Sociální sítě si našly velice rychle cestu do našeho života. Obepnuly celou planetu, naši malou zemi nevyjímaje. Všem vévodí Facebook, je všudypřítomný, na jeho hřbetu rostou noví sociální ninjové a mágové s naleštěným tlačítkem Like na prsou. Míra využití skutečného potenciálu sociálních sítí je však u nás zatím velice bídná. Marketér nebo kodér? Obojí! K napsání tohoto textu přispěl velikou měrou a inspirací Andrew Chen se svým skvělým blog postem Growth Hacker is the new VP Marketing. Jde o jednoznačně nejdůležitější věc, jakou jsem za poslední měsíce četl. Andrew tvrdí a na konkrétním příkladu ukazuje, že online svět budou z velké části ovlivňovat tzv. Growth hackeři – lidi, kteří jsou marketéři a zároveň kodéři či programátoři. Maximální růstový potenciál, který se dnes na webu nabízí, bude s největší pravděpodobností využit lidmi, kteří rozumí obchodu a prodeji, tedy marketingu, a navíc i technologickému fungování webu. Facebook – největší platforma dneška Web současnosti nabízí nejrůznější distribuční platformy, v jejichž rámci dnes můžeme propagovat vlastní produkty či služby. Nejvýznamnější platformou je dnes Facebook, který nabízí přes své API přístup k téměř miliardě lidí na celém světě. Navíc jde o jedinou relevantní masovou platformu v českých podmínkách. API Facebooku urazilo za dobu své existence nemalý kus cesty vpřed. Zprvu Facebook nabízel prazvláštní REST API, které šlo využít ke tvorbě aplikací uvnitř Facebooku. Mnoha užitečných aplikací se ale uživatelé nedočkali. Novou krev do aplikačního rozhraní Facebooku vlili vývojáři z FriendFeedu, které Facebook koupil i s jejich firmou před pár lety. API získalo standardnější podobu, bylo možné vytvářet obvyklé aplikace pro Facebook a navíc šlo integrovat vlastní web či webovou službu s virálními kanály Facebooku. Do třetice pak byla doplněna možnost využívat Facebook API v aplikacích na chytrých mobilních telefonech. V poslední době klade Facebook důraz především na vývoj API pro externí weby, kromě základního Graph API nabízí také relativně nový protokol Open Graph, pomocí něhož lze propojit vlastní webové stránky s tzv. sociálním grafem Facebooku. De facto jde o pokus Facebooku vytvořit všeobjímající sémantický web v rukou jediné soukromé společnosti. A plán se jim, aspoň zatím, daří na výbornou. Pár úspěšných příkladů ze světa Poslední měsíce přejí na webu mnoha online službám. Nemálo z nich vděčí za svůj růst právě Facebooku a jeho API. Například služba Pinterest, má oblíbená, když nevím, co na sebe, spustila integraci s Open Graph. Počet uživatelů , kteří navštěvují Pinterest každý den, vzrostl o více než 60%. Podobně se dařilo hudební službě Spotify, která rovněž využívá Open Graph protokol a která od okamžiku integrace roste obrovským tempem. Spotify nyní využívá téměř 20 milionů Facebook uživatelů měsíčně. Pokud se ohlédneme za posledními dny a týdny, pak jednoznačně nejrychleji rostou video aplikace Socialcam (42 mil. uživatelů za 2 týdny) a Viddy (36 mil. MAU). Je tedy vidět, že když se chce, tak to jde. Jen člověk musí vědět, jak na to. V Čechách zaprděno a bída V českých a moravských luzích a hájích je tradičně naprděno, teploučko a smrádek. Distribuční platformy tu nikoho nějak moc nezajímají. Výjimkou je snad jen pražská Geewa, která přežila klinickou smrt a na nohy ji postavila právě úspěšná integrace jejich online her s Facebookem. Aplikace Pool Live Tour má na Facebooku úctyhodných 10 milionů monthly active users. Jasně, jsou zde také SocialBakers, kteří ale nevyužívají Facebook jako platformu, pouze přes API získávají data, ze kterých vytváří „sociální“ reporty pro korporátní, rozuměj dobře platící, klienty. O žádném dalším úspěšném využití Facebooku jako distribuční platformy v České republice nevím. Osobně mi to přijde jako velká bída. Pokud jsem kdy na českou Facebook aplikaci narazil, většinou šlo o infantilní a zcela neužitečné hlouposti vyrobené pro velké značky, které se chtěly na Facebooku předvést a vyhodit pár stovek tisíc nebo milionů korun do luftu. Proč je tomu tak? Odhaduji, že na vině je především neznalost a strach z nového a nevyzkoušeného, jsme přece v Čechách, ne?! A tak budeme raději zakládat neautorizované a podvodné Facebook stránky, prodávat Facebook fanoušky nebo organizovat soutěže na Facebooku odporující pravidlům. Fungovat to nebude, ale něco málo na tom trhnout lze. Kde je šance Možností, jak využít například Facebook v našich podmínkách, je určitě dost. Pokud bychom teoretizovali a zobecňovali, tak by nám vyšlo, že k nejúspěšnějším (nejvíce rostoucím) aplikacím, které využívají Facebook a jeho API, resp. Open Graph protokol, patří aplikace, kde uživatel konzumuje média, ať už jde o obrázky, hudbu nebo video. S každým přehráním videoklipu (nebo hudebního souboru) se tato skutečnost zobrazí všem přátelům daného uživatele na úvodní stránce Facebooku. Jde vlastně o dokonalou ukázku word-of-mouth převedenou do virtuálního prostředí sociální sítě. Existují u nás nějaké webové služby, které by odpovídaly výše uvedenému popisu? Ale ano, co tak třeba nedávno spuštěný Mixer.cz od Seznamu. Má tato služba napojení na Facebook, resp. využívá Facebook API nebo Open Graph protokol? Ne. A je to velká škoda. Co třeba Stream.cz, když je řeč o Seznamu? Facebook Login tlačítko jsem tam nenašel a tak by zde bylo užitečné se všemi těmi Open Graph značkami a případně Facebook komentáři. Chcete Facebook? Ozvěte se! Pokud vás láká myšlenka integrace vaší služby, produktu nebo webu s Facebookem, ozvěte se. Nejlepší způsob, jak integraci dotáhnout do úspěšného konce, je začlenit „sociální“ vrstvu do produktu samotného. Takové zásahy mohou být samy o sobě bolestivé. Pokud se ale provádí odborně, je pravděpodobné, že noví uživatelé a zákazníci budou dostatečnou satisfakcí za ochotu přizpůsobit se možnostem, které dnes sociální sítě nabízí. Konkrétně můžu: integrovat vaši službu (webu) s Facebookem pomocí Facebook API nebo Open Graph navrhnout Facebook aplikaci (hra, soutěž aj.), která bude fungovat uvnitř Facebooku Co bych nerad: aktualizoval vaši Facebook stránku zkopírovanými tiskovými zprávami vaší skvělé a unikátní společnosti nakupoval „lajky“ nebo je sbíral do hrnečků s pokličkou bez cíle a účelu dával si na vizitky „Social Media Guru“ nebo snad „Growth Hacker Rockstar“ The post Lesk a bída sociálních sítí v Česku. Facebooku zvlášť. appeared first on HorMart.cz.
Po delší době jsme se podívali na indexaci největších sociálních sítí ve vyhledávači Seznam a přidali i Google. Data přinášíme v mini infografice pod textem. Zdrojem dat je operátor site:, který neposkytuje reálná data. Nicméně, dnes má na Seznamu asi hod
projít na článekPřemýšlíte, jaké sociální síti věnovat v roce 2024 svou pozornost nebo na jaké trendy se v letošním roce zaměřit? Podívejte se na následující statistiky podle jednotlivých sociálních sítích. Dozvíte se v nich třeba to, že 69 % lidí nakoupí po té, co vidí
projít na článekFacebook je jednou z nejrozšířenějších sociálních sítí na světě, s miliardami uživatelů, kteří každý den sdílejí osobní informace, fotky a komunikují s přáteli a rodinou. Tato obrovská databáze osobních údajů přirozeně přitahuje pozornost hackerů a kyberz
projít na článekV dnešním článku se společně podíváme na téma pro koho jsou sociální sítě určené, na základní informace o propagaci na sociálních sítích, nebude chybět varianta, kdy máme internetové stránky a varianta, kdy stránky nemáme a veškerá naše propagace se odehr
projít na článekDnešním ryze praktických textem volně navazuji na předchozí článek Lesk a bída sociálních sítí v Česku, Facebooku zvlášť. Tvrdím v něm, že míra využití potenciálu sociálních sítí je u nás velice bídná. Ale abych jen nenaříkal, podívejme se, jak jsem navrh
projít na článek