Drtivá většina případů selhání turbodmychadla je zapříčiněna problémem souvisejícím se systémem mazání. Konkrétně tedy se znečištěním motorového oleje karbonizací a abrazivními nečistotami. Nedodržování servisních intervalů výměny oleje je zaručený způsob, jak výrazně zkrátit životnost turbodmychadla! Turbodmychadlo, dle typu a velikosti, musí odolávat otáčkám až 250 000 ot./min, proto je naprosto nezbytné, aby byl mezi hřídelí rotoru a kluznými ložisky přítomen film z kvalitního a čistého oleje. Olej totiž působí nejen jako mazací, ale zároveň také jako chladící médium. Pokud je olej znečištěn, nebo je omezen jeho přívod či odvod, dojde k okamžitému poničení kluzných ložisek turbodmychadla. Radiální i axiální ložiska se budou vlivem kontaktu s hřídelí rotoru vzájemně opotřebovávat. V této fázi už provozovatel vozidla pocítí typické příznaky závady, kterými jsou například výpadky výkonu, nadměrná kouřivost nebo takzvané „pískání“. Symptomy se nadále budou zhoršovat a následně pomůže už jen včasná základní oprava turbodmychadla servisním kitem. Ucpaný nebo špatně průchozí přívod oleje přímo souvisí s poruchou turbodmychadla. Karbonizace na stěnách potrubí sníží průtok až o 75% Radiální ložisko turbodmychadla: dle napečené karbonizace je na první pohled jasné, že k destrukci došlo vlivem znečištěného oleje ABRAZIVNÍ NEČISTOTY leštění vs. vrypy Důsledkem překročení pravidelných servisních intervalů a včasné výměny oleje je zvýšená přítomnost abrazivních nečistot. Ty se často vzhledem k jejich velikosti v řádu mikrometrů dostanou do okruhu mazání i skrze vzduchový filtr. Dle velikosti vrypů na ložiskách a hřídeli rotoru, lze s přesností určit nejen důvod selhání turbodmychadla, ale i podmínky v jakých je dané vozidlo provozováno. Pokud je turbodmychadlo vystaveno oleji s vysokým podílem jemných mikro-částic, dochází k „vyleštění“ ploch kluzných ložisek, a to mnohdy až do vysokého, téměř zrcadlového lesku. Velké částice jsou naopak charakteristické viditelnými hrubými vrypy, u kterých se velikost liší dle velikosti přítomných částic Velmi kontaminovaný olej bývá častý zejména u stavební nebo zemědělské techniky z důvodu provozu v prašném prostředí. Vždy je potřeba dbát na včasné výměny oleje, filtru oleje i vzduchového filtru, který s rostoucím stářím postupně ztrácí schopnost zachycovat drobné nečistoty. Částice se následně dostávají skrz okruh mazání až do motoru i turbodmychadla, kde abrazivně působí na jednotlivé komponenty. Provnání vrypy vs. leštění způsobené přítomností abrazivních mikro částic Ložisko a hřídel rotoru z turbodmychadla nákladního vozu provozovaného na stavbách. Velikost vrypů je 50-100 mikrometrů DŮSLEDKY OPOTŘEBENÍ LOŽISEK příčina selhání kritických komponentů turbodmychadla Vlivem opotřebení ložisek dojde k zvětšení vůlí na rotoru turbodmychadla mimo tolerované hranice. Každé turbodmychadlo s kluznými ložisky má z výroby drobné radiální vůle, kdy se však nejedná o vadu, nýbrž nutnost. Olej totiž musí mít prostor volně protýkat mezi hřídelí rotoru a ložisky. Zvětšením vůlí dojde v první řadě k poklesu výkonu, zvýšení spotřeby a zvýšení kouřivosti vozidla. Olej začne prosakovat vlivem netěsnosti (axiální ložisko má i těsnící funkci) do prostoru turbínové skříně a následně do výfukové soustavy. Pokud se jedná o dieselový motor s DPF, zvyšuje se rovněž riziko jeho poškození. V samotném turbodmychadlu pak dochází k postupnému kontaktu skříní turba s rotorem nebo dmychadlovým kolem. Příčinou je právě opotřebení radiálních ložisek, které již nevymezují korektní vůli stanovenou výrobcem. Výsledkem je postupná destrukce kritických komponentů turbodmychadla. V takový moment už z hlediska opravy nepostačí základní oprava, ale je nezbytná oprava pokročilá až generální. Rozsah potřebné opravy stanoví až kompletní diagnostika, kterou poskytuje SPECIAL TURBO v rámci oprav zdarma. Přesné určení poškození může výrazně ušetřit konečné náklady na opravu. Článek Vliv kvality motorového oleje na turbodmychadlo se nejdříve objevil na SPECIAL TURBO.
Při koupi 5 litrů motorového oleje SELENIA PERFORM PURE ENERGY 5W-40 získáváte jako dárek zdarma: AREXONS ČISTIČ KOKPITU AREXONS ČISTIČ KLIMATIZACE
projít na článekKluzná ložiska jsou typickou součástí turbodmychadel. Dokonce i některé typy turbodmychadel z řady Performance, u kterých se předpokládá použití pro výkonové úpravy vozidel, jsou osazeny kluznými ložisky. S ložisky kuličkovými je však z hlediska výkonovýc
projít na článekTurbodmychadla jsou nepostradatelnou a do jisté míry i nenahraditelnou součástí všech osobních i užitkových vozů. Každé auto se čas od času potýká s problémem, který může představovat nejrůznější intenzitu poškození. Pokud máte problém s turbodmychadly,
projít na článek„IT oddělení MERO ČR se věnuje systematickému zlepšovaní kvality IT, jehož součástí je i objektivní ověření dosažené úrovně posouzením 48 kvalitativních dimenzí dle metodiky IT Quality Index. Na základě výsledků měření získalo MERO ČR certifikát kvality I
projít na článekServisní štítky pro autoservisy na rozdíl od reklamních štítků a papírových etiket mají speciální vlastnosti, vhodné pro provozovny jako jsou opravy a servisy. Štítky servisního intervalu Olejuvzdorné, voděodolné, velmi pevné Servisní štítky výborně o