Vliv kvality motorového oleje na turbodmychadlo

Drtivá většina případů selhání turbodmychadla je zapříčiněna problémem souvisejícím se systémem mazání. Konkrétně tedy se znečištěním motorového oleje karbonizací a abrazivními nečistotami. Nedodržování servisních intervalů výměny oleje je zaručený způsob, jak výrazně zkrátit životnost turbodmychadla! Turbodmychadlo, dle typu a velikosti, musí odolávat otáčkám až 250 000 ot./min, proto je naprosto nezbytné, aby byl mezi hřídelí rotoru a kluznými ložisky přítomen film z kvalitního a čistého oleje. Olej totiž působí nejen jako mazací, ale zároveň také jako chladící médium. Pokud je olej znečištěn, nebo je omezen jeho přívod či odvod, dojde k okamžitému poničení kluzných ložisek turbodmychadla. Radiální i axiální ložiska se budou vlivem kontaktu s hřídelí rotoru vzájemně opotřebovávat. V této fázi už provozovatel vozidla pocítí typické příznaky závady, kterými jsou například výpadky výkonu, nadměrná kouřivost nebo takzvané „pískání“. Symptomy se nadále budou zhoršovat a následně pomůže už jen včasná základní oprava turbodmychadla servisním kitem. Ucpaný nebo špatně průchozí přívod oleje přímo souvisí s poruchou turbodmychadla. Karbonizace na stěnách potrubí sníží průtok až o 75% Radiální ložisko turbodmychadla: dle napečené karbonizace je na první pohled jasné, že k destrukci došlo vlivem znečištěného oleje ABRAZIVNÍ NEČISTOTY leštění vs. vrypy Důsledkem překročení pravidelných servisních intervalů a včasné výměny oleje je zvýšená přítomnost abrazivních nečistot. Ty se často vzhledem k jejich velikosti v řádu mikrometrů dostanou do okruhu mazání i skrze vzduchový filtr. Dle velikosti vrypů na ložiskách a hřídeli rotoru, lze s přesností určit nejen důvod selhání turbodmychadla, ale i podmínky v jakých je dané vozidlo provozováno. Pokud je turbodmychadlo vystaveno oleji s vysokým podílem jemných mikro-částic, dochází k „vyleštění“ ploch kluzných ložisek, a to mnohdy až do vysokého, téměř zrcadlového lesku. Velké částice jsou naopak charakteristické viditelnými hrubými vrypy, u kterých se velikost liší dle velikosti přítomných částic Velmi kontaminovaný olej bývá častý zejména u stavební nebo zemědělské techniky z důvodu provozu v prašném prostředí. Vždy je potřeba dbát na včasné výměny oleje, filtru oleje i vzduchového filtru, který s rostoucím stářím postupně ztrácí schopnost zachycovat drobné nečistoty. Částice se následně dostávají skrz okruh mazání až do motoru i turbodmychadla, kde abrazivně působí na jednotlivé komponenty. Provnání vrypy vs. leštění způsobené přítomností abrazivních mikro částic Ložisko a hřídel rotoru z turbodmychadla nákladního vozu provozovaného na stavbách. Velikost vrypů je 50-100 mikrometrů DŮSLEDKY OPOTŘEBENÍ LOŽISEK příčina selhání kritických komponentů turbodmychadla Vlivem opotřebení ložisek dojde k zvětšení vůlí na rotoru turbodmychadla mimo tolerované hranice. Každé turbodmychadlo s kluznými ložisky má z výroby drobné radiální vůle, kdy se však nejedná o vadu, nýbrž nutnost. Olej totiž musí mít prostor volně protýkat mezi hřídelí rotoru a ložisky. Zvětšením vůlí dojde v první řadě k poklesu výkonu, zvýšení spotřeby a zvýšení kouřivosti vozidla. Olej začne prosakovat vlivem netěsnosti (axiální ložisko má i těsnící funkci) do prostoru turbínové skříně a následně do výfukové soustavy. Pokud se jedná o dieselový motor s DPF, zvyšuje se rovněž riziko jeho poškození. V samotném turbodmychadlu pak dochází k postupnému kontaktu skříní turba s rotorem nebo dmychadlovým kolem. Příčinou je právě opotřebení radiálních ložisek, které již nevymezují korektní vůli stanovenou výrobcem. Výsledkem je postupná destrukce kritických komponentů turbodmychadla. V takový moment už z hlediska opravy nepostačí základní oprava, ale je nezbytná oprava pokročilá až generální. Rozsah potřebné opravy stanoví až kompletní diagnostika, kterou poskytuje SPECIAL TURBO v rámci oprav zdarma. Přesné určení poškození může výrazně ušetřit konečné náklady na opravu. Článek Vliv kvality motorového oleje na turbodmychadlo se nejdříve objevil na SPECIAL TURBO.

projít na článek

Autokosmetika zdarma

Při koupi 5 litrů motorového oleje SELENIA PERFORM PURE ENERGY 5W-40 získáváte jako dárek zdarma: AREXONS ČISTIČ KOKPITU AREXONS ČISTIČ KLIMATIZACE

projít na článek

TOP 3 VÝHODY KULIČKOVÝCH LOŽISEK

Kluzná ložiska jsou typickou součástí turbodmychadel. Dokonce i některé typy turbodmychadel z řady Performance, u kterých se předpokládá použití pro výkonové úpravy vozidel, jsou osazeny kluznými ložisky. S ložisky kuličkovými je však z hlediska výkonovýc

projít na článek

Opravy a repase turbodmychadel

Turbodmychadla jsou nepostradatelnou a do jisté míry i nenahraditelnou součástí všech osobních i užitkových vozů. Každé auto se čas od času potýká s problémem, který může představovat nejrůznější intenzitu poškození. Pokud máte problém s turbodmychadly,

projít na článek

Certifikace IT kvality v MERO CR

„IT oddělení MERO ČR se věnuje systematickému zlepšovaní kvality IT, jehož součástí je i objektivní ověření dosažené úrovně posouzením 48 kvalitativních dimenzí dle metodiky IT Quality Index. Na základě výsledků měření získalo MERO ČR certifikát kvality I

projít na článek

Štítky výměny oleje

Servisní štítky pro autoservisy na rozdíl od reklamních štítků a papírových etiket mají speciální vlastnosti, vhodné pro provozovny jako jsou opravy a servisy. Štítky servisního intervalu Olejuvzdorné, voděodolné, velmi pevné Servisní štítky výborně o

projít na článek