Moji studenti bez rozdílu národnosti bojují s deklinací osobních zájmen. Jestli jsou na tom vaši studenti podobně, pojďme se podívat na to, jak bychom jim mohli pomoct. Tady je díl druhý – osobní zájmena po prepozici. Osobní zájmena Na úvod opakování (rozdělení, Rámec, učebnice): Osobní zájmena – rozdělení Rozdělení osobních zájmen podle použití ve větě: krátká (bez prepozice, na druhé pozici, např. Vidím ho tam.) – viz 1. díl této série, po prepozici (např. Mám pro něho dárek.), dlouhá (bez prepozice, na první pozici nebo na konci věty, např. Jeho tam nevidím. / Nevidím tam jeho, ale ostatní ano.). Společný evropský referenční rámec pro jazyky A1 Na úrovni A1 se předpokládá aktivní znalost nominativu, akuzativu a genitivu všech osobních zájmen (krátkých a po prepozici) a reflexivního se s důrazem na funkci osobního zájmena jako podmětu, ve vybraných případech předmětu. A2 Na úrovni A2 se pracuje se znalostí deklinace osobních zájmen ve všech pádech a pozicích a s důrazem na funkci osobního zájmena jako podmětu a předmětu a na vztah zájmena a zakončení sloves. Popisy nabízejí spoustu příkladových vět, např. v kapitolách o jazykových funkcích nebo obecných pojmech. Učebnice A teď „učebnicová realita“, která podle mě odráží náročnost našeho tématu. Namátkově vybírám: A1 Česky krok za krokem: lekce 9, U doktora – dativ, akuzativ (krátká zájmena) Čeština expres A1/2: lekce 11, U doktora – dativ, akuzativ (já, ty, on, ona – krátká) Čeština pro cizince A1 a A2: lekce 4, Nakupování – akuzativ (krátká, dlouhá, po prepozici); lekce 8, Na poště, v bance… – lokál; lekce 9, U lékaře – dativ (krátká, dlouhá, po prepozici) Česky, prosím I: lekce 10, Doktor – krátká (bez výkladu, v zadní části učebnice je k dispozici tabulka) Levou zadní I: lekce 8, Osobnosti – akuzativ (krátká); lekce 9, Oblečení – dativ (já, ty, on, ona – krátká) A2 Česky krok za krokem: lekce 16, Móda – krátká a po prepozici Čeština expres A2/1: lekce 5, Jak vypadáme – dativ, akuzativ (krátká) Čeština expres A2/2: lekce 8, Nakupujeme – genitiv, dativ, akuzativ (krátká) Čeština expres A2/2: lekce 11, Domácí mazlíčci – po prepozici Čeština pro cizince A1 a A2: lekce 10, V hotelu – instrumentál (krátká a po prepozici) Česky, prosím II: lekce 3 – Plány na sobotu – akuzativ, instrumentál (krátká a po prepozici); lekce 5 – Jak se stravujete? – genitiv (krátká a po prepozici); (v zadní části učebnice je k dispozici kompletní přehledová tabulka) Levou zadní I: lekce 11, Zdravotní problémy – dativ, akuzativ (krátká) Tady se vysloveně hodí připomenout jednu ze základních metodických pouček: Není vhodné kombinovat učebnice. Výše uvedený přehled ukazuje proč. Osobně se mi vyplácí držet se používané učebnice, respektovat její způsob seznamování studenta s učivem a doplňující cvičení vytvářet „na míru“ učebnici, nepůjčovat si je z jiných materiálů. V druhé části našeho miniseriálu se podíváme na kategorii osobních zájmen po prepozici. Osobní zájmena po prepozici A1 Funkce Jak vidíte ve výše uvedeném přehledu některých učebnic, jediná z nich, která se věnuje na A1 osobním zájmenům po prepozici, je Čeština pro cizince A1 a A2. Probírá akuzativ, lokál a dativ (témata nakupování, doktor, na poště, v bance). Pokud učíme podle ostatních uvedených učebnic, tomuto gramatickému tématu se na A1 věnovat nebudeme. Osobně jsem pro a osobní zájmena po prepozici studentům na A1 specificky nepředstavuji. Pokud byste je učili, můžete využít následující pasáž k úrovni A2. A2 Funkce Po prepozici použijeme v některých případech dlouhou formu zájmena. Dobře je to vidět v jakékoli srovnávací tabulce, kterou najdeme v učebnicích nebo si ji můžeme vyrobit. #top .avia-gallery.av-3lxtv7-3f641eab0af77b75c3c6ad1048735f1b .avia-gallery-thumb a{ width:33.3333%; } J → Ň Opakovaně budeme při procvičování studenty upozorňovat na změnu j na ň (jí → ní, jimi → nimi), případně přidání ň a mobilního e před zájmeno (ho → něho). Měkkou výslovnost můžeme procvičovat i na jiných slovech nebo slovních spojeních či větách. Postavení Na rozdíl od krátkých zájmen nemusí stát zájmeno po prepozici na druhé pozici. Obvykle ho stavíme na „rozšířenou druhou pozici“ (výbornou tabulku s celkovým přehledem druhé pozice najdete v učebnici Čeština pro cizince B2 a studentům na A2 ji samozřejmě zatajujeme), ale jeho postavení zde není striktní. Srovnání Krátká zájmena – 2. pozice #top .avia-gallery.av-2nq1qb-2d0cc8bc87384db4aabfec436b6431e0 .avia-gallery-thumb a{ width:33.3333%; } Zájmena po prepozici Chceš s námi jít do kina? Chceš jít s námi do kina? Petr na mě čekal na zastávce. Petr čekal na mě na zastávce. Rodiče ke mně jedou na návštěvu. Rodiče jedou ke mně na návštěvu. Cvičení: Příkladové věty (Quizlet) Témata Učebnicová témata k procvičení osobních zájmen po prepozici jsou bohatá: móda, domácí mazlíčci, v hotelu, plány na sobotu, stravování. A protože už studenti ovládají celou deklinaci, máme dost volné ruce, abychom mohli osobní zájmena po prepozici zařazovat i k jiným tématům a kombinovat je i s deklinací zájmen krátkých. Cvičení: Česká republika Další procvičení nejen zájmen najdete například v pracovním listu, který jsem vytvořila pro úroveň A2 na téma Nakupujeme oblečení, nebo v kuchařce Učte se česky v kuchyni. Důležité je také mít na paměti, že gramatika není základem našich lekcí. Tím je komunikační situace, správné stanovení cíle a jeho představení ve formě všech řečových dovedností. Zajímá vás, jak správně připravit lekci, na čem ji postavit, co v ní být má a jak aktivity pospojovat? To si s účastníky trénujeme v kurzu Jak připravit hodinu češtiny jako cizího jazyka. Podívejte se, jestli má vypsaný termín. Mohly by vás taky zajímat články: Osobní zájmena 1 Akcent a prepozice – výslovnost Jak na výuku českých konsonantů Výše uvedené cvičení Česká republika je kombinací čtení a procvičení gramatiky. Zajímají vás další možnosti, jak efektivně zapojit čtení do lekcí? Spoustu příkladů vám nabídnu v kurzu Výuka čtení v češtině jako cizím jazyce. Podívejte se, jestli má vypsaný termín. A jaké aktivity používáte při výuce osobních zájmen vy? 15. 3. 2023 The post Osobní zájmena 2 (A1, A2) appeared first on Jitka Pourová.
Moji studenti bez rozdílu národnosti bojují s deklinací osobních zájmen. Jestli jsou na tom vaši studenti podobně, pojďme se podívat na to, jak bychom jim mohli pomoct. Tady je díl třetí, poslední: osobní zájmena na první nebo poslední pozici – dlouhá. O
Moji studenti bez rozdílu národnosti bojují s deklinací osobních zájmen. Jestli jsou na tom vaši studenti podobně, pojďme se podívat na to, jak bychom jim mohli pomoct. Osobní zájmena – rozdělení Na úvod si pro lepší orientaci v tématu rozdělme osobní z
V dnešní digitální éře se může zdát, že osobní značení a marketing jsou zcela ovládány online platformami. Avšak, tiskové materiály zůstávají neocenitelným nástrojem pro freelancery a malé podnikatele, kteří chtějí posílit svou osobní značku a zvýšit svou
projít na článekČtvrtý halový víkend se nejvíce dařilo Petru Szeteiovi, který překonal klubový i krajský halový rekord v běhu na 200m a na hladké šedesátce si vytvořil osobní rekord. Posunout osobní halové maximum se podařilo i Milanu Pírkovi v dálce. Petr Klus obsadil 3
projít na článekStále častěji se setkáváme s případy nesprávně sepsaných návrhů na oddlužení (tzv. osobní či spotřebitelský bankrot). Tyto jsou převážně vypracovány různými finančními poradci, dluhovými poradnami či tzv. oddlužovacími společnostmi, které mj. k takovéto č
projít na článek