Jak prověřit jednotlivé články normy? část I.

a. Co kontrolujeme vjednotlivých požadavcích normy ISO 14001 Část 4.1 Obecné požadavky na systém EMS Kontrolní otázky: - Byly při plánování a zavádění systému EMS zohledněny povinnosti organizace (právní a další požadavky, např. rozhodnutí orgánů státní správy, technické normy); - byly při plánování a zavádění systému EMS zohledněny skutečné environmentální dopady a aspekty souvisící s minulým a současným provozem organizace; - byl při plánování a zavádění systému EMS zohledněn současný stav řízení environmentálních dopadů organizace a specifické místní podmínky, včetně příčin vzniku nehod, havárií, účinnosti následně přijatých opatření; - byly definovány vzájemné vztahy mezi stávajícími systémy řízení organizace a systémem environmentálního řízení; - jsou v současné dokumentaci zohledněny environmentální aspekty a předcházení či omezování jejich dopadů; - zabývá se organizace začleňováním environmentálních úvah do návrhů svých produktů a dalších činností (marketing, navazující služby); - jak dalece je přijatelná environmentální úroveň stávajících provozních metod a postupů, s nimi souvisejících služeb a jejich výstupů; - byl stanoven a definován rozsah zaváděného systému EMS, je součástí tohoto stanovení také odhad nároků na zdroje (finanční, lidské) pro fungování; - existují nástroje pro sledování úrovně vnějších vztahů (příjem stížností a podnětů, povědomí o veřejném mínění); - jsou vorganizaci kdispozici postupy pro získávání environmentálních dat, jejich zaznamenávání, práci s nimi a jejich uchovávání; - byl brán v úvahu úplný rozsah provozních podmínek včetně havarijních situací; - bylo provedeno úvodní přezkoumání a byly výsledky úvodního environmentálního přezkoumání zdokumentovány? Část 4.2. Environmentální politika Kontrolní otázky - Je environmentální politika formulována pochopitelně, stručně a jednoduše, má písemnou podobu, schválilo ji vedení a je schválení dokumentováno? - Je zřetelné, kterých činností, výrobků a služeb či aspektů se týkají závazky politiky? - Obsahuje politika takové závazky, které umožní její dlouhodobou platnost? - Stanoví politika způsob plnění závazku neustálého zlepšování a prevence znečištění? - Jak se politika věnuje povinnosti plnit požadavky právních předpisů a jiné? - Jak jsou s politikou seznamováni všichni zaměstnanci a smluvní partneři (jak stávající, jak noví), jak jim byla vysvětlena a jak byli vyzváni k jejímu aktivnímu naplňování? - Jakým způsobem je politika dostupná veřejnosti? - Umožňuje politika konkretizaci záměrů do podoby cílů a cílových hodnot a sestavení programů EMS? Část 4.3. Plánování Článek 4.3.1. Environmentální aspekty Kontrolní otázky - Je vytvořen a používán postup pro identifikaci a hodnocení environmentálních aspektů a s nimi souvisejících dopadů činnosti organizace na životní prostředí? - Je vytvořen a používán postup pro identifikaci a hodnocení environmentálních aspektů a s nimi souvisejících dopadů u dodávek od externích dodavatelů pro organizaci? - Je veden registr významných environmentálních aspektů? Jak často je aktualizován? Kdy proběhla jeho poslední aktualizace? - Byla určena kritéria významnosti aspektů a dopadů a jsou podle nich dopady klasifikovány. Jsou v nich zohledněny i specifické požadavky zákazníků a veřejnosti? - Existují postupy pro hodnocení environmentálních aspektů a dopadů do budoucna plánovaných činností a nových produktů? - Je registr informačním zdrojem pro rozhodování o dalších systémových krocích? Článek 4.3.2. Požadavky právních předpisů a jiné požadavky Kontrolní otázky - Jak jsou zjišťovány právní a jiné povinnosti organizace (kdo to dělá, zjakých zdrojů, sjakým výstupem)? - Je veden registr právních a dalších požadavků nebo pouze předpisů, jakým způsobem je dokumentován? - Jsou sledovány specifické požadavky zákazníků, odvětvové, popř. regionální požadavky (dohody) a jak? - Je vytvořen postup pro identifikaci změn právních a dalších požadavků při změnách předpisů a smluv? - Je prováděno hodnocení důsledků změn požadavků do činnosti na všech pracovištích? - Je určen odpovědný pracovník, který v předstihu informuje vrcholové vedení o chystaných změnách? - Seznamuje podnik své zaměstnance s právními a dalšími požadavky? Článek 4.3.3. Cíle, cílové hodnoty a program(-y) Kontrolní otázky k Cílům - Vycházejí cíle ze zjištění úvodního přezkoumání, auditů EMS, závazků politiky, registru významných aspektů a požadavků a jsou s nimi v souladu? - Podíleli se pracovníci odpovědní za plnění cílů na jejich upřesnění? - Do jaké organizační úrovně řízení se promítla odpovědnost za plnění cílů v rámci organizace? - Jsou stanoveny cílové hodnoty pro stanovení dosažení cílů co do kvalitativního, kvantitativního a časového hlediska? - Jak často probíhá kontrola plnění jednotlivých cílů? - Je hodnocení plnění předmětem interních auditů, a je přezkoumáno vedením? - Jsou cíle v dalším cyklu vedením aktualizovány? Kontrolní otázky k programům - Jsou formulovány samostatné programy pro dosažení environmentálních cílů? - Kdo zodpovídá za zpracování, realizaci a dohled nad plněním programů? - Je realizace programů technicky, finančně a personálně zabezpečena? - Jsou součástí programů harmonogramy plnění jednotlivých dílčích etap? - Obsahují programy konkrétní určení odpovědnosti za realizaci jednotlivých kroků? - Jsou formulovány samostatné programy pro environmentální řízení nových záměrů a produktů? Část 4.4. Zavedení a provoz Článek 4.4.1. Zdroje, úlohy, odpovědnost a pravomoc Kontrolní otázky - Jmenovalo vrcholové vedení svého zástupce a vybavilo ho potřebnými pravomocemi? - Je hierarchie environmentální odpovědnosti podchycena v organizační struktuře úplně a jednoznačně? - Jsou definovány odpovědnosti pracovních míst a funkcí ovlivňujících životní prostředí, především těch svyšším rizikem negativních dopadů na životní prostředí? - Jsou stanovena kritéria hodnocení cílových hodnot chování pro jednotlivé funkce? - Znají všichni zaměstnanci odpovědnostní strukturu, a to především v případě mimořádných událostí? - Zajišťuje management všech úrovní vrámci svých kompetencí dostupnost potřebných prostředků a zdrojů k dosahování environmentálních cílů a dalším aktivitám ve své působnosti? - Jak je dokumentováno seznamování pracovníků sjejich úlohami, odpovědnostmi a kompetencemi pro systém EMS? Článek 4.4.2. Odborná způsobilost, výcvik a povědomí Kontrolní otázky - Je zajištěna nutná odborná způsobilost zaměstnanců podle speciálních požadavků právních předpisů? - Existují postupy pro zjišťování potřeb environmentálního výcviku, vychází zprávních požadavků a environmentálních rizik? - Odpovídají vědomosti zaměstnanců přiděleným odpovědnostem? - Jsou zaměstnanci poučeni o vlastní úloze a odpovědnosti při naplňování environmentální politiky? - Jsou zaměstnanci poučeni o možných následcích nedodržení stanovených pracovních postupů? - Jsou vytvořeny postupy pro informování nových zaměstnanců o environmentálních vlivech jejich činností? - Procházejí zaměstnanci výcvikem chování při mimořádných událostech (absolvují havarijní cvičení)? - Jsou poučováni a cvičeni i pracovníci subdodavatelů? - Jsou o poučení, výcviku a jejich výsledcích vedeny záznamy? Článek 4.4.3. Komunikace Kontrolní otázky - Je vypracován postup pro přenos a koordinaci informací k environmentálním otázkám? - Umožňuje organizační struktura přijímání zpětných podnětů? - Je vypracován postup pro přijímání a řešení podnětů zaměstnanců i externích stran? - Jsou podněty dokumentovány? - Je vypracován postup pro komunikaci sexterními stranami (veřejnost, veřejná správa, zákazníci, dodavatelé) o environmentálních aspektech a profilu organizace? - Je rozhodnutí o komunikaci sexterními stranami dokumentováno? - Jak častá je komunikace o environmentálních otázkách na poradách v organizaci (od vrcholového vedení až po provoz)? - Je kontrolována efektivnost komunikačních postupů? Článek 4.4.4. Dokumentace Kontrolní otázky - Je dokumentace EMS integrována se stávající dokumentací? - Jsou dokumentovány odpovědnosti pracovních míst a funkcí ovlivňujících životní prostředí? - Jsou činnosti ovlivňující životní prostředí řízeny dokumentovanými pracovními postupy? - Je kontrolováno dodržování dokumentovaných pracovních postupů? - Je uplatňován jednotný postup pro případ nedodržení pokynů dokumentace? Článek 4.4.5. Řízení dokumentů Kontrolní otázky - Jsou schváleny postupy pro vytváření a udržování dokumentace EMS? - Je součástí těchto postupů identifikace, kontrola a uvolňování dokumentů? - Mají zaměstnanci přístup k dokumentaci EMS, kterou potřebují při své činnosti? - Je okamžitě odstraňována neplatná dokumentace? - Je dokumentace datovaná a obsahuje data revizí? - Je z dokumentace na první pohled zřejmé, čeho a jaké činnosti se týká (je identifikovatelná)? - Je dokumentace vedena systematicky? - Je dokumentace archivována po stanovené časové období? Článek 4.4.6. Řízení provozu Kontrolní otázky - Je v rámci řízení provozu věnována pozornost činnostem a procesům, které mohou mít významné negativní environmentální dopady a jsou při řízení provozu respektovány stanovené provozní postupy? - Jsou činnosti a procesy ovlivňující životní prostředí řízeny dokumentovanými pracovními postupy? - Je kontrolováno dodržování těchto dokumentovaných pracovních postupů zaměstnanci? - Jsou při rozhodování o změnách (např. projektování, instalace, údržba, vyřazení z provozu, demontáž a likvidace zařízení) zvažovány environmentální aspekty zamýšlených změn? - Bere se při výběru dodavatelů v úvahu jejich environmentální chování? - Jsou smlouvy (se zákazníky a dodavateli) zkoumány z hlediska environmentálních aspektů? - Je zajištěn dohled nad dodavateli, kteří vykonávají činnosti (služby) smožnými významnými dopady na životní prostředí? - Jsou při zásobování (nakupování výrobků a služeb) zvažovány environmentální souvislosti? - Je vytvořen postup pro informování dodavatelů a smluvních partnerů o požadavcích na environmentální parametry jejich činností, výrobků a služeb? - Je zajištěno, aby při návrhu nového výrobku byl hodnocen jeho životní cyklus s ohledem na šetrný vztah kživotnímu prostředí? Článek 4.4.7. Havarijní připravenost a reakce Kontrolní otázky - Jsou prováděny analýzy rizik možných havárií, havarijních a mimořádných stavů vyplývajících zčinnosti a existence organizace? - Jsou po identifikaci a vyhodnocení rizika havárie dělána preventivní opatření k jeho zmírnění? - Jsou vytvořeny plány pro situace ohrožení, které obsahují informace o možných environmentálních dopadech a pokyny jak jim předejít nebo je omezit? - Byly při tvorbě těchto plánů zohledněny environmentální dopady již vzniklých mimořádných událostí? - Jsou tyto plány prověřovány (nácvik), aby se zkontrolovala jejich účinnost? - Jsou na všech rizikových pracovištích stanoveny a k dispozici postupy a prostředky pro prevenci a likvidaci havárií? - Je průběžně aktualizováno operativní spojení na kontaktní osoby a místa pro případ havárie? - Je pravidelně prověřována funkčnost havarijních a záchranných prostředků? - Jsou poplachové a havarijní plány sladěny s vnějšími poplachovými a havarijními plány (obce, města, kraje, jiných organizací)? Část 4.5. Kontrola a nápravná opatření Článek 4.5.1. Monitorování a měření Kontrolní otázky - Jaké jsou vorganizaci stanoveny indikátory environmentálního profilu a jeho kriteria? - Jsou měřeny, zaznamenávány a hodnoceny stanovené provozní parametry procesů a klíčové znaky provozu? - Jsou získané údaje environmentálních dopadech provozu (jednotlivé emise a spotřeby) a jsou porovnávány s platnými limity? - Jsou získané environmentální údaje využívány k hodnocení plnění cílových hodnot? - Jsou v podniku sledovány náklady a přínosy environmentálních činností? - Dokladují dodavatelé povinných měření svoji způsobilost pro tuto činnost? - Jsou vlastní měřící přístroje a prostředky metrologicky verifikovány (kalibrace, ověření) a je o tom záznam? Článek 4.5.2. Hodnocení souladu - Jsou v podniku zjišťovány povinnosti vyplývající zpožadavků právních předpisů, rozhodnutí a povolení i zpožadavků externích stran? - Je pravidelně vyhodnocováno plnění výše uvedených požadavků? - Jsou ztěchto vyhodnocování vedeny záznamy? - Je zjištěné neplnění požadavků řešeno jako neshody systémem EMS? Článek 4.5.3. Neshoda, opatření k nápravě a preventivní opatření Kontrolní otázky - Je stanovena pravomoc a odpovědnost za vyhledávání neshod? - Kdo zahajuje nápravná a preventivní opatření? - Jsou pro tuto činnost vytvořeny provozní postupy? - Je v nich zakotvena povinnost vyhledat a odstraňovat příčiny neshody? - Je v rámci nápravy neshod měněna příslušná dokumentace? - Je v případě zjištěné neshody hodnoceno i environmentální riziko? Článek 4.5.4. Řízení záznamů Kontrolní otázky - Umožňují záznamy prověřit fungování a výsledky systému EMS? - Jsou záznamy využívány pro zjišťování odpovědnosti za vznik neshody? - Jak je regulován přístup k záznamům? - Je stanoveno, kde a jak dlouho budou záznamy uloženy? - Jsou porovnávány záznamy o nakupovaných závadných látkách s informacemi v registru aspektů? - Jsou v rámci personálního řízení vedeny záznamy o realizovaném výcviku zaměstnanců v oblasti životního prostředí? Článek 4.5.5. Interní audit Kontrolní otázky - Je zpracován program a auditů a plány dílčích auditů? - Je program auditů dostatečný, nevyhýbá se problémům? - Jsou auditoři organizačně nezávislí na činnosti prověřovaného pracoviště? - Jsou interní audity zaměřeny na dodržování požadavků EMS vběžné praxi organizace? - Jsou představitelé prověřovaných pracovišť včas informováni o termínu a zaměření auditu? - Je po každém auditu vydána závěrečná zpráva? - Jsou zjištění zauditu promítnuta do neshod a procesu řešení neshod? - Je vyhodnocována kvalita provedení auditů a kvalifikace auditorů? - Obdrží závěrečnou zprávu představitelé prověřovaných pracovišť a zástupce vedení pro EMS? - Jsou s představiteli prověřovaných pracovišť projednány výsledky interního auditu? - Podílí se představitelé prověřovaných pracovišť na přípravě nápravných a preventivních opatření? - Je plánován následný interní audit k ověření účinnosti přijatých nápravných opatření? Část 4.6. Přezkoumání vedením Kontrolní otázky - Je EMS pravidelně přezkoumáván a jak často? -#160; Jsou předmětem přezkoumání výsledky interních auditů a nápravných a preventivních opatření? - Jsou uplatněny všechny povinné vstupy informací pro přezkoumání vedením? - Hodnotí vrcholové vedení potřebu změnit environmentální politiku a cíle vzhledem ke změně okolností? - Přihlíží při tom vedení podniku k názorům zainteresovaných stran? - Je v případě mimořádné události přezkoumána vedením příslušná část systému EMS? - Jak vhodný a úplný je environmentální profil organizace? - Jsou zaznamenány výsledky přezkoumání?

projít na článek

Jak prověřit jednotlivé články normy? část III.

d. metody provádění auditu Vpraxi se používají tři základní metody provádění auditů. Jde o: · přezkum dokumentace, především záznamů Jde o přednostně používanou metodu, neboť poskytuje informace vzafixovaném (zaznamenaném) stavu. Získání informací je ry

projít na článek

Dodatečné vyšetřování na židovském hřbitově, Č. Budějovice (28.9.2013)

 Po analýze fotografií nám zůstaly dvě, kde byl zachycen zajímavý úkaz. A tak jsme se vrátili na místo tyto fotografie prověřit.

projít na článek

Zajímavé články o Číně a Taiwanu - Půjčili byste si od Boha?

Půjčili byste si od Boha? (Zajímavé články o Číně a Taiwanu) - návod jak si můžete na Taiwanu půjčit peníze od Boha a proč byste je měli vrátit. The post Zajímavé články o Číně a Taiwanu - Půjčili byste si od Boha? first appeared on ZEMĚ DRAKA.

projít na článek

Grafika a design

Právě čtete obsah, který se jmenuje Články. Můžete jej upravit v rámci administrace v sekci Obsah / Články (návod).V této části se zobrazuje krátký text článku a po kliknutí na jeho nadpis je zákazník přesměrován na samostatnou stránku s tímto článkem, kd

projít na článek

Doporučení pro zvyšování kvalifikace auditora

Udržování a zlepšování odborné způsobilosti Auditoři mají prokazovat svůj průběžný odborný růst. Ten souvisí s udržováním a zlepšováním znalostí, dovedností a osobních vlastností jak vprůběhu auditů, tak mimo ně. Průběžného odborného růstu lze dosáhnout

projít na článek