Smrtelných dopravních nehod motocyklistů výrazně přibývá

Téma bezpečnosti motocyklistů opět vzrůstá na významu. V minulém roce byl přibližně každý sedmý usmrcený při dopravní nehodě právě motocyklistou a ani uplynulé první čtyři měsíce roku 2020 nesignalizují v této statistice pozitivní vývoj, spíše naopak. Meziroční srovnání vývoje dopravních nehod totiž potvrzuje výrazný nárůst smrtelných nehod na motocyklech. Zatímco vloni zahynulo za první čtyři měsíce roku na silnicích 12 motocyklistů, v roce 2020 to jsou již dvě desítky osob za stejné období, což je nárůst o téměř 67 %. Počet těžce zraněných motocyklistů při dopravních nehodách se za zmíněná období meziročně téměř shoduje. Mezi nejčastější příčiny těchto tragických dopravních nehod se řadí nepřizpůsobení rychlosti motocyklu dopravně technickému stavu vozovky. „Příčin dopravních nehod s účastí motocyklů je však mnohem více a patří k nim například nedání přednosti v jízdě na křižovatce nebo přehlédnutí přijíždějícího motocyklisty jedoucího stejným směrem, tedy při předjíždění,“ potvrzuje z praxe na českých silnicích plk. Mgr. Pavel Žíha, vedoucí Odboru služby dopravní policie Krajského ředitelství policie Karlovarského kraje. Bohužel výjimkou však není ani jízda motocyklisty bez předepsané přilby nebo pod vlivem alkoholu včetně návykových látek. Za uspokojivé nelze označit ani dlouhodobé srovnání České republiky s ostatními zeměmi Evropské unie v počtu usmrcených motocyklistů. Například v období let 2011–2018 byla statisticky ČR v hodnocení průměrného ročního přírůstku usmrcených motocyklistů na třetím nejhorším místě s hodnotou +2,4 % za Rakouskem (+3,8 %) a Lucemburskem (+17 %). Smutná bilance dopravních nehod s fatálními následky je o to více varující, neboť letos vyhaslo dosud nejvíce lidských životů motorkářů (celkem 15 usmrcených) právě v dubnu, který je každoročně považován za měsíc bezpečnosti na našich silnicích.  Nelze však opomenout i fakt, že z celkového počtu nehod s účastí motorkářů je ve více než 40 % na vině řidič automobilu. „Někdy by přitom stačilo trochu opatrnosti a předvídavosti. Pravidlo ´být viděn´ je u motorkářů extrémně důležité. Ale stejně důležité je vědět, že souboj s karosérií auta díky chybě řidiče automobilu nemůže motorkář nikdy vyhrát. I to je námětem aktuálního videa naší kampaně Ty to zvládneš – Setkání s realitou,“ připomíná Veronika Krajsová, prezidentka Asociace Záchranný kruh, která zmíněnou kampaň dlouhodobě připravuje. V prevenci proti dopravním nehodám motorkářů s vážnými následky je proto nejvíce kladen důraz na věnování jejich pozornosti při jízdě, přizpůsobení jízdy stavu komunikace, předepsanou výstroj a vybavení všemi předepsanými bezpečnostními prvky. Celková ohleduplnost a včasné předvídání situace všech účastníků silničního provozu je poté významným faktorem ke snížení rizika nehod s účastí motocyklistů. VIDEO K TOMUTO TÉMATU NALEZNETE: ZDE O kampani Ty to zvládneš: Asociace Záchranný kruh realizuje kampaň Ty to zvládneš, ve které představuje inovativní instruktážně analytická videa vycházející z reálných dopravních nehod. V tomto projektu představuje kampaň divákům unikátní spojení reálných záběrů složek IZS ze zásahů společně s analýzou nehod a preventivně emotivním sdělením z úst záchranářů. Díky analytické části a výpovědím záchranářů zasahujících na místě události seznamuje diváka jak s průběhem zásahu, tak hlavně s důvody vzniku nehody a zejména pak specifikací chyb. Kampaň zdůrazňuje rizika chování na silnici s cílem snížit počet dopravních nehod na minimum. Více informací: realita.tytozvladnes.cz. Kampaň „Ty to zvládneš – setkání s realitou“ je financována z Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů. O fondu zábrany škod Fond zábrany škod je zřízen zákonem č. 168/1999 Sb., a věcně ho spravuje Česká kancelář pojistitelů, profesní organizace pojišťoven, které jsou oprávněny na území České republiky provozovat pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla (povinné ručení). Tyto pojišťovny do fondu zábrany škod odvádí ročně 3 % z přijatého pojistného z pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Prostředky z fondu jsou rozdělovány mezi základní složky IZS, tedy hasiče, policisty a záchranáře, ostatní složky IZS a subjekty realizující projekty vedoucí ke zvýšení bezpečnosti na silnicích a programy prevence v oblasti škod z provozu vozidel. Více informací: www.fondzabranyskod.cz.

projít na článek

Víkendová změna času s sebou nese nebezpečí většího počtu vážných dopravních nehod

Během dvou týdnů po provedené změně času může stoupnout počet smrtelných nehod až o 6 procent. Nebezpečné je pondělí po víkendu, kdy ke změně došlo – počet nehod může stoupnout až o 17 procent. Nebezpečná je především spánková deprivace a únava účastníků

projít na článek

Smrtelných nehod motocyklistů meziročně přibylo

Jaro se již přihlásilo o slovo, což majitelé motocyklů rozhodně uvítali. Avšak proměnné počasí s častým deštěm při nízkých teplotách, ale i tradiční nepozornost spojená s nepřizpůsobenou rychlostí jsou aktuálně příčinou rekordního počtu úmrtí při dopravní

projít na článek

Dopady dopravních nehod: Poranění nervového svazku

Dopravní nehody na našich silnicích mají mnoho příčin, a ještě více možných následků. Pokud dojde k velmi závažnému poranění např. nervového svazku známého pod latinským názvem plexus brachialis, směřuje často statistika nehod směrem k motorkářům. Právě o

projít na článek

Jak snížit množství dopravních nehod

O tom, frac34;e po et dopravn ch nehod neust le roste, nen nejmen ch pochyb. Plat to nejen u t ch, kde se prakticky nikomu nic nestane, ale i u t ch se skute n tragick frac12;mi n sledky. Nen tedy divu, frac34;e s t mto probl mem chce mn

projít na článek

Technický stav vozidel versus ohleduplnost řidičů

Máte také pocit, že technická závada je z hlediska nehodovosti pouze nepatrným zlomkem událostí, kdežto zavinění dopravních nehod výrazně dominuje lidský faktor? Pak se nemýlíte. Na základě statistických údajů totiž bylo zjištěno, že příčiny havárií vinou

projít na článek