Rozhovor: Psychologie mě zachránila, teď pomáhám manažerům lépe porozumět lidem

Svého úspěchu však nedosáhla přes noc. Začínala v korporátním světě jako manažerka náboru ve společnosti Starbucks. Než se jí podařilo vypracovat se na pozici business koučky a vést manažery a podnikatele k dosažení jejich profesních cílů, trvalo to čtrnáct let. Během tohoto období se jí podařilo vytyčit si vlastní cestu v oblasti koučování. Ve svém přístupu propojuje tradiční obchodní poradenství a osobní terapii s cílem vytvořit optimální pracovní prostředí. S Tiou Callawayovou jsme diskutovali o tom, proč je důležité kombinovat obchodní strategii s psychologickými principy a jak se jí dařilo sladit práci s rodinou při rozvoji kariéry. Co vás vedlo ke kariéře v business koučinku? Moje kariéra začala ve společnosti Starbucks. Pracovala jsem v managementu a poměrně rychle jsem se v organizaci vypracovala. Vytvořili pro mě novou pozici. Něco jako pilotní projekt. Jednalo se o pozici oblastního manažera náboru. V roce 2006 se začalo objevovat hodně personálních problémů. Firmy měly problém udržet si lidi a zaměstnanci přecházeli z jedné práce do druhé. Ekonomika byla na vzestupu, takže bylo hodně volných pracovních míst. Byla jsem zodpovědná za podporu oblastního náborového týmu při náboru manažerů. Hledali jsme lidi, kteří ztělesňovali hodnoty Starbucksu. V tom jsem byla skutečně dobrá. Co přecházelo tomu, než jste se stala obchodní partnerkou společnosti Sonic Breakthrough Coaching? Pro Starbucks jsem pracovala asi pět let. Ale když se mi narodily děti, chtěla jsem být doma s nimi, proto jsem z korporátního světa odešla. Časem jsem začala spolupracovat s majitelkou malé firmy. Podílela jsem se na optimálním fungování firmy a pomáhala jsem jí nastavit formálnější procesy. Jak společnost rostla, bylo potřeba stanovit určitá pravidla a vytvořit manuály. Spolupracovala jsem s ní šest let. Když byly moje děti ještě malé, spolupracovaly jsme na částečný úvazek. Nejsem člověk, který by byl dobrý v nicnedělání. Práce mě naplňuje. Je to můj čas, kdy můžu být sama sebou a nemusím se starat o potřeby nikoho jiného. Ke konci naší spolupráce bylo potřeba pracovat i o večerech a víkendech. Vzhledem k tomu, že moje děti právě začaly chodit do školy, chtěla jsem dělat něco, kde bych měla volné večery a víkendy. Proto jsem začala pracovat pro Olivera Baeznera, který je nyní mým obchodním partnerem. Dělala jsem pro něj administrativní práci, což mi umožnilo pracovat od devíti do pěti. Odpoledne jsem mohla jít domů a být se svojí rodinou. Když byly děti starší, mohla jsem se opět více věnovat kariéře. S Oliverem jsme si sedli a probrali jsme to. Zjistili jsme, že moje předchozí zkušenosti se přímo hodí k tomu, co dělá on. Součástí mé práce pro Starbucks bylo navštěvovat některé pobočky a napravovat nefunkční maloobchody. Z těchto zkušeností čerpáme při koučování klientů. Současně využíváme i zkušenosti z korporátního prostředí. S Oliverem jsme probírali moje dovednosti a jak bychom je mohli ve firmě využít. Postupně jsem rozvíjela svou část podnikání. A za čas jsem se stala obchodní partnerkou firmy. Jak jste se se zmíněnou podnikatelkou seznámily? Čemu konkrétně se věnuje? Je nezávislou investorkou do nemovitostí s portfoliem nemovitostí, které vlastní a spravuje. Pronajímali jsme si od ní nemovitost. Tehdy mi řekla: „Patříte mezi nejorganizovanější nájemníky, jaké jsem kdy měla. Vím, že máte doma dvě malé děti. Ale kdybyste někdy hledala něco bokem, hodila by se mi pomoc.“ Neváhala jsem. Takže jsme do toho tak nějak organicky spadly společně. Je to velmi cílevědomá podnikatelka. Sledovat, jak dosáhla toho, čeho dosáhla, bylo velmi motivující. Když pracujete s někým, kdo je velmi cílevědomý a soustavně dosahuje dalších a dalších úspěchů, začnete věřit, že to dokážete taky. Bylo úžasné s ní spolupracovat. A bylo to přesně to, co jsem tehdy potřebovala. Co považujete za zlomový okamžik ve své kariéře? Vzhledem k tomu, že moje kariéra začínala v korporátním prostředí, tak zlomovým okamžikem bylo navázání spolupráce se zmíněnou podnikatelkou. Dostala jsem se do světa malých firem, kde jsem získala pocit, že můžu mít skutečný vliv. Spoustu zkušeností, které jsem získala v korporátní kariéře, tak podnikatelé nemají. Nemusí nutně chápat, jaký dopad má strategický přístup k jejich podnikání nebo jaký vliv mají zdokumentované nebo zavedené zásady a postupy. Nechápou, že 90 % lidí, kteří zakládají malé podniky, jsou lidé, kteří vynikají ve svém oboru. A přirozeně nemají tak silné podnikatelské zázemí. Vždycky říkám, že nejsem tvůrčí myslitel, ale obchodník. Nicméně díky zkušenosti s maloobchodním prostředím jsem si uvědomila, že chci u malých firem zůstat. Do korporátního světa jsem se už vrátit nechtěla. Hledala jsem něco víc než každodenní rutinu od devíti do pěti. Chtěla jsem jít někam, kde budu mít vliv, kde využiji svoje zkušenosti a kde budu moci pomáhat lidem. S jakými mylnými představami o business koučování se setkáváte? Lidé si často myslí, že práce koučů spočívá v tom, že jim kouč řekne, co mají ve svém podnikání dělat. Ovšem naše pracovní náplň spočívá v tom, že klientovi pomáháme pracovat na rozvoji jeho dovedností. Většinou se zaměřujeme na osobní rozvoj, změny v myšlení, zkoumáme jejich interakce a případně se snažíme dobrat toho, kde se něco pokazilo. Nikdy však nikomu neříkáme, co má dělat. Na to vždy klienti přijdou sami. Fungujeme spíš jako takoví partneři, se kterými můžou všechno probrat a diskutovat s nimi o svých nápadech. Nemáme pro naše klienty předem dané cíle. Jejich cíl je i naším cílem a my jim ho pomáháme dosáhnout. S jakými výzvami se při pomoci manažerům setkáváte? Výzvy se často liší, protože každý klient je jiný. Můžou se týkat jejich týmu nebo kultury, kterou si vybudovali. Může se jednat o nedostatek podporu, kterou potřebují, aby se mohli stáhnout a pracovat na svém podnikání. Firmy nebo samotní manažeři někdy čelí podobným výzvám, ale liší se jejich cíle. Proto cesta, kterou se musí vydat, je pokaždé jiná. Co vám v konečném důsledku přináší uspokojení z vaší práce? Mám velmi strategický pohled na věc. Někdy, když máme k něčemu hodně blízko, nejsme schopni nahlídnout situaci z vyšší perspektivy a najít vhodné řešení. Jde tedy o to, abychom dokázali firmám nebo manažerům pomoci udělat ten krok zpátky, aby mohli najít vhodné řešení. Když pracujeme s firmou a v cestě jim stojí velká překážka, rozpracujeme ji na menší části. Pomůžeme firmě problém pochopit a podívat se na něj z vyšší perspektivy. Potom už se překážka nezdá tak velká a nepřekonatelná. Je to taková obchodní terapie. Firmě poskytneme strategie a nástroje, a ona je pak může podle potřeby využívat. Pracujete na získání bakalářského titulu z psychologie. Jak je důležitý tento obor pro vaši kariéru kouče? Psychologie byla vždycky moje vášeň. Téměř dvacet let jsem žila v manželství, kde jsem byla zneužívaná. Díky terapii jsem tento vztah opustila. Domnívám se, že potřebujeme porozumět komplexnosti našeho mozku a těla. Nutí nás někdy reagovat způsobem, který nemáme pod kontrolou. Začala jsem studovat psychologii, protože jsem chtěla pracovat s lidmi v podobné situaci, v jaké jsem byla já. Velká část mé práce s klienty je podložená psychologií. Existují nástroje kognitivně-behaviorální terapie, které vám pomůžou identifikovat vaše reakce a vzorce a současně je i překonat. To z vás nakonec udělá lepší manažery a podnikatele. Vaši zaměstnanci se následně na pracovišti budou cítit více komfortně. Všechno je to vzájemně provázané. Nemusíte mít vystudovanou psychologii. Stačí jen pochopit, jak moc psychologické zázemí všechny ovlivňuje. Ať už vedete podnik, nebo tým. Nakonec vždy jednáte s lidmi. Setkali jsme se s lidmi s posttraumatickou stresovou poruchou, kteří v minulosti pracovali pro příšerné manažery. Když na ně někdo zvýší hlas nebo jim dá negativní zpětnou vazbu, jednoduše se odmlčí. Vaši zaměstnanci jsou lidé a vy s nimi tak musíte jednat. „Když lidem pomůžeme pochopit, odkud tato přesvědčení pocházejí, jak je narušit a jak tyto cykly zastavit, přispějeme k optimálnějšímu pracovnímu prostředí. Potom bude více zaměstnanců odcházet z práce domů bez pocitu stresu. A to přispěje k pozvednutí celého podniku.“ Promluvme si o eWay. Jakým způsobem tento CRM software změnil vaši každodenní činnost a jak vám usnadňuje práci? Snažíme se využít technologie mnoha různými způsoby. eWay je skvělým příkladem. CRM nám pomáhá organizovat informace o klientech. Kdokoli z naší organizaci se může přihlásit do CRM a má přehled. eWay je přímo propojena s aplikací Outlook a díky tomu nemusíme nic připojovat manuálně, což nám šetří čas. Využíváme ji již téměř deset let. Další skvělou věcí je její široká škála využití. Využíváme ji na evidenci našich klientů a na marketingové emaily a kampaně. Každý v naší firmě má licenci eWay, a to nám umožňuje spolupracovat jako tým. Kde čerpáte energii, když se cítíte přetížená? Miluji zahradničení a ráda trávím čas doma s rodinou. Když se po náročném dni vrátím domů, jsem na zahradě se svými dětmi, psy a manželem. Zároveň je pro mě důležité i cvičení. Zajdu si ráno do posilovny, projedu se na kole, jdu si zaběhat nebo na procházku se psem a manželem. Pomáhá mi to ke zvýšení psychické odolnosti. A na závěr, co vás nutí ráno vstát z postele? Co vás motivuje? Ráda se vracím domů s pocitem, že jsem svojí prací pozitivně ovlivnila něčí život. Současně mě motivuje fakt, že dokážu realizovat skutečné změny. Místo toho, abych o změnách jen mluvila, nechávám za sebe mluvit své činy. To, co dělám, má skutečný dopad, nejsou to jen prázdná slova. Máme zpětné vazby od řady zaměstnanců, kteří díky workshopům nebo seminářům, které jsme pořádali, pocítili nějaké změny. A to je to, co mě osobně drží v oboru business koučinku. Je to dominový efekt. The post Rozhovor: Psychologie mě zachránila, teď pomáhám manažerům lépe porozumět lidem appeared first on eWay-CRM.

projít na článek

VOX: Kurzy pomáhající manažerům efektivně zvládat jejich role

Manažerům připadá stále náročnější zvládat rychle se měnící podnikové prostředí a využít plný potenciál svých týmů. Společnost VOX, přední poskytovatel vzdělávání a školení, reaguje na tyto potřeby nabídkou specializovaných kurzů pro manažery všech úrovní

projít na článek

Manažerský řidičák: Osvojte si klíčové dovednosti lídrů

Jaroslav Průša je žádaný a velmi prakticky orientovaný kouč a lektor s více než třicetiletou obchodní, manažerskou a trenérskou praxí v mezinárodním prostředí.  Od roku 2003 se věnuje vzdělávání a rozvoji dospělých a je také autorem řady originálních prog

projít na článek

Policie spustila virtuální náborové centrum. Provázet budou skuteční policisté i virtuální František

Osm měsíců po armádě spouští virtuální náborové centrum i česká policie. Má pomoci zájemcům o práci u policie lépe porozumět procesu přijímacího řízení a odstranit obavy spojené s fyzickými a psychologickými testy. Bude je provázet virtuální František.

projít na článek

Náhradní plnění pro rok 2023

Když se řekne n hradn plněn , mnoh m manažerům se zrychl tep. Kv ty, byrokracie, dal administrativa to v e může b t nočn můrou. Přitom to může b t i př ležitost uk zat, že firma m srdce na spr vn m m stě a z roveň si osvěžit firemn atn k něč m,

projít na článek

Rozhovor v HACKNI BYZNYS

Přijal jsem pozvání Honzy Měšťánka do jeho podcastu HACKNI BYZNYS, kde jsme si povídali o životě, podnikání na volné noze i o sportu. Dozvíte se, jak přistupuju ke své práci, proč mě baví být dělníkem marketingu, jak jsem vnímal začátky freelancingu v Čes

projít na článek