Moji studenti bez rozdílu národnosti bojují s deklinací osobních zájmen. Jestli jsou na tom vaši studenti podobně, pojďme se podívat na to, jak bychom jim mohli pomoct. Tady je díl třetí, poslední: osobní zájmena na první nebo poslední pozici – dlouhá. Osobní zájmena na první nebo poslední pozici – dlouhá Na úvod opakování (rozdělení, Rámec, učebnice): Osobní zájmena – rozdělení Rozdělení osobních zájmen podle použití ve větě: krátká (bez prepozice, na druhé pozici, např. Vidím ho tam.) – viz 1. díl této série po prepozici (např. Mám pro něho dárek.) – viz 2. díl této série dlouhá (bez prepozice, na první pozici nebo na konci věty, např. Jeho tam nevidím. / Nevidím tam jeho, ale ostatní ano.). Společný evropský referenční rámec pro jazyky A1 Na úrovni A1 se předpokládá aktivní znalost nominativu, akuzativu a genitivu všech osobních zájmen (krátkých a po prepozici) a reflexivního se s důrazem na funkci osobního zájmena jako podmětu, ve vybraných případech předmětu. A2 Na úrovni A2 se pracuje se znalostí deklinace osobních zájmen ve všech pádech a pozicích a s důrazem na funkci osobního zájmena jako podmětu a předmětu a na vztah zájmena a zakončení sloves. Popisy nabízejí spoustu příkladových vět, např. v kapitolách o jazykových funkcích nebo obecných pojmech. Učebnice A teď „učebnicová realita“, která podle mě odráží náročnost našeho tématu. Namátkově vybírám: A1 Česky krok za krokem: lekce 9, U doktora – dativ, akuzativ (krátká zájmena) Čeština expres A1/2: lekce 11, U doktora – dativ, akuzativ (já, ty, on, ona – krátká) Čeština pro cizince A1 a A2: lekce 4, Nakupování – akuzativ (krátká, dlouhá, po prepozici); lekce 8, Na poště, v bance… – lokál; lekce 9, U lékaře – dativ (krátká, dlouhá, po prepozici) Česky, prosím I: lekce 10, Doktor – krátká (bez výkladu, v zadní části učebnice je k dispozici tabulka) Levou zadní I: lekce 8, Osobnosti – akuzativ (krátká); lekce 9, Oblečení – dativ (já, ty, on, ona – krátká) A2 Česky krok za krokem: lekce 16, Móda – krátká a po prepozici Čeština expres A2/1: lekce 5, Jak vypadáme – dativ, akuzativ (krátká) Čeština expres A2/2: lekce 8, Nakupujeme – genitiv, dativ, akuzativ (krátká) Čeština expres A2/2: lekce 11, Domácí mazlíčci – po prepozici Čeština pro cizince A1 a A2: lekce 10, V hotelu – instrumentál (krátká a po prepozici) Česky, prosím II: lekce 3 – Plány na sobotu – akuzativ, instrumentál (krátká a po prepozici); lekce 5 – Jak se stravujete? – genitiv (krátká a po prepozici); (v zadní části učebnice je k dispozici kompletní přehledová tabulka) Levou zadní I: lekce 11, Zdravotní problémy – dativ, akuzativ (krátká) Tady se vysloveně hodí připomenout jednu ze základních metodických pouček: Není vhodné kombinovat učebnice. Výše uvedený přehled ukazuje proč. Osobně se mi vyplácí držet se používané učebnice, respektovat její způsob seznamování studenta s učivem a doplňující cvičení vytvářet „na míru“ učebnici, nepůjčovat si je z jiných materiálů. Ve třetí části našeho miniseriálu se podíváme na kategorii osobních zájmen dlouhých, tj. na první nebo poslední pozici. Osobní zájmena dlouhá (na první nebo poslední pozici) A1 Funkce Jak vidíte ve výše uvedeném přehledu, Rámec uvádí problematiku dlouhých zájmen až na úrovni A2. V popisu úrovně A2 v části gramatiky najdeme stručné pojednání o dlouhých zájmenech a jejich deklinaci při zdůraznění na první nebo poslední pozici ve větě. Nenajdeme tam však téměř žádné příkladové věty. Z toho lze usuzovat, že důraz je kladen na zvládnutí deklinace zájmen krátkých a po prepozici. A jako by na to reagovaly i učebnice – téměř žádná se výuce dlouhých zájmen nevěnuje. A2 Funkce Studenty seznamuji s dlouhými tvary osobních zájmen až poté, co probereme tvary krátké a po prepozici. Je to z důvodu praktičnosti – mnohem častěji použijí v běžné řeči zájmena po prepozici než zdůraznění dlouhými zájmeny. Pro přehled nám pomůže tabulka. #top .avia-gallery.av-1chs9yj-d460ce28c6d20057d7e53e67e97c341c .avia-gallery-thumb a{ width:50%; } Dlouhá forma s J Ve většině případů je dlouhá forma totožná s krátkou (21 případů z 28, nepočítám lokál). Ve čtyřech případech je krátká forma stejná jako forma po prepozici (mně, tebe, tobě – viz zelené části tabulky). Ve třech případech ukážeme, jak se dlouhá forma odlišuje od formy po prepozici pouze tím, že Ň změníme na J (něho/jeho, němu/jemu – viz zelené části tabulky). Postavení Dlouhou formu používáme, pokud chceme zájmeno zdůraznit na první nebo poslední pozici ve větě. Nemusíme si tedy „dělat starosti“ s druhou pozicí. Tu využijeme, abychom studentům ukázali rozdíl. Zájmena krátká (druhá pozice) Důraz – zájmena dlouháZvu tě do kina.Tebe zvu do kina, ne ji! Zvu do kina Martinu a Pavla, ale ne tebe!Učitel mu pomáhá s gramatikou.Jemu učitel pomáhá! Ostatní pomoc nepotřebují.Učitel pomáhá s gramatikou jenom jemu, ostatním ne.Všimnul jsem si ho u školy.Jeho jsem si všimnul, ale vás ne!U školy jsem si všimnul jeho, ale vás jsem neviděl.Ten projekt byl komplikovaný. Zabývala se jím dva měsíce.Jím se zabývala dva měsíce, ale ostatní projekty dokončila za 2-3 týdny.Dva měsíce se zabývala jím, ale ostatními 2-3 týdny. To si přímo říká o procvičování. Cvičení: Transformace vět Témata Učebnice nabízí téma nakupování a u doktora. Protože studenti už znají (mají znát) deklinaci všech skupin osobních zájmen, můžeme jim je nabídnout dohromady v komplexním cvičení. Cvičení: Velká láska Fridy a Diega Uvedené cvičení stojí na čtení, ale můžeme ho vhodně doplnit ukázkami obrazů Fridy Kahlo, a zapojit tak efektivně do lekce mluvení. Mluvení jako řečová dovednost by mělo být v lekci rozvíjeno cíleně, s ohledem na téma lekce a v kombinaci s dalšími řečovými dovednostmi. Chtěli byste víc tipů, jak to udělat? Nabídnu vám je na kurzu Výuka mluvení v češtině jako cizím jazyce. Podívejte se, jestli má vypsaný termín. Další procvičení nejen zájmen najdete například v pracovních listech, které jsem vytvořila pro úroveň A2, nebo v kuchařce Učte se česky v kuchyni. Mohlo by vás taky zajímat: Osobní zájmena 1 Osobní zájmena 2 Zdála se vám problematika deklinace osobních zájmen složitá? Začínáte teprve učit a ještě tápete v tom, jak výuku celkově uchopit? Nebo už nějakou dobu učíte, ale necítíte se při výuce komfortně a nejste si jisti, jestli postupujete správně? Pak je tu pro vás cyklus seminářů pro začínající lektory Jak učit cizince česky. Za 5 sobot vám s kolegyněmi ukážeme to, na čem výuka češtiny jako cizího jazyka stojí a jak se podívat na naši mateřštinu očima cizince. Podívejte se, jestli má vypsaný termín. A jaké aktivity používáte při výuce osobních zájmen vy? 20. 4. 2023 The post Osobní zájmena 3 (A1, A2) appeared first on Jitka Pourová.
Moji studenti bez rozdílu národnosti bojují s deklinací osobních zájmen. Jestli jsou na tom vaši studenti podobně, pojďme se podívat na to, jak bychom jim mohli pomoct. Tady je díl druhý – osobní zájmena po prepozici. Osobní zájmena Na úvod opakování (ro
Moji studenti bez rozdílu národnosti bojují s deklinací osobních zájmen. Jestli jsou na tom vaši studenti podobně, pojďme se podívat na to, jak bychom jim mohli pomoct. Osobní zájmena – rozdělení Na úvod si pro lepší orientaci v tématu rozdělme osobní z
V dnešní digitální éře se může zdát, že osobní značení a marketing jsou zcela ovládány online platformami. Avšak, tiskové materiály zůstávají neocenitelným nástrojem pro freelancery a malé podnikatele, kteří chtějí posílit svou osobní značku a zvýšit svou
projít na článekČtvrtý halový víkend se nejvíce dařilo Petru Szeteiovi, který překonal klubový i krajský halový rekord v běhu na 200m a na hladké šedesátce si vytvořil osobní rekord. Posunout osobní halové maximum se podařilo i Milanu Pírkovi v dálce. Petr Klus obsadil 3
projít na článekStále častěji se setkáváme s případy nesprávně sepsaných návrhů na oddlužení (tzv. osobní či spotřebitelský bankrot). Tyto jsou převážně vypracovány různými finančními poradci, dluhovými poradnami či tzv. oddlužovacími společnostmi, které mj. k takovéto č
projít na článek