SaaS trendy pro rok 2024. Dochází k velkému otřesu

Za dobu svého působení ve světě SaaS (softwaru jako služby), jsem byl svědkem neuvěřitelných inovací. Některé společnosti zvládly své až primitivní webové aplikace dotáhnout do sofistikovaných ekosystémů s nejnovějšími technologickými vychytávkami. Proto předpokládám, že obzvláště v tomto roce dojde k velkému otřesu. O autorovi: Ishan Vyas je výkonným ředitelem a zakladatelem společnosti Citrusbug agentury zabývající se vývojem softwaru. Vzhledem k tomu, že má tento produkt velký potenciál a využívá jej mnoho firem i jedinců, věnuje Ishan čas také osvětě v oblasti softwaru a technologií. Spojit se s ním můžete na LinkedInu. SaaS patří mezi nejrychleji se vyvíjející IT produkty. Důvod je jednoduchý, nechybí zde finance na jeho vývoj. Koncoví uživatelé jsou schopni za něj utrácet opravdu velké sumy. V tabulce najdete, kolik miliard amerických dolarů v roce 2023 uživatelé po celém světě za software utratili. A předpověď toho, kam se se tyto částky nejspíše vyšplhají v roce 2024. Služba 2023 2024 Platforma jako služba (PaaS) 145 320 176 493 Software jako služba (SaaS) 205 221 243 991 Obchodní proces jako služba (BPaaS) 66 339 72 923 Data jako služba (DaaS) 2 784 3 161 Infrastruktura jako služba (IaaS) 143 927 182 222 Celkem 563 592 678 790 SaaS je aktuálně na svém vrcholu. Dle výsledků Gartner report se na konci roku výše nákladů na pořízení softwaru dostane až na částku 678,8 miliard dolarů. Jedná se o obrovskou investici, která se pak bude moci použít pro další vývoj této služby. Neustálému nárůstu v hodnotě SaaS samozřejmě pomáhá i obliba cloudových služeb. Proč je uživatelé milují? Jsou škálovatelné, flexibilní a je u nich dobrý poměr cena/výkon. V roce 2024 se tak očekává, že dojde oproti předešlému roku k nárůstu finančních prostředků utracených za SaaS až o 20,4 %. Plavba vodami vývoje SaaS, na kterou vás v tomto článku vezmu, by pro vás měla být přípravou na to, co nás v tomto roce čeká. Obsah: Vzestup AI a strojového učení Architektura mikroslužeb Nepostradatelnost low-code/no-code platforem Inovace v UI/UX Udržitelnost a společenská odpovědnost při vývoji SaaS Budoucnost patří SaaS Vzestup AI a strojového učení AI a vývoj strojového učení už nejsou něčím futuristickým. Jsou teď součástí našeho každodenního života. Tyto technologie umožňují firmám vyvíjejícím SaaS pracovat chytře, být efektivnější a vytvářet takový produkt, který je uživatelům šitý na míru. Mnoho firem, včetně eWay System využívá síly AI u chatbotů. Budují tak lepší vztahy se svými klienty. 1. krok: Pouvažujte, kde všude byste mohli AI využít Zeptejte se sami sebe, v jakých částech SaaS byste mohli umělou inteligenci využít. Tak, aby byly vaše procesy automatizované a lépe přizpůsobené potřebám vašich klientů. Umělou inteligenci lze také využít ke zlepšení prediktivní analytiky. Využijte AI ke zlepšení vašeho zákaznického servisu, nebo k získání automatizovaného fakturačního systému. 2. krok: Zvolte nástroj, který vám nejvíc sedne Výkonnost AI nástrojů se různí. Stejně jako se různí způsoby jejich využití. Je proto zásadní udělat si řádný průzkum a zvolit takový, který bude nejlépe vyhovovat potřebám vaší firmy. A který vám pomůže s dosažením vašich cílů. 3. krok: AI jako funkce SaaS Jak jistě víte, vše začíná propojením dat. AI nástroj musí první dostat data, se kterými může dále pracovat. A díky kterým se může učit. Až poté je schopen poskytnout výstupy/predikce. Sběr a organizace dat jsou tak při využívání umělé inteligence naprosto zásadní. Po tomto prvním kroku je nutné AI v SaaS otestovat. Nikdy jej do světa nevypouštějte bez otestování. 4. krok: Naslouchejte svým zákazníkům a personalizujte Analyzujte data, která od svých zákazníků dostanete. K tomuto můžete opět využít umělou inteligenci. S AI lze snadno vytvořit dobře fungující obchodní model a nabízet zákazníkům přesně to, po čem touží. Skvělým příkladem je zde Netflix. Aby byla platforma schopná nabídnout přesně takové seriály a filmy, které sledujícího zajímají, sbírá a analyzuje jejich data. Diváci Netflixu tak dostanou, co chtějí. A co víc, jsou za nabídku vděční. Architektura mikroslužeb Představte si, že před sebou máte plánek složité skládačky z Lega. Jak začnete? Ideálně tak, že si rozdělíte kousky dle velikostí a barev a začnete seskládáním menších částí. Ty pak dáte dohromady, aby vytvořily části větší. Až v posledním kroku všechny kousky spojíte a celou skládačku dokončíte. A přesně takto fungují mikroslužby. Rozdrobí váš SaaS na menší služby, které fungují samostatně, ale společně tvoří souhru. Díky škálovatelnosti a flexibilitě tohoto přístupu není potřeba restartovat nebo updatovat celý systém pokaždé co uděláte nějakou menší změnu. Architektura mikroslužeb pomohla mnohým, dobrými příklady jsou Netflix nebo Amazon. Implementace mikroslužeb ve vašem SaaS modelu Není potřeba skákat do implementace mikroslužeb po hlavě. Jděte na to postupně. Začněte výběrem jedné funkce, která by potřebovala vylepšit a na té zapracujte. Poradím, pokud váš bezpečnostní systém funguje na základě ověřování uživatelů nebo notifikací, věnujte čas jemu. Netflix využívá mikroslužby k rozdělení svého systému na menší části. Na těch pak pracuje a vylepšuje je jednu po druhé. Jak na implementaci mikroslužeb Definujte jasné rozhraní Ujistěte se, že má každá z mikroslužeb jasně definované API. Díky tomu zajistíte jejich plynulý chod. Adopce DevOps Automatizace nasazení, testování a škálování zajistí plynulý chod a zrychlí načítání aplikace. Věnujte čas testování K tomuto můžete využít systémy jako Prometheus nebo NewRelic. Ověříte si díky nim, že vaše mikroslužby fungují tak, jak mají. Pokud narazíte na problém, okamžitě jej řešte. Bezpečnost a soukromí Zneužívání dat je v dnešní době, bohužel, na denním pořádku. A bojují s ním nejen jednotlivci, ale i velké firmy. Potvrzuje se tak, jak důležité je dbát na bezpečnost a soukromí. SaaS platformy jsou pro podvodníky lákavým cílem. Jsou v nich totiž houfy citlivých dat. Regulace, jako Obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR) nutí poskytovatele SaaS dodržovat poměrně striktní pravidla týkající se bezpečnosti, uchovávání a zpracovávání osobních údajů. British Airways dostalo za únik dat milionů jejich klientů pokutu. Tato společnost je dobrým příkladem toho, že pokud data nebudete chránit, riskujete tak nejen finanční postih, ale také reputaci své firmy. Podnikněte kroky k bezpečnějšímu SaaS Dodržujte bezpečnostní principy Dodržování bezpečnostních principů není pouze o šifrování. Je potřeba udělat dostatečná bezpečnostní opatření a zavést pravidelné systémové audity. Díky tomuto budete schopni odhalit oblasti, na kterých je potřeba z pohledu bezpečnosti zapracovat. Také doporučuji vytvořit list s pravidly, který vašemu týmu poslouží jako směrnice. A pomůže jim s dodržováním vámi nastavených bezpečnostních opatření. Respektování soukromí jako priorita Tímto chci apelovat na to, že byste měli dbát na soukromí vašich klientů v každém kroku vývoje softwaru. Nejedná se pouze o dodržování výše zmíněných nařízení. Jde o informovanost vašich klientů a získání si jejich důvěry. Dodržování bezpečnosti a pravidel soukromí jako konkurenční výhoda V dnešní době, kdy si uživatelé uvědomují důležitost ochrany svých osobních údajů pro vás může být dodržování GDPR velkou konkurenční výhodou. Vašim zákazníkům tak ukážete, že si jejich soukromí vážíte. A že se u vás o svá data nemusejí bát. Nepostradatelnost low-code/no-code platforem Low-code a no-code platformy umožňují rychlejší a efektivnější vývoj aplikací s minimálním množstvím psaného kódu. Dávají tak firmám neuvěřitelnou svobodu a flexibilitu při vývoji aplikací. Díky těmto platformám mohou software vyvíjet i ti, kteří neumí perfektně kódovat. Příklady low-code/no-code platforem: Firma Condé Nast zvládá spravovat stovky tisíc digitálních aktiv díky Airtable. Dalším skvělým nástrojem je Zapier. Ten společnostem pomáhá s automatizovanými pracovními postupy. Využívá jej například známá streamovací služba Spotify. Jak integrovat low-code/no-code do vaší strategie Zvolte vhodnou platformu Abyste zvolili vhodnou low-code/no-code platformu, musíte znát potřeby své firmy. Podle nich si poté vyberete, která je pro vás nejlepší. Co vás při výběru dále zajímá je: náročnost používání platformy, její kompatibilita a možnosti rozšíření pro další technologie (pokud byste se v budoucnu rozhodli integrovat další části vašeho systému). Nová cesta pro váš tým Low-code/no-code platformy vám umožní do vývoje zapojit i ty členy týmu, kteří kódovat vůbec neumějí. Zde je pár tipů, jak dát příležitost i neprogramátorům: Vytipujte šampiony: Oslovte ty členy týmu, kteří se rádi učí novým věcem. A nebojí se výzev. Začněte své šampiony trénovat: Seznamte je s low-code/no-code platformou a naučte je s ní pracovat. Krůček po krůčku: Jděte na vše pomalu. První jim zadejte nějaký malý projekt. Důležité je je v začátcích neodradit. Naopak, musíte v nich vzbudit zájem a zapracovat na jejich sebevědomém přístupu. Trénink dělá mistra: Kritizujte, ale konstruktivně. A motivujte své šampiony je k tomu, aby se v práci chtěli zlepšovat. Inovace v UI/UX Vývoj SaaS jde kupředu mílovými kroky. A hraje klíčovou roli i ve webovém designu. Tento posun je úměrný tomu, jaká očekávání od něj mají jeho uživatelé. Touží po jednoduchém designu, který umožní co největší efektivitu práce. I v digitálním světě platí, že v jednoduchosti je krása. eWay-CRM je skvělým příkladem. Nabízí moderně zpracované rozhraní se všemi důležitými funkcemi. Pracovat s ním je jednoduché a zároveň příjemné. Hlavní principy moderního designu Dle dnešních UI a UX konceptů by se měl designér držet minimalismu a jednoduchosti. Na základě těchto dvou by měl vytvořit přehledné rozvržení daného systému. Pro uživatele by mělo být jednoduché prostředí aplikace či softwaru porozumět a pohybovat se v něm. Kromě uživatelské přívětivosti z hlediska jednoduchosti používání by měli designéři myslet také na to, že existuje mnoho různých typů zařízení. A tím pádem i velikostí displejů. Zpětná vazba uživatelů Zpětná vazba uživatelů by měla být pro každého designéra cennější než zlato. Vyslechněte své klienty a dotáhněte svůj software k dokonalosti. Využijte k tomu chytrých nástrojů jako jsou UserTesting nebo Hotjar. Se zpětnou vazbou svých klientů pracují i známé světové společnosti, jako například Airbnb. Díky ní je společnost schopna vylepšovat své služby a udržovat krok s konkurencí. Udržitelnost a společenská odpovědnost při vývoji SaaS Změna klimatu a životního prostředí jsou velkými tématy dneška. Firmy pracující na vývoji SaaS mohou jít i v tomto ohledu příkladem. Kromě šetření materiály, jako například papírem, mohou šetřit i elektrickou energii. Toho lze docílit například modernizací serverů a podpory nových „zelených“ řešení. Například Google Cloud se chová velmi odpovědně. Při tvorbě datových center nejen šetří energii, ale je při tom i uhlíkově neutrální. Jedná se o skvělý tah. Nejen že chrání přírodu a životního prostředí, ale také na své služby láká lidi, kteří se o klima zajímají. Minimalizujte vaši ekologickou stopu Krok Jak na to Optimalizace využití serveru Přeneste servery do virtuálního prostředí. Taktéž můžete používat hardware, který šetří elektrickou energii. Eko cloud Spolupracujte s těmi poskytovateli cloudového úložiště, kteří se zavázali k využívání obnovitelných zdrojů energie a jsou uhlíkově neutrální. Odpovědné chování na pracovišti Postarejte se o to, aby bylo toto téma samozřejmostí i na vašem pracovišti. Ukažte svým kolegům, jak se chovat odpovědně a neplýtvat. Udržitelnost jako hodnota značky Možná vás nepřekvapí, že se dá udržitelnost vyčíslit i peněžně. Díky ní může být vaše značka více oceňována. Žijeme v době sociálních sítí. Sdílejte se světem vaše snahy o udržitelný přístup firmy. Také se podělte o to, čeho jste již díky udržitelným řešením dosáhli. Oslovíte tak i ty potenciální zákazníky, kteří se o životní prostředí zajímají a berou jeho výzvy vážně. Budoucnost patří SaaS Při výčtu trendů SaaS je důležité zaměřit se na faktory jako jsou inovace, přizpůsobivost a udržitelnost. Aby se i vaší firmě dařilo, je potřeba se přizpůsobit době. Tedy využívat umělou inteligenci,  low-code/no-code platformy, mikroslužby a poskytovat spolehlivé zabezpečení. Také se zaměřit na to, co společností aktuálně nejvíce rezonuje – ekologicky odpovědné chování. Budu rád, když se nad mými poznámkami zamyslíte. A využijete je k vytvoření perspektivního SaaS, díky němuž bude vaše firma růst a vzkvétat. The post SaaS trendy pro rok 2024. Dochází k velkému otřesu appeared first on eWay-CRM.

projít na článek

HR Portál jako služba (SAAS)

Ušetřete náklady, zjednodušte procesy a získejte větší kontrolu nad Vaší personální agendou! Představujeme Vám revoluční řešení: HR Portál jako službu (SAAS)! Nechte naši technologii pracovat Článek HR Portál jako služba (SAAS) se nejdříve objevil na NUG

projít na článek

Trendy letošních vánoc

Vánoce se nezadržitelně blíží a s nimi je spojený nejenom velký úklid a pečení, ale i výzdoba. Na přípravy je právě teď nejvyšší čas! Jaké barvy budou letos nejvíce trendy?

projít na článek

On-line a off-line B2B marketing v ČR v roce 2024

B2B firmy sledují trendy. Do marketingu včleňují automatizaci i umělou inteligenci. Zároveň narůstá obliba firemních videí a více firem pořádá vlastní eventy. B2B podniky se i nadále drží oblíbených on-line marketingových aktivit. Podobně jako loni se vy

projít na článek

Ocenění společnosti pomocí Tržeb: Revenue-Based Valuation

Revenue-Based Valuation (Oceňování založené na tržbách) je metoda oceňování, která aplikuje násobitel na tržby společnosti, aby určila její hodnotu. Tento přístup je oblíbený, zejména u společností s předvídatelným a opakujícím se příjmem. Jak Revenue-Bas

projít na článek