Náplň práce manažera sociálních sítí je pestrou paletou. Člověk se pořád něco učí. Je kreativní duší, která se nesmí bát analytiky. Jak jako manažer začít? Obsah: Nepodceňte seznámení Audit profilů jako sběr základních kamenů Strategie, ruce na kormidlu Publikační plán Tvořte! Kdy sdílet? Ideální frekvence sdílení Na komunikaci musejí být dva Trendy a soupeři na trhu Sledování výkonu Nástroje Můj kalendář I kreativec si potřebuje sednout a na chvíli nedělat vůbec nic 1. Nepodceňte seznámení Před tím, než budete spravovat firemní sítě, musíte danou značku znát. Kdo za ní stojí, jaké jsou její hodnoty a co nabízí. Také je potřeba, abyste rozuměli jejímu produktu. Tedy jaké má výhody, jaké problémy řeší, v čem se liší od produktu konkurence a čím je výjimečný. Kromě seznámení se značkou a jejím produktem vás čeká i seznamování s publikem. Tedy s klienty a potenciálními zákazníky. Ve finále to je velmi jednoduché: Pokud nevíte, s kým mluvíte, jak můžete vědět, co říct? Takže znát své cílové publikum je pro vás naprosto zásadní. Pokud vám informace o něm neposkytne firma, udělejte si sami průzkum na jejich sociálních sítích. V případě, že firma na sociálních sítích zatím není a profily budete zakládat až vy, buďte připraveni na období experimentů. 2. Audit profilů jako sběr základních kamenů Abyste publikum lépe poznali a zjistili, jak s ním firma doposud komunikovala a jaké příspěvky fungovaly, projděte si jejich profily. Včetně analýz. Nacítíte se tak na jejich vlnu. A zjistíte buďto to, jak obsah v budoucnu tvořit – pokud fungoval – nebo jak bude potřeba přístup změnit. Všímejte si i toho, jak publikum reaguje na připojená média. Mají více zobrazení a impresí příspěvky s fotkou, videem, nebo odkazem? 3. Strategie, ruce na kormidlu Strategie je poměrně obsáhlý dokument, který vám pomůže na cestě k dosažení cílů na sociálních sítích firmy. Obsahuje: Základní informace o firmě Cíle Analýzu profilů: Statistiky a SWOT analýzu. Informace o cílové skupině: Demografii, zájmy, chování sledovatelů a jejich potřeby. Analýzu konkurence: Seznam konkurentů, analýzu jejich aktivity na sociálních sítích a souhrn věcí, kterými byste se mohli od konkurence učit. Strategii obsahu: Témata, která budete řešit, formát vašich příspěvků, tón a styl komunikace, frekvenci publikování. Plán kampaní: Seznam kampaní, jejich spuštění, cíle a výsledky. Měření úspěšnosti: Metriky (míra zapojení, dosah, konverze), nástroje, které k měření úspěšnosti používáte, frekvenci reportování (měsíčně, čtvrtletně). Rozpočet: Celkový rozpočet a jeho rozdělení. Interní spolupráce: S jakými týmy spolupracujete a jakým způsobem s nimi komunikujete. Revize strategie: Rozhodněte, kdy budete provádět revize a úpravy strategie. Dokumenty a poznámky pro doplnění Proč je strategie základ? Zaprvé, vám pomůže zůstat konzistentní v komunikaci a tonalitě napříč všemi kanály. Zadruhé, díky ní budete schopni měřit své výsledky průběžně a optimalizovat ji na základě dat. A zatřetí, vám pomůže zvýšit šance na úspěch a myslet na cíl vaší aktivity ve světě sociálních sítí. 4. Publikační plán Hlavně se v tom neztratit… Spravovat sítě znamená sdílet několik příspěvků denně. A zároveň se o ně pak i starat. Je tak lehké na něco zapomenout, nebo se v obsahu ztratit. Proto je zásadní si příspěvky dopředu naplánovat. A mít díky tomu přehled o tom, co a kdy do světa vypouštíte. Šablony publikačního plánu si můžete buďto vytvořit sami, nebo se nechat inspirovat a vzorovou si stáhnout. Obsah samozřejmě musíte uzpůsobit každé z platforem, protože každá z nich preferuje trošku jiný typ a formát příspěvků. Do plánovače zahrňte i kampaně, které máte v plánu v budoucnu spouštět. 5. Tvořte! Vytvořit fungující příspěvek je hračka. Pokud tedy znáte své publikum, jste skvělým copywriterem a víte, co vše by měl obsahovat. Ve svém perfektním příspěvku byste měli komunikovat: Stručně, jasně, výstižně – Řiďte se pravidlem, že z první věty by mělo být vše jasné. Bez gramatických chyb. Tónem, na který jsou vaši sledovatelé zvyklí – To je zásadní pro tvorbu bezpečného a příjemného prostoru. To, co vaše publikum hledá a chce – Ať už jsou to informace týkající se detailů produktu, nebo edukativní obsah. Myšlenku značky – Jde o konzistentní chování, co se celkové komunikace se zákazníky týče. S použitím emocí a empatie – Emoce totiž prodávají. Chcete vyvolat pocity, zaujmout, oslovit zákazníka na jakési vyšší úrovni. Zde ale pozor na negativní emoce. A negativní konotace. Sázejte raději na ty pozitivní, motivující a příjemné. A hrajte si s “představte si”. 6. Kdy sdílet? Abyste měli co nejlepší dosah a výsledky, je potřeba vědět, kdy jsou vaši sledovatelé nejaktivnější. To zjistíte z analytiky. Podle jejich aktivity pak do plánu zahrňte časy, od kdy do kdy budete příspěvky publikovat. Pokud spravujete i profily cílící na zahraniční publikum, dávejte si pozor na časová pásma. Tip Základy online marketingu si můžete projít i v našem e-booku. 7. Ideální frekvence sdílení Pro každou platformu existuje trošku jiná ideální frekvence sdílení příspěvků. Na Facebooku jsou to 1-2 příspěvky denně, na Instagramu 2-3 příspěvky denně a na TikToku 1-3 příspěvky denně. Jak budovat byznys na sociálních sítích jsem dopodrobna sepsala zde. 8. Na komunikaci musejí být dva Respektive dvě strany. Proto nemůžete pouze tvořit a sdílet. Ale musíte být svým sledovatelům blízko. Zůstat ve spojení. Odpovídejte na jejich komentáře. Buďte přátelští, ukažte, že si svých fanoušků vážíte a také jim v komentářích odpovídejte na veškeré dotazy. Zároveň doporučuji sledovat diskuse, ve kterých vaši firmu a značku zmiňují. A být v nich aktivní. 9. Trendy a soupeři na trhu Svět sociálních sítí se neustále mění. Abyste se v těchto vodách neutopili, je potřeba sledovat trendy. A pokud je to možné a pro firmu slibné, tak se jim přizpůsobit. Občasné experimentování pro vás může být dost výhodné. Primárně se ale řiďte svými čísly. Co se vašich soupeřů týče, je dobré analyzovat i jejich aktivitu. Občas se můžete nechat inspirovat. Jindy třeba zjistíte, co naopak nemá cenu zkoušet. 10. Sledování výkonu U klíčových ukazatelů výkonnosti (KPIs) se můžete rozhodnout, co budete primárně sledovat. Mezi ty základní patří dosah, míra zapojení (lajky, sdílení, komentáře), míra konverze a návštěvnost. Většinu firem bude zajímat primárně míra konverze, tedy kolik sledovatelů jejich sítí se stalo zákazníky. A kolik toho firma prodala. Zbytek KPI však s tímto jde ruku v ruce. To, jaká KPI budete sledovat závisí na tom, jaký je váš cíl. Pokud je vašim cílem zvýšení povědomí o značce, bude vás zajímat, jaký máte dosah. Pokud se naopak zajímáte o to, co si lidé o vašem produktu myslí a zda se jim líbí, budete chtít vědět míru zapojení. A teď důležitá otázka, která mate mnohé manažery a influencery: Můžeme označit příspěvek, který má málo lajků a komentářů za neúspěšný? Nemusí tomu tak nutně být. Důležitější je počet zobrazení příspěvku. Tedy kolika lidem se ukázal. A jaký vliv měl. Pokud vidíte, že v průběhu času vaše příspěvky získávají více zobrazení a zároveň sledujete zvětšující se objem objednávek, je váš příspěvek úspěšný. Jak zajistit, aby měl příspěvek větší dosah? Nejlepší cestou je jeho propagace. Za poměrně nízkou částku (v jednotkách stokorun) lze zajistit, že se dostane k hezkému počtu uživatelů dané platformy. 11. Nástroje Existuje mnoho nástrojů, které vám správu sítí ulehčí. Semrush například nabízí vše potřebné, včetně plánování příspěvků i sledování reklam konkurence. Další oblíbené jsou: Buffer, Hootsuite nebo Google Analytics. Můj kalendář Jako manažer sítí budete mít plnou hlavu. Plánů, povinností a nápadů na další příspěvky. Je proto dobré si toto vše někam psát. Zaprvé abyste na něco nezapomněli, ale také abyste měli prostor pro kreativitu. Pomoci mohou aplikace jako poznámky, nebo kalendář, které budete mít synchronizované napříč vašimi zařízeními. Já používám synchronizovaný kalendář, který mi dává svobodu při práci na různých zařízeních. Není pro mě problém si cokoliv do kalendáře přidat z mobilu i během víkendu. V pondělí ráno najdu vše na svém Macu. I kreativec si potřebuje sednout a na chvíli nedělat vůbec nic Kreativa není rutinní záležitost. Jako kreativce vás čekají plodné a méně plodné dny. Někdy vás napadne skvělý koncept příspěvku jen tak. Přijde sám a vy jej budete mít zesumírovaný a budete připraveni jej sdílet v následujících 15 minutách. Přijdou ale také dny, kdy nebudete vědět, jakým slovem začít větu. V takovýchto kreativních nížinách můžete udělat dvě věci: Nechat to uzrát – Dát si přestávku, odpočinout si a k příspěvku se vrátit. Příspěvek připravit na základě prověřených copywritingových metod – Těch existuje opravdu mnoho. Mezi jednu z nich patří představivost, tedy přimět čtenáře vžít se do nějaké situace, nebo si sám sebe v nějaké situaci představit. Můžete se také nechat inspirovat copywritingovými modely. Je ale potřeba být opatrní, copy příspěvku na sociální sítě se od ostatních reklamních copy liší. Pokud se chcete nechat inspirovat, nebo dále vzdělávat, můžete jako svého virtuálního kouče využít i AI. GPT-4o je dost schopným pomocníkem i pro manažery sociálních sítí. Informace, které vám poskytne, je však vždy dobré si zkontrolovat z důvěryhodných zdrojů. The post Manažer sociálních sítí je renesanční člověk. Co jeho role obnáší? appeared first on eWay-CRM.
Po delší době jsme se podívali na indexaci největších sociálních sítí ve vyhledávači Seznam a přidali i Google. Data přinášíme v mini infografice pod textem. Zdrojem dat je operátor site:, který neposkytuje reálná data. Nicméně, dnes má na Seznamu asi hod
projít na článekPřemýšlíte, jaké sociální síti věnovat v roce 2024 svou pozornost nebo na jaké trendy se v letošním roce zaměřit? Podívejte se na následující statistiky podle jednotlivých sociálních sítích. Dozvíte se v nich třeba to, že 69 % lidí nakoupí po té, co vidí
projít na článekV dnešním článku se společně podíváme na téma pro koho jsou sociální sítě určené, na základní informace o propagaci na sociálních sítích, nebude chybět varianta, kdy máme internetové stránky a varianta, kdy stránky nemáme a veškerá naše propagace se odehr
projít na článekManažer by měl na své podřízené apelovat, aby pracovali udržitelně, a měl by vytvářet ve svém týmu takové prostředí, které všem jeho členům umožní vyvážit svůj osobní a pracovní život. Tato poučka je zcela jasná. Mnoho manažerů ale na tuto poučku zapomíná
projít na článekKaždý manažer si musí umět dobře zorganizovat čas. Bez toho se mu jeho práce i práce jeho týmu rozsypou jako dům z karet. Umět si plánovat práci, určovat si priority a organizovat si čas by ale měl umět každý manažer i proto, aby mohl působit jako dobrý v
projít na článek