Moji studenti bez rozdílu národnosti bojují s deklinací osobních zájmen. Jestli jsou na tom vaši studenti podobně, pojďme se podívat na to, jak bychom jim mohli pomoct. Osobní zájmena – rozdělení Na úvod si pro lepší orientaci v tématu rozdělme osobní zájmena podle použití ve větě na: krátká (bez prepozice, na druhé pozici, např. Vidím ho tam.), dlouhá (bez prepozice, na první pozici nebo na konci věty, např. Jeho tam nevidím. / Nevidím tam jeho, ale ostatní ano.), po prepozici (např. Mám pro něho dárek.). Problematika deklinace osobních zájmen vůbec není jednoduchá právě s ohledem na to, že se studenti musí naučit všechny tři kategorie použití, a tedy i různých tvarů. Samozřejmě postupně. Jak postupně? Podívejme se, co říká Společný evropský referenční rámec pro jazyky, resp. popisy jazykových úrovní Čeština jako cizí jazyk A1 a Čeština jako cizí jazyk A2. Společný evropský referenční rámec pro jazyky A1 Na úrovni A1 se předpokládá aktivní znalost nominativu, akuzativu a genitivu všech osobních zájmen (krátkých a po prepozici) a reflexivního se s důrazem na funkci osobního zájmena jako podmětu, ve vybraných případech předmětu. A2 Na úrovni A2 se pracuje se znalostí deklinace osobních zájmen ve všech pádech a pozicích a s důrazem na funkci osobního zájmena jako podmětu a předmětu a na vztah zájmena a zakončení sloves. Popisy nabízejí spoustu příkladových vět, např. v kapitolách o jazykových funkcích nebo obecných pojmech. Učebnice A teď „učebnicová realita“, která podle mě odráží náročnost našeho tématu. Namátkově vybírám: A1 Česky krok za krokem: lekce 9, U doktora – dativ, akuzativ (krátká zájmena) Čeština expres A1/2: lekce 11, U doktora – dativ, akuzativ (já, ty, on, ona – krátká) Čeština pro cizince A1 a A2: lekce 4, Nakupování – akuzativ (krátká, dlouhá, po prepozici); lekce 8, Na poště, v bance… – lokál; lekce 9, U lékaře – dativ (krátká, dlouhá, po prepozici) Česky, prosím I: lekce 10, Doktor – krátká (bez výkladu, v zadní části učebnice je k dispozici tabulka) Levou zadní I: lekce 8, Osobnosti – akuzativ (krátká); lekce 9, Oblečení – dativ (já, ty, on, ona – krátká) A2 Česky krok za krokem: lekce 16, Móda – krátká a po prepozici Čeština expres A2/1: lekce 5, Jak vypadáme – dativ, akuzativ (krátká) Čeština expres A2/2: lekce 8, Nakupujeme – genitiv, dativ, akuzativ (krátká); lekce 11, Domácí mazlíčci – po prepozici Čeština pro cizince A1 a A2: lekce 10, V hotelu – instrumentál (krátká a po prepozici) Česky, prosím II: lekce 3 – Plány na sobotu – akuzativ, instrumentál (krátká a po prepozici); lekce 5 – Jak se stravujete? – genitiv (krátká a po prepozici); (v zadní části učebnice je k dispozici kompletní přehledová tabulka) Levou zadní I: lekce 11, Zdravotní problémy – dativ, akuzativ (krátká) Tady se vysloveně hodí připomenout jednu ze základních metodických pouček: Není vhodné kombinovat učebnice. Výše uvedený přehled ukazuje proč. Osobně se mi vyplácí držet se používané učebnice, respektovat její způsob seznamování studenta s učivem a doplňující cvičení vytvářet „na míru“ učebnici, nepůjčovat si je z jiných materiálů. V první části našeho miniseriálu se podíváme na první kategorii, tedy osobní „krátká“ zájmena. Osobní zájmena krátká „bez prepozice“ A1 Funkce – neříkat! Na úrovni A1 se studenti učí nejdříve osobní zájmena ve funkci podmětu. Používají tedy nominativ. A sotva se je naučí, hned jim začneme vysvětlovat, že osobní zájmena v řeči vlastně téměř neužíváme. To je podle mě úkol číslo 1 – naučit studenta nevyjadřovat zájmena. Protože… Osobní zájmena mají vztah se zakončením slovesa. A tím se nám hezky spojuje výuka osobních zájmen s verby, a to hned několikrát. 1. Prézens JÁ dělÁM, rozumÍM, studUJI/-U; TY děláŠ, rozumíŠ, studUJEŠ… Zakončení slovesa poukazuje na podmět (subjekt). Jen u zájmen on, ona, ono je stejná forma a potřebujeme znát kontext. V běžné řeči tedy nepotřebujeme vyjadřovat osobní zájmeno, protože například z věty Mám hlad všichni pochopí, že jsem to já. Cvičení: Kdo je subjekt? (A1) 2. Minulý čas ON dělaL, ONA dělaLA, ONO dělaLO, ONI dělaLI JÁ JSEM dělal(a), TY JSI dělal(a), TY SES učil… Zakončení slovesa u on, ona, ono, oni poukazuje na podmět. A na ostatní osobní zájmena poukazuje tvar slovesa být. 3. Tykání vs. vykání Nejde jen o vztah vy a slovesa v množném čísle: vy děláte, vy jste dělali U vykání v minulém čase je potřeba zafixovat zájmeno v plurálové formě (vy), významové sloveso v singulárové (dělal/dělala) a pomocné opět v plurálové (jste): vy jste dělal(a) Cvičení: Tykání a vykání (A1) No, není to úplně jednoduché, že? Trápíte se s výukou začátečníků? Nevíte, jak s nimi mluvit, jak jim něco vysvětlovat, když ještě nic neumí, jak s nimi komunikovat česky? Právě na to se zaměřuji v kurzu Jak učit češtinu cizince-začátečníky. Předávám to, co jsem se za roky naučila, a zkoušíme si s účastníky prakticky různé situace. Podívejte se, jestli má kurz vypsaný termín. Postavení Jakmile dojde například na téma doktor, přibude akuzativ a dativ osobních zájmen. V učebnicích obvykle najdeme modelový text a z něj se studenty vybíráme formy zájmen a vzniká schéma (například tabulka). A k memorizaci správných tvarů zájmen musí ještě přibýt informace, že krátká zájmena umisťujeme na druhou pozici. Studenti už ji znají z minulého času nebo z konjugace reflexivních sloves, takže „jen“ rozšiřujeme množství slov, která na druhé pozici musí být. Bolí mě v krku. Dneska ráno mě bolí v krku. Včera večer a dneska ráno mě bolelo v krku. Témata Když nahlédneme do výše zmíněných učebnic, všemi se prolíná téma doktor, případně oblečení, resp. nákupy nebo úřad. Téma u lékaře je pochopitelné a velmi praktické. Student potřebuje vyjádřit, co jeho nebo někoho, s kým jde k doktorovi, bolí nebo jak mu je. Jak jsem zmínila, mým studentům dělá deklinace osobních zájmen dlouho problém, proto se ji snažím propašovat i k ostatním tématům, a nemusím nijak uhýbat od konkrétní učebnice. Cvičení: Moje rodina (A1) A2 Funkce Na úrovni A2 přidáme k výše uvedenému ještě vztah zájmen se zakončením slovesa v kondicionálu a imperativu. 1. Kondicionál JÁ BYCH dělal(a), TY BYS dělal(a), TY BY SES učil… 2. Imperativ TY dělEJ, VY dělEJTE, MY dělEJME… Témata Učebnice nabízejí témata móda, nakupování, mazlíčci, v hotelu, plány na sobotu, stravování nebo zdravotní problémy. Jaká další témata se nabízejí? Zapojuji zájmena do opakování, například k tématu na úřadě, povolání, počítač a internet, Česká republika. Cvičení: Elektronika (A2) Další procvičení nejen zájmen najdete například v pracovních listech, které jsem vytvořila pro úroveň A2. Zmínila jsem tady vedle zájmen taky konjugaci sloves. Mohly by vás taky zajímat články: Česká slovesa – prézens (A1) Minulý čas (A1) Začínáte teprve učit češtinu a ještě si nejste jisti, jak do toho? Pro začínající lektory pravidelně pořádám cyklus seminářů Jak učit cizince česky. Za 5 sobotu vás s kolegyněmi seznámíme se základy toho, co pro výuku potřebujete vědět na čem stojí, jak ji postavit, co je důležité a na čem nebazírovat, jak se na češtinu podívat očima cizince apod. Zaujalo vás to? Podívejte se, jestli má kurz vypsaný termín. A jaké aktivity používáte při výuce osobních zájmen vy? 10. 2. 2023 The post Osobní zájmena 1 (A1, A2) appeared first on Jitka Pourová.
Moji studenti bez rozdílu národnosti bojují s deklinací osobních zájmen. Jestli jsou na tom vaši studenti podobně, pojďme se podívat na to, jak bychom jim mohli pomoct. Tady je díl druhý – osobní zájmena po prepozici. Osobní zájmena Na úvod opakování (ro
Moji studenti bez rozdílu národnosti bojují s deklinací osobních zájmen. Jestli jsou na tom vaši studenti podobně, pojďme se podívat na to, jak bychom jim mohli pomoct. Tady je díl třetí, poslední: osobní zájmena na první nebo poslední pozici – dlouhá. O
V dnešní digitální éře se může zdát, že osobní značení a marketing jsou zcela ovládány online platformami. Avšak, tiskové materiály zůstávají neocenitelným nástrojem pro freelancery a malé podnikatele, kteří chtějí posílit svou osobní značku a zvýšit svou
projít na článekČtvrtý halový víkend se nejvíce dařilo Petru Szeteiovi, který překonal klubový i krajský halový rekord v běhu na 200m a na hladké šedesátce si vytvořil osobní rekord. Posunout osobní halové maximum se podařilo i Milanu Pírkovi v dálce. Petr Klus obsadil 3
projít na článekStále častěji se setkáváme s případy nesprávně sepsaných návrhů na oddlužení (tzv. osobní či spotřebitelský bankrot). Tyto jsou převážně vypracovány různými finančními poradci, dluhovými poradnami či tzv. oddlužovacími společnostmi, které mj. k takovéto č
projít na článek