Pozapomenutá česká hudba z rádií 90. let

Přestože se zdá, že tuzemské rozhlasové stanice překypují domácí hudební tvorbou, mnohdy až v nesnesitelné míře, existuje hromada muziky, která se od devadesátých let z éteru téměř nebo zcela vytratila. Relativně malá ohranost a nízká všeobecná známost následujících titulů z nich dělá výběrové zboží pro zasvěcené, ačkoliv některé skladby před třemi dekádami v mainstreamovém rádiu zněly často: Petr Skoumal Pokušení na táboře (1990) Velká rarita, která se hrála těsně po Sametové revoluci a velmi pěkně vystihuje atmosféru doby plné změn. Až před nedávnem jsem se dozvěděl, kdo je jejím autorem a jak se jmenuje. Přes třicet let jsem si pamatoval pouze text: Soudruhů! No co je? Žentour Pojď ven (1990) Formace kolem Janka Ledeckého zabodovala již v druhé polovině osmdesátých let, změnou režimu zdatně proplula a v raných devadesátkách patřila k hlavním mainstreamovým jménům úspěšného labelu Tommü. Všimněte si energie a výrazné stylizace hlavního protagonisty kapely. Žentour záhy zmizel a bylo slyšet jen o Jankovi, především v souvislosti s Vánocemi. Nová růže Rapl N Roll (1991) Moderně rockový projekt Čoka, Baláže, Roškaňuka a Höniga se objevil na přelomu osmdesátých a devadesátých let a po druhé desce z roku 1991 zavřel krám. Rapl N Roll poutavě kombinuje rock a tehdy nový a čerstvý rap. Pokud vám Nová růže nic neříká, spolupráci Viléma Čoka a Oty Baláže plus Kamila Střihavky přesto znáte. Ve stejném roce totiž nazpívali české znělky legendárních animovaných seriálů od Disneyho My z Kačerova alias Kačeří příběhy (DuckTales) a Rychlá rota (Chip n Dale: Rescue Rangers). Pořady od Disneyho vysílanými v neděli večer započala začátkem roku 1991 v televizi skutečná americká zábava do té doby nevídaná. Toyen Po stopách zmizelých železnic (1991) Pád zločinného komunistického režimu umožnil proniknout do médií i alternativním a novým jménům. Kytarovka britského střihu od Toyen je hezkým příkladem ve své době nekonvenčního, ale dobře poslouchatelného a hitového soundu, kterého si všimli i na Západě. Petr Kotvald Hyde Park (1991) Se změnou společenských poměrů se museli vyrovnat i oficiální režimní umělci. Do devadesátek se svým moderním diskotékovým popem hladce prošel Petr Kotvald, zatímco jeho souputníci Standa Hložek či Michal David se na nějaký čas stáhli do ústraní a vydávali pouze kolekce největších hitů z normalizační minulosti. Hyde Park je dokladem tehdejšího překotného otevírání se Československa západním kulturním vlivům, zejména pak angloamerické hudební, filmové a divadelní popkultuře. Toto pomyslné provětrání českého pokojíčku našemu rozhledu a vkusu pokřivenému normalizačním zahníváním nepochybně prospělo. Helmutova stříkačka Helmut v léčebně (1991) Tento chytlavý song se hrával převážně v alternativnějších rádiích, i když měl jednoznačný hitový potenciál a i s odstupem času zní výtečně. Vyšel na značce Monitor, která byla jedním ze symbolů nového svobodného režimu, jenž dal prostor zaznít obrovskému množství nových a dosud neznámých hudebních počinů. Iveta Bartošová Václavák (1992) Bartošová podobně jako Kotvald úspěšně pokračovala v kariéře i po skončení totáče. Prvním albem mimo tradiční vydavatelství Supraphon byl Václavák na labelu Tommü v posledním roce existence společného státu Čechů a Slováků. Bartošová tu poprvé reflektuje porevoluční fenomény jako byly vzestup kriminality, příliv jiných etnik, noční život metropole nebo konzumní styl života, a to ve více taneční a méně romantické podobě. Wanastowi Vjecy Kapky krve (1992) Už od začátku devadesátek velmi populární formace vydala titul Kapky krve jako druhou skladbu svého druhého alba. I v tomto případě se mísí v té době nepříliš rozšířený rap a řízný rock. Miloš Dodo Doležal feat. Guy Mann-Dude Soudím (1992) Po otevření hranic se mnozí umělci vydali na zkušenou na Západ. Jedním z nich byl Miloš Doležal známý z kapely Vitacit, který se vypravil do USA studovat hru na rockovou kytaru. Tam se skamarádil s místním metalistou Guyem a společně pak po Doležalově návratu do Československa natočili úspěšný duet Soudím na značce Popron Music. Pestalozzi Já si tě stejně najdu (1992) V prvních letech dekády se na scéně objevilo hned několik kapel z Plzně. Jednou z nich byli Pestalozzi, kteří zazářili, ale dál už o nich moc slyšet nebylo. Na obalu jejich dlouhohrajícího debutu Zařiď to! se nepřekvapivě skví logo plzeňského Radia FM Plus. Burma Jones Nebe, peklo, ráj (1993) Plzeň dala světu také seskupení Burma Jones, jehož popularita byla mnohem výraznější než v případě Pestalozzi. Snad k tomu přispěla i mediální podpora nejposlouchanějšího rádia té doby Evropy 2, jejíž moderátor Roman Holý se stal producentem desek Burmy. Nastřižené vlasy Dej aspoň vědět (1993) Do třetice všeho plzeňského. One hit wonder kapely kolem dvojčat Urbánkových. Vyhráli soutěž Zlatý Ambrož vyhlašovanou populárním teenagerským časopisem Filip pro -náctileté. P. B. Ch. Nechci (1994) Jednou z nejpopulárnějších českých kapel na začátku devadesátek byla Lucie. Dva z jejích členů zároveň tvořili projekt Wanastowi Vjecy. Jeden z těch dvou byl Petr Břetislav Chovanec. V roce 1994 vytvořil první a jedinou sólovku se singlem Nechci. Vyšel na dalším typicky devadesátkovém labelu B&M Music. Monika Načeva Udržuj svou ledničku plnou (1994) Charismatická herečka divadla Sklep se jako zpěvačka objevovala na méně komerčních až ryze menšinových stanicích, což platí dodnes. Debutovou desku přitom vydal mainstreamový label Bonton Music za podpory Radia Bonton. Babalet Kytkový reggae (1994) Mediální support velmi populární Evropy 2 pomohl k úspěchu také Babaletu přinášejícímu do českého éteru málo hraný žánr reggae. Zpěvák Martin Tankwey z Konžské demokratické republiky známý jako Sluníčko Evropy 2 (předpověď počasí lámanou češtinou) zaujal ve vtipném songu Kytkový reggae, dnes už neprávem téměř zapomenutém. Jeden z Tankweyových příbuzných mi nedávno řekl, že Martin v současnosti žije v ústraní v Ústí nad Labem. B.S.P. Holka čapni draka (1994) Již zmínění Ota Baláž a Kamil Střihavka hudebně spolupracovali s Michalem Pavlíčkem v projektu B.S.P. První desku vydali v angličtině, druhý počin byl už česky. Přinesl hit Země vzdálená, ale pozornost si zaslouží také energická skladba Holka čapni draka. Rumpál Umbajquí (1995) Zajímavá hudba v devadesátých letech vznikala též ve Zlíně. Soubor Rumpál nepatří k nejznámějším, jeho songy mi však v paměti alespoň trochu zůstaly. Jeho členové mnohem více uspěli v byznysu, založili totiž známou firmu na kuchyňské potřeby Tescoma. Marta Kubišová Řeka vůní (1995) Marta Kubišová je známá díky několika songům z šedesátých let, nicméně i v devadesátkách vydala nový materiál. Ve svém vysílání jej promovala Frekvence 1 a na přebalu desky Řeka vůní je logo Radia Echo, které vysílalo na středních vlnách pouhý jeden rok jako jakýsi neoficiální druhý program Bontonu pro starší publikum. Dan Bárta Neotvírej dům (1995) Po ukřičeném a ochraptělém hardrockovém úvodu v kapele Alice (jak jinak než z Plzně) se Bárta postupně zklidnil a začal se realizovat v jazzových, funkových a alternativních vodách. Teprve tehdy vynikl jeho mistrný hlasový projev. Neotvírej dům je kooperací se známým olomouckým jazzmanem Emilem Viklickým. Alice Springs Time to Do It All (1995) S podporou Evropy 2 vyšla Alici Springs (rodným příjmením Taťounové) první deska Just a první hit byl právě Time to Do It All. Větší zářezy následovaly s česky zpívaným repertoárem, Alice S. se stala často hranou zpěvačkou zejména v druhé polovině devadesátých let a v našich rádiích se s českými písněmi (Jízda, Dej mi pusu) objevuje dodnes. Poslední popovou desku vydala před dvaceti lety a z mainstreamu se stáhla. O mnoho let později jsem ji viděl zpívat a hrát na klavír jazz a blues v jednom z pražských jazzových klubů. Pavla Kapitánová Nevěřím (1996) Tato rockerka byla uváděna jako objev Aleše Brichty, jenž jí produkoval stejnojmenné album s logem Evropy 2. Zásadní průlom do české hudby neznamenalo, o Kapitánové bylo slyšet bohužel až po její tragické smrti v roce 2007. Karel Plíhal a Petr Fiala Kde jsou (1996) Vydání této písničky a celého alba Králíci, ptáci a hvězdy svou značkou podpořila Frekvence 1. Zaprášená kooperace olomouckého písničkáře a rockera spjatého s jedinou známou valašskomeziříčskou kapelou Mňága a Žďorp. Nevzpomínám si, že by tento kus F1 nějak často hrála, ale možné to je. Petr Novák, George & Beatovens Sám a sám (1996) Dalším CD s kopretinou Frekvence 1 na přebalu jsou Dávné sliby předčasně zesnulého Petra Nováka. Jeho devadesátkový comeback s novými písněmi probíhal mimo jiné na olomouckém Rádiu Pohoda. Dnes rádia hrají jeho skladby pouze ze 70. a 80. let. Songy, které vydal krátce před smrtí, jsou ignorovány, přestože jde o velmi slušný materiál. Yo Yo Band Gejza (1997) Tuto skladbu si z rádia dobře pamatuji, docela šokovala svým textem. Yo Yo Band v méně známé rapové/romské poloze, která do většiny stanic nepronikla a zdaleka nedosáhla takového úspěchu jako kousky Rybitví nebo Karviná z roku 1993. Precedens Horký odpoledne (1997) Pro mě jeden z opravdu velkých a zároveň neprovařených hitů devadesátých let se skvělou letní atmosférou (konec prázdnin je dál než konec světa). Zpívá Petr Kolář, který o pár let později sklouzl do o dost méně skvělého přeslazeného pop-rocku pro ženy. Na albu je logo rádií Kiss, Hellax, Profil a Faktor. Alias Řekni mi proč (1997) Nepříliš známým českým projektem je Alias, ve kterém se sešli Ivan Král, Ivan Hlas a Karel Šůcha. Hrálo se docela často na Frekvenci 1, ale nikdy se to nestalo běžnou součástí česky zaměřených rádií. Černý ovce Nádraží (1997) Ve stejném roce jako Alias vydala své album další takzvaná superskupina, a to Černý ovce (Hrubý, Mustill, Prokop, Skoumal). Půvab skladby Nádraží je podtržen citací slavné skotské melodie Scotland the Brave. Luboš Pospíšil Můžem si za to oba (1998) Frekvence 1 v devadesátkách běžně hrála Luboše Pospíšila, který je jinak v českých rádiích se svým inteligentním pop-rockem až folk-rockem naprosto opomíjený. Vzpomínám si, že podporovala i tuto desku. Sexy Dancers Some People (1998) Jeden z projektů Romana Holého se objevil na konci devadesátých let. Znamenal posun Dana Bárty do tanečně popových poloh a viditelný návrat osmdesátkové dětské hvězdičky Dariny Rolincové alias Dary Rolins. Narvan L.O.V.E. (1999) Nadějná brněnská funk-rocková formace Narvan fungovala od roku 1994, stopku jí vystavila dopravní nehoda v roce 2000, při níž zemřeli zpěvák Mario Feinberg a kytarista Martin Pokora. Kapela s originálním zvukem byla vždy spíš na okraji zájmu českých rádií, ale osvícenější z nich ji hráli.

projít na článek

MUZIKOTERAPIE

Hudba je zřejmě nejstarší, nejsložitější a po všech stránkách nejfantastičtější evoluční dědictví, které máme.. Ano, hudba léčí. Problém je v tom, že jen některá..

projít na článek

HUDBA UZDRAVUJE

Myšlenka, že hudba může být klíčem k léčení mysli i těla, se táhne západní kulturou celá tisíciletí. Muzikoterapie – léčba hudbou, hlasem a zvukem – je vlastně nejstarší holistickou disciplínou. 

projít na článek

ESTAS TONNE - HUDBA, KTERÁ OTEVÍRÁ SRDCE I DUŠI

Žijeme v mimořádné době. Skryté se stává zjevným. Stačí, aby snílek překonal vnitřní bitvy a naslouchal sám sobě.. Nejde o čas, ten není důležitý, důležité je naše já, které se projevuje ve všem co existuje. Tohle je hudba, kterou miluji.. je to hl

projít na článek

SC Česká Lípa 02/11: Česká Lípa pro každého, aneb jak můžeme proměnit naše město klepšímu?

Jste úplně spokojeni smístem, kde bydlíte? Naučme se číst město, pojmenovat jeho problémy adiskutujme společně možná lepší řešení. Termín: 2. 11. 2023, 17:07 Místo: Ubílýho černocha, Boženy Němcové 2942, Česká Lípa Přednášející: Ing.Arch. MgA. Osamu Okam

projít na článek

23. ročník ocenění Česká hlava 2024

Dnešním dnem jsme společně s Vládou ČR vyhlásili již 23. ročník ocenění Česká hlava a byl zahájen sběr nominací. Letošní ročník je obohacen o další kategorii, a to Cenu Ministra životního prostředí. Statut, pravidla soutěže a vyhlášené kategorie naleznete

projít na článek