou v podniku sledovány náklady a přínosy environmentálních činností? - Dokladují dodavatelé povinných měření svoji způsobilost pro tuto činnost? - Jsou vlastní měřící přístroje a prostředky metrologicky verifikovány (kalibrace, ověření) a je o tom záznam? Článek 4.5.2. Hodnocení souladu - Jsou v podniku zjišťovány povinnosti vyplývající zpožadavků právních předpisů, rozhodnutí a povolení i zpožadavků externích stran? - Je pravidelně vyhodnocováno plnění výše uvedených požadavků? - Jsou ztěchto vyhodnocování vedeny záznamy? - Je zjištěné neplnění požadavků řešeno jako neshody systémem EMS? Článek 4.5.3. Neshoda, opatření k nápravě a preventivní opatření Kontrolní otázky - Je stanovena pravomoc a odpovědnost za vyhledávání neshod? - Kdo zahajuje nápravná a preventivní opatření? - Jsou pro tuto činnost vytvořeny provozní postupy? - Je v nich zakotvena povinnost vyhledat a odstraňovat příčiny neshody? - Je v rámci nápravy neshod měněna příslušná dokumentace? - Je v případě zjištěné neshody hodnoceno i environmentální riziko? Článek 4.5.4. Řízení záznamů Kontrolní otázky - Umožňují záznamy prověřit fungování a výsledky systému EMS? - Jsou záznamy využívány pro zjišťování odpovědnosti za vznik neshody? - Jak je regulován přístup k záznamům? - Je stanoveno, kde a jak dlouho budou záznamy uloženy? - Jsou porovnávány záznamy o nakupovaných závadných látkách s informacemi v registru aspektů? - Jsou v rámci personálního řízení vedeny záznamy o realizovaném výcviku zaměstnanců v oblasti životního prostředí? Článek 4.5.5. Interní audit Kontrolní otázky - Je zpracován program a auditů a plány dílčích auditů? - Je program auditů dostatečný, nevyhýbá se problémům? - Jsou auditoři organizačně nezávislí na činnosti prověřovaného pracoviště? - Jsou interní audity zaměřeny na dodržování požadavků EMS vběžné praxi organizace? - Jsou představitelé prověřovaných pracovišť včas informováni o termínu a zaměření auditu? - Je po každém auditu vydána závěrečná zpráva? - Jsou zjištění zauditu promítnuta do neshod a procesu řešení neshod? - Je vyhodnocována kvalita provedení auditů a kvalifikace auditorů? - Obdrží závěrečnou zprávu představitelé prověřovaných pracovišť a zástupce vedení pro EMS? - Jsou s představiteli prověřovaných pracovišť projednány výsledky interního auditu? - Podílí se představitelé prověřovaných pracovišť na přípravě nápravných a preventivních opatření? - Je plánován následný interní audit k ověření účinnosti přijatých nápravných opatření? Část 4.6. Přezkoumání vedením Kontrolní otázky - Je EMS pravidelně přezkoumáván a jak často? -#160; Jsou předmětem přezkoumání výsledky interních auditů a nápravných a preventivních opatření? - Jsou uplatněny všechny povinné vstupy informací pro přezkoumání vedením? - Hodnotí vrcholové vedení potřebu změnit environmentální politiku a cíle vzhledem ke změně okolností? - Přihlíží při tom vedení podniku k názorům zainteresovaných stran? - Je v případě mimořádné události přezkoumána vedením příslušná část systému EMS? - Jak vhodný a úplný je environmentální profil organizace? - Jsou zaznamenány výsledky přezkoumání?
d. metody provádění auditu Vpraxi se používají tři základní metody provádění auditů. Jde o: · přezkum dokumentace, především záznamů Jde o přednostně používanou metodu, neboť poskytuje informace vzafixovaném (zaznamenaném) stavu. Získání informací je ry
Po analýze fotografií nám zůstaly dvě, kde byl zachycen zajímavý úkaz. A tak jsme se vrátili na místo tyto fotografie prověřit.
Půjčili byste si od Boha? (Zajímavé články o Číně a Taiwanu) - návod jak si můžete na Taiwanu půjčit peníze od Boha a proč byste je měli vrátit. The post Zajímavé články o Číně a Taiwanu - Půjčili byste si od Boha? first appeared on ZEMĚ DRAKA.
projít na článekPrávě čtete obsah, který se jmenuje Články. Můžete jej upravit v rámci administrace v sekci Obsah / Články (návod).V této části se zobrazuje krátký text článku a po kliknutí na jeho nadpis je zákazník přesměrován na samostatnou stránku s tímto článkem, kd
projít na článekUdržování a zlepšování odborné způsobilosti Auditoři mají prokazovat svůj průběžný odborný růst. Ten souvisí s udržováním a zlepšováním znalostí, dovedností a osobních vlastností jak vprůběhu auditů, tak mimo ně. Průběžného odborného růstu lze dosáhnout